שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה כוללת מערכת תופים?
מערכת התופים (Drum set), או סט תופים, היא מערכת של כלי הקשה, המקובלת ככלי קצב מוביל במוסיקה קלה.
במערכת התופים נכלל מגוון סוגים של תופים ומצילות, המשתתפים במגוון של סוגי וסגנונות מוסיקה.
מי שתכנן את צורת מערכת התופים המוכרת כיום הוא ככל הנראה מתופף הג'אז ג'ין קרופה. מקלות התופים עשויים לרוב מעץ, אם כי בבלוז נהוג לתופף במברשות.
#תופי מערכת התופים
מערכת תופים טיפוסית כוללת את המרכיבים הבאים:
תוף בס, "קיק דראם" (Bass Drum/Kick) - התוף הגדול ביותר, עם נקישה באמצעות פדל רגל ומפיק צליל באס, הנמוך ביותר במערכת.
סְנֵר (Snare) - תוף רדוד ובעל צליל חד, חזק ומתכתי. במקור היה תוף למצעדים צבאיים. את צלילו המיוחד יוצרת רשת מתכת שמתוחה מתחת לעור התחתון של הסנייר.
טום-טום או טאם-טאמים (Toms) - סדרה בת 2-4 תופים, בגדלים שונים, בעלי צלילים עמומים, יחסית ארוכים ושונים. בדרך כלל יהיו שני טומים (במערכת ג'אז יהיה לרוב אחד), התלויים מהמערכת ונבדלים זה מזה בגובה הצליל ובגודל. המתופפים קוראים להם גם "שמאל" ו"ימין", לפי מיקומם.
פלוֹר טום (Floor Tom) - תוף עם רגליים, הניצב על הרצפה. גדול יותר מהטאם טאמים ובעל צליל נמוך יותר, עם עור הכי פחות מתוח. מכונה בארץ גם "תוף דוד".
#מצילות
רייד (Ride) - המצילה הגדולה ביותר, בעלת צליל עדין ובהיר ונותנת קצב מתמשך.
קראש (Crash) - מצילה קטנה מה"רייד", משמשת להדגשות, בעיקר בסוף פראזות. צליל גס של ניפוץ, עם אפקט חזק ודרמטי.
היי-האט (Hi-Hat) - זוג מצילות, אחת קעורה והשנייה קמורה, שבאמצעות פדל לרגל פותחים וסוגרים אותן. במוסיקה פופ היא משמש בעיקר לנגינת שמיניות, לאורך השיר.
#מצילות תלויות סגנון
ספלאש (Splash) - המצילה הקטנה במערכת, עם צליל קטן וגבוה ומככבת לגיוון אצל חלק מהמתופפים, בעיקר במוסיקת הרוק.
צ'יינה (China) - מצילה כמו הפוכה, עם צליל חד אגרסיבי וקצת "מלוכלך". מקורה בגונג ומשתמשים בה הוא בעיקר ברוק מתקדם (פרוגרסיב רוק), פרוגרסיב מטאל ובאוונגרד.
קאובל (Cowbell) - קופסת פח, המזכירה בצליל פעמונים של פרות. בעלת צליל מתכתי ונפוצה בעיקר במוסיקה לטינית וברגאיי.
מערכות תופים יכולות להשתנות בגודלן ובהרכבן בהתאם לסגנון המוזיקלי ולהעדפות האישיות של המתופף. במערכת ג'אז יש לרוב רק טום אחד ופלור, מתופף להקת המי, קית' מון, נהג למקם במערכת התופים שלו שני תופי בס בצלילים שונים ויצר צליל בס ייחודי לו. יש מתופפי מטאל ורוק שממשיכים בזה גם כיום. מערכות רוק כוללות שני טאם-טאמים ויותר ולא פעם גם שני תופי דוד.
הבה נכיר את מערכת התופים:
https://youtu.be/ry7qf3rH2b8
מתופף על סט התופים:
https://youtu.be/2HosDd7-NPw
חלקי מערכת התופים:
https://youtu.be/zQ1RWi6LFCI
תופים אלקטרוניים, קומפקטיים יותר ומאפשרים אימון ונגינה שקטים (עברית):
https://youtu.be/FHkPOjaKjCU
תולדות מערכת התופים בשתי דקות:
https://youtu.be/FP7iqiM1lMU
שיעור התופים הראשון שתרצו לקבל:
https://youtu.be/kyWcuQW-tII
סולו תופים, שמתחיל במברשת ומקל תיפוף מנגן רים שוט, על דופן הסנייר:
https://youtu.be/KdmrxZTWSds?long=yes
והיכרות עם הסט תופים לילדים:
https://youtu.be/BiSTHHG1DqY?long=yes
מה עושה גיטרה באס?
מיתרים גדולים, צליל שיותר מרגישים מאשר שומעים ונגנים שתמיד נמצאים ברקע ואף פעם לא בפרונט - מה הסיפור של גיטרת הבאס (Bass Guitar)?
הרי סגנונות כמו ג'אז, בלוז, פופ ורוק עושים בה שימוש רב, ממש כמו בגיטרה החשמלית ובגיטרה האקוסטית בעלת מיתרי המתכת.
גיטרה באס היא כלי נגינה מוגבר שלא כולם מבינים. מה בדיוק הצליל של הגיטרה הענקית הזו, בדרך כלל עם 4 המיתרים השמנמנים שלה?
גיטרות באס, כדאי לדעת, יהיו תמיד מעט יותר ארוכות מגיטרות חשמליות. הסנטימטרים הנוספים הללו יהפכו את צליליהם לנמוכים יותר, כי מיתר ארוך יותר משמעותו צליל נמוך יותר.
כמו בגיטרה החשמלית, גם בבאס החשמלית נקלט צליל כל מיתר על ידי מיקרופונים זעירים שנקראים "פיקאפים" (Pickups). הצליל מומר לזרם חשמלי שעובר בכבל חשמלי אל המגבר, בו הוא יוגבר ויתורגם בחזרה לצליל שמושמע מהרמקולים.
מיתריו של הכלי, שנולד במטרה להחליף את הקונטרבס במוסיקה קלה, מכוונים מהנמוך ביותר על מי-לה-רה וסול, בדיוק אוקטבה נמוך מ-4 המיתרים הנמוכים של הגיטרה.
מי שייצר את גיטרת הבאס הראשונה בשנת 1951, באופן תעשייתי הוא ליאו פנדר, מייסד חברת פנדר (Fender) והאיש שפיתח וייצר גם את הגיטרה החשמלית הראשונה.
גיטרת הבאס נועדה לענות על הצורך בעוצמת השמע הגבוהה שנדרשה לסגנונות הרוק המתפתחים מסגנון הרוק'נ'רול, עוצמה שהקונטרבס לא מסוגל לספק.
עם זאת, בגיטרות באס מיוצרות ונמכרות גיטרות בעלות צוואר חלק וללא סריגים, כמו בקונטרבס, גיטרות המכונות "פרטלס באס" (Fretless Bass, באנגלית "ללא סריגים").
בהמשך נכנסו יצרני גיטרות באס נוספים, כמו גיבסון, הופנר, איבנז, ריקנ'בקר, מיוזיקמן וגם וורוויק, הפחות מוכרת מביניהן.
באסיסטים יודעים שאת הבאס מרבית המאזינים הפחות מיומנים כמעט ולא שומעים. זאת אומרת, הם כן שומעים אבל איכשהו הצליל שלה לא ממש בולט לאוזניהם. למעשה ניתן לומר בביטחון שהמאזינים ישמעו הרבה יותר טוב דווקא כשהבאס לא ינגן.
נתחיל בהבנת הבאס עצמו (עברית):
https://youtu.be/v601Zue3Ub4
גיטרה באס:
https://youtu.be/sgzocBF7iuQ
להחזיק קצב:
https://youtu.be/WdEwvdlDcBI
מרקוס מילר, באסיסט מדהים, מלווה שיר בטכניקה ויצירתיות אופייניים:
https://youtu.be/KVMuparhtks
סולו באס נהדר של ג'קו פסטוריאוס - גדול נגני הבאס עליו השלום:
https://youtu.be/lEKwLwbrYnM
משורר הבאס מרקוס מילר, בלייב:
https://youtu.be/aSKS7nN8o8E
נגן באס מיומן מנגן בטכניקת ה"טאפינג" בה מפיקים את הצלילים בהקשה על המיתרים הנכונים באצבעות היד הפורטת:
https://youtu.be/nnq3ZW6OyTI
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים החלו להקפיץ בטכניקה שנקראת "סלאפינג" (Slap bass) ו"פופינג" - משיכת המיתרים הגבוהים, עם האצבע או הזרת:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
סלאפינג מרתק של יוסי פיין הישראלי:
https://youtu.be/XR-ruXHfyLk
הבאסיסטים הגדולים בתולדות מוסיקת הרוק:
http://youtu.be/UpjQmgNxtYw
אברהם לבוריאל - נגן ההקלטות הכי עסוק בעולם:
https://youtu.be/8KU5keZlQ6k
גיטרה באס עם 6 מיתרים מאפשרת ממש לככב, במיוחד כשנוספים לה אוברטונים והקפצות סלאפינג:
https://youtu.be/nFZ92XikftU
ונגנית הבאס המדהימה מוהיני דיי היא סולנית בס הודית ומוסיקאית-על צעירה:
https://youtu.be/DFpouPPR19E?long=yes
יחידת הקצב

מערכת התופים (Drum set), או סט תופים, היא מערכת של כלי הקשה, המקובלת ככלי קצב מוביל במוסיקה קלה.
במערכת התופים נכלל מגוון סוגים של תופים ומצילות, המשתתפים במגוון של סוגי וסגנונות מוסיקה.
מי שתכנן את צורת מערכת התופים המוכרת כיום הוא ככל הנראה מתופף הג'אז ג'ין קרופה. מקלות התופים עשויים לרוב מעץ, אם כי בבלוז נהוג לתופף במברשות.
#תופי מערכת התופים
מערכת תופים טיפוסית כוללת את המרכיבים הבאים:
תוף בס, "קיק דראם" (Bass Drum/Kick) - התוף הגדול ביותר, עם נקישה באמצעות פדל רגל ומפיק צליל באס, הנמוך ביותר במערכת.
סְנֵר (Snare) - תוף רדוד ובעל צליל חד, חזק ומתכתי. במקור היה תוף למצעדים צבאיים. את צלילו המיוחד יוצרת רשת מתכת שמתוחה מתחת לעור התחתון של הסנייר.
טום-טום או טאם-טאמים (Toms) - סדרה בת 2-4 תופים, בגדלים שונים, בעלי צלילים עמומים, יחסית ארוכים ושונים. בדרך כלל יהיו שני טומים (במערכת ג'אז יהיה לרוב אחד), התלויים מהמערכת ונבדלים זה מזה בגובה הצליל ובגודל. המתופפים קוראים להם גם "שמאל" ו"ימין", לפי מיקומם.
פלוֹר טום (Floor Tom) - תוף עם רגליים, הניצב על הרצפה. גדול יותר מהטאם טאמים ובעל צליל נמוך יותר, עם עור הכי פחות מתוח. מכונה בארץ גם "תוף דוד".
#מצילות
רייד (Ride) - המצילה הגדולה ביותר, בעלת צליל עדין ובהיר ונותנת קצב מתמשך.
קראש (Crash) - מצילה קטנה מה"רייד", משמשת להדגשות, בעיקר בסוף פראזות. צליל גס של ניפוץ, עם אפקט חזק ודרמטי.
היי-האט (Hi-Hat) - זוג מצילות, אחת קעורה והשנייה קמורה, שבאמצעות פדל לרגל פותחים וסוגרים אותן. במוסיקה פופ היא משמש בעיקר לנגינת שמיניות, לאורך השיר.
#מצילות תלויות סגנון
ספלאש (Splash) - המצילה הקטנה במערכת, עם צליל קטן וגבוה ומככבת לגיוון אצל חלק מהמתופפים, בעיקר במוסיקת הרוק.
צ'יינה (China) - מצילה כמו הפוכה, עם צליל חד אגרסיבי וקצת "מלוכלך". מקורה בגונג ומשתמשים בה הוא בעיקר ברוק מתקדם (פרוגרסיב רוק), פרוגרסיב מטאל ובאוונגרד.
קאובל (Cowbell) - קופסת פח, המזכירה בצליל פעמונים של פרות. בעלת צליל מתכתי ונפוצה בעיקר במוסיקה לטינית וברגאיי.
מערכות תופים יכולות להשתנות בגודלן ובהרכבן בהתאם לסגנון המוזיקלי ולהעדפות האישיות של המתופף. במערכת ג'אז יש לרוב רק טום אחד ופלור, מתופף להקת המי, קית' מון, נהג למקם במערכת התופים שלו שני תופי בס בצלילים שונים ויצר צליל בס ייחודי לו. יש מתופפי מטאל ורוק שממשיכים בזה גם כיום. מערכות רוק כוללות שני טאם-טאמים ויותר ולא פעם גם שני תופי דוד.
הבה נכיר את מערכת התופים:
https://youtu.be/ry7qf3rH2b8
מתופף על סט התופים:
https://youtu.be/2HosDd7-NPw
חלקי מערכת התופים:
https://youtu.be/zQ1RWi6LFCI
תופים אלקטרוניים, קומפקטיים יותר ומאפשרים אימון ונגינה שקטים (עברית):
https://youtu.be/FHkPOjaKjCU
תולדות מערכת התופים בשתי דקות:
https://youtu.be/FP7iqiM1lMU
שיעור התופים הראשון שתרצו לקבל:
https://youtu.be/kyWcuQW-tII
סולו תופים, שמתחיל במברשת ומקל תיפוף מנגן רים שוט, על דופן הסנייר:
https://youtu.be/KdmrxZTWSds?long=yes
והיכרות עם הסט תופים לילדים:
https://youtu.be/BiSTHHG1DqY?long=yes

מיתרים גדולים, צליל שיותר מרגישים מאשר שומעים ונגנים שתמיד נמצאים ברקע ואף פעם לא בפרונט - מה הסיפור של גיטרת הבאס (Bass Guitar)?
הרי סגנונות כמו ג'אז, בלוז, פופ ורוק עושים בה שימוש רב, ממש כמו בגיטרה החשמלית ובגיטרה האקוסטית בעלת מיתרי המתכת.
גיטרה באס היא כלי נגינה מוגבר שלא כולם מבינים. מה בדיוק הצליל של הגיטרה הענקית הזו, בדרך כלל עם 4 המיתרים השמנמנים שלה?
גיטרות באס, כדאי לדעת, יהיו תמיד מעט יותר ארוכות מגיטרות חשמליות. הסנטימטרים הנוספים הללו יהפכו את צליליהם לנמוכים יותר, כי מיתר ארוך יותר משמעותו צליל נמוך יותר.
כמו בגיטרה החשמלית, גם בבאס החשמלית נקלט צליל כל מיתר על ידי מיקרופונים זעירים שנקראים "פיקאפים" (Pickups). הצליל מומר לזרם חשמלי שעובר בכבל חשמלי אל המגבר, בו הוא יוגבר ויתורגם בחזרה לצליל שמושמע מהרמקולים.
מיתריו של הכלי, שנולד במטרה להחליף את הקונטרבס במוסיקה קלה, מכוונים מהנמוך ביותר על מי-לה-רה וסול, בדיוק אוקטבה נמוך מ-4 המיתרים הנמוכים של הגיטרה.
מי שייצר את גיטרת הבאס הראשונה בשנת 1951, באופן תעשייתי הוא ליאו פנדר, מייסד חברת פנדר (Fender) והאיש שפיתח וייצר גם את הגיטרה החשמלית הראשונה.
גיטרת הבאס נועדה לענות על הצורך בעוצמת השמע הגבוהה שנדרשה לסגנונות הרוק המתפתחים מסגנון הרוק'נ'רול, עוצמה שהקונטרבס לא מסוגל לספק.
עם זאת, בגיטרות באס מיוצרות ונמכרות גיטרות בעלות צוואר חלק וללא סריגים, כמו בקונטרבס, גיטרות המכונות "פרטלס באס" (Fretless Bass, באנגלית "ללא סריגים").
בהמשך נכנסו יצרני גיטרות באס נוספים, כמו גיבסון, הופנר, איבנז, ריקנ'בקר, מיוזיקמן וגם וורוויק, הפחות מוכרת מביניהן.
באסיסטים יודעים שאת הבאס מרבית המאזינים הפחות מיומנים כמעט ולא שומעים. זאת אומרת, הם כן שומעים אבל איכשהו הצליל שלה לא ממש בולט לאוזניהם. למעשה ניתן לומר בביטחון שהמאזינים ישמעו הרבה יותר טוב דווקא כשהבאס לא ינגן.
נתחיל בהבנת הבאס עצמו (עברית):
https://youtu.be/v601Zue3Ub4
גיטרה באס:
https://youtu.be/sgzocBF7iuQ
להחזיק קצב:
https://youtu.be/WdEwvdlDcBI
מרקוס מילר, באסיסט מדהים, מלווה שיר בטכניקה ויצירתיות אופייניים:
https://youtu.be/KVMuparhtks
סולו באס נהדר של ג'קו פסטוריאוס - גדול נגני הבאס עליו השלום:
https://youtu.be/lEKwLwbrYnM
משורר הבאס מרקוס מילר, בלייב:
https://youtu.be/aSKS7nN8o8E
נגן באס מיומן מנגן בטכניקת ה"טאפינג" בה מפיקים את הצלילים בהקשה על המיתרים הנכונים באצבעות היד הפורטת:
https://youtu.be/nnq3ZW6OyTI
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים החלו להקפיץ בטכניקה שנקראת "סלאפינג" (Slap bass) ו"פופינג" - משיכת המיתרים הגבוהים, עם האצבע או הזרת:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
סלאפינג מרתק של יוסי פיין הישראלי:
https://youtu.be/XR-ruXHfyLk
הבאסיסטים הגדולים בתולדות מוסיקת הרוק:
http://youtu.be/UpjQmgNxtYw
אברהם לבוריאל - נגן ההקלטות הכי עסוק בעולם:
https://youtu.be/8KU5keZlQ6k
גיטרה באס עם 6 מיתרים מאפשרת ממש לככב, במיוחד כשנוספים לה אוברטונים והקפצות סלאפינג:
https://youtu.be/nFZ92XikftU
ונגנית הבאס המדהימה מוהיני דיי היא סולנית בס הודית ומוסיקאית-על צעירה:
https://youtu.be/DFpouPPR19E?long=yes
