» «

כישלונות

כישלון
מה עושים עם כשלונות?



הכישלון הוא מה שכל מי שרוצה להצליח יהיה חייב לפגוש, מעת לעת. רוברט קנדי אמר פעם ש"רק מי שמעז להיכשל בגדול יוכל גם להצליח בגדול."

הוא לא נעים אבל כישלון, אם רק נרצה, הוא גם הדבר שיכול להוביל אותנו למקום הנכון, אחרי שהגענו למקום או למצב שגוי. הנרי פורד, מייסד יצרנית הרכב פורד ומי שכל התעשייה המודרנית נהנית מהמצאת פס הייצור שהוא תרם ושינה את עולם התעשייה לעד, אמר פעם ש"כישלון הוא הזדמנות לנסות שוב, בצורה אינטליגנטית יותר...". משמע, אל תפחדו מכישלונות, כי הם אחת הדרכים הטובות לשפר ולהגיע למקום הכי טוב, זה שכמעט אף אחד שלא נכשל, עוד לא הגיע אליו.

החוכמה היא לא להתייאש אחרי שנכשלים. אם מבינים שהכישלון הוא חלק מהדרך להצלחה, אז יודעים להתמודד עם כל הקשיים שהוא מביא איתו. קונפוציוס, הפילוסוף הסיני הדגול, אמר כבר ש"התהילה הגדולה שלנו היא לא להצליח לא להיכשל, אלא להתרומם אחרי כל כישלון כזה".

גם משקיעים ואנשי קרנות הון סיכון, המתמחים בהשקעות בתחום ההייטק יאשרו שהם מעדיפים להשקיע ביזמים שנכשלו פעם, מתוך הנחה שהכישלון לימד אותם לקחים חשובים ויגלה להם שגיאות שעשו בעבר, כך שהפעם, במיזם הנוכחי, זה שבו ישקיעו, היזמים שנכשלו כבר יימנעו משגיאות העבר, אלה שיזם חדש לא יודע עליהם מספיק.

כישלונות אם כן הם אחת הבעיות הגדולות שבהן נתקלים בני אדם בדרך להצלחה. חשבו על זה - כמעט אצל כל מצליחן תראו שהוא שרד בדרכו למעלה גם כישלונות קשים, שהסבו לו הפסדים, צער והרבה תסכול. מי שמתגבר על אלה, מסיק מסקנות ולומד את שגיאותיו, אך ממשיך הלאה בניסיונותיו להתקדם, סופו להצליח.

אז חשוב לדעת ש-99 אחוז מההצלחה בנויה על הכישלונות שלנו, כמו שאמר הממציא האמריקאי צ'ארלס קטרינג. גם נזכור ש"עונת הכישלון היא הזמן הטוב ביותר לזרוע את זרעי ההצלחה", משפט של המיסטיקן ההודי ומי שהפיץ את בשורת היוגה במערב, פָּארָמָאהָאנְסָה יוֹגאָנָנְדָה.


הנה התפקיד של הכישלונות שלנו בהצלחה (מתורגם):

https://youtu.be/eBz7iUJu9UM


סרטון השראה צעקני על איך לנהוג כדי להצליח (מתורגם):

https://youtu.be/3j48pw5GBjM


השראה תוכלו לקבל מסטיב ג'ובס, המתאר איך התמודד עם כישלון פיטוריו מ-Apple, החברה שייסד (מתורגם):

https://youtu.be/biTlY0CTUZ0


עוד מצליחנים שעברו כשלונות קשים ועלו מהם לגדולה (מתורגם):

https://youtu.be/FSDxnGNefNk


האם תמיד חייב להיות שם צעקן שילמד אתכם להיות יוזמים ויזמים? (מתורגם)

https://youtu.be/fPyUaO-TNBk


כך או כך - היום יש המון הרצאות של יזמים שנכשלו וחולקים מסקנות ותובנות חשובות לעתיד (עברית):

https://youtu.be/qvNyxTsCk1k?long=yes


ומכישלונות חשוב ללמוד... (פספוסים)

https://youtu.be/-GJFSmpZjCw?long=yes
סטיב ג'ובס
איך הודח סטיב ג'ובס מהחברה שהקים ושב לניצחון?



סיפור עלייתה של Apple הוא סיפור מרתק של חזון, חדשנות ודבקות במטרה, שמרכזו סטיב ג'ובס (Steve Jobs) ושותפו סטיב וזניאק (Steve Wozniak).

ב-1976, שני חברים צעירים ומלאי להט הקימו את Apple Computer במוסך של משפחת ג'ובס בקליפורניה. וזניאק, גאון המחשבים, תכנן את Apple I - המחשב הראשון שיכול היה להתחבר למסך. ג'ובס, בעל חזון עסקי מרשים, הבין מיד את הפוטנציאל המהפכני של המכשיר.

תוך זמן קצר, החברה הפכה לענק טכנולוגי מצליח. ב-1980, כאשר Apple הנפיקה את מניותיה בבורסה, הפך ג'ובס למיליארדר בגיל 25 בלבד. החברה הגיעה לשווי של שני מיליארד דולר, והייתה מהחברות המצליחות ביותר בעולם הטכנולוגיה.

בשלב זה, ג'ובס החליט להביא מנהל מנוסה שיוכל לסייע בניהול החברה הגדלה. הוא פנה לג'ון סקאלי (John Sculley), מנכ"ל עם קריירה מזהירה בחברת פפסי (Pepsi), שהתפרסם בשיווק המוצלח של מותג השתייה, אך ללא רקע טכנולוגי.

המשפט המפורסם של ג'ובס לסקאלי היה: "האם אתה רוצה למכור מים עם סוכר כל חייך, או שאתה רוצה לשנות העולם?"

סקאלי העדיף לשנות את העולם. הוא הצטרף ב-1983, ואחרי שנה ראשונה סבירה החלו היחסים ביניהם להיות מורכבים. ג'ובס היה יצירתי ודחפני, בעוד סקאלי היה מנהל שמרני יותר. המתח ביניהם הגיע לשיאו ב-1985, כאשר ג'ובס ניסה להדיח את סקאלי מתפקידו. אך המהלך התהפך עליו, והמנכ"ל למעשה סילק את ג'ובס מתפקידו כיו"ר חטיבת המחשבים.

אחרי תקופת דיכאון ג'ובס הרים את עצמו ולא שקע. הוא הקים את NeXT Computer, חברה שפיתחה מחשבים מתקדמים ובמקביל רכש חברת אנימציה קטנה Pixar, שהפכה בידיו לענקית האנימציה המשמעותית ביותר בעולם.

ב-1997, לאחר שנים מחוץ לחברה שייסד, חזר ג'ובס לאפל. חזרתו לאפל היא סיפור מרתק שסיים התדרדרות של החברה, שמענקית טכנולוגיה עולמית הגיעה למצב של סף פשיטת רגל.

בשנת 1996, אפל בצניחה חופשית ואיבדה את מעמדה המוביל בשוק. המחשבים שלה, שפעם היו המבוקשים ביותר, כבר לא אטרקטיביים., מועצת המנהלים של החברה עלה רעיון נועז - לרכוש את חברת NeXT, שהקים ג'ובס לאחר עזיבתו המוקדמת מאפל.

הרכישה של NeXT, תמורת 429 מיליון דולרים, החזירה את ג'ובס לאפל. תחילה הוא שב כיועץ, אך תוך זמן קצר הפך לכוח המרכזי המניע את החברה. הוא שב להחזיק את המושכות והחל בתהליך הבראה מדורג ומעמיק. בשלב מסוים הוא מקבל את תפקיד המנכ"ל מחדש, בשכר שנתי שהוא דורש - דולר אחד בלבד...

ג'ובס משקם את חברת אפל קומפיוטר, כולל צעד נואש של מכירת 7% ממניותיה תמורת 150 מיליון דולר שמשלמת חברת מיקרוסופט, היריבה ההיסטורית של אפל. שוחרי ה"מק" קוראים לו בוז על הברית ההיסטורית עם ביל גייטס השנוא, אבל ג'ובס מצהיר באומץ "הסתיים עידן ההתמודדות שלנו עם מייקרוסופט".

בגיל 42, ג'ובס מבין שעליו לחולל מהפכה מחדש. הוא מצמצם את מספר המוצרים, משיק את הסדרה המהפכנית של מחשבי ה-iMac הצבעוניים, וחוזר לעיצוב המינימליסטי והחד שבעבר היה החתימה המסחרית שלו.

תוך שנתיים, הופך המייסד ששב הביתה את אפל לחברה רווחית מחדש ומניח את היסודות למהפכת המחשוב והטכנולוגיה של המאה ה-21. תוך שנים ספורות משיקה Apple את ה-iPod, ה-iPhone וה-iPad, מוצרים שממציאים את העולם המודרני מחדש ועשור ומשהו אחר כך אפל היא כבר החברה העשירה בהיסטוריה וסטיב ג'ובס הוא אלוהים של הטכנולוגיה.


הנה סטיב ג'ובס בלשונו על פיטוריו מהחברה שהקים וכיצד שב אליה:

https://youtu.be/IMzfVoBcXP4


ראיון עם ג'ון סקאלי שהביא להדחתו של ג'ובס מ-Apple:

https://youtu.be/KY-BrVbwz6M


מספר על התקופה בה עבד בתור הבוס של הבעלים העיקרי של החברה שניהל:

https://youtu.be/f8V4XhtQ4H8


והסוף (עברית):

https://youtu.be/jS9dnzZEDYo


והנאום המפורסם שלו, בו הוא מספר כיצד האירוע הזה רק היטיב איתו ועם Apple בהמשך (מתורגם):

http://youtu.be/wGNSoGIgg0E?t=12s?long=yes
Juicy Salif
למה מסחטת מיץ נראית כמו חללית של חייזרים?



כשפיליפ סטארק קיבל הזמנה מחברת Alessi, לעצב מסחטה למטבח, הוא יכול היה לעצב עוד מוצר רגיל-אך-מעוצב, אך המעצב סטארק החליט להבריק. כך נולדה מסחטת המיץ החייזרית Juicy Salif.

הכל החל כשהוא ישב במסעדה וצייר על מפית סקיצה למסחטת לימון. הוא רצה שהיא תהיה שונה מכל מוצרי המטבח הרגילים שנוצרו עד אז. סטארק חלם על עיצוב מלהיב ומשלהב את הדימיון, משהו שיהיה חייזרי וחיצוני לכל העיצובים הרגילים שנפוצו למסחטות הללו, משהו שלא יהיה דומה לשאר..

ואכן, זה הצליח לו בגדול וקצת בקטן. הוא יצר אייקון עיצובי של ממש והקנה למכשיר מטבח כמעט סתמי את היכולת להיות מושא החשק של חובבי עיצוב בעולם כולו. שכן מרגע צאתה של "ג'וסי סליף" לשוק בשנת 1990 היא נחשבה לדוגמה מצוינת לשימוש של סטארק בצורות אורגניות ובשילובים יחודיים של חומרים לא-שגרתיים. המבנה הארגונומי המדויק שלה מחושב היטב ומבטיח להפוך אותה לשימושית במיוחד. מהצד השני, העיצוב המיוחד שלה הופך אותה ליצירת אמנות.

כך הפכה מסחטת מיץ מפוסלת, מיד עם צאתה לשוק, לפריט אספנות נחשק, מפוסל וחייזרי למשעי. אבל ג'וסי סליף, גם אם אינה סוחטת מיצים מוצלחת מדי ונחשבת היום לקוריוז מקסים ולכישלון בשימושיות שלה - היא דוגמה לחשיבה השונה של סטארק על כיצד יכולים להיראות חפצים שימושיים של היום-יום ולעיצוב תעשייתי שונה מהרגיל.


הנה הג'וסי סאליף:

https://youtu.be/QSk4nC2hjgM


פרסומת נאה למוצר נאה:

http://youtu.be/TteylEa-I08


היא מעוררת מחלוקת:

https://youtu.be/41qp1MnnX3g


בדיקה של סוחט המיץ החייזרי במטבח:

http://youtu.be/J__8lbSsB-Q


סרטון אנימציה שמדגים מה אפשר לעשות עם מוצר מעניין שכזה:

http://youtu.be/Q3a1o_NgDiU?t=43s


ומבט בתלת-מימד במסחטת המיצים היפהפיה הזו:

http://youtu.be/QZD00ynjmPY
הקולה החדשה
מה היה משבר הקולה החדשה?



יתכן ששום חברה עסקית לפניה לא חוותה את משבר הקוקה קולה הקלאסי, שאיים בשנת 1985 על עסקיה של יצרנית המשקה האהוב בעולם.

זה התחיל בנסיון של ענקית המשקאות הקלים לשנות את המתכון המקורי של המשקה האייקוני, מעשה שעתיד להרגיז מאד את הלקוחות המכורים שלה... למשקה החדש הם קראו "קוקה קולה החדשה"

לא זו בלבד שחברת קוקה-קולה הבטיחה לצרכניה שלמשקה ה-New Coke שלה טעם משופר ושיווקה אותו באגרסיביות, היא גם הסירה מהמדפים את הקולה הישנה והאהובה עליהם.

מחאת הצרכנים שהתפתחה כנגד הקמפיין והמשקה החדש התגברה במהירות. בתוך ימים מספר היא הפכה למחאת הקונים הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב.

הנהלת החברה שנדהמה מהמחאה ומעוצמת הרגשות שהפגינו צרכני הקולה הישנה, נכנעה בתוך זמן קצר והחזירה את הקולה הקלסית אל המדפים, לשביעות רצונם של הלקוחות הנאמנים שסרבו שיגעו להם בטעם של המשקה הפופולרי באמריקה ובעולם.

אגב, יש תיאוריית קונספירציה שטוענת שכל המשבר היה מבוים ותוכנן כדי לחזק את שליטתה של קוקה קולה בשוק, למול התחזקותה של המתחרה הגדולה שלה "פפסי קולה".


הנה סיפור הפיאסקו של הקולה החדשה:

https://youtu.be/TqvTMPY8Q_8


כך זה התחיל:

https://youtu.be/a8j97dOLsyk


המשבר שלא נגמר:

https://youtu.be/W6t7deaplgY


וטענות על כך שהמשבר בוים על ידי קוקה קולה:

https://youtu.be/-K_w5W4SJgg?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.