שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך לחפש במנוע החיפוש של אאוריקה?
באאוריקה יש כמה צורות למצוא כל דבר שיש לנו בשבילכם:
#חיפוש ממנוע החיפוש של גוגל
אם תחפשו בגוגל ותוסיפו את המילה "אאוריקה", אחרי נושא החיפוש, אחרי השאלה או ביטוי החיפוש - הוא ימצא לכם אצלנו את מה שחיפשתם.
#חיפוש בתיבת החיפוש - במחרוזות
למצוא מידע במנוע החיפוש שלנו, זה קצת אחרת ושונה מחיפוש גוגל. שם אתם יכולים לרשום כל שאלה והוא מוצא תמיד, אבל על הדרך מציע גם תוצאות רחוקות ממה שחיפשתם.
אצלנו מחפשים מושג או נושא, במילה אחת או שתיים. ההשלמה האוטומטית שלנו תסייע לכם ותנסה "לנחש" מה אתם מחפשים. אם ראיתם את מה שאתם מחפשים בהצעות שצצות לכם תוך כדי כתיבה - בחרו בו ותקבלו מיד את הערכים באאוריקה שקשורים בו ורק אותם.
אז היעזרו בהשלמה האוטומטית הנהדרת שלנו והיא תסייע לכם.
#דוגמה
רוצים לנסות? - במקום לרשום החיפוש "מהו כוכב הלכת הגדול ביותר?" חפשו "כוכבי לכת" ותגלו את הפלנטות הללו, מה שיאפשר לכם לזהות את האחד. על הדרך תגלו המון דברים אחרים שלא חיפשתם ואולי יעניינו אתכם ויתכן שיתנו לכם רעיון מטורף למשהו - כך בדיוק חוקרים מגלים דברים מרתקים שיהפכו לעתים לתגליות ענקיות וכך מהנדסים חושבים לפתע על המצאה חדשה שתשנה את החיים למיליארדי אנשים. אתם בחברה טובה!
#חיפוש חיתוכים
באאוריקה תוכלו לחפש חיתוך של נושאים. כדי למצוא את האדם הגבוה בעולם תוכלו לחפש את שתי התגיות "גובה" ו"אנשים", עם פסיק ביניהן.
רוצים לנסות? - במקום לחפש "מי האיש הגבוה ביותר בעולם?" כדאי לחפש משהו כמו "גובה, אנשים".
#חיפוש באינדקס
אינדקס הוא רשימת כל הנושאים באנציקלופדיה שלנו. האינדקס כולל את כל הנושאים באאוריקה, אבל שימו לב שבו תמצאו בעיקר נושאים שלמים. יש אלפים כאלו ואנו קוראים להן "תגיות" (תוכלו לראות אותן גם בתחתית כל ערך - נסו ללחוץ ותגלו עולם מרתק של ערכים הקשורים לערך בו אתם נמצאים). לאינדקס תגיעו בלחיצה על "אינדקס" שבראש תפריט הנושאים שלנו (שבו יש רק את הנושאים המרכזיים והגדולים), או בתפריט הצד ובחיפוש, בתור "אינדקס".
שווה לדעת שכל נושאי האינדקס מופיעים גם בהשלמה האוטומטית של החיפוש שלנו.
#איתור אקראי של נושאים
אחד הכיפים הגדולים באאוריקה, לפחות בעינינו, זה לקבל מעין אוסף של ערכים מוגרלים באקראי. ל"הגרלת ערכים" פשוט לחצו על אייקון קוביית המשחק שבראש האתר בטלפון ובטאבלט או במחשב. כל לחיצה תיתן לכם עוד "אשכול ערכים" כזה ותוכלו לשייט בהנאה באוקיינוס הידע שבראנו בשבילכם, באקראיות מוחלטת.
#דפדוף
כמובן שתמיד אפשר פשוט לדפדף ולעלעל, כמו שההורים שלכם וההורים שלהם עשו באנציקלופדיית "תרבות" המיתולוגית או בקלפי "העולם המופלא" הנהדרים שהם אספו בילדותם. כיף לקחת נושא שמעניין, כמו "תעופה" או "חלל" למשל, ולחקור אותו בדפדוף, ערך אחרי ערך.
איך לדפדף? - במחשב אפשר לדפדף גם באמצעות החיצים של המקלדת, ימינה ושמאלה. או עם הגלגלת של העכבר בתשיעיות. בטלפון ובטאבלט תוכלו לדפדף בלחיצה על החיצים שבתחתית הערך, על המסך.
מה דיפ ריסרץ' עושה במחקר AI מעמיק?
אפשר לראות בזה רק עניין מיתוגי, אך לעומת סתם דיפ סרץ' כלי הדיפ ריסרץ' (Deep Research) מבטיח להיות מנוע מחקר, סוג של מנוע חיפוש, איסוף וכתיבה חכם שתוכנן כך שיוכל לבצע מחקרים מעמיקים ולא רק חיפושים לצורך מענה.
אמנם בכלי מחקר מעמיק שכזה המשתמש שואל את הצ'ט באמצעות פרומפט רגיל ופשוט. אך החיפוש יהיה מעמיק יותר וגם התשובה המתקבלת תהיה מעמיקה בהרבה. זו גם הסיבה שזמן ההמתנה לקבלת מענה יהיה של כמה דקות ועד שעה.
כלי DeepResearch טובים ינפיקו בדרך כלל תוצאות תוך דקות, או יותר במקרה של מחקרים סופר מורכבים. המדהים הוא שלצד איכות התוצאות, ההולכת ומשתפרת ברמה של ימים ממש, הן מתקבלות בחיפוש מהיר שכזה ובמחיר כמעט אפסי.
מחקר שמומחה אנושי היה מבצע במשך שבוע ומחירו היה בסדרי גודל של כ-3,000 דולר אורך בדרך כלל דקות ועלותו זניחה.
ביצוע של מחקר עומק עם הדיפ-ריסרץ' של מודלים אופייניים כמו פרפלקסיטי (Perplexity), ChatGPT או Grok3, למשל, יבצע מחקר, איסוף של מקורות, לאחר מכן שלבים שונים, כמו אינטגרציה, השוואה ושילוב ולבסוף ייתן מענה מפורט. כל זאת תוך שהוא מפרט את שלבי העבודה לעיני המשתמש, בשקיפות מירבית.
מודל הדיפ ריסרץ' סורק את האינטרנט ומאתר מקורות מידע רבים יותר ומגוונים ועושה מאמצים לנפק מענה ברמת דוקטור - תשובה מלאה, מנומקת וכזו שבה מוצגים המקורות שעליהם מבוססת התשובה.
ביצוע של מחקר עומק שכזה מסוגל גם לשפר את רמת השקיפות והאינטראקציה והוא אתגר חשוב בדרך לבינה מלאכותית בוגרת עוד יותר.
כלומר, בניגוד למודל AI רגיל שנוהג לענות במהירות ומבצע הליך חפוז של חקר עד לקבלת המענה הסביר, מה שגם מוליד לצערנו את ההזיות המוכרות לנו עדיין, מנוע חיפוש עמוק, כמו אלו של מודלי ה-DeepResearch המובילים בתחום, עובד אחרת.
איך?
מנוע מחקר DeepResearch מפשט שאילתות לחלקים קטנים יותר ומאפשר כמעט תמיד הצצה והבנה שקופה של תהליך החשיבה שלו, צעד אחר צעד. בכך הוא יכול גם להציע תובנות הקשריות עשירות הרבה יותר מחיפוש רגיל באמצעות AI ובמקרים מסוימים גם לנמק.
כך מבצע Perplexity מחקר עומק מבוסס AI בחינם:
https://youtu.be/Z1_M2XtsUwY
החיפוש המעמיק של כלי ה-DeepResearch:
https://youtu.be/zm6F0vo2E64
הדיפ ריסרץ' של Chatgpt שעולה 200$ לחודש:
https://youtu.be/jPR1NEerdEk
מדריך לעבודה עם ה-DeepResearch החינמי ומהיר של Grok 3:
https://youtu.be/7pR3bVWZSao
והשוואה בין כמה מודלי Deep Search:
https://youtu.be/5dRxhqtIbOg?long=yes
איך פספסה יאהו את ההזדמנות להיות מלכת האינטרנט?
בשנות התשעים היא הייתה אחת מחברות האינטרנט הראשונות שהצליחו ובגדול. היא הייתה אז המקום שבו גילו רבים את הרשת ושמרו לה אמונים. ובכל זאת הביאו כשלונות ניהוליים, היעדר חזון ושלל טעויות עסקיות ואסטרטגיות את יאהו לבסוף לנפילתה.
ההיסטוריה של חברת האינטרנט יאהו (Yahoo) מתחילה בשנת 1994, בתור אינדקס אתרים שנערך בידי אדם. זה היה מעין מנוע חיפוש אבל לא כזה שנוהל באמצעות אלגוריתמים, אלא יותר אוסף קישורים של אתרי אינטרנט.
בתחילת עידן האינטרנט גילו מרבית הגולשים, את הרשת ואת האתרים שבה, באמצעות חברת יאהו והפורטל המושקע שלה.
החברה הוסיפה עם הזמן גם שירותי מייל והודעות במסנג'ר שפיתחה, אבל מעבר לגיוס עוד ועוד משתמשים לא הייתה חדשנית של ממש.
בשנת 1998 יאהו עשתה את השגיאה הראשונה הגדולה שלה. זה היה כשהגיעו שני הדוקטורנטים, סרגיי ברין ולארי פייג', והציעו לה לרכוש את הטכנולוגיה של מנוע החיפוש שהם פיתחו. יאהו לא ראתה את הפוטנציאל במנוע חיפוש יעיל כל כך יתרון. היא סרבה. בעיקר כי הנהלת החברה העדיפה שהגולשים יבלו אצלה זמן רב ככל האפשר, בחיפושים ובלחיצה על פרסומות...
אם יאהו הושיבה מידענים כדי לאסוף במו ידיהם קישורים לאתרים טובים, גוגל השתמשה בשיטה מדעית, בה אלגוריתם ספר באופן אוטומטי את מספר הקישורים שמקבל כל דף אינטרנט ושקל, אחד אחד, את איכות הקישורים הללו, לפי איכות המקור שלהם.
ואכן, השניים החליטו להעלות לרשת את מנוע החיפוש שהם פיתחו ולעשות זאת בעצמם. התוצאה הייתה מדהימה, כי הוא לא היה טוב. הוא היה מצוין!
כשעלה לאינטרנט מנוע החיפוש של Google. התבררה למנהלי יאהו הטעות האיומה שעשו. התוצאות המדויקות והזריזות של גוגל, בצירוף האלגוריתם האיכותי שהציע תוצאות חיפוש טובות כל כך, הביאו די מהר את יאהו למצב שבו היא הפכה לא רלוונטית בעסקי הליבה שלה - פורטל הקישורים שלה, אותו שער כניסה שהציעה לגולשים אל האינטרנט.
גוגל הפכה מאז לחברת האינטרנט החזקה ביותר בעולם ואחד התאגידים המצליחים בעולם. יאהו, שיכולה הייתה לרכוש אותה במיליון דולר, הפכה לגרוטאה עסקית שהלכה וגססה במשך שנים רבות. גורלן של החברות שכן רכשה, אגב, לא היה מוצלח. היא לא הצליחה להפוך אף אחת מהן להצלחה גדולה יותר ורובן הלכו ונפחו את נשמתן בתוכה.
הנה מצגת וידאו על תולדותיה של חברת האינטרנט יאהו:
https://youtu.be/YyfMnymf-xc
השינויים לאורך השנים בדף הבית של האתר:
https://youtu.be/LzAQT73vqRY
ההיסטוריה של יאהו במונחי שווי:
https://youtu.be/Ec_IHQWyTXY
וסיפורן המורחב של הרכישות של גוגל, שלא היו:
https://youtu.be/SW2GsdC_uw4?long=yes
חיפוש

באאוריקה יש כמה צורות למצוא כל דבר שיש לנו בשבילכם:
#חיפוש ממנוע החיפוש של גוגל
אם תחפשו בגוגל ותוסיפו את המילה "אאוריקה", אחרי נושא החיפוש, אחרי השאלה או ביטוי החיפוש - הוא ימצא לכם אצלנו את מה שחיפשתם.
#חיפוש בתיבת החיפוש - במחרוזות
למצוא מידע במנוע החיפוש שלנו, זה קצת אחרת ושונה מחיפוש גוגל. שם אתם יכולים לרשום כל שאלה והוא מוצא תמיד, אבל על הדרך מציע גם תוצאות רחוקות ממה שחיפשתם.
אצלנו מחפשים מושג או נושא, במילה אחת או שתיים. ההשלמה האוטומטית שלנו תסייע לכם ותנסה "לנחש" מה אתם מחפשים. אם ראיתם את מה שאתם מחפשים בהצעות שצצות לכם תוך כדי כתיבה - בחרו בו ותקבלו מיד את הערכים באאוריקה שקשורים בו ורק אותם.
אז היעזרו בהשלמה האוטומטית הנהדרת שלנו והיא תסייע לכם.
#דוגמה
רוצים לנסות? - במקום לרשום החיפוש "מהו כוכב הלכת הגדול ביותר?" חפשו "כוכבי לכת" ותגלו את הפלנטות הללו, מה שיאפשר לכם לזהות את האחד. על הדרך תגלו המון דברים אחרים שלא חיפשתם ואולי יעניינו אתכם ויתכן שיתנו לכם רעיון מטורף למשהו - כך בדיוק חוקרים מגלים דברים מרתקים שיהפכו לעתים לתגליות ענקיות וכך מהנדסים חושבים לפתע על המצאה חדשה שתשנה את החיים למיליארדי אנשים. אתם בחברה טובה!
#חיפוש חיתוכים
באאוריקה תוכלו לחפש חיתוך של נושאים. כדי למצוא את האדם הגבוה בעולם תוכלו לחפש את שתי התגיות "גובה" ו"אנשים", עם פסיק ביניהן.
רוצים לנסות? - במקום לחפש "מי האיש הגבוה ביותר בעולם?" כדאי לחפש משהו כמו "גובה, אנשים".
#חיפוש באינדקס
אינדקס הוא רשימת כל הנושאים באנציקלופדיה שלנו. האינדקס כולל את כל הנושאים באאוריקה, אבל שימו לב שבו תמצאו בעיקר נושאים שלמים. יש אלפים כאלו ואנו קוראים להן "תגיות" (תוכלו לראות אותן גם בתחתית כל ערך - נסו ללחוץ ותגלו עולם מרתק של ערכים הקשורים לערך בו אתם נמצאים). לאינדקס תגיעו בלחיצה על "אינדקס" שבראש תפריט הנושאים שלנו (שבו יש רק את הנושאים המרכזיים והגדולים), או בתפריט הצד ובחיפוש, בתור "אינדקס".
שווה לדעת שכל נושאי האינדקס מופיעים גם בהשלמה האוטומטית של החיפוש שלנו.
#איתור אקראי של נושאים
אחד הכיפים הגדולים באאוריקה, לפחות בעינינו, זה לקבל מעין אוסף של ערכים מוגרלים באקראי. ל"הגרלת ערכים" פשוט לחצו על אייקון קוביית המשחק שבראש האתר בטלפון ובטאבלט או במחשב. כל לחיצה תיתן לכם עוד "אשכול ערכים" כזה ותוכלו לשייט בהנאה באוקיינוס הידע שבראנו בשבילכם, באקראיות מוחלטת.
#דפדוף
כמובן שתמיד אפשר פשוט לדפדף ולעלעל, כמו שההורים שלכם וההורים שלהם עשו באנציקלופדיית "תרבות" המיתולוגית או בקלפי "העולם המופלא" הנהדרים שהם אספו בילדותם. כיף לקחת נושא שמעניין, כמו "תעופה" או "חלל" למשל, ולחקור אותו בדפדוף, ערך אחרי ערך.
איך לדפדף? - במחשב אפשר לדפדף גם באמצעות החיצים של המקלדת, ימינה ושמאלה. או עם הגלגלת של העכבר בתשיעיות. בטלפון ובטאבלט תוכלו לדפדף בלחיצה על החיצים שבתחתית הערך, על המסך.

אפשר לראות בזה רק עניין מיתוגי, אך לעומת סתם דיפ סרץ' כלי הדיפ ריסרץ' (Deep Research) מבטיח להיות מנוע מחקר, סוג של מנוע חיפוש, איסוף וכתיבה חכם שתוכנן כך שיוכל לבצע מחקרים מעמיקים ולא רק חיפושים לצורך מענה.
אמנם בכלי מחקר מעמיק שכזה המשתמש שואל את הצ'ט באמצעות פרומפט רגיל ופשוט. אך החיפוש יהיה מעמיק יותר וגם התשובה המתקבלת תהיה מעמיקה בהרבה. זו גם הסיבה שזמן ההמתנה לקבלת מענה יהיה של כמה דקות ועד שעה.
כלי DeepResearch טובים ינפיקו בדרך כלל תוצאות תוך דקות, או יותר במקרה של מחקרים סופר מורכבים. המדהים הוא שלצד איכות התוצאות, ההולכת ומשתפרת ברמה של ימים ממש, הן מתקבלות בחיפוש מהיר שכזה ובמחיר כמעט אפסי.
מחקר שמומחה אנושי היה מבצע במשך שבוע ומחירו היה בסדרי גודל של כ-3,000 דולר אורך בדרך כלל דקות ועלותו זניחה.
ביצוע של מחקר עומק עם הדיפ-ריסרץ' של מודלים אופייניים כמו פרפלקסיטי (Perplexity), ChatGPT או Grok3, למשל, יבצע מחקר, איסוף של מקורות, לאחר מכן שלבים שונים, כמו אינטגרציה, השוואה ושילוב ולבסוף ייתן מענה מפורט. כל זאת תוך שהוא מפרט את שלבי העבודה לעיני המשתמש, בשקיפות מירבית.
מודל הדיפ ריסרץ' סורק את האינטרנט ומאתר מקורות מידע רבים יותר ומגוונים ועושה מאמצים לנפק מענה ברמת דוקטור - תשובה מלאה, מנומקת וכזו שבה מוצגים המקורות שעליהם מבוססת התשובה.
ביצוע של מחקר עומק שכזה מסוגל גם לשפר את רמת השקיפות והאינטראקציה והוא אתגר חשוב בדרך לבינה מלאכותית בוגרת עוד יותר.
כלומר, בניגוד למודל AI רגיל שנוהג לענות במהירות ומבצע הליך חפוז של חקר עד לקבלת המענה הסביר, מה שגם מוליד לצערנו את ההזיות המוכרות לנו עדיין, מנוע חיפוש עמוק, כמו אלו של מודלי ה-DeepResearch המובילים בתחום, עובד אחרת.
איך?
מנוע מחקר DeepResearch מפשט שאילתות לחלקים קטנים יותר ומאפשר כמעט תמיד הצצה והבנה שקופה של תהליך החשיבה שלו, צעד אחר צעד. בכך הוא יכול גם להציע תובנות הקשריות עשירות הרבה יותר מחיפוש רגיל באמצעות AI ובמקרים מסוימים גם לנמק.
כך מבצע Perplexity מחקר עומק מבוסס AI בחינם:
https://youtu.be/Z1_M2XtsUwY
החיפוש המעמיק של כלי ה-DeepResearch:
https://youtu.be/zm6F0vo2E64
הדיפ ריסרץ' של Chatgpt שעולה 200$ לחודש:
https://youtu.be/jPR1NEerdEk
מדריך לעבודה עם ה-DeepResearch החינמי ומהיר של Grok 3:
https://youtu.be/7pR3bVWZSao
והשוואה בין כמה מודלי Deep Search:
https://youtu.be/5dRxhqtIbOg?long=yes

בשנות התשעים היא הייתה אחת מחברות האינטרנט הראשונות שהצליחו ובגדול. היא הייתה אז המקום שבו גילו רבים את הרשת ושמרו לה אמונים. ובכל זאת הביאו כשלונות ניהוליים, היעדר חזון ושלל טעויות עסקיות ואסטרטגיות את יאהו לבסוף לנפילתה.
ההיסטוריה של חברת האינטרנט יאהו (Yahoo) מתחילה בשנת 1994, בתור אינדקס אתרים שנערך בידי אדם. זה היה מעין מנוע חיפוש אבל לא כזה שנוהל באמצעות אלגוריתמים, אלא יותר אוסף קישורים של אתרי אינטרנט.
בתחילת עידן האינטרנט גילו מרבית הגולשים, את הרשת ואת האתרים שבה, באמצעות חברת יאהו והפורטל המושקע שלה.
החברה הוסיפה עם הזמן גם שירותי מייל והודעות במסנג'ר שפיתחה, אבל מעבר לגיוס עוד ועוד משתמשים לא הייתה חדשנית של ממש.
בשנת 1998 יאהו עשתה את השגיאה הראשונה הגדולה שלה. זה היה כשהגיעו שני הדוקטורנטים, סרגיי ברין ולארי פייג', והציעו לה לרכוש את הטכנולוגיה של מנוע החיפוש שהם פיתחו. יאהו לא ראתה את הפוטנציאל במנוע חיפוש יעיל כל כך יתרון. היא סרבה. בעיקר כי הנהלת החברה העדיפה שהגולשים יבלו אצלה זמן רב ככל האפשר, בחיפושים ובלחיצה על פרסומות...
אם יאהו הושיבה מידענים כדי לאסוף במו ידיהם קישורים לאתרים טובים, גוגל השתמשה בשיטה מדעית, בה אלגוריתם ספר באופן אוטומטי את מספר הקישורים שמקבל כל דף אינטרנט ושקל, אחד אחד, את איכות הקישורים הללו, לפי איכות המקור שלהם.
ואכן, השניים החליטו להעלות לרשת את מנוע החיפוש שהם פיתחו ולעשות זאת בעצמם. התוצאה הייתה מדהימה, כי הוא לא היה טוב. הוא היה מצוין!
כשעלה לאינטרנט מנוע החיפוש של Google. התבררה למנהלי יאהו הטעות האיומה שעשו. התוצאות המדויקות והזריזות של גוגל, בצירוף האלגוריתם האיכותי שהציע תוצאות חיפוש טובות כל כך, הביאו די מהר את יאהו למצב שבו היא הפכה לא רלוונטית בעסקי הליבה שלה - פורטל הקישורים שלה, אותו שער כניסה שהציעה לגולשים אל האינטרנט.
גוגל הפכה מאז לחברת האינטרנט החזקה ביותר בעולם ואחד התאגידים המצליחים בעולם. יאהו, שיכולה הייתה לרכוש אותה במיליון דולר, הפכה לגרוטאה עסקית שהלכה וגססה במשך שנים רבות. גורלן של החברות שכן רכשה, אגב, לא היה מוצלח. היא לא הצליחה להפוך אף אחת מהן להצלחה גדולה יותר ורובן הלכו ונפחו את נשמתן בתוכה.
הנה מצגת וידאו על תולדותיה של חברת האינטרנט יאהו:
https://youtu.be/YyfMnymf-xc
השינויים לאורך השנים בדף הבית של האתר:
https://youtu.be/LzAQT73vqRY
ההיסטוריה של יאהו במונחי שווי:
https://youtu.be/Ec_IHQWyTXY
וסיפורן המורחב של הרכישות של גוגל, שלא היו:
https://youtu.be/SW2GsdC_uw4?long=yes
