שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מי פיסל את "האיש החושב"?
הפסל הצרפתי אוגוסט רודן הוא שפיסל בשנת 1880 את "האדם החושב" - מהפסלים המפורסמים בעולם. הפסל הזה, כמו עוד כמה פסלים מהחשובים ביותר שלו, לקוח מתוך היצירה שרודן מעולם לא סיים "שערי הגיהנום", יצירת ענק שהוזמנה ממנו בשנת 1880 על ידי המשרד לאמנויות יפות וכללה 180 דמויות, אבל הפסל הגאון לא הצליח לסיימה עד מותו.
הוא היה ידוע בסגנונו הריאליסטי (שמעתיק את המציאות) והושפע רבות מהפסל מיכלאנג'לו, אם כי תמך גם באימפרסיוניסטים, שהיו רחוקים מסגנון זה. הוא התפרסם בפסלו "תקופת הברונזה" שהפך אותו לאמן מעורר מחלוקת, כי טענו שהוא השתמש במודלים חיים (בני אדם של ממש) כדי ליצור את תבניות הגבס לפסל. המחלוקת סביבו הביאה לו פרסום רב והפכה אותו לאמן ידוע מאד.
סגנונו המיוחד איפשר לרודן לבטא רגשות בפסלים שלו, באמצעות הבעות פנים ותנוחות גוף שונות ואמיתיות. הוא ידע ליצור שקעים עמוקים בפנים של הדמות המפוסלת והצליח בכך למנוע צללים, אך עדיין הוא הצליח לשמור על שטח הפנים מלא חיים ואפילו תחושה של תנועה, שבפיסול הקלאסי לא הכירו.
כמה שנים לפני מותו הוא תרם את כל עבודותיו לממשלת צרפת והציב אותן במו-ידיו במוזיאון רודן. הן מוצגות שם עד היום, בדיוק כפי שבחר להעמידן בחייו.
הנה סרטון אותנטי וקצר על רודן, בו רואים אותו הולך לסטודיו ומפסל בו:
http://youtu.be/OcGTqxsIUjM
דוגמאות לפסלים המיוחדים של אוגוסט רודן:
http://youtu.be/QxK9fw7J3lc
והסבר מעמיק על היצירה:
https://youtu.be/Z4AEXRtDEEY?long=yes
מהו פסל הנשיקה של רודן?
פסל הנשיקה (The Kiss) של הפסל הצרפתי הנודע אוגוסט רודן, משנת 1886, הוא פסל עשוי שיש ובגודל טבעי, של זוג אוהבים. הוא נחשב לאחת מיצירות הדגל וגולות הכותרת של היצירות הקלאסיות של האמן הדגול.
במקור נוצרה "הנשיקה", כסקיצה רעיונית ליצירתו המפורסמת של רודן "שערי השאול". היא הוצגה לראשונה בפריס בשנת 1887, אך את הרעיון של הנאהבים שמשתלבים זה בזה הוא יצר עוד לפני כן, בגדלים וגרסאות שונים.
ב"נשיקה" רודן יצר ניגוד משולב בהרמוניה, בין ההמחשה הרוחנית והרגשית של מושג האהבה ובין ביטויה הפיסי. יש בו גם ניגוד בין ה"המוניות" של תיאור הדמויות לרוך והפיוטיות של האהבה שביניהן. שימו לב גם לתנועה הסיבובית שיוצרות הדמויות, באופן שבו הן מפוסלות ועוד מעניינת הצורה הסגורה, שבה חיבר את הצמד, כמעט במבנה של פרמידה.
מעניין לא פחות הוא השילוב שעשה רודן בין דמויות שיש המעובדות ומלוטשות בדיוק והקפדה, לבין הסלע הגס שעליו הן יושבות. זה היה סוג של פיסול שרודן אימץ בתקופה בה אימץ את פיסול הגריעה מגוש השיש. כך ניסה האמן הדגול והבוגר לתמוך באמני הציור האימפרסיוניסטים והצעירים. הוא השאיר חלק מהאבן כשהוא טבעי וגס, כמו שהיה בטבע ובכך המציא את הדרך שלו ליצור אמנות אימפרסיוניסטית בפיסול.
את פסל השיש המקורי אוגוסט רודן פיסל, לאחר שקיבל השראה מהספר "התופת" של דנטה, בחלק שמספר על ההתאהבות של פרנצ'סקה באחיו הצעיר של בעלה, פאולו. בספר, כמה נורא, גילה האח הנבגד את השניים ורצח את זוג האוהבים הבוגדני.
לפסל המונומנטאלי הזה, הגדול מהחיים, נושא אישי. אבל יש בו גם ממד אוניברסלי וכזה שמעורר הזדהות אצלנו כצופים.
#הערכה פחותה?
חשוב לומר שזמן רב הפסל לא זכה להערכה המגיעה לו, לפחות בהשוואה לעבודות אחרות של אוגוסט רודן. הסיבה היא שאת הפסל פיסל למעשה עוזרו של האמן, תחת פיקוח של רודן ובהנחייה צמודה שלו.
רודן לא היה בטלן ולהיפך. הוא היה מוכר כאמן חרוץ, איש עבודה, שהשקיע שנים בפיסול כל פסל. יש להבין ששיטת השוליה הייתה השיטה הנפוצה בתקופות קודמות. גם רודן עצמו עבד כביצועיסט, שוליה, או "פסל מבצע" כמו שהחשיבו זאת, בשירותם של אמני פיסול ותיקים. הוא עשה זאת עד גיל 30 בערך.
וכמו שעשה רודן בצעירותו, עת למד וצבר ניסיון מעשי בשירותו של אמן גדול, כשהוא עצמו הפך לאמן מצליח וידוע, רודן גייס פסלים צעירים, עוזרים ואסיסטנטים שפיסלו את הפסלים שתיכנן ועזרו לו ליצור, תוך כדי שרכשו ניסיון וידע שנתן להם. כך יצא מהם, אגב, הפסל ברנקוזי, שבעתיד יהיה גם הוא מפורסם ומצליח.
ואגב, כמו רבות מעבודותיו, כמו "האיש החושב", גם את "הנשיקה" הוציא רודן גם בגרסאות שיצק מברונזה. עוזריו היו מי שיצקו אותה לתבניות שהוא יצר לשכפול הפסל המקורי.
הנה "הנשיקה":
https://youtu.be/kXdSxQly7Xc
ועוד על הפסל הנודע:
https://youtu.be/hCkxNNtvCfA
מהו פסל הקתדרלה הגאוני של אוגוסט רודן?
קתדרלה (cathedral), פסלו המקסים של הפסל הדגול אוגוסט רודן, משתמש בכפות הידיים כדימוי לקתדרלה נוצרית.
הפסל מוצג כיום במוזיאון רודן שבפריז. הוא מהפסלים העדינים וניתן לומר אף הנוגעים ללב שבעבודותיו של הפסל הצרפתי המפורסם והחשוב כל כך.
הנה הפסל קתדרלה של רודן:
https://youtu.be/nasxgo9Zs3Y
ה"קתדרלה" מכל הכיוונים:
https://youtu.be/NABZHXTfPaA
ואוגוסט רודן בסרט אמיתי שמראה אותו בעבודתו ב-1915:
https://youtu.be/OcGTqxsIUjM
מיהם שלושת הצללים של אוגוסט רודן?
שלושת הצללים (Les trois Ombres) של אוגוסט רודן הם שלושה פסלים מתוך היצירה "שערי הגיהנום" (La Porte de l'Enfer), יצירה בגובה של כ-7 מטרים, שבה לא פחות מ-180 דמויות.
כמו שני הפסלים המפורסמים שלו, "הנשיקה" ו"האדם החושב", גם "שלושת הצללים" לקוח מתוך "שערי הגיהנום", יצירתו המונומנטלית, אבל הבלתי גמורה של רודן. זוהי יצירה שהוזמנה מאוגוסט רודן בשנת 1880 על ידי המשרד לאמנויות יפות.
ב"שערי הגיהנום" היו שלושת הצללים בגובה של 98 ס"מ. אחרי מספר שנים, בשנת 1899 נוצקה על ידי רודן קבוצה נוספת של צללים, שגובהה 2 מטרים. והיא הניצבת כיום בגן מוזיאון רודן בפריז.
חוץ ממוזיאון רודן שבפריז, ישנם עותקים נוספים של פסל "שלושת הצללים", שנמצאים כיום במספר מוזיאונים בעולם, כמו מוזיאון רודן שבפילדלפיה ובמוזיאון הלאומי לאומנות מערבית שבטוקיו, יפן.
הנה פסל "שלושת הצללים" של רודן:
https://youtu.be/-PL779oqIVk
היצירה "שערי הגיהנום", שמכילה את פסל "שלושת הצללים":
https://youtu.be/-pgZwJ7RJFk
היא נחשבת אחת מיצירות החובה שמציגים מוזיאוני פאריס:
https://youtu.be/h7xXH3DjQ_0
וקליפ בהשראת שלושת הצללים:
https://youtu.be/8vrqTeBe2FU
איך נשכחה הפסלת הגאונית קאמי קלודל?
המקרה של הפסלת קאמי קלודל (Camille Claudel) הוא ללא ספק מהעצובים בהיסטוריה של האמנות. קלודל, נערה כפרית שהתגלתה בגיל צעיר מאד כעילוי בפיסול, התקבלה ללימודי אמנות ולמדה באחד המוסדות המכובדים בצרפת. שם היא הכירה את אוגוסט רודן, האלוהים של הפסלים הצרפתיים באותה תקופה ומגדולי הפיסול בכלל. היא הפכה לאהובתו ובמקביל הייתה לפסלת מוכשרת בזכות עצמה.
פסלת מוכשרת? - בגיל 18 נחשבה קלודל ללא פחות מגאונה. היא פעלה בתחום שהיה עד אז נחלתם של גברים בלבד והפגינה רמה כה גבוהה שלא מעט חשדו שעבודותיה הן העתקות של רודן עצמו. אך האמת כנראה מעט שונה. הפסלים שיצרה הציגו יכולות גבוהות מאד של תיאור אנושי, שהיו דומים ברמתם רק למאסטר והמאהב שלה. אמרו שהיא למדה ממנו המון, אך יש רבים שסבורים שבמקביל הוא למד ממנה לא פחות, אולי אף יותר משלמדה ממנו. הוא נעזר בה כשוליה שלו, פיסל המון פסלים בדמותה ואף אימץ מפסליה שלה, חתם עליהם בעצמו והציגם כיצירותיו. לא פחות.
במקביל להצלחתה האמנותית המרשימה, היא חיה בזוגיות עם אחד הגברים הנערצים בפאריס של סוף המאה ותחילת המאה ה-20. רודן הכרזימטי והנערץ אהב אותה והיא אהבה אותו, אהבה מטורפת ומלאה יופי. היא כמעט ושכחה שבבית מחכה לו רעייתו האוהבת לא פחות. אך לאחר 15 שנים של אהבה גדולה לרודן הנשוי, הוא שב לאשתו וקלודל ננטשה על ידו. בודדה, עניה ומתוסכלת, היא הלכה ושקעה למרה שחורה ואיבדה את צלילות דעתה.
היא מצאה את עצמה בודדה ודחויה על ידי משפחתה, שראתה בושה בבת המוכשרת, שלא הקימה משפחה ובילתה את מיטב שנותיה עם גבר נשוי. מצבה הנפשי של מי שיכולה הייתה להפוך לאחת מגדולי האמנות בכל הזמנים הלך והדרדר. היא ניתצה רבים מפסליה המעולים ובהדרגה איבדה את שפיותה. בשלב מסוים לא נותרה לבני משפחתה ברירה והם חתמו על אשפוזה בבית חולים לחולי נפש. היא שהתה בו למשך עשרות שנים, עד יום מותה.
עם הזמן תלך ותישכח הפסלת הצרפתיה שהשתגעה מאהבה. יחלפו שנים ארוכות עד שתתגלה ותוכר גאוניותה של קאמי קלודל, הרבה אחרי מותה. בהדרגה הושב לה כבודה האבוד.
פסליה של קלודל מוצבים היום במוזיאונים החשובים בצרפת. ביניהם, למרבה האירוניה, חלקם מוצגים במוזיאון רודן, שהאמן עצמו הציב בו את פסליו, לאחר שתרם אותם למדינתו.
אז זהו סיפורה של אחת מהפסלות והאמניות הגדולות בהיסטוריה, שנפלה קורבן למקרה מצער של אהבה, אכזבה, שיגעון ומוות.
הנה מצגת וידאו של חייה ועבודותיה של קמיל קלודל:
http://youtu.be/yqgbu02jdp0
סיפורו של פסל שלה לדוגמה והקשרים בינה לבין רודן:
https://youtu.be/szEoLQMotHw
קדימון של סרט מ-1988 שהוקדש לקאמי קלודל:
https://youtu.be/TCkCl3E_5I8
קליפ עם קטעים מהסרט, שמראים את תסכולה של קלודל אל מול רודן:
https://youtu.be/0KdpaQVkGjQ
ואוגוסט רודן בסרטון מ-1915, שנתיים לפני מותו:
http://youtu.be/OcGTqxsIUjM
מה הסערה שחולל הפסל רודן?

הפסל הצרפתי אוגוסט רודן הוא שפיסל בשנת 1880 את "האדם החושב" - מהפסלים המפורסמים בעולם. הפסל הזה, כמו עוד כמה פסלים מהחשובים ביותר שלו, לקוח מתוך היצירה שרודן מעולם לא סיים "שערי הגיהנום", יצירת ענק שהוזמנה ממנו בשנת 1880 על ידי המשרד לאמנויות יפות וכללה 180 דמויות, אבל הפסל הגאון לא הצליח לסיימה עד מותו.
הוא היה ידוע בסגנונו הריאליסטי (שמעתיק את המציאות) והושפע רבות מהפסל מיכלאנג'לו, אם כי תמך גם באימפרסיוניסטים, שהיו רחוקים מסגנון זה. הוא התפרסם בפסלו "תקופת הברונזה" שהפך אותו לאמן מעורר מחלוקת, כי טענו שהוא השתמש במודלים חיים (בני אדם של ממש) כדי ליצור את תבניות הגבס לפסל. המחלוקת סביבו הביאה לו פרסום רב והפכה אותו לאמן ידוע מאד.
סגנונו המיוחד איפשר לרודן לבטא רגשות בפסלים שלו, באמצעות הבעות פנים ותנוחות גוף שונות ואמיתיות. הוא ידע ליצור שקעים עמוקים בפנים של הדמות המפוסלת והצליח בכך למנוע צללים, אך עדיין הוא הצליח לשמור על שטח הפנים מלא חיים ואפילו תחושה של תנועה, שבפיסול הקלאסי לא הכירו.
כמה שנים לפני מותו הוא תרם את כל עבודותיו לממשלת צרפת והציב אותן במו-ידיו במוזיאון רודן. הן מוצגות שם עד היום, בדיוק כפי שבחר להעמידן בחייו.
הנה סרטון אותנטי וקצר על רודן, בו רואים אותו הולך לסטודיו ומפסל בו:
http://youtu.be/OcGTqxsIUjM
דוגמאות לפסלים המיוחדים של אוגוסט רודן:
http://youtu.be/QxK9fw7J3lc
והסבר מעמיק על היצירה:
https://youtu.be/Z4AEXRtDEEY?long=yes

פסל הנשיקה (The Kiss) של הפסל הצרפתי הנודע אוגוסט רודן, משנת 1886, הוא פסל עשוי שיש ובגודל טבעי, של זוג אוהבים. הוא נחשב לאחת מיצירות הדגל וגולות הכותרת של היצירות הקלאסיות של האמן הדגול.
במקור נוצרה "הנשיקה", כסקיצה רעיונית ליצירתו המפורסמת של רודן "שערי השאול". היא הוצגה לראשונה בפריס בשנת 1887, אך את הרעיון של הנאהבים שמשתלבים זה בזה הוא יצר עוד לפני כן, בגדלים וגרסאות שונים.
ב"נשיקה" רודן יצר ניגוד משולב בהרמוניה, בין ההמחשה הרוחנית והרגשית של מושג האהבה ובין ביטויה הפיסי. יש בו גם ניגוד בין ה"המוניות" של תיאור הדמויות לרוך והפיוטיות של האהבה שביניהן. שימו לב גם לתנועה הסיבובית שיוצרות הדמויות, באופן שבו הן מפוסלות ועוד מעניינת הצורה הסגורה, שבה חיבר את הצמד, כמעט במבנה של פרמידה.
מעניין לא פחות הוא השילוב שעשה רודן בין דמויות שיש המעובדות ומלוטשות בדיוק והקפדה, לבין הסלע הגס שעליו הן יושבות. זה היה סוג של פיסול שרודן אימץ בתקופה בה אימץ את פיסול הגריעה מגוש השיש. כך ניסה האמן הדגול והבוגר לתמוך באמני הציור האימפרסיוניסטים והצעירים. הוא השאיר חלק מהאבן כשהוא טבעי וגס, כמו שהיה בטבע ובכך המציא את הדרך שלו ליצור אמנות אימפרסיוניסטית בפיסול.
את פסל השיש המקורי אוגוסט רודן פיסל, לאחר שקיבל השראה מהספר "התופת" של דנטה, בחלק שמספר על ההתאהבות של פרנצ'סקה באחיו הצעיר של בעלה, פאולו. בספר, כמה נורא, גילה האח הנבגד את השניים ורצח את זוג האוהבים הבוגדני.
לפסל המונומנטאלי הזה, הגדול מהחיים, נושא אישי. אבל יש בו גם ממד אוניברסלי וכזה שמעורר הזדהות אצלנו כצופים.
#הערכה פחותה?
חשוב לומר שזמן רב הפסל לא זכה להערכה המגיעה לו, לפחות בהשוואה לעבודות אחרות של אוגוסט רודן. הסיבה היא שאת הפסל פיסל למעשה עוזרו של האמן, תחת פיקוח של רודן ובהנחייה צמודה שלו.
רודן לא היה בטלן ולהיפך. הוא היה מוכר כאמן חרוץ, איש עבודה, שהשקיע שנים בפיסול כל פסל. יש להבין ששיטת השוליה הייתה השיטה הנפוצה בתקופות קודמות. גם רודן עצמו עבד כביצועיסט, שוליה, או "פסל מבצע" כמו שהחשיבו זאת, בשירותם של אמני פיסול ותיקים. הוא עשה זאת עד גיל 30 בערך.
וכמו שעשה רודן בצעירותו, עת למד וצבר ניסיון מעשי בשירותו של אמן גדול, כשהוא עצמו הפך לאמן מצליח וידוע, רודן גייס פסלים צעירים, עוזרים ואסיסטנטים שפיסלו את הפסלים שתיכנן ועזרו לו ליצור, תוך כדי שרכשו ניסיון וידע שנתן להם. כך יצא מהם, אגב, הפסל ברנקוזי, שבעתיד יהיה גם הוא מפורסם ומצליח.
ואגב, כמו רבות מעבודותיו, כמו "האיש החושב", גם את "הנשיקה" הוציא רודן גם בגרסאות שיצק מברונזה. עוזריו היו מי שיצקו אותה לתבניות שהוא יצר לשכפול הפסל המקורי.
הנה "הנשיקה":
https://youtu.be/kXdSxQly7Xc
ועוד על הפסל הנודע:
https://youtu.be/hCkxNNtvCfA

קתדרלה (cathedral), פסלו המקסים של הפסל הדגול אוגוסט רודן, משתמש בכפות הידיים כדימוי לקתדרלה נוצרית.
הפסל מוצג כיום במוזיאון רודן שבפריז. הוא מהפסלים העדינים וניתן לומר אף הנוגעים ללב שבעבודותיו של הפסל הצרפתי המפורסם והחשוב כל כך.
הנה הפסל קתדרלה של רודן:
https://youtu.be/nasxgo9Zs3Y
ה"קתדרלה" מכל הכיוונים:
https://youtu.be/NABZHXTfPaA
ואוגוסט רודן בסרט אמיתי שמראה אותו בעבודתו ב-1915:
https://youtu.be/OcGTqxsIUjM

שלושת הצללים (Les trois Ombres) של אוגוסט רודן הם שלושה פסלים מתוך היצירה "שערי הגיהנום" (La Porte de l'Enfer), יצירה בגובה של כ-7 מטרים, שבה לא פחות מ-180 דמויות.
כמו שני הפסלים המפורסמים שלו, "הנשיקה" ו"האדם החושב", גם "שלושת הצללים" לקוח מתוך "שערי הגיהנום", יצירתו המונומנטלית, אבל הבלתי גמורה של רודן. זוהי יצירה שהוזמנה מאוגוסט רודן בשנת 1880 על ידי המשרד לאמנויות יפות.
ב"שערי הגיהנום" היו שלושת הצללים בגובה של 98 ס"מ. אחרי מספר שנים, בשנת 1899 נוצקה על ידי רודן קבוצה נוספת של צללים, שגובהה 2 מטרים. והיא הניצבת כיום בגן מוזיאון רודן בפריז.
חוץ ממוזיאון רודן שבפריז, ישנם עותקים נוספים של פסל "שלושת הצללים", שנמצאים כיום במספר מוזיאונים בעולם, כמו מוזיאון רודן שבפילדלפיה ובמוזיאון הלאומי לאומנות מערבית שבטוקיו, יפן.
הנה פסל "שלושת הצללים" של רודן:
https://youtu.be/-PL779oqIVk
היצירה "שערי הגיהנום", שמכילה את פסל "שלושת הצללים":
https://youtu.be/-pgZwJ7RJFk
היא נחשבת אחת מיצירות החובה שמציגים מוזיאוני פאריס:
https://youtu.be/h7xXH3DjQ_0
וקליפ בהשראת שלושת הצללים:
https://youtu.be/8vrqTeBe2FU
אוגוסט רודן

המקרה של הפסלת קאמי קלודל (Camille Claudel) הוא ללא ספק מהעצובים בהיסטוריה של האמנות. קלודל, נערה כפרית שהתגלתה בגיל צעיר מאד כעילוי בפיסול, התקבלה ללימודי אמנות ולמדה באחד המוסדות המכובדים בצרפת. שם היא הכירה את אוגוסט רודן, האלוהים של הפסלים הצרפתיים באותה תקופה ומגדולי הפיסול בכלל. היא הפכה לאהובתו ובמקביל הייתה לפסלת מוכשרת בזכות עצמה.
פסלת מוכשרת? - בגיל 18 נחשבה קלודל ללא פחות מגאונה. היא פעלה בתחום שהיה עד אז נחלתם של גברים בלבד והפגינה רמה כה גבוהה שלא מעט חשדו שעבודותיה הן העתקות של רודן עצמו. אך האמת כנראה מעט שונה. הפסלים שיצרה הציגו יכולות גבוהות מאד של תיאור אנושי, שהיו דומים ברמתם רק למאסטר והמאהב שלה. אמרו שהיא למדה ממנו המון, אך יש רבים שסבורים שבמקביל הוא למד ממנה לא פחות, אולי אף יותר משלמדה ממנו. הוא נעזר בה כשוליה שלו, פיסל המון פסלים בדמותה ואף אימץ מפסליה שלה, חתם עליהם בעצמו והציגם כיצירותיו. לא פחות.
במקביל להצלחתה האמנותית המרשימה, היא חיה בזוגיות עם אחד הגברים הנערצים בפאריס של סוף המאה ותחילת המאה ה-20. רודן הכרזימטי והנערץ אהב אותה והיא אהבה אותו, אהבה מטורפת ומלאה יופי. היא כמעט ושכחה שבבית מחכה לו רעייתו האוהבת לא פחות. אך לאחר 15 שנים של אהבה גדולה לרודן הנשוי, הוא שב לאשתו וקלודל ננטשה על ידו. בודדה, עניה ומתוסכלת, היא הלכה ושקעה למרה שחורה ואיבדה את צלילות דעתה.
היא מצאה את עצמה בודדה ודחויה על ידי משפחתה, שראתה בושה בבת המוכשרת, שלא הקימה משפחה ובילתה את מיטב שנותיה עם גבר נשוי. מצבה הנפשי של מי שיכולה הייתה להפוך לאחת מגדולי האמנות בכל הזמנים הלך והדרדר. היא ניתצה רבים מפסליה המעולים ובהדרגה איבדה את שפיותה. בשלב מסוים לא נותרה לבני משפחתה ברירה והם חתמו על אשפוזה בבית חולים לחולי נפש. היא שהתה בו למשך עשרות שנים, עד יום מותה.
עם הזמן תלך ותישכח הפסלת הצרפתיה שהשתגעה מאהבה. יחלפו שנים ארוכות עד שתתגלה ותוכר גאוניותה של קאמי קלודל, הרבה אחרי מותה. בהדרגה הושב לה כבודה האבוד.
פסליה של קלודל מוצבים היום במוזיאונים החשובים בצרפת. ביניהם, למרבה האירוניה, חלקם מוצגים במוזיאון רודן, שהאמן עצמו הציב בו את פסליו, לאחר שתרם אותם למדינתו.
אז זהו סיפורה של אחת מהפסלות והאמניות הגדולות בהיסטוריה, שנפלה קורבן למקרה מצער של אהבה, אכזבה, שיגעון ומוות.
הנה מצגת וידאו של חייה ועבודותיה של קמיל קלודל:
http://youtu.be/yqgbu02jdp0
סיפורו של פסל שלה לדוגמה והקשרים בינה לבין רודן:
https://youtu.be/szEoLQMotHw
קדימון של סרט מ-1988 שהוקדש לקאמי קלודל:
https://youtu.be/TCkCl3E_5I8
קליפ עם קטעים מהסרט, שמראים את תסכולה של קלודל אל מול רודן:
https://youtu.be/0KdpaQVkGjQ
ואוגוסט רודן בסרטון מ-1915, שנתיים לפני מותו:
http://youtu.be/OcGTqxsIUjM

כשנחשף פסלו של רודן "עידן הברונזה" (The Age of Bronze), הוא חולל סערה עצומה. רודן, שנולד בפריז למשפחה ענייה ולא היה מוכר, לא הצליח בתחילת דרכו האמנותית להמריא. שנים רבות הוא התפרנס מביצוע עבודות גילוף. במהלך כל התקופה הוא נדחה שוב ושוב, 3 פעמים, על ידי ה"אקול דה בוזאר", בית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות של צרפת.
אבל כשהוצג לראשונה ב-1877 הפסל הזה, הוא חולל סערה שהטריפה את עולם האמנות הצרפתי. כיום זהו אחד הפסלים המפורסמים של רודן אבל אז טענו המבקרים שהפסל הזה, של הגבר העירום, נראה כה טבעי ואמיתי עד שרודן הואשם שיצק אותו על מודל אנושי, אדם חי, דוגמן. זו האשמה חמורה והיא באה על רקע זה שאיש לא האמין שניתן לפסל גוף אנושי בצורה כל כך מדויקת.
מה שהם לא ידעו זה שכמה שנים לפני כן, באמצע שנות השבעים של המאה ה-19, בזמן שסייר באיטליה, רודן ראה את יצירותיו של מיכלאנג'לו ומהן הוא שאב את ההשראה ליצירתו זו, "תקופת הברונזה".
הריאליזם הזה של רודן נתפס כלא אמין. לרמה כזו של פיסול ציפו רק מאמנים ברמה של מיכלאנג'לו ואיש לא האמין שעבודות של פסל צרפתי לא חשוב יכולות להיות כה ריאליסטיות וברמה כל כך גבוהה, הרבה מעבר למה שהכירו אז, לכן האשימו אותו שהוא עשה שימוש ביציקת גופם של דוגמנים חיים.
רק אחרי שהתברר שלהאשמות אין כל בסיס ולא היו הדברים מעולם, הכירו בכך שהאמן, מי שבעבר אפילו לא התקבל לבית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות, הוא גאון.
מכאן ואילך אוגוסט רודן זכה בהערצה והערכה רבה שנשמרה לרב אמן ולאחד מגדולי הפסלים בעולם. רבים ראו בו מאז את ממשיך דרכם של הַפַּסָּלִים הגדולים של התקופה הקלאסית.
הנה הפסל שחולל את הסערה - "עידן הברונזה":
https://youtu.be/KEzLkmJ0hco
במלוא יופיו הירוק:
https://youtu.be/ChPJAtJV6fI
נסו למצוא אותו בין הפסלים האחרים של רודן:
https://youtu.be/SiirmAwe1c8
ותכנית חינוכית על אוגוסט רודן (עברית):
https://youtu.be/T7S-wGwcj6k?long=yes
אבל כשהוצג לראשונה ב-1877 הפסל הזה, הוא חולל סערה שהטריפה את עולם האמנות הצרפתי. כיום זהו אחד הפסלים המפורסמים של רודן אבל אז טענו המבקרים שהפסל הזה, של הגבר העירום, נראה כה טבעי ואמיתי עד שרודן הואשם שיצק אותו על מודל אנושי, אדם חי, דוגמן. זו האשמה חמורה והיא באה על רקע זה שאיש לא האמין שניתן לפסל גוף אנושי בצורה כל כך מדויקת.
מה שהם לא ידעו זה שכמה שנים לפני כן, באמצע שנות השבעים של המאה ה-19, בזמן שסייר באיטליה, רודן ראה את יצירותיו של מיכלאנג'לו ומהן הוא שאב את ההשראה ליצירתו זו, "תקופת הברונזה".
הריאליזם הזה של רודן נתפס כלא אמין. לרמה כזו של פיסול ציפו רק מאמנים ברמה של מיכלאנג'לו ואיש לא האמין שעבודות של פסל צרפתי לא חשוב יכולות להיות כה ריאליסטיות וברמה כל כך גבוהה, הרבה מעבר למה שהכירו אז, לכן האשימו אותו שהוא עשה שימוש ביציקת גופם של דוגמנים חיים.
רק אחרי שהתברר שלהאשמות אין כל בסיס ולא היו הדברים מעולם, הכירו בכך שהאמן, מי שבעבר אפילו לא התקבל לבית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות, הוא גאון.
מכאן ואילך אוגוסט רודן זכה בהערצה והערכה רבה שנשמרה לרב אמן ולאחד מגדולי הפסלים בעולם. רבים ראו בו מאז את ממשיך דרכם של הַפַּסָּלִים הגדולים של התקופה הקלאסית.
הנה הפסל שחולל את הסערה - "עידן הברונזה":
https://youtu.be/KEzLkmJ0hco
במלוא יופיו הירוק:
https://youtu.be/ChPJAtJV6fI
נסו למצוא אותו בין הפסלים האחרים של רודן:
https://youtu.be/SiirmAwe1c8
ותכנית חינוכית על אוגוסט רודן (עברית):
https://youtu.be/T7S-wGwcj6k?long=yes
