שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך נוצח היטלר לראשונה בקרב על בריטניה?
זה היה בשנת 1940, במהלך מלחמת העולם השנייה. בשמי בריטניה התחוללה אז מערכה אווירית חסרת תקדים בין חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, ובין חיל האוויר המלכותי הבריטי.
המערכה האווירית, הראשונה בהיסטוריה שהתקיימה באוויר בלבד, כונתה "הקרב על בריטניה" (The Battle of Britain). במהלכה התקיימו קרבות רבים בין מטוסי קרב שליוו את המפציצים הגרמנים, בדרכם להפצצת בריטניה, ובין מטוסי קרב בריטיים, שהוזנקו כדי ליירטם ולמנוע את ההפצצות.
זו הייתה מערכת ההפצצות האוויריות הכבדה ביותר שהפעילו הגרמנים עד אז. בעזרת מאות מפציצים ואלפי מטוסי קרב, הם תכננו להשיג שליטה אווירית ולהביא את בריטניה לכניעה או לפלס את הדרך לפלישה והשתלטות על האי הבריטי כולו.
אבל בקרב על בריטניה הנאצים נכשלו. המטוסים הבריטיים הצליחו לשמור על שמי בריטניה ולשלוט בהם. את אחת הסיבות העיקריות תוכלו לראות בתגית "הלפיד המעופף".
העליונות האווירית הנאצית לא הושגה ובכך גם נמנעה הפלישה שתכנן היטלר, תחת שם הקוד "ארי הים".
זו הייתה הפעם הראשונה, מאז תחילת המלחמה, שבה נבלם הצבא הנאצי. הדרך עוד ארוכה בשלב הזה עד לניצחון על הצבא הנאצי, אבל המערכה הזו תהיה המהפך הראשון בדרך אליו.
את השם "הקרב על בריטניה", אגב, נתן למערכה ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל, באחד מנאומיו באותה תקופה.
הנה סיפורו של הקרב על בריטניה (מתורגם):
https://youtu.be/DNl6NYJ8tO4
קרב אוויר אמיתי בקרב על בריטניה (צולם בעת המלחמה על ידי מצלמות חיל האוויר הגרמני):
https://youtu.be/sY8bsNYhU-4
בקרב על בריטניה התגלתה הגאונות שעצרה את טייסות הרשע של היטלר (עברית):
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
כך הפציצו המטוסים הגרמנים את לונדון בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/kBPajDmJbRw
מילותיו של צ'רצ'יל מנהיג בריטניה על הטייסים:
https://youtu.be/9MBVGjJ3XG8
וסרט תיעודי על הקרב של בריטניה בנאצים:
https://youtu.be/XmjKODQYYfg?long=yes
מהו הסיפור של מסרשמיט?
חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.
עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני.
אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.
אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.
מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, יצרן מטוסים מוכשר שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים.
קשריו עם הבכירים הנאצים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים, לפחות לא בגרמניה. מטוסים היא ניסתה לייצר במצרים, נחשו נגד מי... אבל תקלות בפיתוח, יכולות מטורפות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים ובעיקר המודיעין הישראלי של המוסד - כל אלה הצליחו לשבש את הפרויקט ולמנוע את פיתוח המטוס המצרי-נאצי הזה.
באירופה החלה מסרשמיט לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס ושם היא נעלמה לגמרי מהמפה.
הנה תעשיית המטוסים הנאצית במצרים של אחרי מלחמת העולם השנייה (עברית):
https://youtu.be/lIhDVXIhMDg
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:
https://youtu.be/t84dVdKuVDc
ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:
https://youtu.be/bZYvQAzMECM
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?
מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד.
מבחינת כלי הנשק הם כללו בתחילת המלחמה בקושי מכונת ירייה אחת. הפוקר הגרמני יסיים את המלחמה עם שני מקלעי שפנדאו הרסניים.
מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שהכדורים לא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס שלהם.
ההמצאה, אגב, הייתה של טייס קרב בשם רולאן גארוס. אתם מכירים אותו בזכות התחרות על שמו. קראו על ההמצאה והאיש בתגית "מקלע מסונכרן".
במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.
כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת היא זו של המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...
הנה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מטוס (עברית):
https://youtu.be/alTa4poO3Ls
סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/hnbiyUHR8i0
סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/3rVA_yRoiek
מטוסי הקרב של צה"ל כיום:
https://youtu.be/DiY1y_4pWs8
ומטוס הקרב המודרני F35:
https://youtu.be/Kshe7-BYfWc
איך פיתח רולאן גארוס את המקלע המסונכרן למטוסים?
מהו המטוס יורק האש ספיטפייר?
מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".
היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.
גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.
כך הגנו מטוסי הספיטפייר על בריטניה מהמפציצים הגרמנים (עברית):
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:
https://youtu.be/_u4Md_aXVJE
חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:
https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s
קרב בו נלחמו מטוסי ספיטפייר של ישראל ובריטניה זה בזה - מי ניצח? (עברית):
https://youtu.be/pgV9QVh-2ig
ספיטפייר בפעולה:
https://youtu.be/mi7ARMfuLL4
החולשות שלו:
https://youtu.be/YzRlga2-Hho
טייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:
https://youtu.be/rMsj_EAzmzc
מתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/HHx3lWQjNWM
ואיש שבנה בעצמו ספיטפייר:
https://youtu.be/XYD4IEd3zP0
מי היו הנמרים המעופפים?
הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".
הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.
"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.
הנה סרטון על הנמרים המעופפים:
https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0
וסרטונים אותנטיים שלהם:
http://youtu.be/I36cglDOtJg
מהו השטן הדו-זנבי שניצח את הנאצים והיפנים?
המטוס הזה היה מטוס הקרב הכבד הראשון של ארצות הברית, אבל הוא היה הרבה יותר מהיר מקודמיו, ירה כמו צלף מטורף עם כוח אש של פלוגה, כונה "השטן הדו-זנבי" וניצח את הנאצים והיפנים במלחמת העולם השנייה.
מפתחיו נענו לדרישת חיל האוויר האמריקאי למטוס קרב ארוך טווח, שיצוד מפציצים בדרכם למטרה וייירט אותם. לוקהיד של אותם ימים הייתה חברה צעירה וללא ניסיון או הוכחות גדולות ליכולותיה בעיצוב מטוסי קרב. אבל איכשהו זכה במכרז העיצוב של מהנדס מטוסים צעיר שלה, קלרנס "קלי" ג'ונסון. ה"לייטנינג" היה להיט הבכורה שלו, אבל הפילו המטוס המופלא הזה לא רמז איזה עתיד גדול מצפה לאיש. ג'ונסון הפציץ, תרתי משמע. הוא גדל והפך בחייו להיות אגדה. הוא חתום על שלל הצלחות אווירונאוטיקה, כולל "הציפור השחורה".
משולחנו נולד מטוס מצוין, שעמד בכל היעדים שלשמם נבנה. כמטוס רב-שימושי הוא ביצע בהצטיינות משימות מגוונות במיוחד - מצילום, סיור וסיוע קרוב ועד קרבות אוויר, הפצצות צלילה וליווי מפציצים ארוכי טווח.
כי ה-P38 אכן פותח לצרכים שהגדירו בצבא והוא זכה לשם Interceptor, בעברית "מיירט". עם ארבעה מקלעי 0.5 אינץ' ותותח 20 מ"מ, שמותקנים על האף הארוך והמוצק שלו, ה"לייטנינג" ירה למרחק של 750 מטרים, מרחק בלתי אפשרי ששום מטוס קרב אמריקאי או יפני לא התקרב אליו, מה שנתן לו יתרון אדיר גם בקרבות אוויר עם הטייסים היפנים, שנדהמו מהמרחק בה מפילים אותם.
האמת שהוא התחיל עם בעיות בטיחות שאיימו לקרקע אותו, אבל אחרי שתוקן הוא הפך למטוס קרב כל כך משובח עד שיוצר לאורך כל ימי מלחמת העולם הזו. על המהירות האדירה שלו הקברניט מספר שבאחת מטיסות הניסוי של P38 הוא גמע את המרחק כל כך מהר, שבשדה התעופה עוד לא היו מוכנים לנחיתתו. מכיוון שהוא לא קיבל אישור נחיתה והדלק עמד לאזול בו לחלוטין, הטייס האומלל נאלץ לנחות נחיתת אונס במגרש גולף סמוך לשדה התעופה.
כך נולד הכינוי של מטוס הקרב האמריקאי לוקהיד P-38 - "לייטנינג", ברק...
P38 התאפיין בגוף מרכזי וקטנטן, אף ארוך במיוחד ובשני צידיו שני מנורים, כלומר כנפיים דקות ומאורכות שעליהן הותקנו שני המנועים שלו. בקצה שלו, סגרה אותו מאחור ומצד לצד, מסגרת הזנב הכפולה. לשלמות הזו והביצועים חסרי התקדים היה מחיר תכנוני של הורדת פריטים כבדים ומיותרים. הטייסים, בהתאם, לא אהבו את תא הטייס הזעיר שלו, שאילץ אותם ובמיוחד את הגבוהים שבהם להתקפל לאורך כל הטיסה. הרגיז אותם מיכל החמצן שהם נאלצו להעלות איתם ידנית לכל טיסה, במקום מכלי חמצן קבועים שבהם פונקו טייסים במטוסים אחרים. היה גם עניין הכיסא הקטן והלא מפנק שהם נהגו לומר שמזכיר יותר מושב של אופניים מכיסא טייס קלאסי. והכי מרגיזה היה האילוץ להישאר בתחתונים וגופיה בשל הוויתור על מסלולי ההחלקה לאחור הכבדים של חופת הטייס, שלא אפשרה לפתוח בטיסה חלון, בניגוד למטוסים "רגילים" עם החופה המוזזת לאחור, שאפשרו לפתוח חלון כשלוהט בתא הטייס...
ועדיין, "מטוס הלייטנינג" היה אחד המטוסים הכי חשובים ונערצים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם יכולות מהירות מטורפות וטווח אש משוגע, הוא פעל בכל הזירות, מאירופה נגד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, דרך חזית הודו-סין ובעיקר בזירת האוקיינוס השקט, בה הרבה לנקום במפציצים היפנים שהתחילו את המלחמה נגד ארצות הברית.
במלחמת העולם השנייה, מי שנודע כאלוף ההפלות האמריקאי של כל הזמנים, ריצ'רד בונג, הטיס מטוס P-38. איתו הוא הפיל 40 מטוסים יפניים בזירת האוקיינוס השקט.
הלייטנינג היה אחד המטוסים העיקריים של צבא ארצות הברית בזירות האלה וגם בתום המלחמה הוא המשיך לבצע משימות בחיל האוויר האמריקני, עד לכניסתו לשירות של מטוס ה-P51 "מוסטנג".
מבצעית הוא טס במשך 8 שנים, לאחר שנכנס לשירות פעיל ב-1941 ושירת את האמריקנים עד לשנת 1949. אבל הוא וממשיכיו ה"לייטנינגס" לדורותיהם, לא הפסיקו לככב. בשנות ה-80 ניצח ה-XR749 של ה"לייטנינג" את מטוס הקונקורד העל-קולי, ששום מטוס אחר לא הצליח לנצח. ולכבוד הגדול שמגיע לו הוא זכה כשהחליטו לקרוא למטוס ה-F35 החדיש כל כך על שמו.
הנה מטוס הלייטנינג (עברית):
https://youtu.be/AeOZH3kaELU
איך השיג את כל מתחריו:
https://youtu.be/j4c6L2UjkRY
חיסל מטוסים גרמנים בכמויות:
https://youtu.be/N4iGbB2vzDs
ואחד מהממשיכים שלו, ה-XR749 של הלייטנינג, שהשיג תוצאות מדהימות באייטיז (עברית):
https://youtu.be/LRLoFGSCbXE
איך נלחם הלפיד המעופף בחיל האוויר הגרמני?
המטוס שכונה "הלפיד המעופף" (Havoc A20) היה אחד הפתרונות המרהיבים לבעייה הבריטית במהלך הקרב על בריטניה.
הימים ימי מלחמת העולם השנייה. המלחמה בעיצומה וחושך מוחלט שולט בשמיים, תרתי משמע. חיל האוויר הגרמני מפציץ ללא רחם את ערי בריטניה. היעילות שלו עצומה והוא פועל גם בטרור שמשפיע מוראלית על העם הבריטי, בעיקר בלילות, כשהראות מוגבלת ומשמיים הוא מצניח אינספור פצצות וטונות של אימה.
צ'רצ'יל יקרא לזה בנאום מפורסם "הקרב על בריטניה".
ההתלבטות עצומה. האויב בלתי נראה והפצצות איומות. אבל הבריטים עתידים למצאוא לזה פתרון מבריק. הם יקחו מטוס קרב ויהפכו אותו למגלה מפציצים ואז ל"לפיד מעופף" שמאיר בעוצמה ומשמיד את המסנוורים.
סיפורנו מתחיל בתקופה קשה במלחמת העולם השנייה. הבריטים התקשו ליירט את המפציצים הגרמנים וידעו שהם חייבים למצוא פתרון.
והוא אכן נמצא. מהנדסי חיל האוויר של הוד מלכותה הבינו שהפתרון נמצא בבעיית הראייה הלקויה בלילה. הם לקחו מטוסי תקיפה אמריקאים קלים, מדגם A-20 האבוק (Havoc) והפכו אותם למכונות מלחמה ייחודיות. הם ציידו אותם באנטנות מכ"ם ומכשירי קשר משוכללים והחרטום השקוף שלהם הוחלף בזרקור ענקי, פרוג'קטור בעוצמה של 2.7 גיגה-קנדלה שנועד לסנוור את טייסי האויב ולהפוך את הלילה ליום.
מכאן ואילך החלו מטוסי ה"האבוק" להמריא בזוגות או שלשות, כשהם מוקפים במטוסי קרב נוספים של בריטניה. הם הוכוונו על ידי הבקרה הקרקעית לאזורי תקיפת המפציצים הגרמנים וכאשר הללו החלו להגיע, ה"לפידים" יפעילו את המכ"ם בכדי לאתר אותם, יתקרבו אליהם בחסות החשיכה, כמה שרק יוכלו, וברגע המכריע הם ידליקו את הזרקור המסנוור ויתקפו.
מכשירי הקשר על מטוסי ההאבוק והתקנת התאורה, עם הזרקורים המטורפים שלהם, הביאה לכך שהם יאירו בעוצמה אדירה על המטוסים הגרמנים, יזמנו בקשר את מטוסי הקרב והללו יפילו אותם כמו במטווח, עם מטען הפצצות האדיר שלהם, הרבה לפני שהם יגיעו אל מעל ערי בריטניה.
עדויות הטייסים הגרמנים תיארו את המתקפות הללו כמשהו שדמה ל"שפריץ של אש" מהגיהנום.
הגרמנים, תודה ששאלתם, לא ויתרו בקלות. הם שינו די מהר טקטיקה ושלחו מפציצים בקבוצות גדולות יותר. זה הקטין את מספר גיחות ההפצצה שהם הצליחו להוציא ונתן זמן לבריטים למצוא פתרונות טכנולוגיים נוספים ולהתכונן לשלב הבא, בו יורחק האיום לחלוטין.
כך ניצלו הבריטים את היצירתיות, את התחכום הטכנולוגי שלהם ואת אומץ לבם של לוחמי חיל האוויר המלכותי והצליחו להדוף את האיום הנאצי על עריהם. הוא עוד ישוב בדמות טילים איומים, אבל זה כבר בתגית "V2".
הנה סיפורו של הלפיד המעופף והמכ"מ שהדליקו לו אור:
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
ה"לפיד" היחיד שעדיין טס מתוך ה-7,000 שיוצרו:
https://youtu.be/aswDENkU1No
וסקירה עליו במוזיאון:
https://youtu.be/Y3Ju1hpdLGE
איך ניצח מטוס המיג 31 את המטוס המהיר בעולם?
מיג 31 הסובייטי הוא ללא ספק "מלך המיגים". ההיסטורי. המטוס הזה שמכונה "הדרקון" היה שנים רבות מטוס היירוט החזק ביותר בעולם, שנועד ליירט, כלומר להפיל מטוסי אוייב, בקרבות אוויר או בהרתעה.
היעילות של המיג 31 הייתה כה גדולה, עד שאת אחד מהישגיו הגדולים הוא לקח בהליכה, כלומר בטיסה. הוא ניצח ללא כל ירי את המטוס המהיר ביותר של האמריקאים. אבל כיצד זה קרה?
זה התרחש כשמטוסי המיג 31 הסובייטיים הצליחו להינעל על מטוס הציפור השחורה, המטוס שנחשב אז המטוס המהיר ביותר בעולם. הם הצליחו להביס אותו יפה וללא אש, כשהוכיחו לטייסים האמריקאים שהם יכולים להינעל על הציפור השחורה, המטוס המהיר בעולם והבלתי מופל. להינעל על מטוס פירושו בהיגיון של טייסי הקרב שהם יוכלו להפילו, אם רק ירצו בכך.
לא היה צריך יותר מזה במלחמה הקרה. קרב אוויר בין ארה"ב וברית המועצות עלול היה להצית מלחמת עולם ושני הצדדים ידעו זאת. לכן, במקום לספוג השפלה אווירית, החליטו האמריקאים על החלפת הציפור השחורה בלווייני ריגול שיחליפו אותו במשימות הריגול והצילום שמילא אז והיה אמור למלא בעתיד.
עובדה זו הביאה להפסקת השימוש במטוס המופלא של האמריקאים לחלוטין. המיג 31 לעומתו, מתוכנן להמשיך בשירות חיל האוויר הרוסי עד שנת 2030.
עד היום הטיסה ההיא נתפסת כאחד ההישגים המדהימים של ברית המועצות והטכנולוגיה שלה - המטוס הטוב ביותר שלהם מביס את המהיר שבמטוסי המערב ובעצם במטוסי העולם באותם ימים.
מה שמעניין הוא שגם במלחמת פוטין נגד אוקראינה מוצא את עצמו המיג 31 מככב בגדול. הוא מראה את הזנב ומותיר עשן למטוסים האירופים החדשים, שהם פאר הטכנולוגיה האווירית של ימינו.
כך הביס מיג 31 את הציפור השחורה האמריקאי (עברית)
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מיג 31 יורה טיל היפר-סוני:
https://youtu.be/D_k_aX_QeNg
מלך המיגים מגיע לקצה החלל:
https://youtu.be/KP-EvqlCSJo
המיג 31 במלחמת רוסיה אוקראינה (עברית)
https://youtu.be/UO8JFO5sLu8
וסרטון אוסף של טיסות מיג 31:
https://youtu.be/UFVbP50-GMI?long=yes

זה היה בשנת 1940, במהלך מלחמת העולם השנייה. בשמי בריטניה התחוללה אז מערכה אווירית חסרת תקדים בין חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, ובין חיל האוויר המלכותי הבריטי.
המערכה האווירית, הראשונה בהיסטוריה שהתקיימה באוויר בלבד, כונתה "הקרב על בריטניה" (The Battle of Britain). במהלכה התקיימו קרבות רבים בין מטוסי קרב שליוו את המפציצים הגרמנים, בדרכם להפצצת בריטניה, ובין מטוסי קרב בריטיים, שהוזנקו כדי ליירטם ולמנוע את ההפצצות.
זו הייתה מערכת ההפצצות האוויריות הכבדה ביותר שהפעילו הגרמנים עד אז. בעזרת מאות מפציצים ואלפי מטוסי קרב, הם תכננו להשיג שליטה אווירית ולהביא את בריטניה לכניעה או לפלס את הדרך לפלישה והשתלטות על האי הבריטי כולו.
אבל בקרב על בריטניה הנאצים נכשלו. המטוסים הבריטיים הצליחו לשמור על שמי בריטניה ולשלוט בהם. את אחת הסיבות העיקריות תוכלו לראות בתגית "הלפיד המעופף".
העליונות האווירית הנאצית לא הושגה ובכך גם נמנעה הפלישה שתכנן היטלר, תחת שם הקוד "ארי הים".
זו הייתה הפעם הראשונה, מאז תחילת המלחמה, שבה נבלם הצבא הנאצי. הדרך עוד ארוכה בשלב הזה עד לניצחון על הצבא הנאצי, אבל המערכה הזו תהיה המהפך הראשון בדרך אליו.
את השם "הקרב על בריטניה", אגב, נתן למערכה ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל, באחד מנאומיו באותה תקופה.
הנה סיפורו של הקרב על בריטניה (מתורגם):
https://youtu.be/DNl6NYJ8tO4
קרב אוויר אמיתי בקרב על בריטניה (צולם בעת המלחמה על ידי מצלמות חיל האוויר הגרמני):
https://youtu.be/sY8bsNYhU-4
בקרב על בריטניה התגלתה הגאונות שעצרה את טייסות הרשע של היטלר (עברית):
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
כך הפציצו המטוסים הגרמנים את לונדון בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/kBPajDmJbRw
מילותיו של צ'רצ'יל מנהיג בריטניה על הטייסים:
https://youtu.be/9MBVGjJ3XG8
וסרט תיעודי על הקרב של בריטניה בנאצים:
https://youtu.be/XmjKODQYYfg?long=yes

חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.
עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני.
אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.
אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.
מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, יצרן מטוסים מוכשר שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים.
קשריו עם הבכירים הנאצים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים, לפחות לא בגרמניה. מטוסים היא ניסתה לייצר במצרים, נחשו נגד מי... אבל תקלות בפיתוח, יכולות מטורפות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים ובעיקר המודיעין הישראלי של המוסד - כל אלה הצליחו לשבש את הפרויקט ולמנוע את פיתוח המטוס המצרי-נאצי הזה.
באירופה החלה מסרשמיט לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס ושם היא נעלמה לגמרי מהמפה.
הנה תעשיית המטוסים הנאצית במצרים של אחרי מלחמת העולם השנייה (עברית):
https://youtu.be/lIhDVXIhMDg
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:
https://youtu.be/t84dVdKuVDc
ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:
https://youtu.be/bZYvQAzMECM

מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד.
מבחינת כלי הנשק הם כללו בתחילת המלחמה בקושי מכונת ירייה אחת. הפוקר הגרמני יסיים את המלחמה עם שני מקלעי שפנדאו הרסניים.
מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שהכדורים לא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס שלהם.
ההמצאה, אגב, הייתה של טייס קרב בשם רולאן גארוס. אתם מכירים אותו בזכות התחרות על שמו. קראו על ההמצאה והאיש בתגית "מקלע מסונכרן".
במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.
כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת היא זו של המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...
הנה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מטוס (עברית):
https://youtu.be/alTa4poO3Ls
סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/hnbiyUHR8i0
סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/3rVA_yRoiek
מטוסי הקרב של צה"ל כיום:
https://youtu.be/DiY1y_4pWs8
ומטוס הקרב המודרני F35:
https://youtu.be/Kshe7-BYfWc

איך פיתח רולאן גארוס את מערכת הירי הראשונה ממטוסים?
ומהי מכונת הירייה המסונכרנת שהמציא?
קראו לו רולאן גארוס (Roland Garros) ורובנו שמענו עליו בהקשר לספורט. האיש שעל שמו נקרא מועדון טניס צרפתי מפורסם וגם האליפות הפתוחה לטניס של צרפת.
אבל גארוס היה לפני הכל טייס, מחלוצי הטיסה באירופה. הוא היה הראשון שחצה את הים התיכון בטיסה ישירה מצרפת ועד טוניס. הוא גם שירת כטייס קרב במלחמת העולם הראשונה וחתום על ניצחון היסטורי בקרב אווירי.
אבל בראש ובראשונה גארוס נודע בפיתוח הטכנולוגי שהוא יזם. הוא העלה אז רעיון להוסיף למטוסים מכונת ירייה אווירית, סוג של מקלעי חרטום שיוצבו בקדמת המטוס. הרעיון לא היה חדש, אבל נפסל לפני כן. הסיבה הייתה החשש שהקליעים יפגעו בזרועות של מכונת הירייה ויפילו את המטוס עצמו.
בלב הפתרון המבריק של רולאן גארוס עמד התקן חכם, שסנכרן בין המקלע והמדחף. הוא הצליח לפתח מנגנון שאפשר מצב בו הקליעים נפלטים מהקנה באותו חלקיק שנייה, שבו יש מולו רווח בין הלהבים של המדחף המסתובב.
תוצאת העניין הייתה שיפור מדהים באווירונים של התקופה. אם עד אז תפקיד המטוסים היה בעיקר של מודיעין צבאי, כמו סיור, תצפית ולחימה במטוסי האויב, מעתה ולאורך מלחמת העולם הראשונה עלו לשמיים יותר ויותר מטוסי קרב.
גארוס עצמו, אגב, המשיך לטוס כטייס קרב ובאחת התקיפות נחת בשל תקלה, מעבר לקווים של הצבא הגרמני. הוא ניסה עוד לשרוף את המטוס אבל הצבא הגרמני גילה את המקלע המסונכרן שלו ושילב אותו במטוסיו. אחרי 3 שנים בשבי גארוס נמלט ממחנה השבויים וחזר לצרפת ולמטוסי הקרב. כחודש לפני סיום המלחמה ויום לפני יום הולדתו השלושים, הוא הופל עם מטוסו ונהרג.
הנה סיפורו של הממציא רולאן גארוס (עברית):
https://youtu.be/bEoqdozFbsc
כך נולד המקלע המסונכרן של רולאן גארוס:
https://youtu.be/VX3fDlR-SDw
צילום סופר איטי של המקלע:
https://youtu.be/ysB-SH19WRQ
מטוסי הקרב במלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/3rVA_yRoiek
והנין של המקלע המסונכרן - תותח הוולקן המודרני והאימתני שיורה 6000 פגזים בדקה (עברית):
https://youtu.be/AlGrTsbXs3k
ומהי מכונת הירייה המסונכרנת שהמציא?
קראו לו רולאן גארוס (Roland Garros) ורובנו שמענו עליו בהקשר לספורט. האיש שעל שמו נקרא מועדון טניס צרפתי מפורסם וגם האליפות הפתוחה לטניס של צרפת.
אבל גארוס היה לפני הכל טייס, מחלוצי הטיסה באירופה. הוא היה הראשון שחצה את הים התיכון בטיסה ישירה מצרפת ועד טוניס. הוא גם שירת כטייס קרב במלחמת העולם הראשונה וחתום על ניצחון היסטורי בקרב אווירי.
אבל בראש ובראשונה גארוס נודע בפיתוח הטכנולוגי שהוא יזם. הוא העלה אז רעיון להוסיף למטוסים מכונת ירייה אווירית, סוג של מקלעי חרטום שיוצבו בקדמת המטוס. הרעיון לא היה חדש, אבל נפסל לפני כן. הסיבה הייתה החשש שהקליעים יפגעו בזרועות של מכונת הירייה ויפילו את המטוס עצמו.
בלב הפתרון המבריק של רולאן גארוס עמד התקן חכם, שסנכרן בין המקלע והמדחף. הוא הצליח לפתח מנגנון שאפשר מצב בו הקליעים נפלטים מהקנה באותו חלקיק שנייה, שבו יש מולו רווח בין הלהבים של המדחף המסתובב.
תוצאת העניין הייתה שיפור מדהים באווירונים של התקופה. אם עד אז תפקיד המטוסים היה בעיקר של מודיעין צבאי, כמו סיור, תצפית ולחימה במטוסי האויב, מעתה ולאורך מלחמת העולם הראשונה עלו לשמיים יותר ויותר מטוסי קרב.
גארוס עצמו, אגב, המשיך לטוס כטייס קרב ובאחת התקיפות נחת בשל תקלה, מעבר לקווים של הצבא הגרמני. הוא ניסה עוד לשרוף את המטוס אבל הצבא הגרמני גילה את המקלע המסונכרן שלו ושילב אותו במטוסיו. אחרי 3 שנים בשבי גארוס נמלט ממחנה השבויים וחזר לצרפת ולמטוסי הקרב. כחודש לפני סיום המלחמה ויום לפני יום הולדתו השלושים, הוא הופל עם מטוסו ונהרג.
הנה סיפורו של הממציא רולאן גארוס (עברית):
https://youtu.be/bEoqdozFbsc
כך נולד המקלע המסונכרן של רולאן גארוס:
https://youtu.be/VX3fDlR-SDw
צילום סופר איטי של המקלע:
https://youtu.be/ysB-SH19WRQ
מטוסי הקרב במלחמת העולם הראשונה:
https://youtu.be/3rVA_yRoiek
והנין של המקלע המסונכרן - תותח הוולקן המודרני והאימתני שיורה 6000 פגזים בדקה (עברית):
https://youtu.be/AlGrTsbXs3k
לוחמה אווירית

מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".
היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.
גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.
כך הגנו מטוסי הספיטפייר על בריטניה מהמפציצים הגרמנים (עברית):
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:
https://youtu.be/_u4Md_aXVJE
חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:
https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s
קרב בו נלחמו מטוסי ספיטפייר של ישראל ובריטניה זה בזה - מי ניצח? (עברית):
https://youtu.be/pgV9QVh-2ig
ספיטפייר בפעולה:
https://youtu.be/mi7ARMfuLL4
החולשות שלו:
https://youtu.be/YzRlga2-Hho
טייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:
https://youtu.be/rMsj_EAzmzc
מתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/HHx3lWQjNWM
ואיש שבנה בעצמו ספיטפייר:
https://youtu.be/XYD4IEd3zP0

הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".
הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.
"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.
הנה סרטון על הנמרים המעופפים:
https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0
וסרטונים אותנטיים שלהם:
http://youtu.be/I36cglDOtJg

המטוס הזה היה מטוס הקרב הכבד הראשון של ארצות הברית, אבל הוא היה הרבה יותר מהיר מקודמיו, ירה כמו צלף מטורף עם כוח אש של פלוגה, כונה "השטן הדו-זנבי" וניצח את הנאצים והיפנים במלחמת העולם השנייה.
מפתחיו נענו לדרישת חיל האוויר האמריקאי למטוס קרב ארוך טווח, שיצוד מפציצים בדרכם למטרה וייירט אותם. לוקהיד של אותם ימים הייתה חברה צעירה וללא ניסיון או הוכחות גדולות ליכולותיה בעיצוב מטוסי קרב. אבל איכשהו זכה במכרז העיצוב של מהנדס מטוסים צעיר שלה, קלרנס "קלי" ג'ונסון. ה"לייטנינג" היה להיט הבכורה שלו, אבל הפילו המטוס המופלא הזה לא רמז איזה עתיד גדול מצפה לאיש. ג'ונסון הפציץ, תרתי משמע. הוא גדל והפך בחייו להיות אגדה. הוא חתום על שלל הצלחות אווירונאוטיקה, כולל "הציפור השחורה".
משולחנו נולד מטוס מצוין, שעמד בכל היעדים שלשמם נבנה. כמטוס רב-שימושי הוא ביצע בהצטיינות משימות מגוונות במיוחד - מצילום, סיור וסיוע קרוב ועד קרבות אוויר, הפצצות צלילה וליווי מפציצים ארוכי טווח.
כי ה-P38 אכן פותח לצרכים שהגדירו בצבא והוא זכה לשם Interceptor, בעברית "מיירט". עם ארבעה מקלעי 0.5 אינץ' ותותח 20 מ"מ, שמותקנים על האף הארוך והמוצק שלו, ה"לייטנינג" ירה למרחק של 750 מטרים, מרחק בלתי אפשרי ששום מטוס קרב אמריקאי או יפני לא התקרב אליו, מה שנתן לו יתרון אדיר גם בקרבות אוויר עם הטייסים היפנים, שנדהמו מהמרחק בה מפילים אותם.
האמת שהוא התחיל עם בעיות בטיחות שאיימו לקרקע אותו, אבל אחרי שתוקן הוא הפך למטוס קרב כל כך משובח עד שיוצר לאורך כל ימי מלחמת העולם הזו. על המהירות האדירה שלו הקברניט מספר שבאחת מטיסות הניסוי של P38 הוא גמע את המרחק כל כך מהר, שבשדה התעופה עוד לא היו מוכנים לנחיתתו. מכיוון שהוא לא קיבל אישור נחיתה והדלק עמד לאזול בו לחלוטין, הטייס האומלל נאלץ לנחות נחיתת אונס במגרש גולף סמוך לשדה התעופה.
כך נולד הכינוי של מטוס הקרב האמריקאי לוקהיד P-38 - "לייטנינג", ברק...
P38 התאפיין בגוף מרכזי וקטנטן, אף ארוך במיוחד ובשני צידיו שני מנורים, כלומר כנפיים דקות ומאורכות שעליהן הותקנו שני המנועים שלו. בקצה שלו, סגרה אותו מאחור ומצד לצד, מסגרת הזנב הכפולה. לשלמות הזו והביצועים חסרי התקדים היה מחיר תכנוני של הורדת פריטים כבדים ומיותרים. הטייסים, בהתאם, לא אהבו את תא הטייס הזעיר שלו, שאילץ אותם ובמיוחד את הגבוהים שבהם להתקפל לאורך כל הטיסה. הרגיז אותם מיכל החמצן שהם נאלצו להעלות איתם ידנית לכל טיסה, במקום מכלי חמצן קבועים שבהם פונקו טייסים במטוסים אחרים. היה גם עניין הכיסא הקטן והלא מפנק שהם נהגו לומר שמזכיר יותר מושב של אופניים מכיסא טייס קלאסי. והכי מרגיזה היה האילוץ להישאר בתחתונים וגופיה בשל הוויתור על מסלולי ההחלקה לאחור הכבדים של חופת הטייס, שלא אפשרה לפתוח בטיסה חלון, בניגוד למטוסים "רגילים" עם החופה המוזזת לאחור, שאפשרו לפתוח חלון כשלוהט בתא הטייס...
ועדיין, "מטוס הלייטנינג" היה אחד המטוסים הכי חשובים ונערצים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם יכולות מהירות מטורפות וטווח אש משוגע, הוא פעל בכל הזירות, מאירופה נגד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, דרך חזית הודו-סין ובעיקר בזירת האוקיינוס השקט, בה הרבה לנקום במפציצים היפנים שהתחילו את המלחמה נגד ארצות הברית.
במלחמת העולם השנייה, מי שנודע כאלוף ההפלות האמריקאי של כל הזמנים, ריצ'רד בונג, הטיס מטוס P-38. איתו הוא הפיל 40 מטוסים יפניים בזירת האוקיינוס השקט.
הלייטנינג היה אחד המטוסים העיקריים של צבא ארצות הברית בזירות האלה וגם בתום המלחמה הוא המשיך לבצע משימות בחיל האוויר האמריקני, עד לכניסתו לשירות של מטוס ה-P51 "מוסטנג".
מבצעית הוא טס במשך 8 שנים, לאחר שנכנס לשירות פעיל ב-1941 ושירת את האמריקנים עד לשנת 1949. אבל הוא וממשיכיו ה"לייטנינגס" לדורותיהם, לא הפסיקו לככב. בשנות ה-80 ניצח ה-XR749 של ה"לייטנינג" את מטוס הקונקורד העל-קולי, ששום מטוס אחר לא הצליח לנצח. ולכבוד הגדול שמגיע לו הוא זכה כשהחליטו לקרוא למטוס ה-F35 החדיש כל כך על שמו.
הנה מטוס הלייטנינג (עברית):
https://youtu.be/AeOZH3kaELU
איך השיג את כל מתחריו:
https://youtu.be/j4c6L2UjkRY
חיסל מטוסים גרמנים בכמויות:
https://youtu.be/N4iGbB2vzDs
ואחד מהממשיכים שלו, ה-XR749 של הלייטנינג, שהשיג תוצאות מדהימות באייטיז (עברית):
https://youtu.be/LRLoFGSCbXE

המטוס שכונה "הלפיד המעופף" (Havoc A20) היה אחד הפתרונות המרהיבים לבעייה הבריטית במהלך הקרב על בריטניה.
הימים ימי מלחמת העולם השנייה. המלחמה בעיצומה וחושך מוחלט שולט בשמיים, תרתי משמע. חיל האוויר הגרמני מפציץ ללא רחם את ערי בריטניה. היעילות שלו עצומה והוא פועל גם בטרור שמשפיע מוראלית על העם הבריטי, בעיקר בלילות, כשהראות מוגבלת ומשמיים הוא מצניח אינספור פצצות וטונות של אימה.
צ'רצ'יל יקרא לזה בנאום מפורסם "הקרב על בריטניה".
ההתלבטות עצומה. האויב בלתי נראה והפצצות איומות. אבל הבריטים עתידים למצאוא לזה פתרון מבריק. הם יקחו מטוס קרב ויהפכו אותו למגלה מפציצים ואז ל"לפיד מעופף" שמאיר בעוצמה ומשמיד את המסנוורים.
סיפורנו מתחיל בתקופה קשה במלחמת העולם השנייה. הבריטים התקשו ליירט את המפציצים הגרמנים וידעו שהם חייבים למצוא פתרון.
והוא אכן נמצא. מהנדסי חיל האוויר של הוד מלכותה הבינו שהפתרון נמצא בבעיית הראייה הלקויה בלילה. הם לקחו מטוסי תקיפה אמריקאים קלים, מדגם A-20 האבוק (Havoc) והפכו אותם למכונות מלחמה ייחודיות. הם ציידו אותם באנטנות מכ"ם ומכשירי קשר משוכללים והחרטום השקוף שלהם הוחלף בזרקור ענקי, פרוג'קטור בעוצמה של 2.7 גיגה-קנדלה שנועד לסנוור את טייסי האויב ולהפוך את הלילה ליום.
מכאן ואילך החלו מטוסי ה"האבוק" להמריא בזוגות או שלשות, כשהם מוקפים במטוסי קרב נוספים של בריטניה. הם הוכוונו על ידי הבקרה הקרקעית לאזורי תקיפת המפציצים הגרמנים וכאשר הללו החלו להגיע, ה"לפידים" יפעילו את המכ"ם בכדי לאתר אותם, יתקרבו אליהם בחסות החשיכה, כמה שרק יוכלו, וברגע המכריע הם ידליקו את הזרקור המסנוור ויתקפו.
מכשירי הקשר על מטוסי ההאבוק והתקנת התאורה, עם הזרקורים המטורפים שלהם, הביאה לכך שהם יאירו בעוצמה אדירה על המטוסים הגרמנים, יזמנו בקשר את מטוסי הקרב והללו יפילו אותם כמו במטווח, עם מטען הפצצות האדיר שלהם, הרבה לפני שהם יגיעו אל מעל ערי בריטניה.
עדויות הטייסים הגרמנים תיארו את המתקפות הללו כמשהו שדמה ל"שפריץ של אש" מהגיהנום.
הגרמנים, תודה ששאלתם, לא ויתרו בקלות. הם שינו די מהר טקטיקה ושלחו מפציצים בקבוצות גדולות יותר. זה הקטין את מספר גיחות ההפצצה שהם הצליחו להוציא ונתן זמן לבריטים למצוא פתרונות טכנולוגיים נוספים ולהתכונן לשלב הבא, בו יורחק האיום לחלוטין.
כך ניצלו הבריטים את היצירתיות, את התחכום הטכנולוגי שלהם ואת אומץ לבם של לוחמי חיל האוויר המלכותי והצליחו להדוף את האיום הנאצי על עריהם. הוא עוד ישוב בדמות טילים איומים, אבל זה כבר בתגית "V2".
הנה סיפורו של הלפיד המעופף והמכ"מ שהדליקו לו אור:
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
ה"לפיד" היחיד שעדיין טס מתוך ה-7,000 שיוצרו:
https://youtu.be/aswDENkU1No
וסקירה עליו במוזיאון:
https://youtu.be/Y3Ju1hpdLGE

מיג 31 הסובייטי הוא ללא ספק "מלך המיגים". ההיסטורי. המטוס הזה שמכונה "הדרקון" היה שנים רבות מטוס היירוט החזק ביותר בעולם, שנועד ליירט, כלומר להפיל מטוסי אוייב, בקרבות אוויר או בהרתעה.
היעילות של המיג 31 הייתה כה גדולה, עד שאת אחד מהישגיו הגדולים הוא לקח בהליכה, כלומר בטיסה. הוא ניצח ללא כל ירי את המטוס המהיר ביותר של האמריקאים. אבל כיצד זה קרה?
זה התרחש כשמטוסי המיג 31 הסובייטיים הצליחו להינעל על מטוס הציפור השחורה, המטוס שנחשב אז המטוס המהיר ביותר בעולם. הם הצליחו להביס אותו יפה וללא אש, כשהוכיחו לטייסים האמריקאים שהם יכולים להינעל על הציפור השחורה, המטוס המהיר בעולם והבלתי מופל. להינעל על מטוס פירושו בהיגיון של טייסי הקרב שהם יוכלו להפילו, אם רק ירצו בכך.
לא היה צריך יותר מזה במלחמה הקרה. קרב אוויר בין ארה"ב וברית המועצות עלול היה להצית מלחמת עולם ושני הצדדים ידעו זאת. לכן, במקום לספוג השפלה אווירית, החליטו האמריקאים על החלפת הציפור השחורה בלווייני ריגול שיחליפו אותו במשימות הריגול והצילום שמילא אז והיה אמור למלא בעתיד.
עובדה זו הביאה להפסקת השימוש במטוס המופלא של האמריקאים לחלוטין. המיג 31 לעומתו, מתוכנן להמשיך בשירות חיל האוויר הרוסי עד שנת 2030.
עד היום הטיסה ההיא נתפסת כאחד ההישגים המדהימים של ברית המועצות והטכנולוגיה שלה - המטוס הטוב ביותר שלהם מביס את המהיר שבמטוסי המערב ובעצם במטוסי העולם באותם ימים.
מה שמעניין הוא שגם במלחמת פוטין נגד אוקראינה מוצא את עצמו המיג 31 מככב בגדול. הוא מראה את הזנב ומותיר עשן למטוסים האירופים החדשים, שהם פאר הטכנולוגיה האווירית של ימינו.
כך הביס מיג 31 את הציפור השחורה האמריקאי (עברית)
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מיג 31 יורה טיל היפר-סוני:
https://youtu.be/D_k_aX_QeNg
מלך המיגים מגיע לקצה החלל:
https://youtu.be/KP-EvqlCSJo
המיג 31 במלחמת רוסיה אוקראינה (עברית)
https://youtu.be/UO8JFO5sLu8
וסרטון אוסף של טיסות מיג 31:
https://youtu.be/UFVbP50-GMI?long=yes
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?
מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!
המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.
הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:
https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk
המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:
http://youtu.be/aReAJ4t_ShU
מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:
https://youtu.be/wDlN8zMwKJs
וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:
https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!
המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.
הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:
https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk
המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:
http://youtu.be/aReAJ4t_ShU
מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:
https://youtu.be/wDlN8zMwKJs
וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:
https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
כיצד הפיל מטוס הקרב הנאצי מסרשמיט BF109 הכי הרבה מטוסים אי-פעם?
המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.
המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.
לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.
מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.
וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.
הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:
https://youtu.be/wkqirNxvNJE
על הנאצי יהודי שניסה למנוע את יצורו וכנראה צדק (עברית):
https://youtu.be/6Zm_l-Z9VE4
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/BzUUlO6ihwE
טיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/HHx3lWQjNWM
וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:
https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes
המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.
המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.
לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.
מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.
וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.
הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:
https://youtu.be/wkqirNxvNJE
על הנאצי יהודי שניסה למנוע את יצורו וכנראה צדק (עברית):
https://youtu.be/6Zm_l-Z9VE4
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/BzUUlO6ihwE
טיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:
https://youtu.be/HHx3lWQjNWM
וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:
https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes
מהו היורופייטר טייפון?
המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.
ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.
גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.
הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.
לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.
הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):
https://youtu.be/TEbJDOcfizQ
הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:
https://youtu.be/AAWGEeC8kCs
הצגת ביצועים:
https://youtu.be/QoVGz9xai1M
ומצגת וידאו שלו:
https://youtu.be/DcFZcF17GJk
המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.
ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.
גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.
הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.
לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.
הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):
https://youtu.be/TEbJDOcfizQ
הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:
https://youtu.be/AAWGEeC8kCs
הצגת ביצועים:
https://youtu.be/QoVGz9xai1M
ומצגת וידאו שלו:
https://youtu.be/DcFZcF17GJk
