שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
למה זוללת נקבת גמל שלמה את בן זוגה?
חשבתם שרק אצלנו בני האדם, יש מי שאוכלים את הראש? - קשה להיות אבא בעולם של גמלי שלמה, כי שם הנקבות אוכלות את הראש מילולית ולא מטפורית.
רוצים לדעת איך?
טוב ששאלתם. אז אצל הזכר של גמל שלמה המוח הוא החלק שאחראי לעיכוב השפיכה החיונית הזדווגות. זו הסיבה שנקבת גמלי שלמה אוכלת לזכר את הראש כדי שההפריה תתקיים. רק כשהיא אוכלת ועורפת את שאריות ראשו של הזכר, מתחזקת פליטת הזרע של גוף הזכר, שלמרבה הפלא עדיין פעיל גם בלי הראש, והנקבה מופרית.
אגב, נקבת גמל השלמה כנראה נהנית מהסעודה הקניבלית שהיא ארגנה לעצמה מגופו של הזכר. גם אחרי שההפריה מתקיימת, היא ממשיכה ואוכלת אחרי הראש את שאר גופו של הזכר האומלל.
בתיאבון מאמי, אבל המדהים הוא שמבחינת תפקידו של הזכר בפריון ובקיום המין שלו בטבע, הצלחתו היא בעצם חיסולו על ידי הנקבה הקטלנית. וואו!
הנה הסבר הארוחה הקטלנית שמביאה לפריון:
https://youtu.be/ZLkyWe-63do
נקבת הגמל אוכלת את בן זוגה:
https://youtu.be/Os3OBJSlpUc
לפעמים זו נראית ממש כמו תקיפה באלימות של הזכר בידי הנקבה:
https://youtu.be/JgUAX5rmXNY
יש זכרים שלא מוכנים לכך...
https://youtu.be/znUqEvMQzmE
מה מופלא במוחם של החרקים?
מוחם של החרקים (Insects) הוא מופלא ביותר, אבל לא בגלל שהוא משוכלל, אלא משום שהוא... מיותר.
טוב, לא ממש מיותר, בכל זאת מוח. אבל זה של החרק בנוי באופן מבוזר וזה אומר שהתפקידים שממלא מוח רגיל מפוזרים אצל החרקים בין איברי גוף שונים.
נתמקד רגע - כל אדם או יונק אחר שיאבד את מוחו, לא יחיה וימות בתוך שניות מהרגע בו יוותר ללא מוח. כי המוח, כמה בנאלי, הוא הכרחי לחיים אצל מרבית היצורים בטבע.
אצל החרקים, לעומת זאת, עיקר התפקודים החיוניים מצויים בעמוד השדרה שלהם. מכאן שאובדן הראש לא יגרום למותם המיידי.
בניגוד ליונקים למשל, התפקודים שממלא המוח בראש החרק הם שוליים ולא הכרחיים כדי שהוא יחיה. הוא יוכל להמשיך לתפקד גם בלעדיהם, לפחות זמן מה.
מתי זה ייגמר? - מותו של החרק שאיבד את ראשו יגיע רק כשהוא ימות מרעב, כי בראשו, כמו אצל מרבית בעלי החיים, נמצא הפה שהכרחי לתזונה ולאנרגיה הכרחית.
#דוגמאות לחשיבותו הפחותה יחסית של מוח החרק
אצל הזכר של גמל שלמה המוח הוא החלק שאחראי לעיכוב השפיכה החיונית הזדווגות. זו הסיבה שנקבת גמלי שלמה אוכלת לזכר את הראש כדי שההפריה תתקיים. רק כשהיא אוכלת ועורפת את שאריות ראשו של הזכר, מתחזקת פליטת הזרע של גוף הזכר, שלמרבה הפלא עדיין פעיל גם בלי הראש, והנקבה מופרית.
גם בעולם החיפושיות יש מי שבונה על המוח החלשלוש שלהן. כשהחדף, בעל חיים הניזון מהן באופן קבוע, מאתר מקום ובו חיפושיות רבות, הוא עושה מעשה מעניין, כשהוא ממהר לנגוס את ראשן של כל החיפושיות.
היות ואצל החיפושיות המוח הוא מרכז התנועה, כשהראש ננגס והמוח כבר איננו הן מאבדות את יכולת התנועה ולא יכולות לברוח. מצד שני הן ממשיכות לחיות ומאפשרות לחדף מאגר מזון חי וטעים, שמדי פעם, כל אימת שהוא רעב, הוא אוכל ממנו לשובע.
הנה המוח המופלא והמבוזר של החרקים (מתורגם):
https://youtu.be/OQw3TNRnJ1I
על המוח האנושי היו ויכוחים על הביזור שקיים אבל בין חלקיו שבראש (מתורגם):
https://youtu.be/pv6QHxkBFzY
ומדוע יש כל כך הרבה חרקים (מתורגם):
https://youtu.be/2ivZ6GSaK1M
מהי החלוקה של המוח ומהן ההמיספרות?
בגדול יש המחלקים את המוח שלנו לשני חצאים, שקוראים להם המיספרות. אחרים מבינים שאיבר כל כך חשוב ומפותח בגוף האנושי לא יכול להיות כל כך פשוט.
ובכל זאת, בכל אחת מההמיספרות שבמוחנו יש 4 אונות. רובנו קוראים לחלוקה של ההמיספרות במוח בצורה מעט שגויה אונות.
אז ידוע כיום שהשליטה על התנועות והתחושות בגופנו מחולקת בין שני ההמיספרות בארגון צולב - בעוד שהאונה השמאלית אחראית על חצי הגוף הימני שלנו, האונה הימנית שולטת בצד הגוף השמאלי.
החלוקה בין שתי ההמיספרות שלנו היא גם ביכולות שהיא מקנה לנו וב"התמחות" השונה של כל אחת, בעיבוד המידה שנקלט על ידי המוח מהסביבה. בצורה פשוטה נחלק זאת:
#המיספרה שמאלית אנליטית
היא האחראית על עיבוד הנתונים שמנתח דברים. בה נמצאים האזורים השפתיים כמו קריאה, כתיבה ודקדוק, לצד יכולות ארגון, רצף, אומדן ובניית תהליך. בהמיספרה זו נמצאים גם האזורים שאחראים לדיבור ולהבנתו.
#המיספרה ימנית יצירתית
היא האחראית במוח על ההתמצאות המרחבית שלנו, עיבוד נתונים כללי, דמיון, יצירתיות, חלימה ועוד.
תרגיל פשוט לחשיבה
================
איזו המיספרה מפותחת אצל תלמידים ראליים? ואצל הומניסטים? ואצל אמנים? ואצלך?
הנה מבנהו המורכב פי כמה של המוח:
https://youtu.be/pRFXSjkpKWA
על האונות שבמוחנו (מתורגם):
http://youtu.be/RvwCpeTRkKw?t=20s
הנה האופן שבו פועל המוח - האם חלקים בו אחראים על תפקודים שונים או שהם פועלים ביחד לביצוע אותם דברים (מתורגם):
https://youtu.be/pv6QHxkBFzY
איך בנוי המוח האנושי ולמה הוא אלוף האיברים בגופנו?
המוח האנושי הוא איבר מדהים. הוא הרכיב שמנהל את גופנו, מניע את ההתנהגות, הלמידה והתודעה שלנו. בסוף, הוא גם מהווה את האישיות הייחודית שלנו.
מדובר ברשת ביולוגית מדהימה, הכוללת מיליארדים של תאי עצב המחווטים בינם לבין עצמם בצמתים שנקראים סינפסות. בצמתים הללו עובר המידע בין הנוירונים ללא מגע, אלא באמצעות חומרים כימיים שונים.
מופלא? - בהחלט. במוח של אדם בוגר יש בסביבות קצת פחות מ-100 מיליארד נוירונים. הנוירונים מחוברים ביניהם בקשרים מורכבים מאוד ופועלים כמכונה מופלאה ומתואמת.
כמו בכל מכונה המורכבת מחלקים שונים, גם במכונה הטבעית הזו של המוח יש אזורים שונים. אלה אחראים כל אחד על התחום שלו. אזור שאחראי על הלמידה, אחרים על הסקת מסקנות, פירוש המציאות, פיתוח רגשות, רכישת מיומנויות ועוד הרבה יכולות שונות.
למוח שתי אונות, או הֶמִיסְפֶרוֹת. האונה הימנית אחראית על היצירה והצד הרוחני שבנו, בעוד השמאלית אחראית על החשיבה הלוגית וקבלת ההחלטות.
חלקי המוח הקדמיים, למשל, אחראים על היכולות החברתיות השונות שלנו. שם מצויה היכולת שלנו לחוש אמפתיה ולהרגיש דברים כלפי אחרים. שם אנו לומדים ומתפתחים בהתנהגות החברתית שלנו. מחקר שנעשה בעבר על רוצחים סדרתיים גילה שרבים מהם חוו פגיעה ונזק קשה בעברם, דווקא באזור הזה.
אבל כל המבנה המטורף והטבעי הזה של המוח מייצר גם חשיבה, מחשבות וחישובים ומאחסן אסוציאציות, זיכרונות, ידע מצטבר ואינספור פריטי מידע שמשרתים אותנו ביום יום שלנו.
למוח האנושי יש יכולת מרשימה לבצע פעולות רבות במקביל, מה שנקרא ריבוי משימות, או בעולם המחשבים "מולטי טסקינג". רוצים להיווכח שזה קורה? - שימו לב שאתם מסוגלים גם לנשום, גם לבצע פעולות תנועתיות שונות, גם לדבר בטלפון וגם לשתות ולאכול. מדובר בחלק מהמון פעולות שמתבצעות אצלנו לא פעם ביחד, מבלי שאנו מודעים לכך שמדובר ביכולת מדהימה כל כך.
גם יכולות החשיבה שלנו מדהימות. מדענים מעריכים שהמוח האנושי מסוגל לבצע כ-100 טריליון פעולות בשנייה, משהו שמקביל ליכולת החישוב של 25 מחשבים ביתיים משוכללים.
אבל זו לא רק הכמות שמסבירה עד כמה המוח שעומד לרשותנו מפותח. זו גם האיכות והתחכום של המבנה הזה. בכל פעם שאנו עושים פעולה, כמו למשל תפיסה של כדור שנזרק אלינו - המוח שלנו מבצע מגוון אדיר של פעולות מורכבות ומהירות מאוד ומתואמות להפליא. רק הפעולה הפשוטה הזו של תפיסת כדור היא שוות ערך לפתירה של כמה משוואות מסובכות ומורכבות מאוד במקביל. כל מי שמתעסקים ביצירה של רשתות נוירונים מלאכותיות, מחשבי-על או רובוטים מתוחכמים יוכלו לספר לכם כמה קשה לפתח מכונה שתעשה זאת. עכשיו רק נסו לדמיין כמה קשה לפתח מכונה שתעשה לא פעולה אחת אלא מיליונים של פעולות שונות שכאלה ותבינו מה גדולה המכונה המופלאה שמאוחסנת בין האוזניים שלנו.
המחקר מוצא בשנים האחרונות יותר ויותר סימנים לכך שהמוח שלנו משתנה ללא הפסקה, מה שנקרא בשפה המדעית "גמישות המוח" (Neuroplasticity). זה גם מה שמחייב אנשים מבוגרים להמשיך ולעבוד איתו, לאמן אותו ולהשתמש בו, כדי שהוא ימשיך לשרת אותם ולא יתנוון, מה שבדרך כלל אני רואים במחלות דוגמת דימנציה, אלצהיימר וכדומה. הכלל כאן הוא פשוט "מוח שלא עובד - אובד!"
לא פחות מופלאה היא הלמידה שהמוח שלנו עושה. רבים כבר יודעים שבאמצעות תרגול ואימון אנו יכולים ליצור ומייצרים הרגלים חדשים של חשיבה, פעולה ורגש.
על האונות הקדמיות הענקיות שמעניקות למין האנושי את החשיבה המופשטת והיתרון המוחי הגדול שלו (מתורגם):
https://youtu.be/5NubJ2ThK_U
המוח שלנו יכול לתקן את עצמו (עברית):
https://youtu.be/9D1AwQ0lTsg
על אונות המוח (מתורגם):
http://youtu.be/RvwCpeTRkKw?t=20s
כך בנוי מוחנו מבחינה אנטומית (עברית):
https://youtu.be/lonQ9nhmcLA
והרצאת טד עם מפת המוח (מתורגם):
https://youtu.be/iNPsDky1z94?long=yes
מוח מבוזר

חשבתם שרק אצלנו בני האדם, יש מי שאוכלים את הראש? - קשה להיות אבא בעולם של גמלי שלמה, כי שם הנקבות אוכלות את הראש מילולית ולא מטפורית.
רוצים לדעת איך?
טוב ששאלתם. אז אצל הזכר של גמל שלמה המוח הוא החלק שאחראי לעיכוב השפיכה החיונית הזדווגות. זו הסיבה שנקבת גמלי שלמה אוכלת לזכר את הראש כדי שההפריה תתקיים. רק כשהיא אוכלת ועורפת את שאריות ראשו של הזכר, מתחזקת פליטת הזרע של גוף הזכר, שלמרבה הפלא עדיין פעיל גם בלי הראש, והנקבה מופרית.
אגב, נקבת גמל השלמה כנראה נהנית מהסעודה הקניבלית שהיא ארגנה לעצמה מגופו של הזכר. גם אחרי שההפריה מתקיימת, היא ממשיכה ואוכלת אחרי הראש את שאר גופו של הזכר האומלל.
בתיאבון מאמי, אבל המדהים הוא שמבחינת תפקידו של הזכר בפריון ובקיום המין שלו בטבע, הצלחתו היא בעצם חיסולו על ידי הנקבה הקטלנית. וואו!
הנה הסבר הארוחה הקטלנית שמביאה לפריון:
https://youtu.be/ZLkyWe-63do
נקבת הגמל אוכלת את בן זוגה:
https://youtu.be/Os3OBJSlpUc
לפעמים זו נראית ממש כמו תקיפה באלימות של הזכר בידי הנקבה:
https://youtu.be/JgUAX5rmXNY
יש זכרים שלא מוכנים לכך...
https://youtu.be/znUqEvMQzmE

מוחם של החרקים (Insects) הוא מופלא ביותר, אבל לא בגלל שהוא משוכלל, אלא משום שהוא... מיותר.
טוב, לא ממש מיותר, בכל זאת מוח. אבל זה של החרק בנוי באופן מבוזר וזה אומר שהתפקידים שממלא מוח רגיל מפוזרים אצל החרקים בין איברי גוף שונים.
נתמקד רגע - כל אדם או יונק אחר שיאבד את מוחו, לא יחיה וימות בתוך שניות מהרגע בו יוותר ללא מוח. כי המוח, כמה בנאלי, הוא הכרחי לחיים אצל מרבית היצורים בטבע.
אצל החרקים, לעומת זאת, עיקר התפקודים החיוניים מצויים בעמוד השדרה שלהם. מכאן שאובדן הראש לא יגרום למותם המיידי.
בניגוד ליונקים למשל, התפקודים שממלא המוח בראש החרק הם שוליים ולא הכרחיים כדי שהוא יחיה. הוא יוכל להמשיך לתפקד גם בלעדיהם, לפחות זמן מה.
מתי זה ייגמר? - מותו של החרק שאיבד את ראשו יגיע רק כשהוא ימות מרעב, כי בראשו, כמו אצל מרבית בעלי החיים, נמצא הפה שהכרחי לתזונה ולאנרגיה הכרחית.
#דוגמאות לחשיבותו הפחותה יחסית של מוח החרק
אצל הזכר של גמל שלמה המוח הוא החלק שאחראי לעיכוב השפיכה החיונית הזדווגות. זו הסיבה שנקבת גמלי שלמה אוכלת לזכר את הראש כדי שההפריה תתקיים. רק כשהיא אוכלת ועורפת את שאריות ראשו של הזכר, מתחזקת פליטת הזרע של גוף הזכר, שלמרבה הפלא עדיין פעיל גם בלי הראש, והנקבה מופרית.
גם בעולם החיפושיות יש מי שבונה על המוח החלשלוש שלהן. כשהחדף, בעל חיים הניזון מהן באופן קבוע, מאתר מקום ובו חיפושיות רבות, הוא עושה מעשה מעניין, כשהוא ממהר לנגוס את ראשן של כל החיפושיות.
היות ואצל החיפושיות המוח הוא מרכז התנועה, כשהראש ננגס והמוח כבר איננו הן מאבדות את יכולת התנועה ולא יכולות לברוח. מצד שני הן ממשיכות לחיות ומאפשרות לחדף מאגר מזון חי וטעים, שמדי פעם, כל אימת שהוא רעב, הוא אוכל ממנו לשובע.
הנה המוח המופלא והמבוזר של החרקים (מתורגם):
https://youtu.be/OQw3TNRnJ1I
על המוח האנושי היו ויכוחים על הביזור שקיים אבל בין חלקיו שבראש (מתורגם):
https://youtu.be/pv6QHxkBFzY
ומדוע יש כל כך הרבה חרקים (מתורגם):
https://youtu.be/2ivZ6GSaK1M

בגדול יש המחלקים את המוח שלנו לשני חצאים, שקוראים להם המיספרות. אחרים מבינים שאיבר כל כך חשוב ומפותח בגוף האנושי לא יכול להיות כל כך פשוט.
ובכל זאת, בכל אחת מההמיספרות שבמוחנו יש 4 אונות. רובנו קוראים לחלוקה של ההמיספרות במוח בצורה מעט שגויה אונות.
אז ידוע כיום שהשליטה על התנועות והתחושות בגופנו מחולקת בין שני ההמיספרות בארגון צולב - בעוד שהאונה השמאלית אחראית על חצי הגוף הימני שלנו, האונה הימנית שולטת בצד הגוף השמאלי.
החלוקה בין שתי ההמיספרות שלנו היא גם ביכולות שהיא מקנה לנו וב"התמחות" השונה של כל אחת, בעיבוד המידה שנקלט על ידי המוח מהסביבה. בצורה פשוטה נחלק זאת:
#המיספרה שמאלית אנליטית
היא האחראית על עיבוד הנתונים שמנתח דברים. בה נמצאים האזורים השפתיים כמו קריאה, כתיבה ודקדוק, לצד יכולות ארגון, רצף, אומדן ובניית תהליך. בהמיספרה זו נמצאים גם האזורים שאחראים לדיבור ולהבנתו.
#המיספרה ימנית יצירתית
היא האחראית במוח על ההתמצאות המרחבית שלנו, עיבוד נתונים כללי, דמיון, יצירתיות, חלימה ועוד.
תרגיל פשוט לחשיבה
================
איזו המיספרה מפותחת אצל תלמידים ראליים? ואצל הומניסטים? ואצל אמנים? ואצלך?
הנה מבנהו המורכב פי כמה של המוח:
https://youtu.be/pRFXSjkpKWA
על האונות שבמוחנו (מתורגם):
http://youtu.be/RvwCpeTRkKw?t=20s
הנה האופן שבו פועל המוח - האם חלקים בו אחראים על תפקודים שונים או שהם פועלים ביחד לביצוע אותם דברים (מתורגם):
https://youtu.be/pv6QHxkBFzY

המוח האנושי הוא איבר מדהים. הוא הרכיב שמנהל את גופנו, מניע את ההתנהגות, הלמידה והתודעה שלנו. בסוף, הוא גם מהווה את האישיות הייחודית שלנו.
מדובר ברשת ביולוגית מדהימה, הכוללת מיליארדים של תאי עצב המחווטים בינם לבין עצמם בצמתים שנקראים סינפסות. בצמתים הללו עובר המידע בין הנוירונים ללא מגע, אלא באמצעות חומרים כימיים שונים.
מופלא? - בהחלט. במוח של אדם בוגר יש בסביבות קצת פחות מ-100 מיליארד נוירונים. הנוירונים מחוברים ביניהם בקשרים מורכבים מאוד ופועלים כמכונה מופלאה ומתואמת.
כמו בכל מכונה המורכבת מחלקים שונים, גם במכונה הטבעית הזו של המוח יש אזורים שונים. אלה אחראים כל אחד על התחום שלו. אזור שאחראי על הלמידה, אחרים על הסקת מסקנות, פירוש המציאות, פיתוח רגשות, רכישת מיומנויות ועוד הרבה יכולות שונות.
למוח שתי אונות, או הֶמִיסְפֶרוֹת. האונה הימנית אחראית על היצירה והצד הרוחני שבנו, בעוד השמאלית אחראית על החשיבה הלוגית וקבלת ההחלטות.
חלקי המוח הקדמיים, למשל, אחראים על היכולות החברתיות השונות שלנו. שם מצויה היכולת שלנו לחוש אמפתיה ולהרגיש דברים כלפי אחרים. שם אנו לומדים ומתפתחים בהתנהגות החברתית שלנו. מחקר שנעשה בעבר על רוצחים סדרתיים גילה שרבים מהם חוו פגיעה ונזק קשה בעברם, דווקא באזור הזה.
אבל כל המבנה המטורף והטבעי הזה של המוח מייצר גם חשיבה, מחשבות וחישובים ומאחסן אסוציאציות, זיכרונות, ידע מצטבר ואינספור פריטי מידע שמשרתים אותנו ביום יום שלנו.
למוח האנושי יש יכולת מרשימה לבצע פעולות רבות במקביל, מה שנקרא ריבוי משימות, או בעולם המחשבים "מולטי טסקינג". רוצים להיווכח שזה קורה? - שימו לב שאתם מסוגלים גם לנשום, גם לבצע פעולות תנועתיות שונות, גם לדבר בטלפון וגם לשתות ולאכול. מדובר בחלק מהמון פעולות שמתבצעות אצלנו לא פעם ביחד, מבלי שאנו מודעים לכך שמדובר ביכולת מדהימה כל כך.
גם יכולות החשיבה שלנו מדהימות. מדענים מעריכים שהמוח האנושי מסוגל לבצע כ-100 טריליון פעולות בשנייה, משהו שמקביל ליכולת החישוב של 25 מחשבים ביתיים משוכללים.
אבל זו לא רק הכמות שמסבירה עד כמה המוח שעומד לרשותנו מפותח. זו גם האיכות והתחכום של המבנה הזה. בכל פעם שאנו עושים פעולה, כמו למשל תפיסה של כדור שנזרק אלינו - המוח שלנו מבצע מגוון אדיר של פעולות מורכבות ומהירות מאוד ומתואמות להפליא. רק הפעולה הפשוטה הזו של תפיסת כדור היא שוות ערך לפתירה של כמה משוואות מסובכות ומורכבות מאוד במקביל. כל מי שמתעסקים ביצירה של רשתות נוירונים מלאכותיות, מחשבי-על או רובוטים מתוחכמים יוכלו לספר לכם כמה קשה לפתח מכונה שתעשה זאת. עכשיו רק נסו לדמיין כמה קשה לפתח מכונה שתעשה לא פעולה אחת אלא מיליונים של פעולות שונות שכאלה ותבינו מה גדולה המכונה המופלאה שמאוחסנת בין האוזניים שלנו.
המחקר מוצא בשנים האחרונות יותר ויותר סימנים לכך שהמוח שלנו משתנה ללא הפסקה, מה שנקרא בשפה המדעית "גמישות המוח" (Neuroplasticity). זה גם מה שמחייב אנשים מבוגרים להמשיך ולעבוד איתו, לאמן אותו ולהשתמש בו, כדי שהוא ימשיך לשרת אותם ולא יתנוון, מה שבדרך כלל אני רואים במחלות דוגמת דימנציה, אלצהיימר וכדומה. הכלל כאן הוא פשוט "מוח שלא עובד - אובד!"
לא פחות מופלאה היא הלמידה שהמוח שלנו עושה. רבים כבר יודעים שבאמצעות תרגול ואימון אנו יכולים ליצור ומייצרים הרגלים חדשים של חשיבה, פעולה ורגש.
על האונות הקדמיות הענקיות שמעניקות למין האנושי את החשיבה המופשטת והיתרון המוחי הגדול שלו (מתורגם):
https://youtu.be/5NubJ2ThK_U
המוח שלנו יכול לתקן את עצמו (עברית):
https://youtu.be/9D1AwQ0lTsg
על אונות המוח (מתורגם):
http://youtu.be/RvwCpeTRkKw?t=20s
כך בנוי מוחנו מבחינה אנטומית (עברית):
https://youtu.be/lonQ9nhmcLA
והרצאת טד עם מפת המוח (מתורגם):
https://youtu.be/iNPsDky1z94?long=yes
