שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך קראפטוורק יצרו את "מחשבון כיס" שלהם?
השיר "Pocket Calculator" של להקת Kraftwerk הגרמנית הוא רצועה (Track) מעניינת מאוד בתולדות הלהקה ושיר שמדגים משהו מצורת היצירה והחשיבה של הלהקה המעניינת הזו.
מתוך האלבום החלוצי ובעל החזון שלהם "Computer World" מעניינת במיוחד הרצועה האייקונית הזו שלהם, שנקראת "מחשב כיס".
נשאל קודם מה משותף לסינתיסייזר צעצוע ולמחשבון כיס? - התשובה היא שלשניהם היו צלילים אופייניים, פשוטים מאוד אבל מזוהים היטב. בשיר הזה, "Pocket Calculator", קראפטוורק השתמשה בשניהם כדי ליצור קטע מעניין, אך גם מסחרי, שבדיעבד הפך לחלק מהמהפכה שהלהקה עשתה במוסיקה הפופולרית ובדיעבד ממצבת אותה כחלוצת הפופ האלקטרוני.
חישבו על זה רגע - הכלים המוזרים ביותר ששימשו לעיצוב המוסיקה האלקטרונית שמתפוצצת מאז האייטיז הגיעו ממחלקת הצעצועים של התקופה: אם זו מכונת קצב שיצאה בשנת 1978 וכוללת צלילים של סינתיסייזר לילדים ואם אלו צליליו של מחשבון Casio FX-501P, שמופיע לראשונה ב-1979.
חייבים לומר שהפשטות המקסימה של מכונת הקצב הזו שימשה השראה לא רק לקראפטוורק אלא אינספור מוזיקאים שנמשכו לסאונד הנוסטלגי ולאווירת הרטרו. אולי הבולטים והמפורסמים שבהם ובזמן אמיתי היו חברי להקת ה-Bee Gees שהשתמשו בה.
אך היוצרים העיקריים בקראפטוורק, ראלף הוטר ופלוריאן שניידר, לא רק יצרו שירים - הם ידועים בתור מי שהיו חלוצים בשימוש בכלים אלקטרוניים והציבו את הבסיס לשימוש בכלים כאלו בז'אנרים כמו היפ הופ, טכנו, פופ אלקטרוני והאוס. בעבודה על יצירת "Pocket Calculator" הם ראו בסינתסייזר הכיס הזה מרכיב מעניין, מה שעתיד להראות את הדרך לרבים, וזה בלט מאוד בעולם ההיפ הופ, לחקור ולשלב אפילו את הכלים הפשוטים ביותר בתהליכי יצירה והקלטה.
החידושים שלהם היוו השראה לדורות, עם אמנים והרכבים וברצועות מוכרות, החל מ-Planet Rock של אפריקה במבטאה ועד Daft Punk, New Order, Depeche Mode, David Bowie, OMD ו-Justice.
שימו לב לסרטון האחרון, בו יצר המפיק גרסה חדשה של "מחשבון הכיס" של Kraftwerk באמצעות אותה מכונת קצב שבה השתמשה הלהקה במקור, כמו גם להקת ה-Bee Gees, לצד צלילים אמיתיים של מחשבון כיס וסינתסייזר מקצועי מדגם Roland Juno-60.
הנה השיר "Pocket Calculator":
https://youtu.be/UZiTr4hwHXI?t=48s
סיפור הטכנולוגיה ששימשה ליצירתו:
https://youtu.be/78iHi27NDuI
וצלילים דומים בשיר "המודל", "הדוגמנית" - בהופעה מ-2023:
https://youtu.be/ZCsCIahg8Zo
מה תרם סינטסייזר המוג למוסיקה?
מוג (Moog) היה הסינתיסייזר האנלוגי הנייד הראשון שיצר רוברט מוג ב-1971. הוא היה קומפקטי יחסית ונוח לתפעול מקודמיו, הסינתיסייזרים האנלוגיים הראשונים, שהיו גם יקרים ביותר. זה הפך אותו לסינטסייזר הראשון שניתן היה לקחת להופעות ולהופיע אתו מול קהל.
הוא היה גם יציב מוסיקלית לעומת קודמיו. שכן בנוסף לגודלם ולמחירם הגבוה היו הסינטסייזרים האנלוגיים הראשונים מסובכים לתפעול, ולא יציבים בגובה הצליל שלהם. איכות המתנדים להפקת הצליל שבהם צוידו הייתה נמוכה משל המוג והאחרון היה סינטי שקל לכוונו מוסיקלית.
הסינתיסייזר של מוג היה הסינטי הראשון שזכה לפופולאריות ולשימוש נרחב. גם המינימוג, סינתיסייזר מוקטן ונייד בעל 44 קלידים שיצרה החברה היה פריצת דרך של ממש לעומת מכשירי האולפן הענקיים ששימשו עד אז לסינתזה של צלילים. אגב, חברת מוג לייצר ממשיכה לייצר מינימוגים עד היום!
את הפרסום העולמי חב המוג לאלבום הפלטינה הקלאסי הראשון אי-פעם, "סוויצ'ט-און באך" של וונדי קרלוס, אלבום שהציג עיבודים ליצירות יוהן סבסטיאן באך לסינתסייזר מוג.
בהמשך שנות ה-70 זכה המוג להצלחה גדולה בקרב להקות רוק מתקדם, כמו יס, ELP ו-Camel. בשנות ה-80 יאמצו אותו גם להקות הגל החדש האלקטרוני ואמנים מתחום הסינת'פופ דוגמת גארי ניומן, UltraVox וקרפטוורק.
הנה המוג הראשון:
https://youtu.be/n3K_fZDvINs?t=11s
ודגם מתקדם וקטן יותר שלו:
https://youtu.be/1cew7dAbDh0?t=5s
מיני מוג משנות ה-70:
https://youtu.be/JZXpF1zpJkc
נסו למצוא אותו באוסף הסינטים הענקי הזה:
https://youtu.be/0XrPLBSlopQ
והרצאה קצרה על המוג ואיך אפשר להפוך אותו לתוכנה (עברית):
https://youtu.be/seFcHTtXt2E?long=yes
סינתיסייזרים אנלוגיים

השיר "Pocket Calculator" של להקת Kraftwerk הגרמנית הוא רצועה (Track) מעניינת מאוד בתולדות הלהקה ושיר שמדגים משהו מצורת היצירה והחשיבה של הלהקה המעניינת הזו.
מתוך האלבום החלוצי ובעל החזון שלהם "Computer World" מעניינת במיוחד הרצועה האייקונית הזו שלהם, שנקראת "מחשב כיס".
נשאל קודם מה משותף לסינתיסייזר צעצוע ולמחשבון כיס? - התשובה היא שלשניהם היו צלילים אופייניים, פשוטים מאוד אבל מזוהים היטב. בשיר הזה, "Pocket Calculator", קראפטוורק השתמשה בשניהם כדי ליצור קטע מעניין, אך גם מסחרי, שבדיעבד הפך לחלק מהמהפכה שהלהקה עשתה במוסיקה הפופולרית ובדיעבד ממצבת אותה כחלוצת הפופ האלקטרוני.
חישבו על זה רגע - הכלים המוזרים ביותר ששימשו לעיצוב המוסיקה האלקטרונית שמתפוצצת מאז האייטיז הגיעו ממחלקת הצעצועים של התקופה: אם זו מכונת קצב שיצאה בשנת 1978 וכוללת צלילים של סינתיסייזר לילדים ואם אלו צליליו של מחשבון Casio FX-501P, שמופיע לראשונה ב-1979.
חייבים לומר שהפשטות המקסימה של מכונת הקצב הזו שימשה השראה לא רק לקראפטוורק אלא אינספור מוזיקאים שנמשכו לסאונד הנוסטלגי ולאווירת הרטרו. אולי הבולטים והמפורסמים שבהם ובזמן אמיתי היו חברי להקת ה-Bee Gees שהשתמשו בה.
אך היוצרים העיקריים בקראפטוורק, ראלף הוטר ופלוריאן שניידר, לא רק יצרו שירים - הם ידועים בתור מי שהיו חלוצים בשימוש בכלים אלקטרוניים והציבו את הבסיס לשימוש בכלים כאלו בז'אנרים כמו היפ הופ, טכנו, פופ אלקטרוני והאוס. בעבודה על יצירת "Pocket Calculator" הם ראו בסינתסייזר הכיס הזה מרכיב מעניין, מה שעתיד להראות את הדרך לרבים, וזה בלט מאוד בעולם ההיפ הופ, לחקור ולשלב אפילו את הכלים הפשוטים ביותר בתהליכי יצירה והקלטה.
החידושים שלהם היוו השראה לדורות, עם אמנים והרכבים וברצועות מוכרות, החל מ-Planet Rock של אפריקה במבטאה ועד Daft Punk, New Order, Depeche Mode, David Bowie, OMD ו-Justice.
שימו לב לסרטון האחרון, בו יצר המפיק גרסה חדשה של "מחשבון הכיס" של Kraftwerk באמצעות אותה מכונת קצב שבה השתמשה הלהקה במקור, כמו גם להקת ה-Bee Gees, לצד צלילים אמיתיים של מחשבון כיס וסינתסייזר מקצועי מדגם Roland Juno-60.
הנה השיר "Pocket Calculator":
https://youtu.be/UZiTr4hwHXI?t=48s
סיפור הטכנולוגיה ששימשה ליצירתו:
https://youtu.be/78iHi27NDuI
וצלילים דומים בשיר "המודל", "הדוגמנית" - בהופעה מ-2023:
https://youtu.be/ZCsCIahg8Zo

מוג (Moog) היה הסינתיסייזר האנלוגי הנייד הראשון שיצר רוברט מוג ב-1971. הוא היה קומפקטי יחסית ונוח לתפעול מקודמיו, הסינתיסייזרים האנלוגיים הראשונים, שהיו גם יקרים ביותר. זה הפך אותו לסינטסייזר הראשון שניתן היה לקחת להופעות ולהופיע אתו מול קהל.
הוא היה גם יציב מוסיקלית לעומת קודמיו. שכן בנוסף לגודלם ולמחירם הגבוה היו הסינטסייזרים האנלוגיים הראשונים מסובכים לתפעול, ולא יציבים בגובה הצליל שלהם. איכות המתנדים להפקת הצליל שבהם צוידו הייתה נמוכה משל המוג והאחרון היה סינטי שקל לכוונו מוסיקלית.
הסינתיסייזר של מוג היה הסינטי הראשון שזכה לפופולאריות ולשימוש נרחב. גם המינימוג, סינתיסייזר מוקטן ונייד בעל 44 קלידים שיצרה החברה היה פריצת דרך של ממש לעומת מכשירי האולפן הענקיים ששימשו עד אז לסינתזה של צלילים. אגב, חברת מוג לייצר ממשיכה לייצר מינימוגים עד היום!
את הפרסום העולמי חב המוג לאלבום הפלטינה הקלאסי הראשון אי-פעם, "סוויצ'ט-און באך" של וונדי קרלוס, אלבום שהציג עיבודים ליצירות יוהן סבסטיאן באך לסינתסייזר מוג.
בהמשך שנות ה-70 זכה המוג להצלחה גדולה בקרב להקות רוק מתקדם, כמו יס, ELP ו-Camel. בשנות ה-80 יאמצו אותו גם להקות הגל החדש האלקטרוני ואמנים מתחום הסינת'פופ דוגמת גארי ניומן, UltraVox וקרפטוורק.
הנה המוג הראשון:
https://youtu.be/n3K_fZDvINs?t=11s
ודגם מתקדם וקטן יותר שלו:
https://youtu.be/1cew7dAbDh0?t=5s
מיני מוג משנות ה-70:
https://youtu.be/JZXpF1zpJkc
נסו למצוא אותו באוסף הסינטים הענקי הזה:
https://youtu.be/0XrPLBSlopQ
והרצאה קצרה על המוג ואיך אפשר להפוך אותו לתוכנה (עברית):
https://youtu.be/seFcHTtXt2E?long=yes
