שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך עורכים סרטים?
עורכי הסרטים מקבלים את כל סרטי הוידאו שצולמו על ידי הצלמים על הסט, בזמן צילומי הסרט.
הם מעלים את החומרים הללו אל המחשב ומחליטים מה יוצג בסרט, באיזה סדר ובאילו אמצעי עריכה. המטרה של העריכה היא להפוך את החומר שהגיע אליהם לסיפור של ממש.
מדי פעם מגיע גם הבמאי והם מתייעצים, מחליטים על תיקונים בעריכה, על התפיסה הנכונה שמורה הבמאי במקומות שבהם יש לעורכים התלבטויות וכדומה. לאחר מכן מוסיפים גם קריינות, מוסיקה, אפקטים, חומרי פסקול וכותרות.
כשהסרט פחות או יותר נראה כמו סרט, אך לא מעובד לחלוטין, מציגים העורכים "ראף קאט", שהוא מעין טיוטה של הסרט הסופי. לאחר שצופים בו הבמאי, יועצים ובעלי תפקידים נוספים שמעורבים בו, הם מחליטים על תיקונים נוספים, השמטות של קטעים, שיפורים בעריכה וכדומה. אז מתיישב העורך להשלים את עריכת הסרט הסופית.
הנה הקסם שבעריכת סרטים:
http://youtu.be/xJcQgQHR78Q
עורכת מספרת על איך זה להיות עורכת:
http://youtu.be/ypxI99K5DBE
הסבר קצר על תפקיד העורך:
http://youtu.be/lRgLUTXnZ6I
עורכי סרטים מספרים על העבודה ומה זה להיות עורך:
http://youtu.be/SB1f48JwxEk
עריכת סרטים אפשר לעשות כבר מזמן בטלפון ב-Capcut:
https://youtu.be/924il_WauMk?long=yes
וסרטון תיעודי על עריכת הסרטים:
https://youtu.be/NUryfkLSwfM?long=yes
למה תורם האיפור בסרטים ובטלוויזיה?
אחד מהמרכיבים החשובים של תעשיית האשליות הקולנועית הוא האיפור. האשליה בקולנוע שמקורה בטכניקות איפור, נועדה להוסיף אמינות לדמויות ולסיפור כולו.
המדהים הוא שממש כמו מוסיקה בסרטים, האיפור במיטבו הוא האיפור שלא מרגישים בו. זה שפשוט עושה את העבודה בשקט ונותן מקום לעניין ולסיפור, מבלי למשוך תשומת לב.
אם בתחילת ימי הקולנוע היה האיפור רק דרך לסייע למצלמה להעביר את פני השחקנים בצורה אמינה, אקספרסיבית ומלאת הבעה, כיום האיפור משמש כדי לברוא פנים חדשות, לא פעם דימיוניות ולא מהמציאות.
חוץ מלהפוך את השחקנים ליפים כל כך, האיפור בקולנוע משמש לצרכים דרמטיים. איפור יכול "ליצור" פציעות שונות בסרטי "אקשן", להציג דמויות דימיוניות בסרטי פנטסיה ומראה של גיל שונה, שמאפשר להציג את הדמות בזמנים אחרים בחייה.
האיפור בקולנוע כולל מרכיבים כמו חתכים, צלקות, פציעות, הזקנה, דם, יופי ואפילו 'השתלת איברים' בפני הדמויות, כמו אוזניים ועיניים נוספים בפנים של דמויות בסרטי פנטזיה.
הנה כמה מהאיפורים הגדולים של הקולנוע:
https://youtu.be/X-LSCfhbN_g
כך הופך האיפור שחקנית רגילה לכמה מהדמויות המפחידות בתולדות סרטי האימה:
https://youtu.be/BMJkKFiUoc0
כך הופכת שחקנית לאשת הברזל מרגרט תאצ'ר:
https://youtu.be/PgMwsQ3WjV8
דוגמה לאיפור שמייצר חתך בגוף:
https://youtu.be/fhjHTKvi5iM
למתקדמים - הנה צוואר של זומבי:
https://youtu.be/gRRIaN_NZC8
והנה סרטון תיעודי על המאפרים שעושים את הקסם הזה:
https://youtu.be/UYOcJf9PLq4?long=yes
מה עושה הבמאי בסרטים?
במאי הקולנוע הוא אולי בעל התפקיד החשוב ביותר ביצירת סרט קולנוע. הוא לוקח את התסריט של הסרט, יוצר לו חזון והופך אותו לסרט. עליו להתמודד עם התקציב שעומד להפקת לסרט ולנהל את הצוות הגדול שיוצר אותו. במאי טוב מקשיב לבעלי המקצוע שנמצאים מסביבו ומתייעץ איתם רבות, כי הצלם, התאורן, איש הקול, העורך, השחקנים ושאר בעלי התפקידים - כל אחד מבין את עיסוקו ויכול לתרום להצלחת הסרט.
כללית, תפקיד הבמאי להפוך את התסריט לסרט קולנוע. בנוסף לניהול הסרט, על הבמאי לביים את השחקנים ולהורות לבעלי התפקידים כיצד לפעול. יש במאים שגם כותבים חלק או את כל התסריט. במדינות אירופה, לעיתים הבמאי נחשב כמחברו של הסרט ונחשב ל"אוטר", יוצר הסרט.
בעבודת הבימוי מדריך הבמאי את השחקנים בכל סצנה וסצנה. במאים שונים מתייחסים אחרת לבימוי השחקנים. חלק מהם מתווים באופן כללי את קו העלילה ומאפשרים לשחקנים לשחק באופן חופשי יותר ואפילו לאלתר ולהוסיף משלהם. הם מאמינים שבכך מתאפשר לשחקנים לתרום לסרט ולהפיכת התסריט לאמין יותר. במאים אחרים מקפידים על מימוש התסריט במדויק. הם שולטים בכל היבטיו של הסרט ומחייבים את השחקנים והצוות למלא את הוראותיהם.
במאי טלוויזיה עושה עבודה דומה לשל במאי קולנוע, רק שהוא מביים סדרות ותכניות טלוויזיה. לעומתם, עושה במאי תיאטרון עבודה שונה, אבל זה כבר בערך אחר.
הנה סצנה מהסרט "מולהולנד דרייב" שבה בוחן הבמאי שחקניות לתפקיד זמרת:
https://youtu.be/NSp2uCt4CgE
קטעים מסרט ואז הדגמה של עבודת הבמאי:
https://youtu.be/2vGQzebb6nA
כך מתאר הבמאי את עבודתו:
https://youtu.be/k5oubR9mw9o
הבימאית מיכל בת אדם מספרת על המקצוע ועליה (עברית):
https://youtu.be/Q1YacNCBlgQ
יש גם במאי לפרסומות:
https://youtu.be/xYHF6malm1A
ולכל במאי יש עוזר הבמאי:
https://youtu.be/VK6KPk59_fA
איך תסריטאים כותבים את עלילת הסרט או הסדרה?
התסריטאים הם אלו שכותבים את התסריט לסרט קולנוע או לפרקי סדרות בטלוויזיה. ביחד עם המפיק והבמאי, התסריטאי הוא אחד משלושת התפקידים החשובים בקולנוע ובטלוויזיה. לא פעם הוא זה שיוזם את המהלכים הראשונים בהפקה, באמצעות כתיבת התקציר והתסריט, שהכל מתחיל מהם, אם כי יש שהתסריט מוזמן מטעם חברת ההפקות.
לעיתים מעבדים התסריטאים אל הקולנוע או לטלוויזיה יצירות מהספרות. אז הם נדרשים להתאים את הכתיבה הספרותית לעולם האודיו-ויזואלי ולהוסיף לתסריט ממדים שאינם נכללים ביצירות ספרותיות. עליהם להפוך את הכתיבה הספרותית לקלה וזורמת יותר, להשמיט הרבה מהתיאורים הספרותיים שהמצלמה מחליפה, להוסיף הנחיות טכניות לצילום הסרט וכדומה.
הנה תסריטאי מתאר את המורכבות שבעבודה עם במאי (עברית):
http://youtu.be/fd0DCH-6FtU
לא תמיד קל להיות תסריטאי (עברית):
https://youtu.be/AUedOVR4v1Y
התסריטאים עובדים עם הבמאים בקולנוע ובטלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/pf_clzrWpTE
ועוד חיוך עם התסריטאים של התנ"ך (עברית):
http://youtu.be/UcpRfjaNiJA
מה מניע את השחקנים?
השחקנים (Actors) מופיעים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. שחקנים רבים זוכים להצלחה גדולה והקהל נהנה לראותם בסרטים, הצגות וסדרות בטלוויזיה. אחרים משמשים במקצוע הזה, על אף הקשיים וחוסר הביטחון שבו, כי הם אוהבים את אמנות הבמה המיוחדת הזו.
המיומנות של השחקנים היא לגלם דמויות של אנשים שונים, במצבים שונים ובהקשרים עלילתיים המשתנים במהלך הדרמה. זו מיומנות מורכבת, הדורשת גם כישרון, אך גם עבודה מאומצת של לימוד, תחקיר ו"כניסה לדמות".
השחקנים מגלמים את הדמויות תוך שימוש בטכניקות שונות של משחק. הם מונחים בידי הבמאי, שמדריך אותם כיצד להעביר את הרגש והאווירה שהוא רוצה ליצור.
שחקנית שמגלמת דמות, למשל, תלמד אותה היטב, תשאל שאלות לגבי מיהי, מה הרקע שלה, מה מניע אותה,מה היא רוצה,ממה היא חוששת וכדומה. התשובות לכל השאלות הללו הן שמייצרות את האמינות שבה תגולם אותה דמות על ידה.
גם בקולנוע המשחק מהווה מרכיב מרכזי ואמנותי. משחק טוב יכול לגרום לצופה להתחבר ולהאמין בעולם המוצג על המסך. ההנאה מהצפייה בסרט קולנוע טוב נובעת מהאופן המיומן והאמנותי שבו המשחק של השחקנים משתלב ביחד כל רכיביו האחרים, כולל הבימוי, הצילום, העלילה, המוסיקה והאפקטים.
על אף שבעברית אומרים שהשחקן "משחק", המשחק בתיאטרון ובקולנוע אינו קל. זוהי עבודה שדורשת גם כישרון, אך גם לימוד מעמיק ותחקיר. שחקן יכול למצוא את עצמו לא פעם עושה תחקיר מורכב, מבלה תקופה במקום לא רגיל ואפילו קיצוני, כמו בית חולים לחולי נפש או יחידה צבאית לוחמת, רק כדי להבין טוב יותר את אורח חייה וחוויותיה של הדמות שהוא עתיד לגלם.
השחקנים משננים תפקידים ארוכים ומסובכים וזוכרים אותם בעל פה. גם זו מיומנות טכנית לא פשוטה, כששחקני תיאטרון לא פעם מופיעים במקביל, ערב אחרי ערב, בשתי הצגות שונות ואף יותר.
הנה שחקן בצילומים של סרט קולנוע (עברית):
http://youtu.be/q3psty6CLGg
השחקנית יובל שרף במונולוג - קטע אישי לשחקן אחד (עברית):
http://youtu.be/7YDPtVRp-Xg
ושחקנים בהצגת תיאטרון (עברית):
http://youtu.be/lQ_b4z1xjwg

עורכי הסרטים מקבלים את כל סרטי הוידאו שצולמו על ידי הצלמים על הסט, בזמן צילומי הסרט.
הם מעלים את החומרים הללו אל המחשב ומחליטים מה יוצג בסרט, באיזה סדר ובאילו אמצעי עריכה. המטרה של העריכה היא להפוך את החומר שהגיע אליהם לסיפור של ממש.
מדי פעם מגיע גם הבמאי והם מתייעצים, מחליטים על תיקונים בעריכה, על התפיסה הנכונה שמורה הבמאי במקומות שבהם יש לעורכים התלבטויות וכדומה. לאחר מכן מוסיפים גם קריינות, מוסיקה, אפקטים, חומרי פסקול וכותרות.
כשהסרט פחות או יותר נראה כמו סרט, אך לא מעובד לחלוטין, מציגים העורכים "ראף קאט", שהוא מעין טיוטה של הסרט הסופי. לאחר שצופים בו הבמאי, יועצים ובעלי תפקידים נוספים שמעורבים בו, הם מחליטים על תיקונים נוספים, השמטות של קטעים, שיפורים בעריכה וכדומה. אז מתיישב העורך להשלים את עריכת הסרט הסופית.
הנה הקסם שבעריכת סרטים:
http://youtu.be/xJcQgQHR78Q
עורכת מספרת על איך זה להיות עורכת:
http://youtu.be/ypxI99K5DBE
הסבר קצר על תפקיד העורך:
http://youtu.be/lRgLUTXnZ6I
עורכי סרטים מספרים על העבודה ומה זה להיות עורך:
http://youtu.be/SB1f48JwxEk
עריכת סרטים אפשר לעשות כבר מזמן בטלפון ב-Capcut:
https://youtu.be/924il_WauMk?long=yes
וסרטון תיעודי על עריכת הסרטים:
https://youtu.be/NUryfkLSwfM?long=yes

אחד מהמרכיבים החשובים של תעשיית האשליות הקולנועית הוא האיפור. האשליה בקולנוע שמקורה בטכניקות איפור, נועדה להוסיף אמינות לדמויות ולסיפור כולו.
המדהים הוא שממש כמו מוסיקה בסרטים, האיפור במיטבו הוא האיפור שלא מרגישים בו. זה שפשוט עושה את העבודה בשקט ונותן מקום לעניין ולסיפור, מבלי למשוך תשומת לב.
אם בתחילת ימי הקולנוע היה האיפור רק דרך לסייע למצלמה להעביר את פני השחקנים בצורה אמינה, אקספרסיבית ומלאת הבעה, כיום האיפור משמש כדי לברוא פנים חדשות, לא פעם דימיוניות ולא מהמציאות.
חוץ מלהפוך את השחקנים ליפים כל כך, האיפור בקולנוע משמש לצרכים דרמטיים. איפור יכול "ליצור" פציעות שונות בסרטי "אקשן", להציג דמויות דימיוניות בסרטי פנטסיה ומראה של גיל שונה, שמאפשר להציג את הדמות בזמנים אחרים בחייה.
האיפור בקולנוע כולל מרכיבים כמו חתכים, צלקות, פציעות, הזקנה, דם, יופי ואפילו 'השתלת איברים' בפני הדמויות, כמו אוזניים ועיניים נוספים בפנים של דמויות בסרטי פנטזיה.
הנה כמה מהאיפורים הגדולים של הקולנוע:
https://youtu.be/X-LSCfhbN_g
כך הופך האיפור שחקנית רגילה לכמה מהדמויות המפחידות בתולדות סרטי האימה:
https://youtu.be/BMJkKFiUoc0
כך הופכת שחקנית לאשת הברזל מרגרט תאצ'ר:
https://youtu.be/PgMwsQ3WjV8
דוגמה לאיפור שמייצר חתך בגוף:
https://youtu.be/fhjHTKvi5iM
למתקדמים - הנה צוואר של זומבי:
https://youtu.be/gRRIaN_NZC8
והנה סרטון תיעודי על המאפרים שעושים את הקסם הזה:
https://youtu.be/UYOcJf9PLq4?long=yes

במאי הקולנוע הוא אולי בעל התפקיד החשוב ביותר ביצירת סרט קולנוע. הוא לוקח את התסריט של הסרט, יוצר לו חזון והופך אותו לסרט. עליו להתמודד עם התקציב שעומד להפקת לסרט ולנהל את הצוות הגדול שיוצר אותו. במאי טוב מקשיב לבעלי המקצוע שנמצאים מסביבו ומתייעץ איתם רבות, כי הצלם, התאורן, איש הקול, העורך, השחקנים ושאר בעלי התפקידים - כל אחד מבין את עיסוקו ויכול לתרום להצלחת הסרט.
כללית, תפקיד הבמאי להפוך את התסריט לסרט קולנוע. בנוסף לניהול הסרט, על הבמאי לביים את השחקנים ולהורות לבעלי התפקידים כיצד לפעול. יש במאים שגם כותבים חלק או את כל התסריט. במדינות אירופה, לעיתים הבמאי נחשב כמחברו של הסרט ונחשב ל"אוטר", יוצר הסרט.
בעבודת הבימוי מדריך הבמאי את השחקנים בכל סצנה וסצנה. במאים שונים מתייחסים אחרת לבימוי השחקנים. חלק מהם מתווים באופן כללי את קו העלילה ומאפשרים לשחקנים לשחק באופן חופשי יותר ואפילו לאלתר ולהוסיף משלהם. הם מאמינים שבכך מתאפשר לשחקנים לתרום לסרט ולהפיכת התסריט לאמין יותר. במאים אחרים מקפידים על מימוש התסריט במדויק. הם שולטים בכל היבטיו של הסרט ומחייבים את השחקנים והצוות למלא את הוראותיהם.
במאי טלוויזיה עושה עבודה דומה לשל במאי קולנוע, רק שהוא מביים סדרות ותכניות טלוויזיה. לעומתם, עושה במאי תיאטרון עבודה שונה, אבל זה כבר בערך אחר.
הנה סצנה מהסרט "מולהולנד דרייב" שבה בוחן הבמאי שחקניות לתפקיד זמרת:
https://youtu.be/NSp2uCt4CgE
קטעים מסרט ואז הדגמה של עבודת הבמאי:
https://youtu.be/2vGQzebb6nA
כך מתאר הבמאי את עבודתו:
https://youtu.be/k5oubR9mw9o
הבימאית מיכל בת אדם מספרת על המקצוע ועליה (עברית):
https://youtu.be/Q1YacNCBlgQ
יש גם במאי לפרסומות:
https://youtu.be/xYHF6malm1A
ולכל במאי יש עוזר הבמאי:
https://youtu.be/VK6KPk59_fA

התסריטאים הם אלו שכותבים את התסריט לסרט קולנוע או לפרקי סדרות בטלוויזיה. ביחד עם המפיק והבמאי, התסריטאי הוא אחד משלושת התפקידים החשובים בקולנוע ובטלוויזיה. לא פעם הוא זה שיוזם את המהלכים הראשונים בהפקה, באמצעות כתיבת התקציר והתסריט, שהכל מתחיל מהם, אם כי יש שהתסריט מוזמן מטעם חברת ההפקות.
לעיתים מעבדים התסריטאים אל הקולנוע או לטלוויזיה יצירות מהספרות. אז הם נדרשים להתאים את הכתיבה הספרותית לעולם האודיו-ויזואלי ולהוסיף לתסריט ממדים שאינם נכללים ביצירות ספרותיות. עליהם להפוך את הכתיבה הספרותית לקלה וזורמת יותר, להשמיט הרבה מהתיאורים הספרותיים שהמצלמה מחליפה, להוסיף הנחיות טכניות לצילום הסרט וכדומה.
הנה תסריטאי מתאר את המורכבות שבעבודה עם במאי (עברית):
http://youtu.be/fd0DCH-6FtU
לא תמיד קל להיות תסריטאי (עברית):
https://youtu.be/AUedOVR4v1Y
התסריטאים עובדים עם הבמאים בקולנוע ובטלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/pf_clzrWpTE
ועוד חיוך עם התסריטאים של התנ"ך (עברית):
http://youtu.be/UcpRfjaNiJA
מקצועות הטלוויזיה

השחקנים (Actors) מופיעים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. שחקנים רבים זוכים להצלחה גדולה והקהל נהנה לראותם בסרטים, הצגות וסדרות בטלוויזיה. אחרים משמשים במקצוע הזה, על אף הקשיים וחוסר הביטחון שבו, כי הם אוהבים את אמנות הבמה המיוחדת הזו.
המיומנות של השחקנים היא לגלם דמויות של אנשים שונים, במצבים שונים ובהקשרים עלילתיים המשתנים במהלך הדרמה. זו מיומנות מורכבת, הדורשת גם כישרון, אך גם עבודה מאומצת של לימוד, תחקיר ו"כניסה לדמות".
השחקנים מגלמים את הדמויות תוך שימוש בטכניקות שונות של משחק. הם מונחים בידי הבמאי, שמדריך אותם כיצד להעביר את הרגש והאווירה שהוא רוצה ליצור.
שחקנית שמגלמת דמות, למשל, תלמד אותה היטב, תשאל שאלות לגבי מיהי, מה הרקע שלה, מה מניע אותה,מה היא רוצה,ממה היא חוששת וכדומה. התשובות לכל השאלות הללו הן שמייצרות את האמינות שבה תגולם אותה דמות על ידה.
גם בקולנוע המשחק מהווה מרכיב מרכזי ואמנותי. משחק טוב יכול לגרום לצופה להתחבר ולהאמין בעולם המוצג על המסך. ההנאה מהצפייה בסרט קולנוע טוב נובעת מהאופן המיומן והאמנותי שבו המשחק של השחקנים משתלב ביחד כל רכיביו האחרים, כולל הבימוי, הצילום, העלילה, המוסיקה והאפקטים.
על אף שבעברית אומרים שהשחקן "משחק", המשחק בתיאטרון ובקולנוע אינו קל. זוהי עבודה שדורשת גם כישרון, אך גם לימוד מעמיק ותחקיר. שחקן יכול למצוא את עצמו לא פעם עושה תחקיר מורכב, מבלה תקופה במקום לא רגיל ואפילו קיצוני, כמו בית חולים לחולי נפש או יחידה צבאית לוחמת, רק כדי להבין טוב יותר את אורח חייה וחוויותיה של הדמות שהוא עתיד לגלם.
השחקנים משננים תפקידים ארוכים ומסובכים וזוכרים אותם בעל פה. גם זו מיומנות טכנית לא פשוטה, כששחקני תיאטרון לא פעם מופיעים במקביל, ערב אחרי ערב, בשתי הצגות שונות ואף יותר.
הנה שחקן בצילומים של סרט קולנוע (עברית):
http://youtu.be/q3psty6CLGg
השחקנית יובל שרף במונולוג - קטע אישי לשחקן אחד (עברית):
http://youtu.be/7YDPtVRp-Xg
ושחקנים בהצגת תיאטרון (עברית):
http://youtu.be/lQ_b4z1xjwg
