» «
מכונית על שני גלגלים
מתי נסעה מכונית על שני גלגלים?



הסיפור של מכונית ה-Gyro-x משנת 1967 הוא סיפורה של מהפכה מוטורית שלא הייתה. המכונית הזו נראית גם היום כמו מטוס קרב מהעתיד, אבל נולדה לפני יותר זמן רב.

מכונית ה-Gyro-x של המהנדס לואי טרסקוט (Louis Trascott) היא סיפור מרתק של חדשנות טכנולוגית שנכשלה, על אף, למרות ואולי בשל החזון המרשים שלה.

בשנת 1967 מציג המהנדס חזון מהפכני: מכונית שתנוע על 2 גלגלים בלבד, תוך שמירה על שיווי משקל מושלם. הרעיון היה יצירת כלי רכב קומפקטי, יעיל וחסכוני יותר בדלק. המכונית הכילה מנגנון ג'ירוסקופ מורכב שאפשר לה לשמור על יציבות גם בנסיעה אנכית כמעט.

הטכנולוגיה המרכזית של ה-Gyro-x הייתה גלגל תנופה גדול שיצר כוח סיבובי שאיזן את המכונית. המשקל הכולל שלה היה כ-1,850 ק"ג והמכונית הייתה צרה במיוחד - רוחב של 1.5 מטר בלבד.

המהנדסים טענו שהיא תצרוך כ-5 ליטרים ל-100 ק"מ, נתון מדהים לאותה תקופה.

אך למרות החדשנות הטכנולוגית, ה-Gyro-x נתקלה במכשולים רבים. המנגנון הג'ירוסקופי היה מורכב מדי ודרש תחזוקה מתמדת. עלויות הייצור היו גבוהות משמעותית מכלי רכב רגילים. גם הצרכנים התקשו להבין את הטכנולוגיה המורכבת ובנוסף, מנוע 4 הצילינדרים שלה לא סיפק את ביצועי הכוח שהובטחו.

חברת Gyro Transport Systems השקיעה סכומי עתק בפיתוח המכונית והמחיר של המכונית היה גבוה מאוד לתקופה. הקהל לא היה מוכן למהפכה הטכנולוגית המורכבת הזו ובשנות ה-70 המוקדמות נקלעה החברה לקשיים כלכליים שהובילו לסגירתה.

כמו שקורה לא פעם, מסתבר שחדשנות מבריקה לא תמיד מבטיחה את ההצלחה המסחרית המצופה. המכונית פורצת הדרך, ללא ספק הקדימה את זמנה ואולי לא הייתה מוצדקת בכל מקרה. אבל הרעיונות שיושמו בה המשיכו לשמש המצאות אחרות מבוססות ג'יירוסקופ או שני גלגלים, כמו הסגווי או ההוברבורד (ראו תגית "ג'יירוסקופ").


הנה Gyro-x, המכונית שנסעה בשנות ה-60 על שני גלגלים:

https://youtu.be/S4jLG8Q1jZE


סיפורה של המכונית המדהימה:

https://youtu.be/QkWNQ1jjwVw


דגם מקורי (על גלגלי עזר) של ה-Gyro-x במוזיאון לרכב בקליפורניה:

https://youtu.be/tqGB1zOICfg


וכיום מנסים לייצר מכוניות דומות:

https://youtu.be/dM1bYZq6IC4
טרייסיקל
מהו הטריסייקל הפיליפיני?



הטריסייקל (Tricycle) הוא תלת-אופן, שניתן למצוא כמותו פה ושם בעולם. אבל באיי הפיליפינים הטריסייקל מהווה כלי רכב מצועצע שמשמש כדי להסיע נוסעים, מעין מונית זולה. הטריסייקל הפיליפיני הוא מופת של קישוט והתלהבות מיופי. הוא מקושט כולו ובמיוחד החלק של ה"סירה". הטריסייקלים מופיעים בפיליפינים במגוון אינסופי ויצירתי במיוחד של סגנונות וקישוטים.


ושה לא רק המראה שהופך את הטריסייקל הפיליפיני לאגדה. פעמים רבות על הטרייסיקל יש מערכות צופרים רעשניים וחביבים בצפצופיהם, מעין ערכת צופרים שכוללת המוני צופרים לכל טרייסיקל. הרעש בהתאם..


על הטרייסיקל מסיעים הנהגים הפיליפינים המון נוסעים. פעמים המספר מגיע עד 20 נוסעים על טרייסיקל אחד, כשהחוק מאפשר להסיע 2 עד 4 נוסעים בלבד...


מחוץ לכפר יש את אחיו של הטרייסיקל שנקרא "ג'יפני". הג'יפני הפיליפיני הוא כלי רכב דומה לטריסייקל, מעין אופנוע עם סירה, מצועצע גם הוא אבל חזק יותר מהטריסייקל העירוני.


הנה טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/G_iv_iDHKdc


הטרייסיקל המפואר:

http://youtu.be/TTV8ltly-nc?t=11s


הנה הג'יפניז והטריסייקלים של האיים:

http://youtu.be/mz5TnKqf5P4


מצגת וידאו של טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/vii5939EA8A
הרלי-דייווידסון
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?



בין טוב להכי טוב מפריד לא פעם מרחק עצום. את הכלל הזה זוכרים על מי שניסו לעקוף אופנוע מיתולוגי ששמו הארלי דייווידסון (Harley-Davidson). במהלך השנים, זכה האופנוע הכבד הזה למעמד של אייקון תרבותי. כבר שנים, מאז הסרט "אדם בעקבות גורלו" של שנות ה-60, הוא מגלם את החופש וחוסר המחויבות המוחלט.

הוא עבר תהפוכות אינספור ועקפו אותו בסיבוב, תרתי משמע, יצרנים יפאניים עם מפלצות מודרניות של אופנועים, אבל המעמד ומראה הרטרו האייקוני שלו, ההיסטוריה האמריקאית כפי שהיא מוצגת בסרטים, ותדמית ה"דספראדוס", "מלאכי גיהנום" וה"חופשיים על גלגלים" - כל אלה ניצחו לבסוף. ממפעל אמריקאי מצליח, שהפך למפעל כושל, הוא שב והתרומם להיות שוב יצרן האופנועים האמריקאי המוביל ולהיות לאגדה.

סיפורו של ההרלי מתחיל בראשית המאה ה-20, כשהמכונאי הצעיר ויליאם הארלי ושלישיית האחים דייוידסון ממילווקי שבארצות הברית בונים את האופנוע הראשון שלהם. מדובר בלא יותר מאופניים עם מנוע עזר זעיר, אבל החבורה לא עוצרת בקטן ודי מהר הם הופכים למפעל משגשג שבשנות ה-40 כבר מייצר כמעט 100 אלף אופנועים לצבא האמריקאי הנלחם במלחמת העולם השנייה. בין השאר לומדים בהרלי אז את מבנה המנוע וגל ההינע של אופנועי BMW הגרמניים ומשפרים את האופנועים שלהם מאד.

כיום, גם אם מחירם מטורף (80־220 אלף שקל), אופנועי הארלי דיווידסון ממשיכים להיתפס כנחשקים ביותר אצל צעירים, אבל עוד יותר אצל צעירים ברוחם, גברים בגיל מעל 40...

באופן פרדוקסלי חייב ההרלי לא מעט מהפרסום שלו למועדון האופנועים המצטלם היטב של "מלאכי הגיהנום", זה שבעבר גרם לו לנזקים תדמיתיים קשים. אם פעם ניסתה החברה להתנער מכל קשר לדימוי האלים והנוקשה של אותה חבורה כוחנית וחזקה, שהתיישבה על האופנוע שלה ומתעקשת לבחור רק בו, היום היא כבר מבינה שאולי החב'רה המקועקעים האלה, על אף ריח האלכוהול והקעקועים המרתיעים, לא כל כך מזיקים לעסקים...


הנה מפעל האופנועים של הארלי דיווידסון:

https://youtu.be/rFDAzRRCu2I


על תחילתו של מותג האופנועים החשוב בעולם:

https://youtu.be/oT__Ai80-7k


תולדות אופנועי הארלי דייווידסון והמנועים המטורפים שלהם:

https://youtu.be/zwud-2RKwA0


אי אפשר להבין את הסיפור בלי לראות את הקהילות של הארלי (עברית):

https://youtu.be/WaAMgV3un7c


קטע מסרט על דגם חדש של הארלי בימי השפל הגדול:

https://youtu.be/JGhDsqo8G3M


פרסומת לדגם שמיועד לצעירים:

https://youtu.be/5ixPmvUMnkA


הרלי דייווידסון במצגת וידאו של הדגמים לאורך השנים:

https://youtu.be/gAyEwvVgI3o


המונגולים מסאן דייגו - אחד ממועדוני הרלי רבים בעולם:

https://youtu.be/bZsGXasR8zU


הצליל של ההרלי:

https://youtu.be/31GBuRHxsDo


קבוצה של 600 מלאכי גיהנום על הארלים:

https://youtu.be/8oSHV9BwPZg


קבוצת הישראלים שמטיילים על הארליז (עברית):

https://youtu.be/saW0_Jctdd8?long=yes


וסרט תיעודי על תולדות האופנוע האגדי:

https://youtu.be/OFDIZKps_VI?long=yes
ThrustSSC
מהי המכונית המהירה בעולם?



המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.

דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.


הנה המכונית הכי מהירה בעולם:

http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s

כלי רכב מיוחדים

sQuba
איזו מכונית נוסעת מתחת למים?



האם קרה שהגעתם לים באוטו וחשבתם שזה יהיה מגניב להמשיך עם האוטו לים ולשוט? - מכונית ה-sQuba שבפיתוח עושה בדיוק את זה. היא נוסעת על כבישים, אבל גם יורדת אל המים ומתחת להם.

יש לה מערכות אוויר לנוסעים, מדחף לשייט ולתנועה מתחת למים ועוד. חברת רינספיד, יצרנית הסקובה, היא חברה שמשקיעה המון בפיתוח כלים עתידניים לנסיעה מתחת ומעל לפני המים. היא גם יצרה את ספלאש, עוד מכונית קונספט (רכב שבוחן רעיונות חדשניים) שנוסעת על פני המים.


הנה sQuba - המכונית הצוללת היחידה בעולם:

https://youtu.be/rNLL0fo9apc


הסקובה - מכונית הקונספט הצוללת מתחת למים של Rinspeed:

https://youtu.be/6E4q7p6R3Og


וככה חלמו אותה בסרטי ג'יינס בונד:

https://youtu.be/yeBqf6bYZak
אופנוע קאסטום
מהם אופנועי הקאסטום?



אחד הטרנדים המתפתחים בעולם האופנוענות הוא של בניית אופנועי קאסטום (Custom motorcycles). אלו אופנועים שבעליהם שינו אותם ודיגמו את האופנוע שברשותם, לפי הצרכים והחלומות שלהם וכמובן לפי יכולתם הכלכלית.

האופנועים הפרסונליים האלה מזוהים בדרך כלל בשפע קישוטי ניקל מוכספים שבהם, אבל בניגוד לעניין הסגנוני כמזהה של אופנועי הקאסטום, הכוונה ב"קיסטום", ההתאמה האישית, היא להתאמת האופנוע ובנייתו בסגנון אישי וייחודי, הפיכתו ל"וואן אוף" ("one of a kind"), כלומר אופנוע יחיד מסוגו ויצירה חד-פעמית של בעליו.

אופנוע הקאסטום כשמו כן הוא, אופנוע מותאם אישית. מדובר בסוג של אופנועים בן ניתן להזמין לפי העדפה אישית את צורת הכידון, צורת הפנסים, מיכל הדלק, סכמת הצבעים, אורך המתלים, חלקי הכרום, האביזרים המועדפים ועוד המון מרכיבים.

אמנם במקור הם היו אופנועים שעברו שינויים, אבל לא פעם מדובר באופנועים שכבר בעת ההזמנה כחדשים ניתן להתאים אישית. השאיפה היא מן הסתם שכל אחד יוכל לקבל את אופנוע החלומות שלו.

ומנגד - הרצון של הבעלים שלא יהיו שני אופנועים שהם דומים זה לזה.

על פי המסורת האמריקאית הארוכה יחסית, רבים מזהים את הארלי דייווידסון כיצרנית הכי בולטת של אופנועי הקסטום, אך עם השנים הצטרפו לשוק הקאסטומים יצרנים נוספים, בעיקר מיפן. הוותיקים נוטים לזלזל בהם ולהביט עליהם מלמעלה, אבל מצטרפים חדשים, משוחררים מענייני העבר וגם מי שנאלצים להתפשר בשל אילוצים כלכליים, נוטים להיות פחות ציניים ויותר פתוחים.


הנה אחד מבוני אופנועי הקאסטום (עברית):

https://youtu.be/BTL_i91klpY


סוגים של אופנועי קאסטום:

https://youtu.be/R5AtUMTuYgY


כך יוצרים או "מקאסטמים" אופנוע קאסטום:

https://youtu.be/kSbzPwe_l5U


כל אחד הוא יחיד מיוחד - מועדון הקאסטום יוצא לטיול:

https://youtu.be/IMLb1muuk5s


והתאמת אופנוע פשוט בהודו לקאסטום מרגש:

https://youtu.be/oxezKM5NLdo?long=yes
מרוץ הריקשות
מהו מרוץ הריקשות של הודו?



מרוץ הריקשה (Rickshaw run) המתקיים בהודו הוא ככל הנראה המירוץ האיטי ביותר בעולם. זהו מרוץ של "טוק טוקים", אותן ריקשות ממונעות שהן כה נפוצות בהודו ובמדינות אסיה כיום.

המרוץ הזה משתרע על פני 3,500 קילומטרים בתת-היבשת הענקית של הודו. במרוץ משתתפות ריקשות רבות וכולן צבועות ומקושטות, או כמו שלעתים קרובות אומרים עליהן "ריקשות מחופשות ".

ה-Rickshaw Run עובר בציר שמהעיר מנאלי אל לה, בדרכים מסוכנות ומסעירות, דרך הרי ההימליה, מול אבק, אבנים, מפולות הרים ונהגי אוטובוס מסוכנים, אך גם בנופים מלאים באנשים מיוחדים, נופים, כפרים ומראות מרגשים.

מי שהשתתפו במרוץ הזה מעידים שזהו מרוץ שלא פעם ממש משנה חיים.


הנה מירוץ הריקשות של הודו:

https://youtu.be/HuYqyIKNNjs


כך הוא מתנהל על פני אלפי קילומטרים הודיים:

https://youtu.be/lLOQQ7ge_0Q


הנופים והאנשים שעושים את הדרך המרגשת של מירוץ הריקשות:

https://youtu.be/Y4C1dNsncmg


והדרך המסעירה במסלול מסוכן עם נופים מהיפים בעולם:

https://youtu.be/FMNMHbpIsE0
יוניסייקל
מה זה יוניסייקל?



היוניסייקל (Unicycle), בעברית חד-אופן או אופן חד גלגלי, הוא מעין אופניים בעלי גלגל אחד בלבד, שלהבדיל מהמונוסייקל החשמלי (ראו בתגית "מונוסייקל"), אינם חשמליים.

היוניסייקל מונע בדרך כלל על ידי הרוכב. בדומה לאופניים, הרכיבה על חד-אופן כזה נעשית באמצעות דוושות, כשמערכת הדוושות פשוטה יותר מזו של האופניים.

רכיבה על יוניסייקל מחייבת מיומנות שניתן ללמוד די מהר, בכמה שעות של לימוד ועד כ-12 שעות בממוצע.

לרכיבה כזו דרוש שיווי משקל טוב במיוחד, כי בניגוד לאופניים, בהן יש לשמור על יציבות לשני הכיוונים, בחד-אופן מתווסף גם הסיכון ליפול קדימה או אחורה, מה שאומר שנדרשת שמירה על יציבות לכל ארבעת הכיוונים..

לשיווי המשקל הקשה יותר בחד האופן תורמת גם מהירותו הנמוכה מבאופניים, מה שמקשה יותר על שמירת היציבות.

האלקטריק יוניסייקל הוא חד אופן חשמלי שהרוכב יושב עליו ונוסע כמו להטוטן בקרקס. בערים שונות, כמו יורק, אסור לרכוב עליו בתחומי העיר.

אם בעבר חדי-אופן נראו בדרך כלל במופעי לוליינות וקרקס, בימינו מתקיימת סצנה ספורטיבית של ממש סביבו. בין קטגוריות חד-האופן ניתן למצוא רכיבת שטח, תרגילי פלאטלנד, רכיבה אומנותית, או פריסטייל, מעבר מכשולים הנקרא "טריאל", קפיצה לגובה או לרוחק ושלל מירוצים - החל מ-100 מטר ועד מירוץ מרתון לחד אופן.


הנה היוני סייקל:

http://youtu.be/Dev5NYzjRvk


על היוניסייקל לבית הספר:

https://youtu.be/nnG5wKPX5u8


אל תנסו את זה בבית - יוניסייקל אתגרי:

https://youtu.be/RkppaV-gQXU


יוניסייקל שטח:

https://youtu.be/jqDtrIUQSOM


כיום יש גם יוניסייקל חשמלי:

https://youtu.be/jifDRfyh2EQ


כך תלמדו לרכוב על תוך שעתיים:

https://youtu.be/ncjFqrXj0_Y


לוליינות מדהימה של יוניסייקלינג:

https://youtu.be/Ni1ePJGljy8


ללמוד לוליינות היוניסייקל:

https://youtu.be/b7POQSu4GjM


ולהקת OK Go הנהדרת בקליפ על היוניסייקל:

https://youtu.be/u1ZB_rGFyeU


מכונית סולארית
מהי המכונית הסולארית?



האם ראיתם פעם את אבא או אמא מתעצבנים על מחירי הדלק הגבוהים? - ובכן, זכרו לומר להם שייתכן שבעתיד הקרוב הם יוכלו לנסוע על אור השמש..

המכונית הסולארית (Solar car), ודאי כבר הבנתם, נוסעת על אנרגיה שהיא צוברת מאור השמש. זוהי מכונית שהתאים הפוטו-וולטאיים שעל גגה ממירים את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית. אנרגיה זו מאפשרת לה נסיעה חסכונית וירוקה, כלומר כזו ששומרת על הסביבה. בלי דלק ואפילו בלי חשמל מתחנות הכוח המזהמות.

מכוניות סולארית, רכבים סולאריים, או איך שלא תרצו לקרוא להם - כיום הטכנולוגיה הסולארית עדיין לא מספיקה לנסיעה של מכונית שמתבססת רק עליה. הסיבות הן מחירה היקר של התשתית הסולארית, השטח הרב שהתאים הסולאריים הדרושים לנסיעה סבירה תופסים על המכונית וכמובן העובדה שבימים שאין בהם שמש המכונית פשוט לא תיסע.

לכן המכוניות הסולאריות שקיימות בימינו הן מכוניות היברידיות. כלומר, הן משלבות כמה מקורות אנרגיה, שניתן להחליף ביניהם על פי המצב. בימי שמש הן משתמשות בחשמל מקרני השמש ונוסעות למרחקים של יותר מ-100 קילומטרים ואפילו מהר יחסית. בימי עננות, בחורף ובלילה, הן נוסעות על דלק רגיל.

הרכב ההיברידי-נטען שהציגה חברת פורד בשנים האחרונות, מטעין בקרני השמש את סוללות מנוע העזר החשמלי וכך מאפשר נסיעה בעיר ובנסיעות קצרות. למרחקים גדולים יותר, הוא משלב נסיעה חשמלית ונסיעה מבוססת דלק ומצליח להגיע לטווחי נסיעה מצוינים של 1000 קילומטרים!


הנה הלייט ייר - מכונית סולארית שניצחה את המתחרות שלה ומצליחה להפוך למוצר נמכר גם אם יקר (עברית):

https://youtu.be/zz3llJT7qxs


כך פועלת מכונית סולארית:

http://youtu.be/7CBod7xTGeI


רכב סולארי ישראלי שגם הוא היברידי, עם סוללה נטענת בנוסף לשמש (עברית):

https://youtu.be/1qIlnEI4wKc


מכונית מרוץ סולארית שמגיעה למהירות של 140 קילומטרים לשעה:

http://youtu.be/pYtWl0TtaKU


תחרות למכוניות מירוץ סולאריות:

http://youtu.be/dD9sfBGTXCw


הרכב הסולארי היברידי של חברת פורד:

http://youtu.be/Fc2rZC4vSqQ


ורכב סולארי קל שבנה מהנדס לבדו בבית:

http://youtu.be/ir89zC8QIDg
מהי לימוזינה?



לימוזינה (Limousine) היא רכב פאר ארוך מהרגיל, יוקרתי במיוחד. רכב כזה הוא למעשה "סלון על גלגלים", הכולל סממני פאר, כמו מושבי עור מפנקים, מערכות הקרנת סרטים, טלוויזיה והשמעת מוסיקה, בר משקאות ופינוקים יוקרתיים ומפוארים נוספים.

בלימוזינות, שהן בדרך כלל לבנות או שחורות, מתרווחים הנוסעים על הכיסאות המפנקים. בדרך כלל מדובר בבעלי הון שהלימוזינה שייכת להם, או באנשים ששכרו אותה לזמן קצר, לצרכים כמו מסיבה, שמחה משפחתית וכדומה.

במקור, בתחילת המאה ה-20, הייתה הלימוזינה סוג של מכונית שבה היה תא הנוסעים מופרד מתא הנהג. בעוד שנוסעיה היו מתחת לגג, היה הנהג חשוף מתחת לכיפת השמיים, כמו בכרכרות ישנות. בשנות ה-30 של המאה העשרים כונו כך סתם מכוניות מפוארות ומשנות השישים נקראות לימוזינות רק מכוניות פאר ארוכות מהרגיל.

מכיוון שהמכונית החדשה דמתה ללבוש או הכובע המקומי בעיר הצרפתית לימוז', קיבלה הלימוזינה את שמה ממחוז לימוזין (Limousin) שבצרפת, המחוז שבו נמצאה העיר.


כך נראית לימוזינה מבפנים:

https://youtu.be/8otYhO7qPa0


הנה לימוזינה מודרנית בצורת ג'יפ עם אמצעים שלא יאומנו:

https://youtu.be/wwSdOleA_uc


כל מיני לימוזינות מוזרות ומעניינות:

https://youtu.be/QoJo000m1aQ


הלימוזינה הארוכה ביותר בעולם:

https://youtu.be/KY2QhIMXljc


בסרטים מצוירים לילדים זה מאד קל לבנות לימוזינה:

https://youtu.be/66zPiJPYXSo


מצגת וידאו של התפתחות הלימוזינה:

https://youtu.be/INv_X59Ys1k
מהי המכונית שנוסעת על אוויר?



במהירות של 90 קמ"ש ועד 300 קילומטרים למיכל אוויר, המהפכה כמעט התחילה. ה"אייר-פוד" שפותחה בשנים האחרונות נוסעת אך ורק על אוויר דחוס, ללא דלק או חשמל ועם עלות החזקה קטנה מאד היא אולי ההמצאה של המאה הבאה.

סירל נגר שמייצר אותה אומר שבתחילה היא עוררה גיחוך וספקות אבל כולם מתחילים להבין שתעשיית הרכב עשויה להשתנות בזכותה.

ל"אייר-פוד" רק שתי דלתות ושלושה גלגלים והיא נראית כמו צעצוע, אבל היא נוסעת היטב ורחוק. אין לה אפילו הגה אבל עם הג'ויסטיק והמושב הבודד שלה היא מכונית מושלמת לעיר ולנסיעות שכל כך רבים עושים לבד, באוטו גדול ומזהם!


הנה האיירפוד - המכונית שנוסעת על לחץ אוויר:

https://youtu.be/_HE8SpDPl78?t=4s


האם יש לה סיכוי להפוך גם למכונית הזולה ביותר?

https://youtu.be/08ahGTngWhE


המכונית החדשנית הזו מבוססת על רעיון עתיק.


וכאן מדגימים בכנס את הרכב הנוסע על לחץ אוויר:

http://youtu.be/wq0u7Tsaj68
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?



מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.


הנה הלהבה הכחולה:

https://youtu.be/fP8hEJxLjFc


והנה היא מוצגת במוזיאון:

https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מהו הג'יפני של הפיליפינים?



מלכי הדרכים בפיליפינים הם רכבי ה"ג'יפני" (Jeepney), הג'יפים האיקוניים והמצועצעים לתפארה של הפיליפינים.

הג'יפנים של הפיליפינים נולדו מכלי הרכב הצבאיים של הצבא האמריקאי, שנותרו בה ממלחמת העולם השנייה. כעודפי ג'יפים צבאיים שהושארו מאחור על ידי ארצות הברית, הם היו ההתחלה הצנועה של התחבורה במדינה.

די מהר אותם ג'יפים וטנדרים שופצו, קושטו והיו לכלי תחבורה מוצלחים במיוחד. הם התפתחו והפכו עם השנים לאמצעי תחבורה ציבורית מקומי וחיוני באיים. בהמשך קמה חברה מקומית בשם "סארו מוטורס", שהפכה המרכזית בייצור של ג'יפנים מאז 1953.

הג'יפני מושרש עמוק בתרבות הפיליפינית והוא בעל משמעות של ממש בחברה הפיליפינית.

המעניין הוא שהעיצוב העממי והצבעוני, שהחל כיוזמה מקומית של בעלי רכבי ג'יפני, מבוצע כיום בחלקו הגדול כבר במפעל, כשהיצרן משלב אמנות ואומנות לצביעה ועיצוב מראש, של כלי רכב ייחודיים שכאלה.

למרות המשמעות התרבותית שלהם, הג'יפנים המסורתיים, שמונעים בדיזל, נתקלים במאמצים ממשלתיים לעבור לג'יפנים חשמליים, מה שדי נתקל בהתנגדות מצד הנהגים והמפעילים. העניין הזה מדגיש בחריפות את המורכבות של המפגש בין המסורת והאיזון הכל כך עדין שבסמל הפיליפיני האהוב הזה, לבין המודרניזציה והקיימות הסביבתית המתבקשת ממשבר האקלים שעובר כדור הארץ.


הנה סיפורו של הג'יפני:

https://youtu.be/JbEmNcUaWzA


עם נהג הג'יפני:

https://youtu.be/OLxY5JYgotw


תיאור תרבותי של הג'יפ שהפך מרכב קרבי לאוטובוס המצועצע של הפיליפינים:

https://youtu.be/P0pcpDVLmoE


תולדות הג'יפני מאז מלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/t0Cu7B8v_do?long=yes


והיכרות עם הג'יפניז של העיר הפיליפינית:

https://youtu.be/GBotip2MWtg?long=yes
מהו הסגווי ולמה קוראים לו רכינוע?



הסגווי (Segway) הוא כלי תחבורה חשמלי, בעל שני הגלגלים בלבד, המשמש בני אדם לתנועה קלה ושקטה בעיר.

את שמו בעברית, "רכינוע", קיבל כלי התחבורה החשמלי מכך שהוא נע בהתאם לכיוון הרכינה של הגוף של הנוסע - רכינה שלו קדימה תניע את הסגוויי קדימה ונסיעה לאחור תתבצע ברכינה אחורה.

כאמור, לסגווי, בעל שני הגלגלים בלבד, יש בסיס בהיקף של בן-אדם יחיד ועל אף זאת הוא כלי תחבורה יציב שלא נופל כלל. הסוד הטכנולוגי שמאפשר זאת הם חיישני השיפוע, הג'יירוסקופים שמייצבים את הסגווי ושומרים אותו מאוזן.

הג'יירוסקופ הוא מכשיר שמודד ושומר על יציבות בכל מקרה, גם במצבים שבהם הרוכב מטה את גופו. הוא עושה זאת באמצעות מנועי ייצוב ממוחשבים שמותקנים בו.

מנוע נוסף הסיע אותו, לפחות בדגם המקורי, עד למהירות של 30 קילומטרים לשעה.

ממציא הסגווי הוא דין קיימן, שהבטיח לקראת חשיפתו שההמצאה שיחשוף תשנה את עולם הרכב ותתרום לאיכות הסביבה. הסגווי לא עשה זאת, בעיקר בשל עלויות גבוהות מדי שלא איפשרו לו להפוך לכלי שימושי ונפוץ בקרב הציבור הרחב.

כיום הסגווי נפוץ במיוחד אצל עשירים וגיקים וככלי לסיורים מאורגנים באתרי תיירות ברחבי העולם. מעבר לכך הוא כמעט ולא נמכר ומבחינה עסקית הוא נחשב לכישלון.
את ההבטחה שלא הצליח הסגוויי לקיים מצליחים למרבה ההפתעה לקיים האופניים החשמליים והקורקינט החשמלי - שני פיתוחים חדשים על כלי רכב ותיקים וזולים הרבה יותר.


כך פועל הסגוויי:

https://youtu.be/RpC9e5vObgc


השימוש בסגווי והנסיעה הבטוחה בו:

http://youtu.be/z4HJTCSwiyQ


נסיעה בסגוויי (ללא מילים):

http://youtu.be/rzQe9ELzpaI?t=7s


מאילת - הלהיט לתיירים שהסגווי הפך בעולם (ללא מילים):

http://youtu.be/2PMMbGaOhco


על ההבטחה העצומה של הסגוויי הנחשק וההמשך הלא פשוט:

https://youtu.be/aQykTmY-LJ4?long=yes


ונפילת כלי הרכב פורץ הדרך ממעמדו בשנים האחרונות:

https://youtu.be/QNdZV_NSMVc?long=yes
מהו מרוץ חצאי המכוניות?



לא מעט אנשים בעולם אוהבים מכוניות וממציאים דרכים מצחיקות או מוזרות למירוצים שונים. אחד המוזרים שבהם מתקיים כל כמה חודשים בחבל בורגונדי שבצרפת. חבל הארץ הזה, שלרוב מוכר בתור חבל ארץ של יין משובח ונוף גבעות קסום, מכיל את אחד ממרוצי המכוניות המורכבים וההזויים בתבל. הנהגים במרוץ של חבל בורגונדי נוהגים בחצי מכונית.

התחביב המוזר של נהיגה בחצי מכונית הוא לרוב תחביב של מייקרים ומכונאים, שחותכים, פשוטו כמשמעו, כלי רכב. הם נוהגים על חצי רכב ושני גלגלים. מירוץ חצאי המכוניות של בורגונדי הוא אחד המצחיקים שבמירוצים הללו. זה אולי נשמע כמו נהיגה פשוטה ומשעשעת, אבל לנהוג חצי רכב זה ממש לא קל...


הנה מרוץ חצאי המכוניות:

http://youtu.be/ObY5eaK9e6w


כך חותכים מכונית באמצע הנסיעה:

http://youtu.be/O1m0gAs-AXQ


ולא תמיד זה עובד פשוט:

http://youtu.be/ktlvQgngq90
למה נועדו מכוניות קונספט ורכבי קונספט בכלל?



מכונית קונספט (Concept Car) היא אבטיפוס של מכונית שמיוצר במיוחד כדי לבחון עיצובים וטכנולוגיות חדשניות. כמעט כל יצרן רכב גדול מפתח מעת לעת דגמי קונספט ומציג אותם בתערוכות רכב. תצפיות ושיחות מאפשרות לבחון את הענות קהל הצרכנים המיועד לחידושים השונים שבמכונית הקונספט וכך יכול היצרן להבין מה מהרעיונות שבאבטיפוס כדאי לפתח למכונית מסחרית ומה יש לנטוש.

רכב הקונספט הוא "רכב רעיון", אבטיפוס שיוצר ביחידה אחת, כדי לבדוק את תגובת הציבור לרעיונות חדשים שהוכנסו בו. חלקם בתחום העיצוב ואחרים הם חידושי טכנולוגיה וצורות שימוש ברכב. פיתוח מכונית קונספט הוא יקר מאד, אבל זול הרבה יותר מתכנון, עיצוב, הנדסה ובניית פס ייצור מלא למכונית שתתגלה ככושלת מסחרית.

מרבית רכבי הקונספט שנוצרו במהלך השנים לא יצאו לבסוף בייצור המוני. גם אלו שנבטו והפכו למכוניות, לרוב נראו אחרת והיו מדגמים שונים מרכב הקונספט המקורי. הסיבה העיקרית לכך היא שגם כשרעיונות מקוריים שהוצגו ברכבי הקונספט אומצו על ידי היצרניות, לא תמיד התאימו גם העיצוב של רכב הקונספט או היבטים, טכנולוגיות ורעיונות אחרים שהיו בו ליישום.

באמצעות רכבי הקונספט בודקים אם כך יצרני הרכב חידושים טכנולוגיים פורצי-דרך, שימושים מקוריים, אביזרים חדשניים ורעיונות עיצוביים המלהיבים את הדימיון. אך כל אלה נבדקים לא רק ברושם שהם יוצרים על קהל הצרכנים המיועד, אלא גם עד כמה הפוטנציאל המסחרי שלהם גדול.


הנה מכוניות קונספט לעתיד:

https://youtu.be/rlasf0cUfzU


דגמי קונספט רשמיים של רכבי עתיד שהוצגו בשנים האחרונות:

https://youtu.be/agTfZpJ662o


כמה ממכוניות הקונספט המרתקות של העתיד:

https://youtu.be/Xl1nqcRuuCU


מכונית הקונספט שצוללת מתחת למים - הסקובה:

https://youtu.be/rNLL0fo9apc


אופנוע קונספט שלא נופל מבית BMW:

https://youtu.be/NXMGi9kQ3TE


אוסף מכוניות קונספט עתידניות לשנת 2020:

https://youtu.be/9--WRBxNYj0


וסרטון המציג שלל מכוניות קונספט של שנות ה-40 עד ה-60:

https://youtu.be/7f-9otKq1I8?long=yes
כיצד נוסע רכב אמפיבי גם במים?



כלי רכב אמפיבי (Amphibious vehicle) הוא כלי רכב שמסוגל לנוע ביבשה ולצלוח מכשולי מים. בדרך כלל צולחים כלי רכב אמפיביים מכשולי מים רדודים, שאינם עמוקים מדי. ישנם גם כלי רכב אמפיביים כמו הרחפת, שמרחפים על כריות אוויר ונעים בחופשיות, הן על היבשה והן על פני הים.

כלי הרכב האמפיבי הראשון, לפחות כרעיון, נבנה בתחילת המאה ה-19. הממציא היה בחור בשם אוליבר אוונס, שכינה אותו "אורוקטר אמפיבולוס" (Orukter Amphibolos). לא ברור אם הצליח להסיעו על היבשה, אך במים הוא הצליח להשיטו יפה. זה היה בשנת 1805 ושנה אחר כך כבר בנתה חברת פרנץ' פורניה בצרפת כלי רכב דמוי אופניים, שבסיסו דמה לסירה. הוא נחשב כלי הרכב האמפיבי הראשון.

מי שמשתמש מאז בכלי רכב אמפיביים היו בעיקר צבאות. קציני הצבא מצאו את כלי הרכב שיכולים לנוע על היבשה ולצלוח מכשולי מים, שימושיים מאד. במיוחד השתמשו בהם במהלך מלחמות וקרבות בתוואי קרקע קשים.

בין הכלים האמפיביים המפורסמים בהיסטוריה הצבאית של המאה ה-20 היו משאית אמפיבית אמריקאית בשם DUKW, שכונתה פשוט "דאק" ("ברווז"). גם חברת פורשה בנתה לצבא גרמניה ב-1938 את ה""שווימוואגן", בתרגום פשוט "הרכב השוחה".

במלחמת וייטנאם העביר צבא ארצות הברית אספקה, דרך התעלות הרבות ושדות האורז המוצפים בעזרת רכב אמפיבי שנקרא "גאמא גוט" (Gama Goat).

כלי הרכב האמפיבי מכונה בעברית "כלי רכב ימבשתי".


הנה רכב אמפיבי מתקופת מלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/QIzu7pM39HI


אוטו אמפיבי מודרני:

http://youtu.be/DUpdJJwOs-A?t=5s


רכב אמפיבי משפחתי רוסי:

https://youtu.be/5kMSoTDAz9s


מכונית אמפיבית מהיר לאנשים פרטיים:

http://youtu.be/2150iFXF5Vc


וכלי רכב אמפיביים צבאיים:

http://youtu.be/Q5FdBGjl_6s?t=4s


איזו מכונית נוסעת במים?



מכונית המים נוסעת ממש על גבי המים. למעשה זו אינה המצאה חדשה, כיוון שכלי רכב אמפיביים שרתו צבאות כבר באמצע המאה הקודמת. אבל מכונית פרטית שנוסעת במים היא פיתוח חדש יותר.

המכוניות הללו הן עדיין מכוניות לעשירים, כיוון שיש בהן גם מערכות הנעה רגילות של מכונית וגם אמצעי ציפה ותנועה במים.

חברות רכב חדשניות מציעות כיום מכוניות קונספט (מכוניות רעיון) שיודעות לנסוע על המים.

רינספיד, החברה שיצרה את המכונית שנוסעת מתחת למים (ראו באאוריקה בתגית "sQuba") יצרה את ספלאש, המכונית שהופכת לרחפת. ווטרקאר, חברה אחרת, יצרה ממש מכונית סירה.


הנה המכונית המשייטת של WaterCar:

https://youtu.be/8IFw8iK5Kt8


המכונית האמפיבית ספלאש, שצלחה את תעלת למנש מבריטניה לצרפת:

http://youtu.be/nKIhl1x9MEw


ולקט של מכוניות אמפיביות:

https://youtu.be/sglX9qAtuzk?t=25s
האם יש כבר מכונית שנוסעת באוויר?



גיל החלום של מכוניות מעופפות באוויר הוא כמעט כגיל המכונית עצמה. על מכוניות מעופפות נכתבו ספרים, הן הוצגו בסרטים, כבר הנרי פורד הבטיח שהמכונית המעופפת בוא תבוא ומהנדסי רכב בכל רחבי העולם שברו את הראש כיצד אפשר לייצר כלי רכב שנוסע באוויר ועדיין יהיה בטוח, יעיל ולא יקר.

אבל עכשיו יש חדש בתחום. זוהי מכונית המעופפת מודרנית, שמה "קורה", שהיא גם אוטונומית, כלומר מטיסה את עצמה ללא טייס ויכולה להטיס כך נוסעים. המכונית הזו כבר טסה בניו זילנד.

החלום היה פשוט ודיבר על מכונית שנוסעת באוויר. הרכב המעופף "טרנזישן", שפותח באמריקה, בכיכובו של סטפן קליין, מהנדס סלובקי מבריק, ממריא לדרך. הוא אמנם זקוק למסלול המראה ויש צורך ברשיון טיס כדי לנהוג בו, אבל השמיים הם הגבול...

לאחר שחברת טרפוג'יה ביצעה ניסויים אוויריים מוצלחים וקיבלה את אישורי הבטיחות הנדרשים, היא הכריזה על המכונית העתידית שלה. הדגם הבא נקרא כרגע TF-X ולפי הודעת טרפוגיה הוא לא יהיה זקוק למסלול המראה. המדחפים שלו יהיו בעלי צירים שיאפשרו לו להמריא מהמקום, כמו מסוק ואז יעברו קדימה ויניעו את המכונית המעופפת כמו מטוס. הם גם מבטיחים שחמש-שש שעות של הכשרה לנהג יאפשרו גם למי שאינו טייס לנהוג ולטוס בה.

המחיר לא יהיה יקר למי שרגיל לקנות מכוניות בחצי מיליון שקל. אבל לא להתלהב - כלי הרכב המרתק הזה מבטיח לצאת לשוק בכל מקרה בתוך עשור, אז היכונו להמראה!

ב-2026 מתכננת אקספנג הסינית, יצרנית חדשנית של מכוניות חשמליות, למכור מכוניות מעופפות ראשונות. זו תהיה מכונית גדולה, שבתוכה רחפן דו-מושבי המתנתק בשעת הצורך ומאפשר לטסים לטוס טיסות חוויה, בעיקר בסביבה ובגובה נמוך.


הנה ההיסטוריה של המכונית המעופפת (עברית):

https://youtu.be/LKLVWeN40O8


המכוניות המעופפות של אקספנג הסינית:

https://youtu.be/VsKwiCWA3eM


על הקשיים הטכניים שעומדים בפני מכוניות מעופפות (עברית):

https://youtu.be/o_xQon36fdw


מעופפת מלפני 70 שנה:

https://youtu.be/FNp_iO-2Jfg


בסרטים אין בעיה לפנטומס לטוס עם הסיטרואן:

https://youtu.be/D8CzZrDCusg


כך תפעל ה-TF-X המכונית המעופפת העתידנית:

http://youtu.be/WUgsyYotLkQ?t=3s


לחברת טויוטה כבר יש כזו שטסה:

https://youtu.be/hvdbYkh1zEc


המכונית המעופפת שיכולה לנסוע 800 קילומטרים במהירות של עד 320 קמ"ש:

http://youtu.be/JncQ1JutqNk


ה"טרנזישן" - המכונית המעופפת הראשונה בעולם בפעולה:

http://youtu.be/nnF2yua4KIw?t=3s


על הבטיחות של הדגם הבא של מכונית האוויר הזו:

http://youtu.be/uKzEMNw9Dgo?t=8s


ה"קורה", שמשלבת מכונית מעופפת עם אוטונומית:

https://youtu.be/LeFxjRMv5U8


וכתבת טלוויזיה על המכונית המעופפת הישראלית (עברית):

https://youtu.be/Ol3Mwv8DvVQ?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.