» «

לופר

נטע ברזילי
מי זינקה מאלמוניות מוחלטת לניצחון באירוויזיון?



באירוויזיון של 2018 כבשה נטע ברזילי את אירופה. הזינוק המטאורי של הבחורה המוכשרת כל כך והרוח המיוחדת שלה, הם סיפור השראה לכל אחד שרוצה להצליח בהגשמת החלומות שלו.

התחרות הזו, שמאז ומתמיד היוותה בשביל כל זמר זמרת, או להקה סוג של חלום למקפצה בקריירה, היא לא פשוטה. מצד אחד מגיעים בשלוש דקות לאוזני מיליארדים של בני אדם ביבשת. מצד שני, נפילה שם יכולה לפגוע קשות בקריירה של אמנים מצליחים.

מה שנקרא "בוז או דוז (פואה...)".

נטע, כשהיא הגיעה לתחרות, הגיעה אלמונית כמעט לחלוטין. את תחרות הריאליטי, בה נבחרה לייצג את ישראל, היא לקחה בהליכה.

עם יכולות ווקאליות מטורפות, מראה חיצוני נדיר ולא מתנצל שנתן השראה להמון בנים אבל בעיקר בנות שאימצו את הביטחון העצמי שלה לעצמם ומכשיר הלופר (Looper), שהמון צעירים מוכשרים יוצרים איתו ביוטיוב מוסיקה מגניבה אבל היא הביאה לטלוויזיה בגדול והפכה אותו ברגע לסמל המסחרי שלה בארץ - כל אלו הביאו אותה לבמה הגדולה באירופה.

השיר שכתבה, ביחד עם כמה מיוצרי הפופ הטובים בישראל, העיד על העזה ומקוריות מוחלטים. כבר כשנחשף הקליפ ברשתות החברתיות הוא חולל התרגשות נדירה בחו"ל. סרטוני ה"ריאקשן", בהם יוטיוברים ובלוגרים מגיבים לשירי האירווויזיון המתקרב, חשפו שמדובר בשוס נדיר. מהלם ותדהמה נרגשת ועד התאהבות והתמכרות ברגע ליצור הישראלי המיוחד שהיא - התגובות היו מטורפות.

ואז באה הופעת במה נדירה ומיומנת, שכל פרט בה עוצב בכישרון ומקצוענות נדירים. מערימת חתולי המזל היפניים ועד האיפור והלבוש שלבשה, דרך התנועה של להקת הליווי, הסאונדים וההפקה המוסיקלית המדויקת - הכל בשיר שלה הוכן והונדס ברמה הגבוהה ביותר. הייטק ישראלי שלא היכרנו לפני התחרות הזו.

וכך, מתייצבת בחורה שכמה חודשים לפני כמעט ולא הכירו אפילו בישראל, זמרת סופר מוכשרת אבל כזו שנאבקת על ההישרדות והקריירה, מתגוררת בדירת שותפים ומקבלת גרושים להופעה, על הבמה הכי יוקרתית ולוקחת את התחרות בלי למצמץ.

מדובר בעבודת צוות, עם מערך תומך מטורף שבלעדיו לא היה לה סיכוי. אבל לפני הכל מדובר בכישרון אמיתי, אישה צעירה ומיוחדת שפילסה את דרכה למקום ושמרה על מי שהיא עד בוא ההצלחה.

היום היא נאבקת לשמר ולהמשיך אותה, כשבמקביל היא מהווה השראה לפופ חדש שהולך ומתפתח ברוחה. כנראה ששום אלה לי או נונו לא היו באים לעולם ומככבים כל כך בישראל בלי הדרך שפילסה.

נטע ברזילאי, או Neta כפי שהיא נקראת היום, היא גאווה נשית ואחרי זה ישראלית, אבל היא קודם כל גאווה שלה, של עצמה ושל הדרך שהיא עושה - ממש לא דרך המלך...


עם הלופר, לפני ההצלחה:

https://youtu.be/zk4RVTYNQ8w


בריאליטי שבו התפרסמה:

https://youtu.be/I4h5AZDScq4


מבצעת את הלהיט הגדול מדרום קוריאה:

https://youtu.be/AYG1GngcLRY


הנה הרגעים האחרונים לפני האירוויזיון:

https://youtu.be/OlO_ZIYXCo0


אהבת הקהל:

https://youtu.be/_Se-rRt8hGU


הקליפ של TOY:

https://youtu.be/UFZ2F8V9qVk


סיפור הסינדרלה של נטע ברזילי:

https://youtu.be/4PWb9_YsWiE?long=yes


וסרט תיעודי שמספר את הסיפור המופלא של נטע:

https://youtu.be/SF9QWx2IoKQ?long=yes
ג'ייקוב קולייר
איך מבצע ג'ייקוב קולייר להקה שלמה לבד?


אם מוצרט הילד היה מתגלה בימינו, בטח כך הוא היה מופיע... בגיל 18 הוא התפרסם בסרטון שיצר וזכה לתפוצה ויראלית ביוטיוב, בגיל 19 החתים אותו לייבל התקליטים של קווינסי ג'ונס ובגיל 22 כבר זכה בפרס הגראמי, פסגת השאיפות של מוסיקאים בכל העולם.

בגילו הצעיר הוא נחשב מהיוצרים החדשניים והייחודיים בעולם. קוראים לו ג'ייקוב קולייר (Jacob Collier) והוא ללא ספק מלך בהרמוניה, מוסיקלי להחריד, וירטואוז רב-כלי כמעט בלתי נתפס, בעל יכולת טכנית מרשימה בתפעול של סינתסייזר, לופר, סמפלר, הרמונייזר ושלל כלים אקוסטיים. את כל אלה הוא מנגן ומתפעל בדילוגים מטורפים ומתוזמנים ברמה של קוסם. הוא גם צעיר, תוסס, יפה להפליא וכנראה גם אמביציוזי ללא גבול.

דיי, חייבת להיות לו איזו שהיא מגרעת ובסוף בטח נגלה מהי. אבל בינתיים יצויין לפרוטוקול שהמוסיקאי המופלא הזה זוכה להערכה אדירה גם מקיסרי הג'אז הנוכחיים, כולל צ'יק קוריאה, הרבי הנקוק וקווינסי ג'ונס.

אבל כשמגלים שהוא גם בחור נחמד אמיתי בהופעות שלו ובאהבה הפשוטה שהוא נותן לקהל, זה כבר ממש מרגיז. אומרים על הבריטים שהם מנומסים מדי והוא אכן כזה, אבל הוא ממש יודע להודות לקהל שלו מכל הלב ולהוקיר דברים קטנים.

קולייר יודע לספק מופע סולו נדיר. האיש ווקאליסט מצוין, שר נהדר ומסוגל לבצע לופים ב-8 קולות על קטעים שלמים, כדי ליצור לעצמו בסיס של מקהלה ולאלתר עליו בנגינה ובקול תשיעי. גם את האינטרנט הוא מפליא לאלף ומשתמש בו היטב כפלטפורמה מעולה להפצת המוסיקה שלו.

את העולם המוסיקלי והאסתטי שלו יוצר השילוב המיוחד שהוא עושה, בין מגוון הז'אנרים שהוא חוגג ומבצע, ביניהם ג'אז, סול, מוסיקה קלאסית, פולק, טריפ-הופ ומוסיקה ברזילאית, בביצועי אימפרוביזציה וא-קאפלה.

הוא מעבד ומתזמר מופלא, שתזמורות והרכבים מרכזיים מכל העולם מזמינים אצלו עבודות, מולטי אינסטרומנטליסט, שזה אומר שהוא מנגן על שלל כלים, כולל באס, סינתסייזר, סמפלר, פסנתר, מלודיקה, גיטרה אקוסטית, פרקשן, תופים ובטח ממש עכשיו הוא גם לומד סקסופון, חצוצרה ועוד כמה כלים שאנחנו כנראה עוד לא מכירים...

ואחרי ששומעים את כל החזיז והרעם, של סופת הציקלון שהוא מייצר עם כל הכלים והקולות הווירטואוזיים שלו, כשאנו כבר בטוחים שרק בכל ההמולה הזו הוא יכול ללבלב, שומעים אותו מנגן כל כך נהדר, בפסנתר סולו או רק בבאס. אז מבינים הכל - הבחור הזה הוא מה שכינה ה-BBC "כוח טבע" (force of nature).


הפלא מסביר:

https://youtu.be/JgturagD0hA


אפילו הקליפים שלו נהדרים:

https://youtu.be/IlFD298wTOM


שירה ב-6 קולות - כך הוא נחשף לעולם:

https://youtu.be/cttFanV0o7c


מבנים מורכבים בטירוף - כך הוא עובד עם קהל:

https://youtu.be/mSqaQaoifww


צניעות לא מזיקה אף פעם - סיידקיק של ג'ונה נילסון:

https://youtu.be/72vOux51-o4


רק פסנתר:

https://youtu.be/0m_49kIjNVY


ומה קורה כשתזמורת מלווה אותו:

https://youtu.be/kIjExHdnx2E


ראו כמה יפה הוא מסביר מושגים בסיסיים במוסיקה:

https://youtu.be/eRkgK4jfi6M?long=yes


והנה ג'ייקוב קולייר בהרצאה, אופס, בהופעה בטד:

https://youtu.be/dDZoGcQVjJg?long=yes
אוסטינטו
מה זה אוסטינטו במוסיקה?



אוסטינטו (Ostinato) במוסיקה הוא מוטיב חוזר שמניע יצירות מוסיקליות. זהו אחד האלמנטים המוסיקליים המרתקים והשימושיים ביותר שהתפתחו לאורך ההיסטוריה של המוסיקה המערבית והעולמית.

המונח אוסטינטו מגיע מאיטלקית ומשמעותו "עיקש" או "מתמיד". זה אכן תיאור מושלם לטכניקה המוסיקלית הזו שמבוססת על חזרה עיקשת ועקבית של תבנית מוסיקלית כלשהי. בעוד שהחזרה עצמה פשוטה להבנה (לופ של קטע שחוזר שוב ושוב ברצף), האפקט המוסיקלי שהיא יוצרת מורכב ומרתק,. כי אוסטינטו מוצלח יכול ליצור בסיס יציב, להגדיר אווירה, לבנות מתח או להדגיש שינויים בחלקים אחרים של היצירה.

המוסיקה העממית, האתנית, מכל רחבי העולם אימצה את האוסטינטו באופן אינטואיטיבי הרבה לפני שהיה לו שם רשמי. במוסיקה אפריקאית, תבניות קצב חוזרות יוצרות את הבסיס למבנים מוסיקליים מורכבים. באינדונזיה, מבוססת מוסיקת הגמלאן כולה על שכבות של תבניות חוזרות. כך גם ה"טאלה" (Tala) שמשמשת במוסיקה ההודית קלאסית כמסגרת מחזורית וקצבית שעליה מתפתח האלתור.


#קיצור תולדות האוסטינטו
במוסיקה המערבית התפתח האוסטינטו וקיבל צורות שונות לאורך תקופות המוסיקה השונות. בתקופת הבארוק הוא היה פופולרי, במיוחד בצורת ה"באסו אוסטינטו" (Basso Ostinato) בה חוזרת התבנית המוסיקלית בתפקידי הבס.

דוגמה מפורסמת מאותה תקופה היא ה"פסקליה בדו מינור" של באך (Bach), שבה תבנית בת 8 תווים בבס חוזרת 20 פעמים בעוד שהקולות העליונים מתפתחים ומשתנים מעליה. זוהי דוגמה מושלמת לאיך אוסטינטו יכול ליצור תחושת יציבות ובו-זמנית לאפשר חופש יצירתי והתפתחות.

בתקופה הקלאסית המוקדמת האוסטינטו מאבד מהפופולריות שלו. הוא חוזר בגדול בתקופה הרומנטית.

ה"בולרו" של ראוול (Ravel) מ-1928 מציג את האוסטינטו המפורסם ביותר בתולדות המוסיקה המערבית. יש בו מקצב תיפוף חוזר שנמשך לאורך כל היצירה בעוד שהמנגינה חוזרת שוב ושוב באוסטינטו מדויק, אך היא עוברת בין כלי התזמורת השונים, המנגנים אותה בתזמור משתנה, תוך שהעוצמה גוברת בהדרגה ובמעין קרשצ'נדו הולך וגובר, עד הסוף הרועם.

ראוול עצמו, אגב, כינה את היצירה "ניסוי בתזמור ללא מוסיקה", אך דווקא האוסטינטו העיקש שלה הפך אותה לאחת היצירות האהובות ביותר בקלאסיקה המודרנית.

במאה ה-20, הפך זרם המינימליזם במוסיקה את האוסטינטו לעיקרון מרכזי. פיליפ גלאס (Philip Glass) וסטיב רייך (Steve Reich) יצרו יצירות שלמות המבוססות על תבניות חוזרות שעוברות שינויים מזעריים והדרגתיים לאורך זמן, מה שיוצר למאזינים אפקט היפנוטי ומדיטטיבי. בשיר "Music for 18 Musicians" של רייך, למשל, התבניות החוזרות משתנות בהדרגתיות כה חבויה, כך שהמאזין בקושי חש בשינוי עד שפתאום המוסיקה נשמעת שונה לחלוטין.

גם המוסיקה הפופולרית אימצה את האוסטינטו בחום. "רוק אוסטינטו" הוא המונח שמתאר את הריף החוזר בגיטרה במוסיקת רוק, כמו הריף האייקוני ב-"Smoke on the Water" של דיפ פרפל (Deep Purple). במוסיקת טכנו ואלקטרוניקה, ה"לופים" (loops) החוזרים הם למעשה אוסטינטו דיגיטלי. גם בהיפ-הופ, ה"ביט" החוזר מהווה את הבסיס עליו הראפר מניח את המילים.

מה שהופך את האוסטינטו לכלי עוצמתי כל כך הוא הדואליות שלו, האפקט הכפול שהוא יוצר בו-זמנית - גם תחושת יציבות מרגיעה וגם מתח הולך ומצטבר. זה. קורה כי האוסטינטו מאפשר למוח גם להיאחז במשהו מוכר ובו בזמן גם לחוות מרכיבים חדשים במוסיקה. זו הסיבה שרבים המלחינים שהשתמשו באוסטינטו ליצירת אפקטים דרמטיים. דוגמאות? - המתח ההולך וגובר ביצירה "כוכבי הלכת" (The Planets) של גוסטב הולסט (Holst), האווירה המאיימת בפסקול של ג'ון ויליאמס (John Williams) לסרט "מלתעות", או האנרגיה המתפרצת בפרק הראשון של הסימפוניה ה-5 של בטהובן (Beethoven).


#בחינוך המוסיקלי
לאוסטינטו יש גם ערך פדגוגי משמעותי. האפקט הזה מסייע לתלמידים בשיעורי מוסיקה להבין מבנים וצורות מוסיקליות, לפתח יכולות קצביות ולהעריך את היחסים והשינויים בין חלקים שונים ביצירה המוסיקלית.

זו ללא ספק אחת הסיבות שלימוד, תרגול והבנת האוסטינטו נפוצים כל כך ביצירות מוסיקליות ובמוסיקה לילדים, כמו גם בלימודי ובשיעורי המוסיקה הבסיסיים בבתי הספר.


הנה הסבר מדהים של האוסטינטו:

https://youtu.be/0VksrMqE_4c


כך משפיעה עלינו חזרתיות במוסיקה (מתורגם):

https://youtu.be/1lo8EomDrwA


אוסטינטו בפסקול הסרט "רקוויאם לחלום" של הנס זימר:

https://youtu.be/nj4mXWKgKXc


הריף החוזר ב-"Smoke on the Water" של להקת Deep Purple:

https://youtu.be/Rfirxs_NUcE


דייב גילמור ובתו רומאני שרה עם אוסטינטו בנבל:

https://youtu.be/JJsVvrRmZlU


הדגמה בתופים של האוסטינטו:

https://youtu.be/E6esDqji24g


אוסטינטו בהלחנת מוסיקה:

https://youtu.be/uwXCbk9ue1c


אוסטינטו שלא נגמר ב"בולרו של ראוול":

https://youtu.be/LwLABSm0yYc


אוסטינטו בשירת מקהלה:

https://youtu.be/0CJSZjmvfzg


"Sweet child of mine" של "רובים ושושנים":

https://youtu.be/HlEuo9aR7Qo


ה"פסקליה בדו מינור" של יוהאן סבסטיאן באך:

https://youtu.be/zzBXZ__LN_M?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.