» «
קרב מידוויי
מה היה קרב מידוויי ששינה את פני המלחמה באוקיינוס השקט?


זה היה קרב אימתני שבו הכל עמד להשתנות במערכה על השליטה באוקיינוס השקט. בו למד העולם על עוצמת, אך גם על פגיעותן של נושאות המטוסים, נשק חדש ומהפכני שלא היה מוכר לפני כן.

קרב מידוויי (The Battle of Midway) היה אחד הקרבות החשובים וללא ספק הקרב הימי המכריע במערכה באסיה ובאוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה, המערכה בין יפן הקיסרית לבין ארצות הברית של אמריקה.

היפנים המשיכו בו בתכניתם להשתלט על אמריקה ולשלוט בשני צידיו של האוקיינוס השקט. האמריקאים רצו לנקום את מתקפת ההפתעה האכזרית שביצעו המטוסים היפנים בנמל שלהם בפרל הרבור שבהוואיי ולנצח את יפן האימפריאליסטית.

אלה היו כוחות ענק של שתי אימפריות עוצמתיות. הראשונה בהן לא הובסה כבר 350 שנה ותכננה מסע כיבושים עוצמתי. השנייה הופתעה ונקלעה למלחמת עולם שלא תכננה להיות מעורבת בה.

היה זה קרב מידוויי שעתיד לשנות את יחסי הכוחות, תמונת המלחמה אחריו ובעיקר - את המורל של שני הצדדים.

בשעת בוקר תקפה יפן הקיסרית את מידוויי בכוח הימי הגדול ביותר בהיסטוריה. על האי מידוויי פשטו 200 ספינות מלחמה, 8 נושאות מטוסים ענקיות ו-800 מטוסי קרב יפניים. רוב המטוסים הללו הם מטוסי זירו חדישים, עם טייסים יפנים מאומנים ולהוטים לקרב.

מתקפה של המוני מטוסים יפניים שפשטו על המידוויי בבוקר עברה בהצלחה מבחינתם. מה שיפן לא יודעת הוא שצופן שלהם פוענח בחלקו והמודיעין האמריקאי ידע על התכנית מראש. הם לא ידעו שהאמריקאים טמנו להם מלכודת.

כשהגיעו נושאות המטוסים שלהם לסביבה הן הותקפו במטוסי טורפדו קטנים, שמטוסי הזירו היפניים חיסלו די מהר. אבל אז נכנסו מטוסי הדונטלס החדישים של האמריקאים והטביעו בתוך זמן קצר 4 נושאות מטוסים, על מאות המטוסים שבהן.

בקרב הקצר הזה התהפכה על היפנים המכה המכרעת שתכננו על אמריקה. יפן הקיסרית איבדה בו לא רק את נושאות המטוסים שלה. מרבית הכוח האווירי היפני ומיטב הטייסים של יפן אבדו. אחרי המידוויי היפנים לא ינצחו שוב בקרבות ויתמקדו במגננה מתמשכת. מכאן ואילך הם יתחילו בנסיגות, תבוסות ואבדן שטחים, עד להפסד הסופי במלחמה כולה.


הנה סיפורו של קרב מידוויי (עברית):

https://youtu.be/_dML-P7cPxA


המתקפה האווירית על נושאות המטוסים (עברית):

https://youtu.be/nX2vTiTgwa8


קדימון לסרט על קרב המידוויי (מתורגם):

https://youtu.be/IVhK1CjZlO4


וסרט תיעודי על הניצחון האמריקאי בקרב המידוויי:

https://youtu.be/wyFZ3cJRrcg?long=yes
טיסה 19
מה קרה לטיסה 19?



הסיפור של "טיסה 19" (Flight 19) היא אחת הפרשות המסתוריות בתולדות התעופה. מעולם לא נעלמה קבוצת מטוסים שלמה, בטיסה אחת ובלא להותיר עקבות או סימנים לגורלה.

טיסה 19 יצאה בדצמבר 1945 לטיסת אימון שגרתית. 5 מפציצים של הצבא האמריקני המריאו מבסיסם בפלורידה ולא שבו מעולם. מטוס נוסף מתוך 2 מטוסים שיצאו לחפש אותם אבד גם הוא. מהטיסה לא נותרו שרידים כלשהם שירמזו על גורל המטוסים והטייסים.

כנרא שאז החלה להיווצר אגדת "משולש ברמודה". היא נוצרה כשהצטברו הסימנים המוזרים לגבי הטיסה האבודה. הסתבר שהטייסים דיווחו על תופעות מוזרות במהלכה. דווח גם שמפקד הטיסה דיווח בקשר במהלכה, על תקלה במצפני המטוס.

הספר "משולש ברמודה" שפרסם הסופר צ'רלס בֶּרְליץ בשנת 1974 הוסיף הרבה עמימות לעניין. כשנזכרו שכבר במאה ה-15 דיווח כריסטופר קולומבוס ביומנו על סחרור במצפנים של ספינותיו בעת שעבר באזור ואפילו על להבת אש מסתורית שנראתה שם בשמיים, הועצמה האגדה והפכה למיתוס. הפרעות אלקטרומגנטיות שנרשמו באזור בזמן הטיסה האבודה הוסיפו למסתורין.

מיד החלו להתעורר כל מיני תיאוריות מוזרות. היו שגרסו שבאזור יש תעלת זמן מוזרה, אחרים ידעו לתאר כיצד חייזרים אורבים שם ליצורי אנוש תבוניים, טייסים הם בדרך כלל כאלה, כדי לחטוף אותם..

בשנת 1991 נמצאו שלדי מטוסים דומים ליד חופי פלורידה, אבל למרבה הצער כשבדקו את מספרי המנועים התגלה שמדובר במטוסים אחרים.

עד היום ניטש ויכוח אם העילמות של טייסים מתלמדים, שבראשם מפקד עם תקלה במערכת הניווט של מטוסו הוא אירוע אפשרי או שבכל זאת היו אמורים להימצא שרידים כלשהם של כלי הטיס.

יש מומחי תעופה שמתעקשים שבמשולש ברמודה אין יותר תקלות מכל אזור אחר באוקיינוס, בעוד אחרים מתעקשים שכן. המחלוקת נמשכת...


הנה סיפורה של טיסה 19:

http://youtu.be/p_ufz08ru08


וסרט קצר על גורלה וקצה חוט על טיסה תשע עשרה במשולש ברמודה:

http://youtu.be/FfsQBeXWktU


הסבר על ההיעלמות המסתורית הזו של 5 מטוסים שנעלמו בבת-אחת:

http://youtu.be/bcd0qqM_U-c


והטיסה האחרונה של מטוסי טיסה 19 לפרטיה:

http://youtu.be/ODwlTDOfvGE
אנולה גיי
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?



אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.

כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.


הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:

http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s


סיפורו של המפציץ אנולה גיי:

http://youtu.be/AgxTPFWvHjU


ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":

https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo
F-35 לייטנינג II
מהו הופך את F-35 למטוס הקרב הטוב בעולם?



מטוס F-35 לייטנינג II הוא מטוס קרב חמקן שפותח באמריקה, ביחד עם בריטניה. פיתוחו נועד להחליף את מטוסי הקרב של הדור הנוכחי. הוא מכונה "מטוס תקיפה משותף" ועתיד להיכנס לשירות בצבאות ארצות הברית ובריטניה החל משנת 2015.

תכונת החמקנות של המטוס מתייחסת ליכולתו שלא להתגלות על ידי מערכות מכ"מ. זה לא שהוא שקוף לחלוטין למערכות זיהוי מטוסים שכאלה - אך יש לו יכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ של האוייב לגבי מיקומו האמיתי.

האף-35 הוא לא רק מטוס הקרב הכי טוב בעולם, אלא גם המטוס היקר ביותר בהיסטוריה, לפחות עד ימינו. עלות הרכישה של מטוס כזה, אם תכננתם רכישה כזו, היא כ-250 מיליון דולר, משהו כמו מיליארד שקלים.

האף 35 אמור לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו, להתחמק בקלות ממערכות מכ"מ של האוייב ולא להתגלות על ידן, אלא אחרי שיתקוף והכי חשוב - מטוס הקרב הכמעט דימיוני הזה יפיל את מטוסי האוייב הרבה לפני שהם יבינו שהם בקרב אוויר..

המומחים בענף התעופה גורסים שה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון. לפי הערכות בענף התעופה, אחרי ה-F-35 יפותחו למטרות קרב אך ורק כלי טיס בלתי מאוישים - מל"טים.


הנה סיפורו של ה-F35 (עברית):

https://youtu.be/6XbT4o0IMfU


מה הופך את ה-F35 למטוס מעולה? (עברית)

https://youtu.be/Xoc6NDHs0Ys


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


וראיון עם מפקד הטייסת של ה-F35 בחיל האוויר (עברית):

https://youtu.be/t0pzmvEgZuw

חיל האוויר האמריקאי

משקפי שמש
מתי הומצאו משקפי השמש?



עוד לפני המצאתם הרשמית של משקפי השמש במאה ה-20, השתמשו בעדשות כהות קיסרים רומיים, שצפו בעזרתם בגלדיאטורים, בשמש הקופחת. המטרה שלהם לא הייתה אופטית, לתיקון הראייה, אלא כדי למנוע סינוור מקרני השמש.

גם בסין העתיקה עשו שימוש בטכניקות דומות, אך כאן השימוש במשקפיים הכהות היה אחר מהשימוש שעשו בהם הרומים. בסין השתמשו בהם השופטים, כדי שלא להסגיר את רגשותיהם ולא לאפשר למעורבים במשפט, לראות את עיניהם.

הכל המתין למשקפי השמש האמיתיים ואלה אכן הגיעו בשנת 1929. היה זה סֶם פוֹסְטֶר (Sam Foster) האמריקאי, שהמציא את משקפי השמש המודרניים.

טייסים בשנות ה-30 החלו להשתמש במשקפי שמש קלות ואלגנטיות, שנודעו כ"משקפי טייסים" (Aviator Sunglasses). ממציא או לפחות יזם המשקפיים הללו היה טייס חיל האוויר האמריקאי בשם ג'ון מקריי. הוא רצה למנוע את פגיעת השמש, במהלך הטיסות, בראייה של הטייסים.

אחרי כמה שנים החלו גם כוכבי קולנוע ומוסיקה להשתמש במשקפיים כהות. הם עטו על עיניהם משקפי שמש כדי שלא להסתנוור מהפלאשים, מבזקי המצלמות של צלמי העיתונות הרבים שצילמו אותם לעיתונים.


הנה תולדות משקפי השמש:

https://youtu.be/dUOWzHBm0VU


כך התפתחו משקפי השמש לאורך השנים:

https://youtu.be/wwM9mnw4v4s


הנה משקפי הטייסים המקוריים משנות ה-30:

https://youtu.be/DTG4SjDFroA


ומי שהתאהבו די מהר במשקפי שמש היו הנשים:

https://youtu.be/eSNVK75cjSo
F6F הלקט
לאיזה מטוס יש את יחס ההפלות של מטוסים הטוב בהיסטוריה?



אמנם המסרשמיט Bf 109 זכה לשם של אלוף ההפלות העולמי. באמתחתו יש כ-15,000 מטוסי אויב שהופלו, אבל אין הוכחות לכך, בעיקר מכיוון שמפקדות חיל האוויר הגרמני שניהלו את המסמכים שבהם צויינו ההפלות נכתשו בהפצצות בנות הברית.

המסרשמיט גם סבל מיחס הפלות קשה ביותר. מרבית המטוסים הללו הופלו בעצמם.

נראה שיש לו יריב חזק ולא צפוי ועוד מהצד השני של המתרס. שם כל הרישומים נשמרו ושם היחס בין ההפלות של המטוס להפלות שהנחילו טייסיו לאויב הוא מדהים.

מדובר ב-F6F הלקט (Grumman F6F hellcat) שהטיסו האמריקאים אל מול הטייסים היפנים ובכללם טייסי הקמיקזה. אירוני לחשוב שעוד טרם עברו הטייסים המתאבדים לעולמם, הם פגשו, עדיין בעולם הזה, את "חתול הגיהנום" האווירי שהפיל אותם כמו זבובים.

ה-F6F hellcat היה מטוס של הצי האמריקאי, מטוס שפותח ויוצר במהירות, כמעט בחופזה, במהלך המלחמה. הפיתוח והייצור שלו היו כמעט הכי מהירים באותה תקופה. מפעלי גרומן ייצרו במהירות אדירה, במהלך המלחמה, לא פחות מ-1,600 מטוסים כאלה.

זה היה נס, חשבו אז, אם המטוס הזה יהיה טוב. איש לא ציפה שהוא יהיה מעולה.

עד כמה מעולה? - טייסיו של הגרומן F6F הפילו לא פחות מ-5,163 מטוסים של היפנים. היחס בין ההפלות שלו למספר ה"הלקטים" שנפלו הוא נהדר, אם אפשר לכתוב דבר כזה על מלחמה כזו - רק 270 מטוסי F6F נפלו במלחמה נגד הצבא היפני. במילים פשוטות - ביחס הפלות של 19 ל-1, הופלו ממנו כ-5% לעומת ההפלות שלו עצמו את מטוסי האויב היפנים.

אגב, המטוס האלוף הזה לא היה בדיוק מטוס קרב מה"רגילים". מדובר היה במטוס של הצי האמריקאי, אבל על זה כבר בפעם אחרת.


הנה סיפורו של המטוס שהפך לאלוף ההפלות ההיסטורי ובכלל לא היה מטוס קרב (עברית):

https://youtu.be/9ptBuWl0YjA


מעט הסברים על ה"חתול":

https://youtu.be/UwJa-dIeeHI


וההלקט שהופיע בזירה במהלך המלחמה והבריק:

https://youtu.be/7cYJjKSrQos
אושוויץ בירקנאו
למה לא הפציצו בנות הברית את אושוויץ?



לא פעם עולה מאז השואה השאלה הקשה על אי הפצצת מחנות הריכוז וההשמדה הנאציים. הרי למטוסי בנות הברית היה כוח השמדה עצום והם הפציצו ללא הפסקה את ערי ומחנות הצבא של הגרמנים. מדוע לא הפציצו את מחנות ההשמדה ואת תעשיית המוות, שזה מכבר ידעו עליה?

יש טענה שלא הפציצו את אושוויץ מכיוון שחששו לפגוע באסירים. טענה זו היא ככל הנראה אינה הסיבה האמיתית, שכן ניתן היה להפציץ את פסי הרכבת שהביאו יהודים למחנות ההשמדה הגדולים וגם זאת לא נעשה.

טענה אחרת היא שבנות הברית לא ידעו על המתרחש במחנות הריכוז וההשמדה. טענה זו הופרכה על ידי ההיסטוריונים, במיוחד לאחר ששני אסירים ברחו מאושוויץ ב-1944, ונתנו עדות מפורטת ואמינה על מה שמתרחש בה. העדויות שלהם לא הותירו מקום לספק.

הסיבה לכך שהמחנות לא הופצצו היא ככל הנראה ההחלטה העקרונית של בנות הברית, שלא להילחם במטרות אזרחיות. מחנות השמדה וריכוז היו מבחינתם מטרות כאלה.

מפקדי ומנהיגי בנות הברית העדיפו להתרכז במטרות צבאיות בלבד ובניצחון על הנאצים. אם היה מחנה השמדה, מחנה עבודה או ריכוז שמשרת את תעשיית הנשק הנאצית, הרי שהוא היה מטרה. אך אם מחנה שימש להשמדה בלבד, הם לא רצו להתעסק בו ולהשקיע בו משאבים, בעיקר תחמושת אבל גם אנרגיה. כמה עצוב.

ניתן להתווכח עם המוסריות של ההחלטה, אבל חשוב להבינה, בין השאר בהקשר ההיסטורי שלה ותוך הבנה של המנהיגים לגבי מכלול הגורמים של ניהול מלחמת עולם.


הנה הדילמה של הפצצת אושוויץ ומחנות ההשמדה:

https://youtu.be/RwIG2Yaw7SE


הטענה המזעזעת שההחלטה אפילו לא הונחה בפני נשיא ארה"ב:

https://youtu.be/a5kbU57ezrQ


מה שהתגלה למצילים:

https://youtu.be/kOIHRQlQqwU


והסרטון התיעודי על צילומי האוויר של מחנה ההשמדה אושוויץ על ידי חיל האוויר האמריקאי:

https://youtu.be/4aFYsiUaj3Q
F15
כיצד הפך מטוס ה-F15 לאגדה?



מטוס הקרב F-15 הוא ללא ספק ממטוסי הקרב הטובים והמוצלחים בכל העולם. מדובר במטוס קרב מעולה המצטיין בקרבות אוויר ובפעולות תקיפה.

גודלו מאפשר לו לשאת בקלות מגוון של פצצות, טילים ואמצעי חימוש. אחרי ייצור של אלפי דגמים שונים של מטוסי F-15 ברור לכל שבהשוואה לכל מטוס קרב אחר בעולם, מטוסי ה-F-15 הם בעלי כושר נשיאה מצטיין ומוביל, של תחמושת ואמצעי לוחמה.

במהלך השנים F15 הצטיין בתקיפת מטרות קרקע ובביצועי אוויר-קרקע. הוא מטוס נועד לאפשר שמירה על עליונות אווירית.

מאז הגיעו אלינו המטוסים הראשונים מסוגו, בשנת 1976, הוא נחשב לחוד החנית של חיל האוויר של ישראל.

בצה"ל מבצעים מטוסים אלו חלק נכבד מהתקיפות בחזיתות הדרום והצפון. גם בקרבות אוויר הוא מצטיין, כשהטייס הראשון בעולם שהפיל מטוס אויב באמצעות מטוס F-15 הוא טייס חיל האוויר שלנו.

מטוסי F-15 הם שאבטחו את תקיפת הכור הגרעיני העיקרי ב-1981, כששמרו מלמעלה על שמיניית מטוסי ה-F-16 שהשמידו את מבני הכור.


הנה סיפורו של ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/vHRuGMmK_cY


האם F15 הוא בלתי מנוצח (עברית):

https://youtu.be/_9nuD1vZbro


F15 ששרד עם כנף אחת (מתורגם):

https://youtu.be/t739hAxWnxM


וכתבת טלוויזיה על טייסת ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/mgqy17AhweA?long=yes


פנטום
מהו מטוס הפנטום, רוח הרפאים של מטוסי הקרב?



מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות קצת משונה אבל לא לגמרי בלתי מדויק.

מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.

מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.

ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.

היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, אלוף בקרבות אוויר, שיכול לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה במיוחד.

בצי האמריקאי, שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו גם. הן חיל האוויר האמריקאי והן המארינס רצו פנטומים וקיבלו.

ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.

הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון אווירי נחשק שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.

בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.

חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם.

גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.


הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):

https://youtu.be/BXlkHczaqI0


סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:

https://youtu.be/2dUE1jLDf9E


קרב מיתולוגי של הפנטומים של חיל האוויר נגד המיגים המצריים (עברית):

https://youtu.be/OhLJMnJANIM


פנטומים בווייטנאם:

https://youtu.be/dfrscGQKg2g


אגדה עם כנפיים:

https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk


על טייס שהצליח להטיס פנטום ללא חרטום ולהנחיתו בניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):

https://youtu.be/daEt-KhS3xY


מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:

https://youtu.be/iWJlsibySsY


שיר הלל לפנטום:

https://youtu.be/savLtW-HXDQ


וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:

https://youtu.be/HNmm8CAqd-M
מהם המשקפיים המצליחים בעולם?



משקפי ריי בן (Ray Ban) הן כנראה מותג המשקפיים המצליח ביותר. המותג המפורסם נולד בארה"ב. לא כולם יודעים שבמקור הוא נועד לספק משקפי שמש לחיל האוויר האמריקאי.

ואכן, ראשונים נולדו משקפי הטייסים שהפכו המזוהים ביותר עם המותג רייבן. לא מעט בזכותם הפך רייבן להיות המותג הנמכר ביותר בעולם וסמל סטטוס, סממן יוקרה שסלבריטאי העולם מרבים להתהדר בו. החברה נוסדה בשנת 1937 ע"י ג'ון מקרידי, טייס חיל האוויר האמריקאי, שחזר מטיסה וחיפש פתרון לשמש הפוגעת בראיה של הטייסים בעת הטיסה. הוא פנה לחברת באוש אנד לומב ופיתח ביחד איתם משקפי שמש אלגנטיות לטייסים. המשקפיים היו קלים מאוד ביחס למשקפיים שנמכרו אז בשוק וגם נראו אחרת. הן כללו מסגרת מתכת מצופה זהב והעדשות היו עשויות זכוכית בצבע ירוק מינרלי.

השילוב שהציעה רייבן, של אופנתיות עם חדשנות טכנולוגית וחומרים חדשים עם ערכים קלאסיים הפכו את המשקפיים הללו לפופולריות ואהובות מאד כבר מהתחלה. בהמשך יצאו דגמים נוספים, כמו דגם הווייפרר הנערץ של שנות ה-50, שכוכבי רוק הפכו לאחד הדגמים הלוהטים בעולם.

רייבן הפך לאחד המותגים האופנתיים המפורסמים ביותר ולטרנד תמידי. מפורסמים ומצליחים בכל העולם אימצו אותם והשתמשו בהם, מיום צאתן לשוק ועד ימינו. הן הפכו לחלק מהמראה של כוכבי-על ואייקוני תרבות מפורסמים. ביניהם שחקנים כמו אודרי הפבורן וג'יימס דין, כוכבי פופ דוגמת מייקל ג'קסון וליידי גאגא והנשיאים אמריקניים נערצים כג'ון קנדי ואובמה.

אגב, השם "ריי באן" נבחר כי פירושו באנגלית הוא "חוסמי קרניים". קרני השמש, כמובן...


הנה תולדות משקפי רייבן:

http://youtu.be/NHWm3UXytvs


משקפי הטייסים של רייבן:

http://youtu.be/FKekJ8nTa5I


כך פעלו הפרסומות של חברת רייבן והפכו את המותג למצליח בעולם:

http://youtu.be/jcpUrF9_BTM
מהו מטוס ה-F16?



בשנת 1980 קיבל חיל האוויר הישראלי את המטוס שעתיד להיחשב לאחד מטוסי הקרב המבוקשים ביותר בעולם. זה היה מטוס קל וזריז, המסוגל לבצע תמרונים חדים, המטוס המבצעי החדיש ביותר שיש ועבור היצרנית הצלחה שיווקית מדהימה.

מטוס הקרב האמריקאי F16 זכה לכינוי "נץ". הנץ בטבע הוא עוף דורס. ואכן F16 הוא כלי מלחמה מטורף שתוכנן בידי ג'נרל דיינמיקס וראוי להיקרא כך. עם זריזות, עוצמה ויכולת תמרון מצוינת הוא ללא ספק מכונת מלחמה מדהימה, או בקיצור נץ.

אבל איך הוא הפך למטוס קרב מעולה בקרבות אוויר צמודים? - לאף 16 חידושים שונים, שרק טייסים יודעים את משמעותם האמיתית. למשל חופת הבועה שלו, או מוט ההיגוי המותקן בצד ואיך לא? - המושב שלו שנשען לאחור.

זהו גם מטוס הקרב הראשון שהאמריקאים פיתחו ומסוגל לבצע פניות ב-9 ג'י.

ב-1981, שנה אחרי שה-F16 הראשון התקבל בצה"ל, לקחו ה"נצים" הללו חלק מוביל בהפצצת הכור הגרעיני בעיראק. מאז, ולאורך השנים, הם השתתפו באינספור תקיפות צבאיות וקרבות אוויר.

אם מטוסי ה-F35 ידועים ביכולתם להשתמש בטכנולוגיה המטורפת שיש בתוכם כדי להימנע מקרבות אוויר, אפשרו ל"נץ" 16 יכולת התמרון האדירה שלו, המחשוב הסופר מתקדם לזמנו וביצועים אדירים אחרים, להגיע לקרבות אוויר אוויר פנים אל פנים, שהוא ינהל בצמידות מדהימה - עד להפלת מטוס האויב.

היסטורית, מאפשר המיחשוב הזה, של אף 16, למשל, גם לנתק את הקשר המכני או השליטה במשטחי ההיגוי של מוט ההיגוי של הטייס, ה"סטיק". בכך המחשב ממטב את תגובתו של הטייס, מאזן את הפקודה שלו למוט ההיגוי ומתרגם אותה לפקודה מיטבית למטוס.

אגב, על אף ששמו הרשמי של F-16 הוא "פייטינג פלקון", בעברית "בז לוחם", הטייסים האמריקאיים מכנים אותו דווקא "צפע", באנגלית "viper".


הנה סיפורו של ה-F16 (עברית):

https://youtu.be/hF4YhowXi_c


אז איך קרה שמטוסי F16 נכשלו כל כך (עברית):

https://youtu.be/H1X7rF7Ua7o


כך זה לטוס בתא הטייס של F16:

https://youtu.be/Ys7JTWLB33k


סימולטור F16 (ללא מילים):

https://youtu.be/wSB41kzxKlU


ועוד על המטוס המופלא הזה:

https://youtu.be/v_fu7bXwZsI
מהו המטוס הראשון ששבר את מחסום הקול?



מטוס X-15 התפרסם כמטוס הראשון ששבר את מחסום הקול. ה-X15 היה מטוס רקטי ששימש כמטוס ניסוי. הייתה לו טכנולוגיה של טיל והוא אף יצא 13 פעם לכיוון החלל. באחת הפעמים יצא המטוס אל מחוץ לגבולות ה-100 קילומטרים שפירושם יציאה רשמית לחלל.

X15 פותח כמטוס ניסוי רקטי בשנת 1947 על ידי חברת נורת' אמריקן האמריקאית. הוא היה לאבן דרך בהמשך בתכנונם של מטוסים וחלליות ותרומתו למחקר התעופה המתקדם היא גדולה. כמו רבים מההישגים בתחום התעופה והטילים, השתמשו גם בפיתוח ה-X15 בטכנולוגיה שמקורה בפיתוחים של הגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה.


הנה סרטון על הטיסה המהירה ביותר אי-פעם:

https://youtu.be/OHD1FE1ADPo


ועוד מהטיסה המהירה בתולדות האדם:

http://youtu.be/Lr5pvwDZvNU
מה סיפורו של מסוק האפאצ'י?


"המוות השחור" של התעופה הוא האפאצ'י (Apache), מסוק קרב (מסק"ר) בעל עיצוב אגרסיבי ויכולת צבאית מפחידה, שיותר מזכירה טנק מעופף מאשר מסוק. אבל למעשה נולד מסוק הקרב הזה כדי להשמיד טנקים ולא להידמות להם.

יש המכנים אותו "מוות מעופף", כי ממש כמו טנק שעולה לעמדה, יורה ונעלם מאחורי רכס הרים, מסוק האפאצ'י יכול להציץ לרגע, לשגר טיל ותוך שנייה לשוב ולהסתתר מאחורי המחסה, עד שהוא יגיח ממקום אחר.

זהו מסוק הקרב המפורסם ביותר בעולם כרגע. זהו מסוק תקיפה בעל כוח אש עצום, שנולד ב-1975 ופועל בזירות קרב מאז שנות ה-80. הוא גם מתוחכם מאוד ביכולת הלוחמה שלו, למשל בתותח העוצמתי שלו, שנשלט לפי תנועת הראש של הטייס. זה מאפשר לו לזהות מטרה בזווית העין ולהשמיד אותה מבלי שיצטרך לסובב את המסוק או לשנות את כיוון הטיסה שלו.

המסוקים הללו התפרסמו בסרטוני טלוויזיה ממלחמת המפרץ, בהם נראו בקרבות נגד הצבא העיראקי, כשהם מנהלים לוחמה ביחידות שריון עם טנקים עיראקיים.

אבל האפאצ'י הוא גם מכונה מוגנת ביותר. יש לו למשל שני בתי מנוע נפרדים, שגם אם אחד מהם נפגע, הוא יוכל להמשיך במשימה עם השני בלבד. גם לוחות השריון שמצפים את חלקו התחתון ומגינים עליו מפני תותחים נגד מטוסים, או תא הצוות שלו שמוקף בהגנת טיטניום מטורפת - החבר הזה בא לספק לטייסים את הסחורה ולשמור עליהם בחיים, ללא פשרות.


הנה היתרונות של מסוק התקיפה האמריקאי אפאצ'י (עברית):

https://youtu.be/jmddE0U4nTQ


טייסת מסוקי אפאצ'י במלחמת לבנון השנייה (עברית):

https://youtu.be/vW8qsZz4738


טיסה במסוק אפאצ'י:

https://youtu.be/b2Vjr_trYXE


איך אפאצ'י הישראלי עומד מול החדש באמריקה? (עברית)

https://youtu.be/HSshOd5atDk
מהו השטן הדו-זנבי שניצח את הנאצים והיפנים?



המטוס הזה היה מטוס הקרב הכבד הראשון של ארצות הברית, אבל הוא היה הרבה יותר מהיר מקודמיו, ירה כמו צלף מטורף עם כוח אש של פלוגה, כונה "השטן הדו-זנבי" וניצח את הנאצים והיפנים במלחמת העולם השנייה.

מפתחיו נענו לדרישת חיל האוויר האמריקאי למטוס קרב ארוך טווח, שיצוד מפציצים בדרכם למטרה וייירט אותם. לוקהיד של אותם ימים הייתה חברה צעירה וללא ניסיון או הוכחות גדולות ליכולותיה בעיצוב מטוסי קרב. אבל איכשהו זכה במכרז העיצוב של מהנדס מטוסים צעיר שלה, קלרנס "קלי" ג'ונסון. ה"לייטנינג" היה להיט הבכורה שלו, אבל הפילו המטוס המופלא הזה לא רמז איזה עתיד גדול מצפה לאיש. ג'ונסון הפציץ, תרתי משמע. הוא גדל והפך בחייו להיות אגדה. הוא חתום על שלל הצלחות אווירונאוטיקה, כולל "הציפור השחורה".

משולחנו נולד מטוס מצוין, שעמד בכל היעדים שלשמם נבנה. כמטוס רב-שימושי הוא ביצע בהצטיינות משימות מגוונות במיוחד - מצילום, סיור וסיוע קרוב ועד קרבות אוויר, הפצצות צלילה וליווי מפציצים ארוכי טווח.

כי ה-P38 אכן פותח לצרכים שהגדירו בצבא והוא זכה לשם Interceptor, בעברית "מיירט". עם ארבעה מקלעי 0.5 אינץ' ותותח 20 מ"מ, שמותקנים על האף הארוך והמוצק שלו, ה"לייטנינג" ירה למרחק של 750 מטרים, מרחק בלתי אפשרי ששום מטוס קרב אמריקאי או יפני לא התקרב אליו, מה שנתן לו יתרון אדיר גם בקרבות אוויר עם הטייסים היפנים, שנדהמו מהמרחק בה מפילים אותם.

האמת שהוא התחיל עם בעיות בטיחות שאיימו לקרקע אותו, אבל אחרי שתוקן הוא הפך למטוס קרב כל כך משובח עד שיוצר לאורך כל ימי מלחמת העולם הזו. על המהירות האדירה שלו הקברניט מספר שבאחת מטיסות הניסוי של P38 הוא גמע את המרחק כל כך מהר, שבשדה התעופה עוד לא היו מוכנים לנחיתתו. מכיוון שהוא לא קיבל אישור נחיתה והדלק עמד לאזול בו לחלוטין, הטייס האומלל נאלץ לנחות נחיתת אונס במגרש גולף סמוך לשדה התעופה.

כך נולד הכינוי של מטוס הקרב האמריקאי לוקהיד P-38 - "לייטנינג", ברק...

P38 התאפיין בגוף מרכזי וקטנטן, אף ארוך במיוחד ובשני צידיו שני מנורים, כלומר כנפיים דקות ומאורכות שעליהן הותקנו שני המנועים שלו. בקצה שלו, סגרה אותו מאחור ומצד לצד, מסגרת הזנב הכפולה. לשלמות הזו והביצועים חסרי התקדים היה מחיר תכנוני של הורדת פריטים כבדים ומיותרים. הטייסים, בהתאם, לא אהבו את תא הטייס הזעיר שלו, שאילץ אותם ובמיוחד את הגבוהים שבהם להתקפל לאורך כל הטיסה. הרגיז אותם מיכל החמצן שהם נאלצו להעלות איתם ידנית לכל טיסה, במקום מכלי חמצן קבועים שבהם פונקו טייסים במטוסים אחרים. היה גם עניין הכיסא הקטן והלא מפנק שהם נהגו לומר שמזכיר יותר מושב של אופניים מכיסא טייס קלאסי. והכי מרגיזה היה האילוץ להישאר בתחתונים וגופיה בשל הוויתור על מסלולי ההחלקה לאחור הכבדים של חופת הטייס, שלא אפשרה לפתוח בטיסה חלון, בניגוד למטוסים "רגילים" עם החופה המוזזת לאחור, שאפשרו לפתוח חלון כשלוהט בתא הטייס...

ועדיין, "מטוס הלייטנינג" היה אחד המטוסים הכי חשובים ונערצים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם יכולות מהירות מטורפות וטווח אש משוגע, הוא פעל בכל הזירות, מאירופה נגד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, דרך חזית הודו-סין ובעיקר בזירת האוקיינוס השקט, בה הרבה לנקום במפציצים היפנים שהתחילו את המלחמה נגד ארצות הברית.

במלחמת העולם השנייה, מי שנודע כאלוף ההפלות האמריקאי של כל הזמנים, ריצ'רד בונג, הטיס מטוס P-38. איתו הוא הפיל 40 מטוסים יפניים בזירת האוקיינוס השקט.

הלייטנינג היה אחד המטוסים העיקריים של צבא ארצות הברית בזירות האלה וגם בתום המלחמה הוא המשיך לבצע משימות בחיל האוויר האמריקני, עד לכניסתו לשירות של מטוס ה-P51 "מוסטנג".

מבצעית הוא טס במשך 8 שנים, לאחר שנכנס לשירות פעיל ב-1941 ושירת את האמריקנים עד לשנת 1949. אבל הוא וממשיכיו ה"לייטנינגס" לדורותיהם, לא הפסיקו לככב. בשנות ה-80 ניצח ה-XR749 של ה"לייטנינג" את מטוס הקונקורד העל-קולי, ששום מטוס אחר לא הצליח לנצח. ולכבוד הגדול שמגיע לו הוא זכה כשהחליטו לקרוא למטוס ה-F35 החדיש כל כך על שמו.


הנה מטוס הלייטנינג (עברית):

https://youtu.be/AeOZH3kaELU


איך השיג את כל מתחריו:

https://youtu.be/j4c6L2UjkRY


חיסל מטוסים גרמנים בכמויות:

https://youtu.be/N4iGbB2vzDs


ואחד מהממשיכים שלו, ה-XR749 של הלייטנינג, שהשיג תוצאות מדהימות באייטיז (עברית):

https://youtu.be/LRLoFGSCbXE
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

אחד ממטוסי התדלוק המוכרים בעולם היה הבואינג KC-135 סטרטוטנקר (Boeing KC-135 Stratotanker), ששימש במשך שנים רבות לתדלוק ותובלה בליל האוויר והצבא והאמריקאי, כמו גם בחילות אוויר נוספים.


#סוגי תדלוק אווירי
ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


כך פועל התדלוק האווירי (עברית):

https://youtu.be/9wbvQA7uzns


תולדות התדלוק האווירי (עברית):

https://youtu.be/NsgjDLc3YOs


הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c

כך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של מטוס התדלוק B52:

https://youtu.be/UFqRp0r0fNY


ותדלוק מטוס קרב בחיל האוויר הישראלי:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
מה סיפורו של מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב.

הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים. בפשטות זה אומר שמטוס הוקאיי מעל שמי אילת יכול לגלות מטוס סורי שחודר בצפון הארץ.

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון המוגבל במקום של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


המראה של הוקאיי מסיפון של נושאת מטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והטיסה בהוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
איך שבר צ'אק ייגר את מחסום הקול?



זה היה ניסוי נוסף בסדרת הניסויים שנערכו עם מטוס ה-XS-1 המהיר. בימים הקודמים ניסה שוב ושוב טייס הניסוי הנועז שנבחר להטיסו, לשבור את מחסום הקול.

קראו לטייס הזה צ'אק ייגר (Chuck Yeager) והוא נבחר על ידי קולונל אלברט בויד, מייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, להיות הטייס שישבור, לראשונה בתולדות האנושות, את מחסום הקול. שוב ושוב שוגר מטוס הניסוי שלו, ממטוס גדול שנשא אותו לשמיים, מפציץ B-29 גדול.

מטוס הניסוי המהיר שבתוכו ישב צ'אק ייגר כונה XS-1 (בהמשך הוא יהפוך לבל X-1). הוא היה מטוס בעל מנוע רקטי מהיר מאד, שבכל טיסה הלך והתקרב אל מהירות הקול, מאך 1.

ייגר היה מוכן לסכן את חייו. לא מעט מומחי תעופה וטייסים מנוסים העריכו אז שניסיון לעבור את מהירות הקול יגרום למטוס לזעזועים כה חזקים עד שהוא יתפרק לרסיסים. אבל בבוקר הזה, בפעם השמינית שניסה לחצות את מהירות הקול, הוא הלך והגדיל את מהירותו, עד שבגובה 43,000 רגל הוא הגיע למהירות של 1.06 מאך.

מעט לפני כן, ברגע שייגר חצה את מהירות הקול, נשמע הבום העל-קולי הראשון בהיסטוריה. מרבית הצופים שעל הקרקע הופתעו מהרעש החזק, אבל השמחה הייתה גדולה כשראו ששבירת מחסום הקול לא אומרת שגם המטוס נשבר..

לאחר שהטיסה החלקה הסתיימה בנחיתה מושלמת של המטוס הכתום התברר שייגר קנה את עולמו. הוא היה לטייס המהיר בעולם, שיא שבאופן טבעי עמד להישבר בתוך זמן קצר. אבל לזכותו נותר ההישג החלוצי ההיסטורי של הטייס האמיץ שחצה את הגבול שרבים העריכו שלא ניתן לעבור והוביל את עולם התעופה לשיאי מהירות חדשים.


הנה הקריירה המטורפת של צ'אק ייגר (עברית):

https://youtu.be/8LTuaj6-4mg


על סיפור שבירת מחסום הקול (מתורגם):

http://youtu.be/JO4_VHM69oI


ייגר בגיל 89 בטיסת כבוד שערכו לו על מטוס F15:

http://youtu.be/y73tnUn6ETY


סצנה מסרט תיעודי עליו שמראה כיצד הוא שובר את שיא המהירות:

https://youtu.be/i_rFAo358bU


וסרטון תיעודי על המטוס הראשון שעבר את מהירות הקול:

https://youtu.be/LkjjgrAfbSU?long=yes


מה סיפורו של מסוק הצ'ינוק האייקוני?



כשמביטים בשמיים ורואים את מסוק הצ'ינוק (CH-47 Chinook), קשה שלא להתפעל מהמראה המיוחד שלו. אבל הוא לא רק יוצא דופן בעיצוב ובתכנון שלו. מדובר באגדה חיה של הליקופטר, מסוק שיכול למחוגי הזמן, משתדרג ומתפקד ללא הפסקה והפך כבר מזמן לעל-זמני.

מדובר באחד המסוקים הגדולים והמרשימים ביותר שנבנו אי פעם. עם שני רוטורים מלמעלה, מהירות של 260 קילומטר לשעה, תכנון רוטור, טנדם ומנועים ייחודיים המאפשרים לו כולם לטוס ביציבות ובמהירות שכמעט ואין להם מתחרים בעולם המסוקים.

הצ'ינוק נקרא רשמית CH-47 וקיבל את הכינוי משמו של שבט אינדיאני מאזור אורגון במדינת וושינגטון. הסיפור שלו מתחיל בשנות החמישים של המאה הקודמת. חברת בואינג, שכולנו מכירים היום בזכות המטוסים האזרחיים שלה, החליטה לפתח מסוק שיוכל לשאת משאות כבדים במיוחד. המהנדסים של בואינג בחרו בתכנון מיוחד עם שני רוטורים - אחד בקדמת המסוק ואחד בזנב שלו. התכנון הזה נתן למסוק יכולת לשאת משקלים שמסוקים רגילים לא יכלו אפילו לחלום עליהם.

המסוק האייקוני הזה, שמזכיר במראהו בננה מעופפת ענקית, נכנס לשירות בצבא האמריקאי בשנת 1962, ומאז הוא לא מפסיק להפתיע. מדובר במסוק שיכול לשאת בבת אחת כ-40 חיילים מצוידים (בעבר היה קטן יותר), או משקל של משאית בינונית. הוא יכול לשאת ציוד בתא הנוסעים או כמטען למטה ולהגיע למרחק של יותר מ-700 קילומטרים בטיסה אחת. בגובה, הוא יכול להגיע לכמעט שישה קילומטרים מעל פני הים - גובה שבו אפילו הררי האלפים נראים נמוכים.

כבר במלחמת וייטנאם, הצ'ינוק הפך לגיבור אמיתי. החיילים כינו אותו "סוס העבודה" כי הוא עשה את כל העבודה הקשה - הוביל חיילים, אספקה וארטילריה, פינה פצועים, הנחית כוחות, ואפילו חילץ מסוקים אחרים שנפגעו. הוא עבד בתנאים קשים של חום, לחות וגשם ולא הפסיק לטוס.

מאז, הצ'ינוק השתתף בכל מלחמה ומבצע צבאי משמעותי של צבא ארצות הברית. במלחמות המפרץ הוא הוביל כוחות מיוחדים דרך המדבר, ובאפגניסטן הוא הפגין את יכולתו המדהימה לטוס בגבהים של ההרים הגבוהים ביותר. גם כיום, מעל 60 שנה אחרי שהצ'ינוק הראשון המריא, ממשיך האייקון המרחף לטוס ולהשתפר וצבאות שונים בעולם משתמשים בו גם הם בהצלחה.

במהלך השנים, המסוק עבר שינויים והשתכללויות רבות. הגרסה המודרנית שלו, ה-CH-47F, היא כמו מחשב מעופף - מצוידת במערכות ניווט מתקדמות, מסכי תצוגה דיגיטליים, ויכולת לטוס בלילה כאילו היה יום. למרות כל השכלולים, הצורה הבסיסית של המסוק נשארה כמעט ללא שינוי - עדות לכך שהתכנון המקורי היה פשוט מושלם.

הצ'ינוק הוא לא רק מסוק צבאי. בזמן אסונות טבע, הוא משמש להצלת אנשים ולהעברת ציוד חירום. הוא עוזר בכיבוי שריפות ענק על ידי נשיאת מכלי מים גדולים, ואפילו מסייע בהובלת ציוד כבד לאתרי בנייה במקומות מרוחקים שמשאיות לא יכולות להגיע אליהם.

הסיפור של הצ'ינוק הוא דוגמה מצוינת לתכנון טוב ואמין שעומד בקלות במבחן הזמן. בעוד שמטוסים ומסוקים רבים באים והולכים, הצ'ינוק ממשיך לטוס ולהוכיח את עצמו ואף הפך למסוק אזרחי, המתמחה בפרויקטים מיוחדים שבהם נדרש שינוע אווירי נגיש לכל מקום.

מאחד הכלים החשובים והמשפיעים ביותר בתולדות התעופה הצבאית, הוא הפך גם למסוק חילוץ אזרחי, אלוף בסיוע הומניטרי ומסייע בהצלה ובמקרי אסון.

כיום הצ'ינוק הפך גם למכבה שריפות מצטיין. בגרסת ה"הלי-טנקר", המיועדת לכיבוי אש, הוא מסוגל להפיל כמויות מים עצומות ולעשות זאת בדיוק רב, העולה על זה של מטוסי הסופרטנקר, מה שמאפשר לו ניצול מעולה של המים שהוא מביא איתו.


הנה מסוק ה- CH-47 Chinook (ללא מילים):

https://youtu.be/gENwRfwFR4c


הצ'ינוק התפרסם במלחמת וייטנאם:

https://youtu.be/fc6XpuSdCUo


מבצע הצלה מדהים של מסוק CH-47 בהר גבוה ובזווית מטורפת:

https://youtu.be/Z2IMTOamZSU


בתור "הליטנקר", הצ'ינוק מפציץ המים ומכבה שריפות מצטיין:

https://youtu.be/bNlfIzCM3yo


על יכולות הכיבוי המופלאות והמדויקות שלו:

https://youtu.be/pjMwwteNUEQ


וסרטון מקיף על המסוק האייקוני ביותר בעולם:

https://youtu.be/g90QUoORmc0?long=yes
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0


וסרטונים אותנטיים שלהם:

http://youtu.be/I36cglDOtJg
מהו המסוק המרובע שהפך סמל ללחימת ארה"ב בווייטנאם?



מבין הכלים והטכנולוגיות שהצטלמו ודווחו כל ערב בטלוויזיה על מלחמת וייטנאם, אין ספק שהכלי שהפך לסמל הבלתי מעורער של הלחימה האמריקאית בווייטנאם הוא הליקופטר מרובע, מעט משונה בצורתו אז, אבל כזה ששינה את המלחמה המודרנית - מסוק היואי (Huey) האגדי.

מהרגע הראשון היה ה-Huey מסוק אמין, בעל מנוע יחיד ובעל כושר נשיאה מצוין, קל להטסה ובידי טייס יחיד, בנוי בצורת טנק אווירי, רב-תכליתי וכזה שתחזוקתו נמוכה ופשוטה יחסית ונראה ונשמע מצוין.

מהרגע הראשון הוא התאים בווייטנאם למשימות של ניוד אווירי של לוחמים ופינוי רפואי של נפגעים. מסוק שירות שגם כיום הוא המסוק האמריקאי המוכר ביותר בעולם.

במהלך המלחמה, הציל המסוק של מלחמת וייטנאם יותר אנשים מכל כלי טיס אחר, חילץ פצועים בשימוש כוחות הרפואה ושיפר את ניהול הלחימה של הצבא האמריקאי. החיילים האמריקאים ראו בו את מסוק החילוץ, מסוק ההצלה ומסוק התובלה העיקרי שלהם, סמל טוב שהמראה שלו הפך עבורם למראה התקווה.

אין פלא שמסוק היואי "UH-1", שהיה לסמל של כוחות הלחימה של ארה"ב בווייטנאם, עדיין פעיל גם היום. מעל 65 שנה לאחר השקתו הוא עדיין פעיל, כשמבחר גרסאות של ה"יואי" פעילות בשירות צבאי ואזרחי גם יחד.

במהלך השנים ייצרה המפתחת והיצרנית, חברת Bell Helicopter, יותר יואיז מכל מטוס צבאי אחר של אמריקה, מלבד ה-Consolidated B-24.


הנה מסוק היואי שהפך לגיבור המלחמה הזו והפך למלך (עברית):

https://youtu.be/Bg1fmvsSYxE


עוד פרטים על הגיבור המעופף של וייטנאם:

https://youtu.be/zlIxSw-aOfc?si=X60A2jO1MNFYLocE

המסוקים הללו כיכבו על מסכי הטלוויזיה ערב אחרי ערב:

https://youtu.be/89_3DgW_7mg


וסקירת האבולוציה של מסוק היואי האגדי והרב-תחומי (עברית):

https://youtu.be/Q7ShPnz_ZPQ?long=yes
מהו המבצר המעופף B17?



המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה.

למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.

המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.

גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.


הנה סיפורו של ה-B17, "המבצר המעופף" (עברית):

https://youtu.be/T_VsKsC-rVU


המבצר המעופף בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s


על המטוס הזה התרחש אחד מביטויי הרעות וההקרבה מהיפים בהיסטוריה:

https://youtu.be/ddNAh3DCvZM


סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/d3S5CAXDtdk


מבצר מעופף לאספנים:

http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw


וקדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?
מה היה ענק הים של הווארד יוז?
מה היה מטוס הקטלינה, הסירה המעופפת?
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?
מה הופך מפציץ למפציץ חמקן?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.