שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו האופנוע שלעולם לא נופל?
יזם צעיר והצוות שלו מפתחים בארה"ב את אחת מההמצאות שתוכל לזעזע את עולם הרכב העירוני ולאפשר סוף סוף למיליוני אנשים שחוששים מקטנועים, לעבור לרכב דו-גלגלי.
זהו C1, אופנוע חדשני, שהוא גם מעין מכונית על שני גלגלים, המיועדת לאדם אחד. הוא נראה מדהים ונוסע מצוין, אבל מה שהכי מלהיב בו היא מערכת הייצוב שמצליחה לאפשר לו יציבות של רכב על 4 גלגלים, על 2 גלגלים בלבד.
מערכת הייצוב של ה-C1 מבוססת ג'יירוסקופ שעובד בצורה דומה לזו של הסגוויי. פירוש העניין הוא שהאופנוע-מכונית הזה לעולם לא נופל. הוא פשוט מייצב את עצמו מחדש מיידית. נאמר זאת שוב - המערכת הזו מייצבת את עצמה מבלי לסמוך על הנהג!
הנה סקירה של אופנוע-רכב C1:
http://youtu.be/B432iLNXkQ8
הדגמת יציבות:
http://youtu.be/mBVztfLN3lk
וזה שילוב של אופנוע ומכונית עירונית בעלי מערכת יציבות עצמית:
http://youtu.be/YQgTne7TAGY
מתי נסעה מכונית על שני גלגלים?
הסיפור של מכונית ה-Gyro-x משנת 1967 הוא סיפורה של מהפכה מוטורית שלא הייתה. המכונית הזו נראית גם היום כמו מטוס קרב מהעתיד, אבל נולדה לפני יותר זמן רב.
מכונית ה-Gyro-x של המהנדס לואי טרסקוט (Louis Trascott) היא סיפור מרתק של חדשנות טכנולוגית שנכשלה, על אף, למרות ואולי בשל החזון המרשים שלה.
בשנת 1967 מציג המהנדס חזון מהפכני: מכונית שתנוע על 2 גלגלים בלבד, תוך שמירה על שיווי משקל מושלם. הרעיון היה יצירת כלי רכב קומפקטי, יעיל וחסכוני יותר בדלק. המכונית הכילה מנגנון ג'ירוסקופ מורכב שאפשר לה לשמור על יציבות גם בנסיעה אנכית כמעט.
הטכנולוגיה המרכזית של ה-Gyro-x הייתה גלגל תנופה גדול שיצר כוח סיבובי שאיזן את המכונית. המשקל הכולל שלה היה כ-1,850 ק"ג והמכונית הייתה צרה במיוחד - רוחב של 1.5 מטר בלבד.
המהנדסים טענו שהיא תצרוך כ-5 ליטרים ל-100 ק"מ, נתון מדהים לאותה תקופה.
אך למרות החדשנות הטכנולוגית, ה-Gyro-x נתקלה במכשולים רבים. המנגנון הג'ירוסקופי היה מורכב מדי ודרש תחזוקה מתמדת. עלויות הייצור היו גבוהות משמעותית מכלי רכב רגילים. גם הצרכנים התקשו להבין את הטכנולוגיה המורכבת ובנוסף, מנוע 4 הצילינדרים שלה לא סיפק את ביצועי הכוח שהובטחו.
חברת Gyro Transport Systems השקיעה סכומי עתק בפיתוח המכונית והמחיר של המכונית היה גבוה מאוד לתקופה. הקהל לא היה מוכן למהפכה הטכנולוגית המורכבת הזו ובשנות ה-70 המוקדמות נקלעה החברה לקשיים כלכליים שהובילו לסגירתה.
כמו שקורה לא פעם, מסתבר שחדשנות מבריקה לא תמיד מבטיחה את ההצלחה המסחרית המצופה. המכונית פורצת הדרך, ללא ספק הקדימה את זמנה ואולי לא הייתה מוצדקת בכל מקרה. אבל הרעיונות שיושמו בה המשיכו לשמש המצאות אחרות מבוססות ג'יירוסקופ או שני גלגלים, כמו הסגווי או ההוברבורד (ראו תגית "ג'יירוסקופ").
הנה Gyro-x, המכונית שנסעה בשנות ה-60 על שני גלגלים:
https://youtu.be/S4jLG8Q1jZE
סיפורה של המכונית המדהימה:
https://youtu.be/QkWNQ1jjwVw
דגם מקורי (על גלגלי עזר) של ה-Gyro-x במוזיאון לרכב בקליפורניה:
https://youtu.be/tqGB1zOICfg
וכיום מנסים לייצר מכוניות דומות:
https://youtu.be/dM1bYZq6IC4
מה זה מונוסייקל?
המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.
הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.
למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.
היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.
במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.
הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.
הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.
נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.
המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.
הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:
http://youtu.be/8N7xh4cWLfU
הסבר על הכלי המוצלח הזה:
https://youtu.be/YFkQbk4flcY
אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:
http://youtu.be/XMrYlV4g3OE
יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:
http://youtu.be/sueRuNYam88
ויש את הסולו וויל:
http://youtu.be/hvckQDB2X2g
הולכים לעבודה:
http://youtu.be/e5Hdq2QOugk
וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:
http://youtu.be/fIMPH1Dli3g
מהו ההוברבורד החשמלי?
"הוברבורד חשמלי" (Electric HoverBoard או Two Wheels Self Balancing Scooter) הוא סקייטבורד ממונע חדש ודו-גלגלי שהרוכב ניצב עליו לרוחב גופו ושולט בו באמצעות תנועות הגוף. זהו רכב גלגלי חשמלי שאין עליו מגבלות גיל כלשהן והוא אינו מחייב רישיון. מהירותו מגיעה ל-16 קילומטרים בשעה והוא נוח לנשיאה באוטובוסים וברכבת.
מעבר לשימוש בו על גבי מדרכות ומעברי חציה, הקומפקטיות של ההוברבורד מאפשרת להשתמש בו בכל מקום, כולל משרדים, קמפוסים, קניונים ועוד.
ההוברבורד נולד כגרסה פשוטה וזולה יותר של הסגוויי היוקרתי. כמוהו הוא מתבסס על חיישני איזון, ג'יירוסקופים. בשנה האחרונה הוא הפך פופולארי בקרב צעירים בארצות הברית והוא מתחיל להתפשט בעולם המערבי כולו.
הנה ההוברבורד הלוהט מדגם Razor:
https://youtu.be/BfVzC2-yLfE
ניתן להשתמש בהם בכל מקום:
https://youtu.be/LHS8GMx04jo
הנה ה-Hovertrax:
https://youtu.be/vA11YG1WB7A
מישהו שמלמד בנות לנסוע על ה-IO HAWK:
https://youtu.be/_sMI3uR4rH4
והדגמה בתערוכה של ההוברטרקס:
https://youtu.be/HdzglBy4zyc
מהו הסגווי ולמה קוראים לו רכינוע?
הסגווי (Segway) הוא כלי תחבורה חשמלי, בעל שני הגלגלים בלבד, המשמש בני אדם לתנועה קלה ושקטה בעיר.
את שמו בעברית, "רכינוע", קיבל כלי התחבורה החשמלי מכך שהוא נע בהתאם לכיוון הרכינה של הגוף של הנוסע - רכינה שלו קדימה תניע את הסגוויי קדימה ונסיעה לאחור תתבצע ברכינה אחורה.
כאמור, לסגווי, בעל שני הגלגלים בלבד, יש בסיס בהיקף של בן-אדם יחיד ועל אף זאת הוא כלי תחבורה יציב שלא נופל כלל. הסוד הטכנולוגי שמאפשר זאת הם חיישני השיפוע, הג'יירוסקופים שמייצבים את הסגווי ושומרים אותו מאוזן.
הג'יירוסקופ הוא מכשיר שמודד ושומר על יציבות בכל מקרה, גם במצבים שבהם הרוכב מטה את גופו. הוא עושה זאת באמצעות מנועי ייצוב ממוחשבים שמותקנים בו.
מנוע נוסף הסיע אותו, לפחות בדגם המקורי, עד למהירות של 30 קילומטרים לשעה.
ממציא הסגווי הוא דין קיימן, שהבטיח לקראת חשיפתו שההמצאה שיחשוף תשנה את עולם הרכב ותתרום לאיכות הסביבה. הסגווי לא עשה זאת, בעיקר בשל עלויות גבוהות מדי שלא איפשרו לו להפוך לכלי שימושי ונפוץ בקרב הציבור הרחב.
כיום הסגווי נפוץ במיוחד אצל עשירים וגיקים וככלי לסיורים מאורגנים באתרי תיירות ברחבי העולם. מעבר לכך הוא כמעט ולא נמכר ומבחינה עסקית הוא נחשב לכישלון.
את ההבטחה שלא הצליח הסגוויי לקיים מצליחים למרבה ההפתעה לקיים האופניים החשמליים והקורקינט החשמלי - שני פיתוחים חדשים על כלי רכב ותיקים וזולים הרבה יותר.
כך פועל הסגוויי:
https://youtu.be/RpC9e5vObgc
השימוש בסגווי והנסיעה הבטוחה בו:
http://youtu.be/z4HJTCSwiyQ
נסיעה בסגוויי (ללא מילים):
http://youtu.be/rzQe9ELzpaI?t=7s
מאילת - הלהיט לתיירים שהסגווי הפך בעולם (ללא מילים):
http://youtu.be/2PMMbGaOhco
על ההבטחה העצומה של הסגוויי הנחשק וההמשך הלא פשוט:
https://youtu.be/aQykTmY-LJ4?long=yes
ונפילת כלי הרכב פורץ הדרך ממעמדו בשנים האחרונות:
https://youtu.be/QNdZV_NSMVc?long=yes
מהו האופנוע המעופף?
אופנוע מעופף (Flying Motorcycle) הוא משאת נפש בת שנים רבות, עוד מהימים של תחילת עידן התעופה. כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת ניסו לבנות ובחנו כלים שכאלה, אבל הם נחשבו חסרי יציבות מספקת והשליטה בהם הייתה קשה. אפילו בוחנים מקצועיים ורוכבים מנוסים מאד מצאו את עצמם מרוסקים על הקרקע במהלך הניסויים.
אבל לאחרונה, אחרי עשרות שנים של כשלונות בתחום, הצליחה חברת "אירופקס" (Aerofex) האמריקנית ליצור אבטיפוס של האופנוע המרחף הראשון, שאכן טס באוויר ועושה זאת היטב. זהו אופנוע מרחף שהרוכב שולט בצורה דומה לזו של אופנוע רגיל. הוא מזכיר את האופנועים המרחפים מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים".
מייסד החברה, המהנדס מארק דה רוש, מציין שהאירופקס טס במהירות של 50 קילומטרים לשעה, מעל כל סוג שטח אפשרי ובגובה של 4.5 מטרים. מערכת ההיגוי האינטואיטיבית שלו מאפשרת שליטה על ידי הרוכב, בהטייה של הגוף. במקום גלגלים יש לאופנוע המרחף הזה שני פרופלורים שמטיסים אותו באוויר.
אל תצפו עדיין שהמוני אופנועים מעופפים ירחפו מעל רחובות עירכם. החברה מייעדת כרגע את האופנוע המרחף שלה דווקא לשימושים צבאיים בשדה הקרב. הוא מיועד לשמש שם להתקפה, משימות מודיעין, פינוי נפגעים ומשימות כלליות נוספות.
הנה האופנוע המעופף של חברת אירופקס:
https://youtu.be/-A4ut_4fG6A
La Moto Volante - אופנוע מעופף מתחרה איטלקי שעולה מעל חצי מיליון דולר:
https://youtu.be/OXcqknvGoe4
עוד מאופנוע-האוויר של ארופקס:
https://youtu.be/akA-B64RACU
אחד המתחרים, שהרגיש כמו אופנוע, אבל יש לו רוטור ענקי ולא יעיל, הוא הג'יירוסייקל שבנה מפתח עצמאי:
https://youtu.be/NNSCGV_x_f0
ואם יש אופנוע מעופף, אז יש גם תלת-אופנוע מעופף וקוראים לו סוויצ'בלייד:
https://youtu.be/bWJB3_CHQWU

יזם צעיר והצוות שלו מפתחים בארה"ב את אחת מההמצאות שתוכל לזעזע את עולם הרכב העירוני ולאפשר סוף סוף למיליוני אנשים שחוששים מקטנועים, לעבור לרכב דו-גלגלי.
זהו C1, אופנוע חדשני, שהוא גם מעין מכונית על שני גלגלים, המיועדת לאדם אחד. הוא נראה מדהים ונוסע מצוין, אבל מה שהכי מלהיב בו היא מערכת הייצוב שמצליחה לאפשר לו יציבות של רכב על 4 גלגלים, על 2 גלגלים בלבד.
מערכת הייצוב של ה-C1 מבוססת ג'יירוסקופ שעובד בצורה דומה לזו של הסגוויי. פירוש העניין הוא שהאופנוע-מכונית הזה לעולם לא נופל. הוא פשוט מייצב את עצמו מחדש מיידית. נאמר זאת שוב - המערכת הזו מייצבת את עצמה מבלי לסמוך על הנהג!
הנה סקירה של אופנוע-רכב C1:
http://youtu.be/B432iLNXkQ8
הדגמת יציבות:
http://youtu.be/mBVztfLN3lk
וזה שילוב של אופנוע ומכונית עירונית בעלי מערכת יציבות עצמית:
http://youtu.be/YQgTne7TAGY

הסיפור של מכונית ה-Gyro-x משנת 1967 הוא סיפורה של מהפכה מוטורית שלא הייתה. המכונית הזו נראית גם היום כמו מטוס קרב מהעתיד, אבל נולדה לפני יותר זמן רב.
מכונית ה-Gyro-x של המהנדס לואי טרסקוט (Louis Trascott) היא סיפור מרתק של חדשנות טכנולוגית שנכשלה, על אף, למרות ואולי בשל החזון המרשים שלה.
בשנת 1967 מציג המהנדס חזון מהפכני: מכונית שתנוע על 2 גלגלים בלבד, תוך שמירה על שיווי משקל מושלם. הרעיון היה יצירת כלי רכב קומפקטי, יעיל וחסכוני יותר בדלק. המכונית הכילה מנגנון ג'ירוסקופ מורכב שאפשר לה לשמור על יציבות גם בנסיעה אנכית כמעט.
הטכנולוגיה המרכזית של ה-Gyro-x הייתה גלגל תנופה גדול שיצר כוח סיבובי שאיזן את המכונית. המשקל הכולל שלה היה כ-1,850 ק"ג והמכונית הייתה צרה במיוחד - רוחב של 1.5 מטר בלבד.
המהנדסים טענו שהיא תצרוך כ-5 ליטרים ל-100 ק"מ, נתון מדהים לאותה תקופה.
אך למרות החדשנות הטכנולוגית, ה-Gyro-x נתקלה במכשולים רבים. המנגנון הג'ירוסקופי היה מורכב מדי ודרש תחזוקה מתמדת. עלויות הייצור היו גבוהות משמעותית מכלי רכב רגילים. גם הצרכנים התקשו להבין את הטכנולוגיה המורכבת ובנוסף, מנוע 4 הצילינדרים שלה לא סיפק את ביצועי הכוח שהובטחו.
חברת Gyro Transport Systems השקיעה סכומי עתק בפיתוח המכונית והמחיר של המכונית היה גבוה מאוד לתקופה. הקהל לא היה מוכן למהפכה הטכנולוגית המורכבת הזו ובשנות ה-70 המוקדמות נקלעה החברה לקשיים כלכליים שהובילו לסגירתה.
כמו שקורה לא פעם, מסתבר שחדשנות מבריקה לא תמיד מבטיחה את ההצלחה המסחרית המצופה. המכונית פורצת הדרך, ללא ספק הקדימה את זמנה ואולי לא הייתה מוצדקת בכל מקרה. אבל הרעיונות שיושמו בה המשיכו לשמש המצאות אחרות מבוססות ג'יירוסקופ או שני גלגלים, כמו הסגווי או ההוברבורד (ראו תגית "ג'יירוסקופ").
הנה Gyro-x, המכונית שנסעה בשנות ה-60 על שני גלגלים:
https://youtu.be/S4jLG8Q1jZE
סיפורה של המכונית המדהימה:
https://youtu.be/QkWNQ1jjwVw
דגם מקורי (על גלגלי עזר) של ה-Gyro-x במוזיאון לרכב בקליפורניה:
https://youtu.be/tqGB1zOICfg
וכיום מנסים לייצר מכוניות דומות:
https://youtu.be/dM1bYZq6IC4

המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.
הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.
למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.
היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.
במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.
הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.
הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.
נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.
המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.
הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:
http://youtu.be/8N7xh4cWLfU
הסבר על הכלי המוצלח הזה:
https://youtu.be/YFkQbk4flcY
אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:
http://youtu.be/XMrYlV4g3OE
יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:
http://youtu.be/sueRuNYam88
ויש את הסולו וויל:
http://youtu.be/hvckQDB2X2g
הולכים לעבודה:
http://youtu.be/e5Hdq2QOugk
וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:
http://youtu.be/fIMPH1Dli3g

"הוברבורד חשמלי" (Electric HoverBoard או Two Wheels Self Balancing Scooter) הוא סקייטבורד ממונע חדש ודו-גלגלי שהרוכב ניצב עליו לרוחב גופו ושולט בו באמצעות תנועות הגוף. זהו רכב גלגלי חשמלי שאין עליו מגבלות גיל כלשהן והוא אינו מחייב רישיון. מהירותו מגיעה ל-16 קילומטרים בשעה והוא נוח לנשיאה באוטובוסים וברכבת.
מעבר לשימוש בו על גבי מדרכות ומעברי חציה, הקומפקטיות של ההוברבורד מאפשרת להשתמש בו בכל מקום, כולל משרדים, קמפוסים, קניונים ועוד.
ההוברבורד נולד כגרסה פשוטה וזולה יותר של הסגוויי היוקרתי. כמוהו הוא מתבסס על חיישני איזון, ג'יירוסקופים. בשנה האחרונה הוא הפך פופולארי בקרב צעירים בארצות הברית והוא מתחיל להתפשט בעולם המערבי כולו.
הנה ההוברבורד הלוהט מדגם Razor:
https://youtu.be/BfVzC2-yLfE
ניתן להשתמש בהם בכל מקום:
https://youtu.be/LHS8GMx04jo
הנה ה-Hovertrax:
https://youtu.be/vA11YG1WB7A
מישהו שמלמד בנות לנסוע על ה-IO HAWK:
https://youtu.be/_sMI3uR4rH4
והדגמה בתערוכה של ההוברטרקס:
https://youtu.be/HdzglBy4zyc
ג'יירוסקופ

הסגווי (Segway) הוא כלי תחבורה חשמלי, בעל שני הגלגלים בלבד, המשמש בני אדם לתנועה קלה ושקטה בעיר.
את שמו בעברית, "רכינוע", קיבל כלי התחבורה החשמלי מכך שהוא נע בהתאם לכיוון הרכינה של הגוף של הנוסע - רכינה שלו קדימה תניע את הסגוויי קדימה ונסיעה לאחור תתבצע ברכינה אחורה.
כאמור, לסגווי, בעל שני הגלגלים בלבד, יש בסיס בהיקף של בן-אדם יחיד ועל אף זאת הוא כלי תחבורה יציב שלא נופל כלל. הסוד הטכנולוגי שמאפשר זאת הם חיישני השיפוע, הג'יירוסקופים שמייצבים את הסגווי ושומרים אותו מאוזן.
הג'יירוסקופ הוא מכשיר שמודד ושומר על יציבות בכל מקרה, גם במצבים שבהם הרוכב מטה את גופו. הוא עושה זאת באמצעות מנועי ייצוב ממוחשבים שמותקנים בו.
מנוע נוסף הסיע אותו, לפחות בדגם המקורי, עד למהירות של 30 קילומטרים לשעה.
ממציא הסגווי הוא דין קיימן, שהבטיח לקראת חשיפתו שההמצאה שיחשוף תשנה את עולם הרכב ותתרום לאיכות הסביבה. הסגווי לא עשה זאת, בעיקר בשל עלויות גבוהות מדי שלא איפשרו לו להפוך לכלי שימושי ונפוץ בקרב הציבור הרחב.
כיום הסגווי נפוץ במיוחד אצל עשירים וגיקים וככלי לסיורים מאורגנים באתרי תיירות ברחבי העולם. מעבר לכך הוא כמעט ולא נמכר ומבחינה עסקית הוא נחשב לכישלון.
את ההבטחה שלא הצליח הסגוויי לקיים מצליחים למרבה ההפתעה לקיים האופניים החשמליים והקורקינט החשמלי - שני פיתוחים חדשים על כלי רכב ותיקים וזולים הרבה יותר.
כך פועל הסגוויי:
https://youtu.be/RpC9e5vObgc
השימוש בסגווי והנסיעה הבטוחה בו:
http://youtu.be/z4HJTCSwiyQ
נסיעה בסגוויי (ללא מילים):
http://youtu.be/rzQe9ELzpaI?t=7s
מאילת - הלהיט לתיירים שהסגווי הפך בעולם (ללא מילים):
http://youtu.be/2PMMbGaOhco
על ההבטחה העצומה של הסגוויי הנחשק וההמשך הלא פשוט:
https://youtu.be/aQykTmY-LJ4?long=yes
ונפילת כלי הרכב פורץ הדרך ממעמדו בשנים האחרונות:
https://youtu.be/QNdZV_NSMVc?long=yes

אופנוע מעופף (Flying Motorcycle) הוא משאת נפש בת שנים רבות, עוד מהימים של תחילת עידן התעופה. כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת ניסו לבנות ובחנו כלים שכאלה, אבל הם נחשבו חסרי יציבות מספקת והשליטה בהם הייתה קשה. אפילו בוחנים מקצועיים ורוכבים מנוסים מאד מצאו את עצמם מרוסקים על הקרקע במהלך הניסויים.
אבל לאחרונה, אחרי עשרות שנים של כשלונות בתחום, הצליחה חברת "אירופקס" (Aerofex) האמריקנית ליצור אבטיפוס של האופנוע המרחף הראשון, שאכן טס באוויר ועושה זאת היטב. זהו אופנוע מרחף שהרוכב שולט בצורה דומה לזו של אופנוע רגיל. הוא מזכיר את האופנועים המרחפים מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים".
מייסד החברה, המהנדס מארק דה רוש, מציין שהאירופקס טס במהירות של 50 קילומטרים לשעה, מעל כל סוג שטח אפשרי ובגובה של 4.5 מטרים. מערכת ההיגוי האינטואיטיבית שלו מאפשרת שליטה על ידי הרוכב, בהטייה של הגוף. במקום גלגלים יש לאופנוע המרחף הזה שני פרופלורים שמטיסים אותו באוויר.
אל תצפו עדיין שהמוני אופנועים מעופפים ירחפו מעל רחובות עירכם. החברה מייעדת כרגע את האופנוע המרחף שלה דווקא לשימושים צבאיים בשדה הקרב. הוא מיועד לשמש שם להתקפה, משימות מודיעין, פינוי נפגעים ומשימות כלליות נוספות.
הנה האופנוע המעופף של חברת אירופקס:
https://youtu.be/-A4ut_4fG6A
La Moto Volante - אופנוע מעופף מתחרה איטלקי שעולה מעל חצי מיליון דולר:
https://youtu.be/OXcqknvGoe4
עוד מאופנוע-האוויר של ארופקס:
https://youtu.be/akA-B64RACU
אחד המתחרים, שהרגיש כמו אופנוע, אבל יש לו רוטור ענקי ולא יעיל, הוא הג'יירוסייקל שבנה מפתח עצמאי:
https://youtu.be/NNSCGV_x_f0
ואם יש אופנוע מעופף, אז יש גם תלת-אופנוע מעופף וקוראים לו סוויצ'בלייד:
https://youtu.be/bWJB3_CHQWU
