שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה עשה מרד בר-כוכבא לרומאים וכיצד הם נקמו?
זה היה בימי הקיסר אדריאנוס, בשנים 132-135 לספירה. הרומאים ששלטו בארץ הכבידו את ידם על היהודים וגבו מיסים כבדים. יהודים במקומות אחרים התמרדו ונתנו השראה לבר כוכבא, שהחל במרד שייקרא על שמו - מרד בר כוכבא.
שמעון בר כוכבא, או בר כוסבא כפי שמראים הממצאים הארכיאולוגיים, היה למנהיג היהודים במרד באימפריה הרומית בארץ ישראל. מנהיגותו של בר כוכבא בלטה במיוחד ביכולת שגילה, לגייס לוחמים ולהנהיג אותם גם בתנאים של סיכוי קלוש לנצחון.
כך העיזו בר כוכבא ואנשיו לקום נגד האימפריה החזקה בתבל ולנסות לגרש אותה ולהחזיר את השלטון ליהודים בארץ ישראל.
חשוב לציין שלא מדובר במרד הגדול, זה שכבר דוכא שנים רבות לפני כן באכזריות, על ידי טיטוס. המרד הזה התחיל דווקא טוב. בהתחלה הוא נראה כניצחון ובר כוכבא הפך לכוכב ולנשיא ישראל.
כוחותיו של בר כוכבא ניצחו את הרומים וביססו את שלטונו של בר כוכבא בארץ. אך משהרומאים התעשתו, נשלחו 28 לגיונות, פי 7 יותר מהכוח שניצח את המרד הגדול לפני כן, כדי לנצח את מרד בר כוכבא.
באכזריות רבה דיכא הקיסר הרומי אדריאנוס את המרד, תוך שהוא הורג מאות אלפי יהודים. כך מת גם בר כוכבא, המצביא ומנהיג המרד.
לפני דיכוי המרד כיהן בר כוכבא במשך תקופה קצרה כ"נשיא ישראל". זו הייתה הפעם האחרונה שהיהודים שלטו בארצם.
לאחר שדוכא המרד הוגלו מרבית היהודים על ידי הרומאים. עד להקמת מדינת ישראל, לאחר 2,000 שנה של גלות ואסונות, לא שלטו היהודים בארץ ישראל.
על בר-כוכבא והמרד ברומאים (עברית):
http://youtu.be/IDAiO1RpRLQ
ממצאים ארכיאולוגיים לגבי המרד הגדול, שנמצאו לאחרונה במערה ליד ירושלים (עברית):
http://youtu.be/nFx-eF_xqf0?t=7s
הפרטים המדויקים יותר על סיפור החנוכה (עברית):
https://youtu.be/RUir1CtN2Eo
על האיש והמנהיג של המרד (עברית):
https://youtu.be/BIACqCjRMSA
מה התפקיד של האריה המיתוס בר כוכבא? (עברית)
https://youtu.be/d786B25aAAw
מותר לחייך חיוך מריר על ההתנגדות של רבי עקיבא לרעיון המרד (עברית):
https://youtu.be/97XpKj_u5co
על אדריאנוס קיסר - היריב החזק של בר כוכבא (עברית):
https://youtu.be/SliK-vXd594
וסיפור בר כוכבא ונקמת אדריאנוס האיומה (עברית):
https://youtu.be/NYvWABnOXUU?long=yes
והפרק התיעודי שמספר על הכיבוש הרומי, מצדה ומרד בר כוכבא (עברית):
https://youtu.be/wASaSlx-fUc?long=yes?t=14m05s&end=24m51s
מה הפך את אדריאנוס קיסר לאחד מגדולי רומי?
אדריאנוס (Hadrian), או ליתר דיוק הדריאנוס, ששלט בשנים 117-138 לספירה היה קיסר רומי מוכשר, חובב אמנות, פילוסופיה, אוהב היסטוריה ואדריכלות - מי שבנה כמה מהמבנים המרהיבים בתולדות האימפריה, בנה ערים מרשימות במיוחד ומורשתו ממשיכה להשפיע על התרבות המערבית עד היום.
לצד היותו אחד מחמשת הקיסרים ה"טובים" שהובילו את רומא לתקופת שגשוג יוצאת דופן, הקיסר הזה נחשב לאחד השליטים המשפיעים והיעילים ביותר בהיסטוריה של האימפריה הרומית.
הוא היה ידוע כהומוסקסואל שבביקורו במצרים בשנת 130 טבע אהובו אנטינוס בנהר הנילוס. בעוד הוא תקוע עם אשתו שהוא לא סובל, ביכה הקיסר את אהובו המת, החליט והפך אותו לאל רומי ובנה במצרים את העיר אנטינופוליס (Antinopolis), על שמו.
פובליוס אאיליוס הדריאנוס (Publius Aelius Hadrianus) נולד בשנת 76 לספירה, בעיר איטליקה (Italica) שבפרובינציה הרומית היספניה בטיקה (Hispania Baetica), כיום בספרד.
הוא בן למשפחה רומית מכובדת ממוצא ספרדי שבצעירותו התייתם מאביו ואומץ על ידי קרוב משפחתו טריאנוס (Trajan). אותו טריאנוס יהפוך לימים לקיסר רומא והקרבה שלו לקיסר תפתח בפני הדריאנוס דלתות רבות ותאפשר לו להתקדם במהירות בצבא ובפוליטיקה הרומית.
בנישואים פוליטיים שחיזקו את מעמדו הוא נשא לאשה את ויבייה סבינה (Vibia Sabina), קרובת משפחה של טריאנוס. בשנת 117 הוא זוכה להפוך לקיסר ומשנה את המדיניות הרומית מקצה לקצה. בניגוד לקודמין שדגלו בהתפשטות וכיבושים, הוא בחר לבצר את גבולות האימפריה ולחזקה.
אחד הפרויקטים הידועים שלו היה בניית "חומת אדריאנוס" (Hadrian's Wall) האדירה בבריטניה, שנועדה להגן על האימפריה משבטים פראיים בצפון האי. החומה שעומדת על תילה עד היום היא אתר תיירות פופולרי.
אדריאנוס ידוע כקיסר של שלום בדרך כלל, אך יודע להיות תוקפני ואף אלים כשמעצבנים אותו. מרד בר-כוכבא פרץ בעקבות החלטתו לבנות על חורבות ירושלים עיר רומית בשם איליה קפיטולינה (Aelia Capitolina), לאסור על קיום מצוות היהדות ובמיוחד ברית מילה. הוא דיכא באכזריות והכריע את המרד, הרג מאות אלפי יהודים והגלה רבים אחרים, תוך שהוא משנה את שמה של יהודה ל"סוריה פלסטינה", בניסיון למחוק את הזהות היהודית של האזור.
אבל אדריאנוס הוא אינטלקטואל ואוהב של תרבות יוון העתיקה. הוא כונה "הקיסר היווני", כי דיבר יוונית ובניגוד לקודמיו המגולחים בקיסרות הוא גידל זקן מלא כמו הפילוסופים של יוון. באופן יוצא דופן לשליט רומי, הוא יצא למסעות נרחבים ברחבי האימפריה, מבריטניה ועד למצרים.
למרות יחסו הקשה ליהודים, לאימפריה הרומית שהנהיג הוא עשה טוב ותרם תרומה גדולה. הוא הנהיג רפורמות משפטיות חשובות, ביניהן ה"אדיקטום פרפטואום" (Edictum Perpetuum), קודקס חוקים שהפך לבסיס המשפט הרומי. אדריאנוס גם שיפר את מעמדם של העבדים ואסר על עינוי עבדים ללא אישור מראש.
האדריכלות בתקופתו הגיעה לשיאים חדשים. כך תוכנן ונבנה מחדש בהוראתו הפנתיאון ברומא, מהמבנים המרשימים ביותר מהעת העתיקה שעומד עד היום. עוד עדות לאהבתו לאדריכלות ולאמנות היא וילה אדריאנה (Villa Adriana) שליד טיבולי, ארמונו המפואר.
בשנת 138 לספירה מת הקיסר אדריאנוס, לאחר מחלה ממושכת. למרות יחסו האכזרי ליהודים, הוא נחשב לאחד הקיסרים החשובים בהיסטוריה הרומית, מי שהביא יציבות ושלום ברחבי האימפריה, זו שזכתה לשם "פאקס רומנה" (Pax Romana) ונמשכה כמעט 100 שנים.
הנה אדריאנוס קיסר (עברית):
https://youtu.be/SliK-vXd594
הוא היה מהמוכשרים החכמים והטובים שבקיסרי רומי:
https://youtu.be/mq2U-NmBPJ8
על מינויו המבריק לקיסר:
https://youtu.be/WsowAnC7tk4
כך הוא הכריע את מרד בר-כוכבא ביהודה:
https://youtu.be/4SIqbQoen8E
על חומת אדריאנוס שבנה באי הבריטי:
https://youtu.be/__qgHhgaZnk
שחזור פניו מפסל שלו (ללא מילים):
https://youtu.be/nH2rkmT6tBA
וסרט תעודי על אדריאנוס:
https://youtu.be/s5u_Xz-AGDQ?long=yes
מה היה המרד הגדול של יהודה ברומאים?
המרד הגדול (First Jewish–Roman War), המרד היהודי נגד האימפריה הרומית, התרחש בשנים 66-73 לספירה. זהו המרד המשמעותי הגדול הראשון של העם היהודי נגד האימפריה הרומית בארץ ישראל.
וזה אחד האירועים המכריעים בהיסטוריה היהודית, מרד שיוביל לחורבן בית המקדש השני ולשינוי דרמטי בחיי העם היהודי בארץ ישראל ולתפוצות.
שורשי המרד נעוצים במתח המתמשך בין האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל לבין השלטון הרומי. הרומאים שלטו באזור מאז שכבש אותו הקיסר פומפיוס (Pompey), בשנת 63 לפני הספירה. פומפיוס עצמו היה נאור, אך היחסים הלכו והחריפו אחריו, במהלך המאה ה-1 לספירה.
את האווירה הלהיטו אז שרשרת של נציבים רומים שגילו חוסר רגישות למסורת היהודית, הטילו מיסים כבדים מטעם הקיסר והחרימו רכוש, פגעו ברגשות דתיים והרבו במעשי שחיתות. מצב זה הוחמר גם בשל תפקידם של אגריפס השני (Agrippa II) והכוהנים הגדולים, שרבים מהיהודים ראו אותם כמשתפי פעולה עם הרומאים.
הניצוץ שהדליק את המרד היה סדרת עימותים בקיסריה ובירושלים, כשהנציב הרומי פלורוס (Florus) מחרים כספים מאוצר בית המקדש בשנת 66 לספירה. התגובה היהודית הייתה עזה והחלטית.
היו אלה הקנאים (Zealots) והסיקריים (Sicarii), הקיצוניים שבין המורדים, שהחלו בפעולות אלימות נגד הרומאים. הסיקריים, שהיו קיצוניים אף יותר מהקנאים, נודעו בשימוש בפגיונות קצרים ("סיקה" בלטינית) לחיסול יריבים פוליטיים. המרד התפשט במהירות כאשר המורדים משתלטים על ארמון המלך, הורגים רבים בכוח הרומי בירושלים ומנצחים את הצבא הרומי שנשלח להשיב את הסדר על כנו.
לא כל היהודים תמכו במרד. החברה היהודית הייתה מפולגת מאוד בשאלת היחס לרומא. האליטות העשירות ורבים מהפרושים (Pharisees), בהנהגת רבן יוחנן בן זכאי (Yohanan ben Zakkai), התנגדו למרד מחשש לתוצאותיו ההרסניות. הם האמינו שעימות ישיר עם האימפריה הרומית האדירה יסתיים באסון.
אחד המרכזיים שבמתנגדים למרד היה רבי יוחנן בן זכאי שלא רק התנגד למרד אלא גם פעל להציל את היהדות אחרי החורבן שהוא עצמו הזהיר ממנו והוא הקים את הסנהדרין, המרכז התורני ביבנה. אך מנגד, הקבוצות הקיצוניות של הקנאים והסיקריים דחפו למאבק אלים, מתוך אמונה משיחית בגאולה ושחרור מעול רומא.
תגובת רומא למרד הייתה הרסנית. הקיסר נירון (Nero) שלח את המצביא המנוסה אספסיאנוס (Vespasian) לדכא את המרד. אספסיאנוס כבש את הגליל ויהודה, תוך שהוא מבודד את ירושלים. בשנת 69, כשאספסיאנוס מוכרז כקיסר, הוא ממנה את בנו טיטוס (Titus) להמשיך במשימה ובאביב שנת 70 טיטוס מטיל מצור על ירושלים.
המצור על ירושלים היה אכזרי במיוחד. הוסיפו לו מאבקי כוח פנימיים שפרצו בעיר בין פלגים שונים של מורדים. המאבקים הללו גורמים לאובדן של מזון רב ופוגעים אנושות ביכולת להתנגד לרומאים. רעב כבד פקד את העיר הנצורה ובחודש אב, שנת 70 לספירה, הורס טיטוס את ירושלים והצבא הרומאי פורץ לבית המקדש ומצית אותו.
חורבן המקדש היה אסון לאומי ודתי עצום, שמשמעותו מורגשת עד היום.
אך המרד לא הסתיים בנפילת ירושלים. מבצרים כמו מצדה (Masada), מכוור (Machaerus) והרודיון (Herodium) ממשיכים להחזיק מעמד. מצדה, נשלטת על ידי הסִיקָרִיִים בהנהגת אלעזר בן יאיר (Eleazar ben Yair). היא החזיקה מעמד עד שנת 73 או 74. על פי התיאור של יוספוס פלאביוס, לשעבר יוסף בן מתתיהו (Josephus), מגיני מצדה האחרונים בוחרים להתאבד על פני הכניעה לרומאים.
תוצאות המרד היו הרות אסון לחברה היהודית. חורבן המקדש שינה את פני היהדות, שעברה ממרכזיות הפולחן לדגש על לימוד התורה והתפילה. יהודה הופכת לפרובינציה רומית ישירה, רבים מוגלים לרומי כעבדים ובשל ההרס והאבדות הרבות המצב הדמוגרפי והכלכלי בארץ ישראל משתנה דרמטית.
הרומאים מטילים מס מיוחד, "מס היהודים" (Fiscus Judaicus), על כל היהודים באימפריה הרומית, לא רק על תושבי יהודה.
על אף התבוסה הצבאית, לא הובסו הזהות היהודית והתקווה לעצמאות. אדרבא, הם יובילו למרידות נוספות בעתיד, כמו מרד התפוצות (115-117) ומרד בר כוכבא (132-135).
להבנת צדדים שונים של המרד ראו תגית "המרד הגדול".
הנה סיפורו של המרד הגדול והתבוסה האיומה (עברית):
https://youtu.be/S-VcBkUzC2M?t=13s
מצגת וידאו של המרד והחורבן (עברית):
https://youtu.be/CZK7nnSF7g0
חורבן בית שני (עברית):
http://youtu.be/Sbbv_WleRyo
הגליית היהודים ותבליט משער טיטוס של תהלוכת הניצחון הרומית הנושאים את מנורת בית המקדש:
https://youtu.be/2Pz_p8Tf24g
והיהודים צוחקים על אבטלה אחרי החורבן (עברית):
https://youtu.be/Ng1LDt7WR_s
שלטון רומא, מרד וחורבן (עברית):
https://youtu.be/4_uma1wEIxk?long=yes
וסרט תיעודי המציג שלב אחרי שלב במרד ובחורבן שבא בעקבותיו (עברית):
https://youtu.be/0pdaZy3amCY?long=yes
איך השתמשו באש כדי להעביר הודעות בימי קדם?
כולנו ודאי יודעים של"ג בעומר הוא חג שמזכיר את מרד בר כוכבא. המורדים הרי הדליקו משואות אש, מדורות גדולות, על ראשי ההרים. באמצעותן הם העבירו ממקום למקום את ההודעה על המרד שפרץ. ואכן, השימוש באש לצורך תקשורת נעשה באמצעות משואות איתות. המדורות הגדולות נראו למרחוק ובאמצעותן נהגו להעביר ידיעות חשובות ולאותת על סכנה.
השימוש במשואות היה נפוץ גם לסימון של אנשים שרצו לזהות את מקומם לאחרים, כדי לסמן על מקומות מסוכנים לספינות בים, טרם המצאת המגדלור.
מסרים נפוצים בתקשורת המשואות היו גם של ניצחון בקרב או בקשת עזרה. בלילה שימשה הלהבה הגדולה לתקשורת כזו וביום הקפידו על כמות העשן וצבעו. היו נהוגים צבעים שונים לסוגי המסרים המקובלים.
תקשורת המשואות היתה סדרתית, כך שבכל הר היתה נקודת תצפית שבה ראו הצופים משואה שנדלקת על ראש הר בסדרה, והיו מדליקים את המשואה שלהם כדי להעביר את המסר הלאה, לנקודה הבאה. במקרים של סדרת משואות מאורגנת ניתן היה להעביר בחלקי שעה מסרים שונים למרחקים של אלפי קילומטרים.
הנה סרטון על מרד בר כוכבא שעשה שימוש בתקשורת באמצעות מדורות (עברית):
http://youtu.be/nWdKmFO4S4M?t=18s
איך הביאה מלחמת אחים ביהודה לגלות וחורבן?
אחת הטעויות הגדולות, אם לא הגדולה בהיסטוריה של העם היהודי, היא שרשרת האירועים שהובילה את עם ישראל לחורבן בית המקדש השני. כיצד קרה הדבר שברגע היסטורי אחד איבד עם שלם את מרכז חייו הרוחניים ואת החופש שלו לאלפי שנים קדימה?
זהו סיפורה של ירושלים בשנת 70 לספירה, שעה שמלחמת אחים פנימית הפכה את העיר לאתר קרבות הרסני.
#הרקע
מלחמת האחים הזו לא נוצרה סתם, או בחלל ריק. במשך שנים הצטברה איבה רבה בין חלקי העם השונים.
המרד והמאבקים הפנימיים בקרב היהודים הם שיאו של תהליך שהלך והתגבר תחת שלטון הדיכוי של הנציבים הרומיים והשחיתות שהם עודדו, לצד קיטוב חברתי, דתי ופוליטי בתוך העם.
תושבי ירושלים חשו תסכול רב כלפי המנהיגות העשירה והנצלנית ששלטה בעיר. עשירי העיר היו אריסטוקרטיה כוהנית שהתרכזה בעיר העליונה.
יהיו אלה שמעון בר גיורא, יוחנן מגוש חלב ואלעזר בן שמעון - שלושה מנהיגים יהודים שילחמו זה בזה ויפלגו את המרד היהודי נגד הרומאים, ברגע בו הכי חשוב היה לאחד אותו דווקא.
כי זה קורה דווקא כשיש לאחד כוחות ולהתייצב מול האויב המשותף, שהוא במקרה האימפריה החזקה ביותר בעולם ומיוצגת על ידי המצביא הרומאי אספסינוס שחונה מצפון לירושלים ונערך לכיבושה, עם כוחותיו החזקים ומאומנים.
עם מנהיגות עשירה ונצלנית השולטת ביד רמה בתושבי ירושלים, באווירה איומה של קיטוב חברתי, דתי ופוליטי הפושטת בקרב היהודים ויוצרת קיטוב נורא בין חלקי העם, תופסים מנהיגי היהודים העוינים אזורים שונים בירושלים ונמנעים משיתוף פעולה ביניהם.
כשממונה אספסינוס לקיסר, הוא שולח את בנו טיטוס (Titus) להשלים את ריסון ודיכוי המרד. כשמגיע המפקד הרומי מרומא הוא מזהה את הקרע בצד היהודי ומחליט לנצל את הפירוד המוחלט בקרב הקנאים ומטיל מצור על ירושלים.
ובעיר עצמה מתנגד כל אחד מהשלושה לאחרים ושלושתם מנהלים ביניהם מלחמת אחים רצחנית. הכהן הגדול מתתיהו בן בואיתוס (Mattathias Ben Boethus) מנסה עוד לתווך בין הקבוצות, אך בלא הצלחה.
#מנהיגים ומחנות
הבה נכיר את הנפשות הפועלות במרד:
יוחנן מגוש חלב, שהגיע עם כוחותיו מהגליל לירושלים לאחר שברח מהחיל הרומאי שם. הוא שולט בבית המקדש עצמו. ביריבותו עם הקנאים, הוא תוקף אותם בירושלים, מבצע הרג המוני באמצעות האֱדוֹמים שהוא מביא לירושלים לעזור לו ומשתלט על מחסני המזון העירוניים.
שמעון בר גיורא, מנהיג הקנאים הצדוקים, הוזמן לירושלים על ידי הכהן הגדול, כדי להתמודד עם יוחנן. הוא שולט בעיר העליונה, מרכזם של עשירי העיר וכוהניה. שמעון זוכה בתמיכתם של אנשי העיר המתונים, שהחזיקו שנים בשלטון ובייאושם הם מעדיפים את הנהגתו על פני זו של יוחנן הרצחני. בשלב מסוים הוא שולט על כל העיר, חוץ מבית המקדש שבידי יוחנן.
אלעזר בן שמעון, מנהיג הקנאים, המורדים, הוא פורש מסיעת הקנאים, שלא היה מוכן לסור למרותו של יוחנן. הוא מתנגד לכל משא ומתן ורוצח את הכהן הגדול, את שרי הצבא ועוד לוחמים גיבורים ממחנה המתונים. בשלב הקריטי מציתים הקנאים את אסמי התבואה של עשירי ירושלים, אלו שיכולים להזין את הנצורים לשנים רבות של מצור. הסיבה להשמדת המזון היא רצונם של הקנאים להוציא את המתונים מאדישותם ולהכריח אותם להילחם.
המאבקים הפנימיים בין המחנות גרמו למותם של אלפי יהודים, עוד בטרם יפלשו הרומאים אל העיר. תוצאות המאבק הפנימי בין היהודים ניכרות בכל. הבזבוז המשווע של משאבים יקרים מחליש את כוח ההתנגדות היהודי הנאבק בינו לבין עצמו ומקל על הרומאים. טיטוס יושב מחוץ לירושלים, מביט על היהודים ההורגים באלפים ושורפים מחסני מזון וממתין לשבירה.
#התבוסה
תוך ניצול המאבקים הפנימיים אצל היהודים הנצורים ולאחר מצור ממושך שנמשך כחודשיים, פורצים כוחותיו של טיטוס אל העיר, ב-9 באב, בשנת 70 לספירה.
ירושלים חלשה ממאבקים פנימיים ומובסת בקלות, עם 4 לגיונות רומיים בלבד. להשוואה - במרד בר כוכבא ותחת מנהיג יהודי אחד נדרשו לרומאים 28 לגיונות כדי לנצח את היהודים - פי 7 יותר!
הכיבוש הרומי הוא אכזרי ונקמני. האימפריה לא אוהבת שמורדים בה ומבחינתה כל מרד הוא הזדמנות להראות לכל הפרובינציות שבהן היא שולטת איך הקיסר מנצח ומה קורה למורדים בו.
הרומאים מעלים את בית המקדש השני באש ומחריבים אותו. שלל רב נלקח, כולל מנורת הית המקדש שתובא לרומי ותונצח בתבליט המפורסם שניצב עד היום ברומא (בתגית "שער טיטוס").
אלפי יהודים נהרגים, רבים נלקחים ונמכרים לעבדות ואחרים נאלצים לברוח הרחק, מי אל מערות מסתור במדבר יהודה ומי לעבר הירדן ואל המדבר.
זה סיפור של הרס שמביא המרד הגדול, עם הנזק הרב וההשמדה שמניבים המחלוקות הפנימיות והמאבקים בין מנהיגים חסרי יכולת לשתף פעולה. ברור הלקח והחשיבות של לכידות, אחדות ושיתוף פעולה, במיוחד בעיתות משבר ולנוכח סכנה. הלקח ההיסטורי ברור והוא רלוונטי תמיד ובמיוחד בימינו אנו, רבי המחלוקת והסכנה.
#תוצאות
תוצאות המרד והחורבן שבא בעקבותיו היו מרחיקות לכת.
ירושלים חרבה כמעט לחלוטין. העם היהודי יצא לגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה. היהודים התפזרו ברחבי העולם, תוך שימור זהותם התרבותית. המסורת היהודית עברה טרנספורמציה עמוקה, כשבית הכנסת והתפילה החליפו בהדרגה ובלית ברירה את המקדש כמרכז רוחני.
הדת היהודית עברה שינויים משמעותיים בגולה והתפתחה ליהדות רבנית. מקום מרכזי בחיי היהודים תופסת התפילה לשיבת ציון ולמשאת הנפש הגדולה - בניה מחודשת של בית המקדש.
מדי שנה, מציינים יהודים ב-9 באב את האובדן הלאומי של בית המקדש. זיכרון חורבן בית המקדש הפך לסמל של כוח הישרדות, בתקווה ובשאיפה לשלום פנימי וחיצוני.
סיפור מלחמת האחים היהודית שהובילה לחורבן (עברית):
https://youtu.be/cVQAc83tF-w
סיפור המרד היהודי ברומאים, שנבע מהמחלוקת הזו (עברית):
https://youtu.be/F4sBzL9R0EU
על יוחנן מגוש חלב והפיכתו ממנהיג מקומי מתון למורד קיצוני (עברית):
https://youtu.be/KXxqQQmfTS8?long=yes
סרט תיעודי המציג שלב אחרי שלב במרד ובחורבן שבא בעקבותיו (עברית):
https://youtu.be/0pdaZy3amCY?long=yes
ופרק תיעודי שמספר על הורדוס, ישו, המרד הגדול והחורבן עם הגלות שהוא הביא (עברית):
https://youtu.be/AIdg74K8Cic?long=yes

זה היה בימי הקיסר אדריאנוס, בשנים 132-135 לספירה. הרומאים ששלטו בארץ הכבידו את ידם על היהודים וגבו מיסים כבדים. יהודים במקומות אחרים התמרדו ונתנו השראה לבר כוכבא, שהחל במרד שייקרא על שמו - מרד בר כוכבא.
שמעון בר כוכבא, או בר כוסבא כפי שמראים הממצאים הארכיאולוגיים, היה למנהיג היהודים במרד באימפריה הרומית בארץ ישראל. מנהיגותו של בר כוכבא בלטה במיוחד ביכולת שגילה, לגייס לוחמים ולהנהיג אותם גם בתנאים של סיכוי קלוש לנצחון.
כך העיזו בר כוכבא ואנשיו לקום נגד האימפריה החזקה בתבל ולנסות לגרש אותה ולהחזיר את השלטון ליהודים בארץ ישראל.
חשוב לציין שלא מדובר במרד הגדול, זה שכבר דוכא שנים רבות לפני כן באכזריות, על ידי טיטוס. המרד הזה התחיל דווקא טוב. בהתחלה הוא נראה כניצחון ובר כוכבא הפך לכוכב ולנשיא ישראל.
כוחותיו של בר כוכבא ניצחו את הרומים וביססו את שלטונו של בר כוכבא בארץ. אך משהרומאים התעשתו, נשלחו 28 לגיונות, פי 7 יותר מהכוח שניצח את המרד הגדול לפני כן, כדי לנצח את מרד בר כוכבא.
באכזריות רבה דיכא הקיסר הרומי אדריאנוס את המרד, תוך שהוא הורג מאות אלפי יהודים. כך מת גם בר כוכבא, המצביא ומנהיג המרד.
לפני דיכוי המרד כיהן בר כוכבא במשך תקופה קצרה כ"נשיא ישראל". זו הייתה הפעם האחרונה שהיהודים שלטו בארצם.
לאחר שדוכא המרד הוגלו מרבית היהודים על ידי הרומאים. עד להקמת מדינת ישראל, לאחר 2,000 שנה של גלות ואסונות, לא שלטו היהודים בארץ ישראל.
על בר-כוכבא והמרד ברומאים (עברית):
http://youtu.be/IDAiO1RpRLQ
ממצאים ארכיאולוגיים לגבי המרד הגדול, שנמצאו לאחרונה במערה ליד ירושלים (עברית):
http://youtu.be/nFx-eF_xqf0?t=7s
הפרטים המדויקים יותר על סיפור החנוכה (עברית):
https://youtu.be/RUir1CtN2Eo
על האיש והמנהיג של המרד (עברית):
https://youtu.be/BIACqCjRMSA
מה התפקיד של האריה המיתוס בר כוכבא? (עברית)
https://youtu.be/d786B25aAAw
מותר לחייך חיוך מריר על ההתנגדות של רבי עקיבא לרעיון המרד (עברית):
https://youtu.be/97XpKj_u5co
על אדריאנוס קיסר - היריב החזק של בר כוכבא (עברית):
https://youtu.be/SliK-vXd594
וסיפור בר כוכבא ונקמת אדריאנוס האיומה (עברית):
https://youtu.be/NYvWABnOXUU?long=yes
והפרק התיעודי שמספר על הכיבוש הרומי, מצדה ומרד בר כוכבא (עברית):
https://youtu.be/wASaSlx-fUc?long=yes?t=14m05s&end=24m51s

אדריאנוס (Hadrian), או ליתר דיוק הדריאנוס, ששלט בשנים 117-138 לספירה היה קיסר רומי מוכשר, חובב אמנות, פילוסופיה, אוהב היסטוריה ואדריכלות - מי שבנה כמה מהמבנים המרהיבים בתולדות האימפריה, בנה ערים מרשימות במיוחד ומורשתו ממשיכה להשפיע על התרבות המערבית עד היום.
לצד היותו אחד מחמשת הקיסרים ה"טובים" שהובילו את רומא לתקופת שגשוג יוצאת דופן, הקיסר הזה נחשב לאחד השליטים המשפיעים והיעילים ביותר בהיסטוריה של האימפריה הרומית.
הוא היה ידוע כהומוסקסואל שבביקורו במצרים בשנת 130 טבע אהובו אנטינוס בנהר הנילוס. בעוד הוא תקוע עם אשתו שהוא לא סובל, ביכה הקיסר את אהובו המת, החליט והפך אותו לאל רומי ובנה במצרים את העיר אנטינופוליס (Antinopolis), על שמו.
פובליוס אאיליוס הדריאנוס (Publius Aelius Hadrianus) נולד בשנת 76 לספירה, בעיר איטליקה (Italica) שבפרובינציה הרומית היספניה בטיקה (Hispania Baetica), כיום בספרד.
הוא בן למשפחה רומית מכובדת ממוצא ספרדי שבצעירותו התייתם מאביו ואומץ על ידי קרוב משפחתו טריאנוס (Trajan). אותו טריאנוס יהפוך לימים לקיסר רומא והקרבה שלו לקיסר תפתח בפני הדריאנוס דלתות רבות ותאפשר לו להתקדם במהירות בצבא ובפוליטיקה הרומית.
בנישואים פוליטיים שחיזקו את מעמדו הוא נשא לאשה את ויבייה סבינה (Vibia Sabina), קרובת משפחה של טריאנוס. בשנת 117 הוא זוכה להפוך לקיסר ומשנה את המדיניות הרומית מקצה לקצה. בניגוד לקודמין שדגלו בהתפשטות וכיבושים, הוא בחר לבצר את גבולות האימפריה ולחזקה.
אחד הפרויקטים הידועים שלו היה בניית "חומת אדריאנוס" (Hadrian's Wall) האדירה בבריטניה, שנועדה להגן על האימפריה משבטים פראיים בצפון האי. החומה שעומדת על תילה עד היום היא אתר תיירות פופולרי.
אדריאנוס ידוע כקיסר של שלום בדרך כלל, אך יודע להיות תוקפני ואף אלים כשמעצבנים אותו. מרד בר-כוכבא פרץ בעקבות החלטתו לבנות על חורבות ירושלים עיר רומית בשם איליה קפיטולינה (Aelia Capitolina), לאסור על קיום מצוות היהדות ובמיוחד ברית מילה. הוא דיכא באכזריות והכריע את המרד, הרג מאות אלפי יהודים והגלה רבים אחרים, תוך שהוא משנה את שמה של יהודה ל"סוריה פלסטינה", בניסיון למחוק את הזהות היהודית של האזור.
אבל אדריאנוס הוא אינטלקטואל ואוהב של תרבות יוון העתיקה. הוא כונה "הקיסר היווני", כי דיבר יוונית ובניגוד לקודמיו המגולחים בקיסרות הוא גידל זקן מלא כמו הפילוסופים של יוון. באופן יוצא דופן לשליט רומי, הוא יצא למסעות נרחבים ברחבי האימפריה, מבריטניה ועד למצרים.
למרות יחסו הקשה ליהודים, לאימפריה הרומית שהנהיג הוא עשה טוב ותרם תרומה גדולה. הוא הנהיג רפורמות משפטיות חשובות, ביניהן ה"אדיקטום פרפטואום" (Edictum Perpetuum), קודקס חוקים שהפך לבסיס המשפט הרומי. אדריאנוס גם שיפר את מעמדם של העבדים ואסר על עינוי עבדים ללא אישור מראש.
האדריכלות בתקופתו הגיעה לשיאים חדשים. כך תוכנן ונבנה מחדש בהוראתו הפנתיאון ברומא, מהמבנים המרשימים ביותר מהעת העתיקה שעומד עד היום. עוד עדות לאהבתו לאדריכלות ולאמנות היא וילה אדריאנה (Villa Adriana) שליד טיבולי, ארמונו המפואר.
בשנת 138 לספירה מת הקיסר אדריאנוס, לאחר מחלה ממושכת. למרות יחסו האכזרי ליהודים, הוא נחשב לאחד הקיסרים החשובים בהיסטוריה הרומית, מי שהביא יציבות ושלום ברחבי האימפריה, זו שזכתה לשם "פאקס רומנה" (Pax Romana) ונמשכה כמעט 100 שנים.
הנה אדריאנוס קיסר (עברית):
https://youtu.be/SliK-vXd594
הוא היה מהמוכשרים החכמים והטובים שבקיסרי רומי:
https://youtu.be/mq2U-NmBPJ8
על מינויו המבריק לקיסר:
https://youtu.be/WsowAnC7tk4
כך הוא הכריע את מרד בר-כוכבא ביהודה:
https://youtu.be/4SIqbQoen8E
על חומת אדריאנוס שבנה באי הבריטי:
https://youtu.be/__qgHhgaZnk
שחזור פניו מפסל שלו (ללא מילים):
https://youtu.be/nH2rkmT6tBA
וסרט תעודי על אדריאנוס:
https://youtu.be/s5u_Xz-AGDQ?long=yes

המרד הגדול (First Jewish–Roman War), המרד היהודי נגד האימפריה הרומית, התרחש בשנים 66-73 לספירה. זהו המרד המשמעותי הגדול הראשון של העם היהודי נגד האימפריה הרומית בארץ ישראל.
וזה אחד האירועים המכריעים בהיסטוריה היהודית, מרד שיוביל לחורבן בית המקדש השני ולשינוי דרמטי בחיי העם היהודי בארץ ישראל ולתפוצות.
שורשי המרד נעוצים במתח המתמשך בין האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל לבין השלטון הרומי. הרומאים שלטו באזור מאז שכבש אותו הקיסר פומפיוס (Pompey), בשנת 63 לפני הספירה. פומפיוס עצמו היה נאור, אך היחסים הלכו והחריפו אחריו, במהלך המאה ה-1 לספירה.
את האווירה הלהיטו אז שרשרת של נציבים רומים שגילו חוסר רגישות למסורת היהודית, הטילו מיסים כבדים מטעם הקיסר והחרימו רכוש, פגעו ברגשות דתיים והרבו במעשי שחיתות. מצב זה הוחמר גם בשל תפקידם של אגריפס השני (Agrippa II) והכוהנים הגדולים, שרבים מהיהודים ראו אותם כמשתפי פעולה עם הרומאים.
הניצוץ שהדליק את המרד היה סדרת עימותים בקיסריה ובירושלים, כשהנציב הרומי פלורוס (Florus) מחרים כספים מאוצר בית המקדש בשנת 66 לספירה. התגובה היהודית הייתה עזה והחלטית.
היו אלה הקנאים (Zealots) והסיקריים (Sicarii), הקיצוניים שבין המורדים, שהחלו בפעולות אלימות נגד הרומאים. הסיקריים, שהיו קיצוניים אף יותר מהקנאים, נודעו בשימוש בפגיונות קצרים ("סיקה" בלטינית) לחיסול יריבים פוליטיים. המרד התפשט במהירות כאשר המורדים משתלטים על ארמון המלך, הורגים רבים בכוח הרומי בירושלים ומנצחים את הצבא הרומי שנשלח להשיב את הסדר על כנו.
לא כל היהודים תמכו במרד. החברה היהודית הייתה מפולגת מאוד בשאלת היחס לרומא. האליטות העשירות ורבים מהפרושים (Pharisees), בהנהגת רבן יוחנן בן זכאי (Yohanan ben Zakkai), התנגדו למרד מחשש לתוצאותיו ההרסניות. הם האמינו שעימות ישיר עם האימפריה הרומית האדירה יסתיים באסון.
אחד המרכזיים שבמתנגדים למרד היה רבי יוחנן בן זכאי שלא רק התנגד למרד אלא גם פעל להציל את היהדות אחרי החורבן שהוא עצמו הזהיר ממנו והוא הקים את הסנהדרין, המרכז התורני ביבנה. אך מנגד, הקבוצות הקיצוניות של הקנאים והסיקריים דחפו למאבק אלים, מתוך אמונה משיחית בגאולה ושחרור מעול רומא.
תגובת רומא למרד הייתה הרסנית. הקיסר נירון (Nero) שלח את המצביא המנוסה אספסיאנוס (Vespasian) לדכא את המרד. אספסיאנוס כבש את הגליל ויהודה, תוך שהוא מבודד את ירושלים. בשנת 69, כשאספסיאנוס מוכרז כקיסר, הוא ממנה את בנו טיטוס (Titus) להמשיך במשימה ובאביב שנת 70 טיטוס מטיל מצור על ירושלים.
המצור על ירושלים היה אכזרי במיוחד. הוסיפו לו מאבקי כוח פנימיים שפרצו בעיר בין פלגים שונים של מורדים. המאבקים הללו גורמים לאובדן של מזון רב ופוגעים אנושות ביכולת להתנגד לרומאים. רעב כבד פקד את העיר הנצורה ובחודש אב, שנת 70 לספירה, הורס טיטוס את ירושלים והצבא הרומאי פורץ לבית המקדש ומצית אותו.
חורבן המקדש היה אסון לאומי ודתי עצום, שמשמעותו מורגשת עד היום.
אך המרד לא הסתיים בנפילת ירושלים. מבצרים כמו מצדה (Masada), מכוור (Machaerus) והרודיון (Herodium) ממשיכים להחזיק מעמד. מצדה, נשלטת על ידי הסִיקָרִיִים בהנהגת אלעזר בן יאיר (Eleazar ben Yair). היא החזיקה מעמד עד שנת 73 או 74. על פי התיאור של יוספוס פלאביוס, לשעבר יוסף בן מתתיהו (Josephus), מגיני מצדה האחרונים בוחרים להתאבד על פני הכניעה לרומאים.
תוצאות המרד היו הרות אסון לחברה היהודית. חורבן המקדש שינה את פני היהדות, שעברה ממרכזיות הפולחן לדגש על לימוד התורה והתפילה. יהודה הופכת לפרובינציה רומית ישירה, רבים מוגלים לרומי כעבדים ובשל ההרס והאבדות הרבות המצב הדמוגרפי והכלכלי בארץ ישראל משתנה דרמטית.
הרומאים מטילים מס מיוחד, "מס היהודים" (Fiscus Judaicus), על כל היהודים באימפריה הרומית, לא רק על תושבי יהודה.
על אף התבוסה הצבאית, לא הובסו הזהות היהודית והתקווה לעצמאות. אדרבא, הם יובילו למרידות נוספות בעתיד, כמו מרד התפוצות (115-117) ומרד בר כוכבא (132-135).
להבנת צדדים שונים של המרד ראו תגית "המרד הגדול".
הנה סיפורו של המרד הגדול והתבוסה האיומה (עברית):
https://youtu.be/S-VcBkUzC2M?t=13s
מצגת וידאו של המרד והחורבן (עברית):
https://youtu.be/CZK7nnSF7g0
חורבן בית שני (עברית):
http://youtu.be/Sbbv_WleRyo
הגליית היהודים ותבליט משער טיטוס של תהלוכת הניצחון הרומית הנושאים את מנורת בית המקדש:
https://youtu.be/2Pz_p8Tf24g
והיהודים צוחקים על אבטלה אחרי החורבן (עברית):
https://youtu.be/Ng1LDt7WR_s
שלטון רומא, מרד וחורבן (עברית):
https://youtu.be/4_uma1wEIxk?long=yes
וסרט תיעודי המציג שלב אחרי שלב במרד ובחורבן שבא בעקבותיו (עברית):
https://youtu.be/0pdaZy3amCY?long=yes

כולנו ודאי יודעים של"ג בעומר הוא חג שמזכיר את מרד בר כוכבא. המורדים הרי הדליקו משואות אש, מדורות גדולות, על ראשי ההרים. באמצעותן הם העבירו ממקום למקום את ההודעה על המרד שפרץ. ואכן, השימוש באש לצורך תקשורת נעשה באמצעות משואות איתות. המדורות הגדולות נראו למרחוק ובאמצעותן נהגו להעביר ידיעות חשובות ולאותת על סכנה.
השימוש במשואות היה נפוץ גם לסימון של אנשים שרצו לזהות את מקומם לאחרים, כדי לסמן על מקומות מסוכנים לספינות בים, טרם המצאת המגדלור.
מסרים נפוצים בתקשורת המשואות היו גם של ניצחון בקרב או בקשת עזרה. בלילה שימשה הלהבה הגדולה לתקשורת כזו וביום הקפידו על כמות העשן וצבעו. היו נהוגים צבעים שונים לסוגי המסרים המקובלים.
תקשורת המשואות היתה סדרתית, כך שבכל הר היתה נקודת תצפית שבה ראו הצופים משואה שנדלקת על ראש הר בסדרה, והיו מדליקים את המשואה שלהם כדי להעביר את המסר הלאה, לנקודה הבאה. במקרים של סדרת משואות מאורגנת ניתן היה להעביר בחלקי שעה מסרים שונים למרחקים של אלפי קילומטרים.
הנה סרטון על מרד בר כוכבא שעשה שימוש בתקשורת באמצעות מדורות (עברית):
http://youtu.be/nWdKmFO4S4M?t=18s
מרד בר כוכבא

אחת הטעויות הגדולות, אם לא הגדולה בהיסטוריה של העם היהודי, היא שרשרת האירועים שהובילה את עם ישראל לחורבן בית המקדש השני. כיצד קרה הדבר שברגע היסטורי אחד איבד עם שלם את מרכז חייו הרוחניים ואת החופש שלו לאלפי שנים קדימה?
זהו סיפורה של ירושלים בשנת 70 לספירה, שעה שמלחמת אחים פנימית הפכה את העיר לאתר קרבות הרסני.
#הרקע
מלחמת האחים הזו לא נוצרה סתם, או בחלל ריק. במשך שנים הצטברה איבה רבה בין חלקי העם השונים.
המרד והמאבקים הפנימיים בקרב היהודים הם שיאו של תהליך שהלך והתגבר תחת שלטון הדיכוי של הנציבים הרומיים והשחיתות שהם עודדו, לצד קיטוב חברתי, דתי ופוליטי בתוך העם.
תושבי ירושלים חשו תסכול רב כלפי המנהיגות העשירה והנצלנית ששלטה בעיר. עשירי העיר היו אריסטוקרטיה כוהנית שהתרכזה בעיר העליונה.
יהיו אלה שמעון בר גיורא, יוחנן מגוש חלב ואלעזר בן שמעון - שלושה מנהיגים יהודים שילחמו זה בזה ויפלגו את המרד היהודי נגד הרומאים, ברגע בו הכי חשוב היה לאחד אותו דווקא.
כי זה קורה דווקא כשיש לאחד כוחות ולהתייצב מול האויב המשותף, שהוא במקרה האימפריה החזקה ביותר בעולם ומיוצגת על ידי המצביא הרומאי אספסינוס שחונה מצפון לירושלים ונערך לכיבושה, עם כוחותיו החזקים ומאומנים.
עם מנהיגות עשירה ונצלנית השולטת ביד רמה בתושבי ירושלים, באווירה איומה של קיטוב חברתי, דתי ופוליטי הפושטת בקרב היהודים ויוצרת קיטוב נורא בין חלקי העם, תופסים מנהיגי היהודים העוינים אזורים שונים בירושלים ונמנעים משיתוף פעולה ביניהם.
כשממונה אספסינוס לקיסר, הוא שולח את בנו טיטוס (Titus) להשלים את ריסון ודיכוי המרד. כשמגיע המפקד הרומי מרומא הוא מזהה את הקרע בצד היהודי ומחליט לנצל את הפירוד המוחלט בקרב הקנאים ומטיל מצור על ירושלים.
ובעיר עצמה מתנגד כל אחד מהשלושה לאחרים ושלושתם מנהלים ביניהם מלחמת אחים רצחנית. הכהן הגדול מתתיהו בן בואיתוס (Mattathias Ben Boethus) מנסה עוד לתווך בין הקבוצות, אך בלא הצלחה.
#מנהיגים ומחנות
הבה נכיר את הנפשות הפועלות במרד:
יוחנן מגוש חלב, שהגיע עם כוחותיו מהגליל לירושלים לאחר שברח מהחיל הרומאי שם. הוא שולט בבית המקדש עצמו. ביריבותו עם הקנאים, הוא תוקף אותם בירושלים, מבצע הרג המוני באמצעות האֱדוֹמים שהוא מביא לירושלים לעזור לו ומשתלט על מחסני המזון העירוניים.
שמעון בר גיורא, מנהיג הקנאים הצדוקים, הוזמן לירושלים על ידי הכהן הגדול, כדי להתמודד עם יוחנן. הוא שולט בעיר העליונה, מרכזם של עשירי העיר וכוהניה. שמעון זוכה בתמיכתם של אנשי העיר המתונים, שהחזיקו שנים בשלטון ובייאושם הם מעדיפים את הנהגתו על פני זו של יוחנן הרצחני. בשלב מסוים הוא שולט על כל העיר, חוץ מבית המקדש שבידי יוחנן.
אלעזר בן שמעון, מנהיג הקנאים, המורדים, הוא פורש מסיעת הקנאים, שלא היה מוכן לסור למרותו של יוחנן. הוא מתנגד לכל משא ומתן ורוצח את הכהן הגדול, את שרי הצבא ועוד לוחמים גיבורים ממחנה המתונים. בשלב הקריטי מציתים הקנאים את אסמי התבואה של עשירי ירושלים, אלו שיכולים להזין את הנצורים לשנים רבות של מצור. הסיבה להשמדת המזון היא רצונם של הקנאים להוציא את המתונים מאדישותם ולהכריח אותם להילחם.
המאבקים הפנימיים בין המחנות גרמו למותם של אלפי יהודים, עוד בטרם יפלשו הרומאים אל העיר. תוצאות המאבק הפנימי בין היהודים ניכרות בכל. הבזבוז המשווע של משאבים יקרים מחליש את כוח ההתנגדות היהודי הנאבק בינו לבין עצמו ומקל על הרומאים. טיטוס יושב מחוץ לירושלים, מביט על היהודים ההורגים באלפים ושורפים מחסני מזון וממתין לשבירה.
#התבוסה
תוך ניצול המאבקים הפנימיים אצל היהודים הנצורים ולאחר מצור ממושך שנמשך כחודשיים, פורצים כוחותיו של טיטוס אל העיר, ב-9 באב, בשנת 70 לספירה.
ירושלים חלשה ממאבקים פנימיים ומובסת בקלות, עם 4 לגיונות רומיים בלבד. להשוואה - במרד בר כוכבא ותחת מנהיג יהודי אחד נדרשו לרומאים 28 לגיונות כדי לנצח את היהודים - פי 7 יותר!
הכיבוש הרומי הוא אכזרי ונקמני. האימפריה לא אוהבת שמורדים בה ומבחינתה כל מרד הוא הזדמנות להראות לכל הפרובינציות שבהן היא שולטת איך הקיסר מנצח ומה קורה למורדים בו.
הרומאים מעלים את בית המקדש השני באש ומחריבים אותו. שלל רב נלקח, כולל מנורת הית המקדש שתובא לרומי ותונצח בתבליט המפורסם שניצב עד היום ברומא (בתגית "שער טיטוס").
אלפי יהודים נהרגים, רבים נלקחים ונמכרים לעבדות ואחרים נאלצים לברוח הרחק, מי אל מערות מסתור במדבר יהודה ומי לעבר הירדן ואל המדבר.
זה סיפור של הרס שמביא המרד הגדול, עם הנזק הרב וההשמדה שמניבים המחלוקות הפנימיות והמאבקים בין מנהיגים חסרי יכולת לשתף פעולה. ברור הלקח והחשיבות של לכידות, אחדות ושיתוף פעולה, במיוחד בעיתות משבר ולנוכח סכנה. הלקח ההיסטורי ברור והוא רלוונטי תמיד ובמיוחד בימינו אנו, רבי המחלוקת והסכנה.
#תוצאות
תוצאות המרד והחורבן שבא בעקבותיו היו מרחיקות לכת.
ירושלים חרבה כמעט לחלוטין. העם היהודי יצא לגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה. היהודים התפזרו ברחבי העולם, תוך שימור זהותם התרבותית. המסורת היהודית עברה טרנספורמציה עמוקה, כשבית הכנסת והתפילה החליפו בהדרגה ובלית ברירה את המקדש כמרכז רוחני.
הדת היהודית עברה שינויים משמעותיים בגולה והתפתחה ליהדות רבנית. מקום מרכזי בחיי היהודים תופסת התפילה לשיבת ציון ולמשאת הנפש הגדולה - בניה מחודשת של בית המקדש.
מדי שנה, מציינים יהודים ב-9 באב את האובדן הלאומי של בית המקדש. זיכרון חורבן בית המקדש הפך לסמל של כוח הישרדות, בתקווה ובשאיפה לשלום פנימי וחיצוני.
סיפור מלחמת האחים היהודית שהובילה לחורבן (עברית):
https://youtu.be/cVQAc83tF-w
סיפור המרד היהודי ברומאים, שנבע מהמחלוקת הזו (עברית):
https://youtu.be/F4sBzL9R0EU
על יוחנן מגוש חלב והפיכתו ממנהיג מקומי מתון למורד קיצוני (עברית):
https://youtu.be/KXxqQQmfTS8?long=yes
סרט תיעודי המציג שלב אחרי שלב במרד ובחורבן שבא בעקבותיו (עברית):
https://youtu.be/0pdaZy3amCY?long=yes
ופרק תיעודי שמספר על הורדוס, ישו, המרד הגדול והחורבן עם הגלות שהוא הביא (עברית):
https://youtu.be/AIdg74K8Cic?long=yes
