שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מי המציא את ההקפצות בגיטרה באס?
ראיתם פעם נגן גיטרה באס מצליף באגודל שלו, ממש מכה באגודל על מיתרי הגיטרה באס ומייצר מהלכי באס בקצב מדויק ומודגש?
להצלפה הזו על המיתרים יש היסטוריה. קוראים לטכניקה הזו "סלאפינג" והמציא אותה לארי גרהם, הבסיסט של להקת סליי ומשפחת סטון. ההמצאה הנפלאה הזו הפכה לנחלת נגני באס בכל העולם, אבל היא נולדה כתוצאה מבעיה.
את הסלאפינג, הקפצות האגודל (Slap bass) גרהם פיתח עוד בילדותו, כשליווה את אימו בגיטרה באס. זה נולד ביום אחד שבו גילה שהיא פיטרה את המתופף. לא היה ברור אם זה בגלל מחסור בכסף או שלא אהבה את הבחור, אבל לארי הרגיש שהקצב של תוף הבאס והסנייר חסרים לו. הוא צריך קצב שיעבוד עם ועל הבאס שלו.
גרהם חשב וחיפש פתרון. די מהר הוא עלה על טריק. כשהקיש באגודל שלו על מיתרי הבאס, הוא שם לב שהוא הצליח להפיק צליל של באס שנשמע כאילו הוא מנוגן בו זמנית עם תוף הבאס. כך מצא עצמו לארי מתחיל להקיש על גיטרת הבאס שלו, במקום לפרוט סתם. כשהוסיף הקפצות עם האצבע על המיתרים הנוספים, הוא שם לב שנוצר גם תחליף מסוים לסאונד של תוף הסנייר.
לארי גרהם הצליח ליצור קצב כמו של תופים - ללא תופים!
הטכניקה הזו שימשה אותו בילדות אבל בבגרותו הוא מיעט לנגן בה. הרי היו בכל ההרכבים מתופפים... אבל כשניגן עם להקת הFאנק האגדית "סליי ומשפחת סטון", הוא החל לשעשע את חברי הלהקה בנגינה כזו. הם התלהבו והחמיאו לו. כך יצא שכשחשף את הנגינה הזו על הבמה, כנגן מקצועי, היא התאימה בול לסגנון הFאנק הקצבי.
די מהר החלו נגני באס בכל העולם לחקות אותו. כולם החלו לנגן בה וההתלהבות הייתה אדירה. גם בלייב וגם בהקלטות, ה"סלאפינג" הפך לאחת השיטות הפופולריות לתת גרוב וסאונד באס גרובי לביצועי פאנקי מיוזיק. סאונד נולד!
הבסיסט לארי גרהם מספר על לידת הסלאפינג:
https://youtu.be/_lIbvj2EBqM
סלאפינג מטורף:
https://youtu.be/eteFo483GUs
להקת סליי ומשפחת סטון:
https://youtu.be/yH1FHrwLYZw
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים הרבו להקפיץ בטכניקת Slap:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
יוסי פיין בתזמורת הג'אז הישראלית:
https://youtu.be/xCG5bPF7EGs
אושיית הטיק טוק באס בלו דטייגר:
https://youtu.be/waQbA2hB67w
ושיעור ראשון בסלאפינג:
https://youtu.be/En1U1P9di64
מה עושה גיטרה באס?
מיתרים גדולים, צליל שיותר מרגישים מאשר שומעים ונגנים שתמיד נמצאים ברקע ואף פעם לא בפרונט - מה הסיפור של גיטרת הבאס (Bass Guitar)?
הרי סגנונות כמו ג'אז, בלוז, פופ ורוק עושים בה שימוש רב, ממש כמו בגיטרה החשמלית ובגיטרה האקוסטית בעלת מיתרי המתכת.
גיטרה באס היא כלי נגינה מוגבר שלא כולם מבינים. מה בדיוק הצליל של הגיטרה הענקית הזו, בדרך כלל עם 4 המיתרים השמנמנים שלה?
גיטרות באס, כדאי לדעת, יהיו תמיד מעט יותר ארוכות מגיטרות חשמליות. הסנטימטרים הנוספים הללו יהפכו את צליליהם לנמוכים יותר, כי מיתר ארוך יותר משמעותו צליל נמוך יותר.
כמו בגיטרה החשמלית, גם בבאס החשמלית נקלט צליל כל מיתר על ידי מיקרופונים זעירים שנקראים "פיקאפים" (Pickups). הצליל מומר לזרם חשמלי שעובר בכבל חשמלי אל המגבר, בו הוא יוגבר ויתורגם בחזרה לצליל שמושמע מהרמקולים.
מיתריו של הכלי, שנולד במטרה להחליף את הקונטרבס במוסיקה קלה, מכוונים מהנמוך ביותר על מי-לה-רה וסול, בדיוק אוקטבה נמוך מ-4 המיתרים הנמוכים של הגיטרה.
מי שייצר את גיטרת הבאס הראשונה בשנת 1951, באופן תעשייתי הוא ליאו פנדר, מייסד חברת פנדר (Fender) והאיש שפיתח וייצר גם את הגיטרה החשמלית הראשונה.
גיטרת הבאס נועדה לענות על הצורך בעוצמת השמע הגבוהה שנדרשה לסגנונות הרוק המתפתחים מסגנון הרוק'נ'רול, עוצמה שהקונטרבס לא מסוגל לספק.
עם זאת, בגיטרות באס מיוצרות ונמכרות גיטרות בעלות צוואר חלק וללא סריגים, כמו בקונטרבס, גיטרות המכונות "פרטלס באס" (Fretless Bass, באנגלית "ללא סריגים").
בהמשך נכנסו יצרני גיטרות באס נוספים, כמו גיבסון, הופנר, איבנז, ריקנ'בקר, מיוזיקמן וגם וורוויק, הפחות מוכרת מביניהן.
באסיסטים יודעים שאת הבאס מרבית המאזינים הפחות מיומנים כמעט ולא שומעים. זאת אומרת, הם כן שומעים אבל איכשהו הצליל שלה לא ממש בולט לאוזניהם. למעשה ניתן לומר בביטחון שהמאזינים ישמעו הרבה יותר טוב דווקא כשהבאס לא ינגן.
נתחיל בהבנת הבאס עצמו (עברית):
https://youtu.be/v601Zue3Ub4
גיטרה באס:
https://youtu.be/sgzocBF7iuQ
להחזיק קצב:
https://youtu.be/WdEwvdlDcBI
מרקוס מילר, באסיסט מדהים, מלווה שיר בטכניקה ויצירתיות אופייניים:
https://youtu.be/KVMuparhtks
סולו באס נהדר של ג'קו פסטוריאוס - גדול נגני הבאס עליו השלום:
https://youtu.be/lEKwLwbrYnM
משורר הבאס מרקוס מילר, בלייב:
https://youtu.be/aSKS7nN8o8E
נגן באס מיומן מנגן בטכניקת ה"טאפינג" בה מפיקים את הצלילים בהקשה על המיתרים הנכונים באצבעות היד הפורטת:
https://youtu.be/nnq3ZW6OyTI
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים החלו להקפיץ בטכניקה שנקראת "סלאפינג" (Slap bass) ו"פופינג" - משיכת המיתרים הגבוהים, עם האצבע או הזרת:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
סלאפינג מרתק של יוסי פיין הישראלי:
https://youtu.be/XR-ruXHfyLk
הבאסיסטים הגדולים בתולדות מוסיקת הרוק:
http://youtu.be/UpjQmgNxtYw
אברהם לבוריאל - נגן ההקלטות הכי עסוק בעולם:
https://youtu.be/8KU5keZlQ6k
גיטרה באס עם 6 מיתרים מאפשרת ממש לככב, במיוחד כשנוספים לה אוברטונים והקפצות סלאפינג:
https://youtu.be/nFZ92XikftU
ונגנית הבאס המדהימה מוהיני דיי היא סולנית בס הודית ומוסיקאית-על צעירה:
https://youtu.be/DFpouPPR19E?long=yes
הקפצות

ראיתם פעם נגן גיטרה באס מצליף באגודל שלו, ממש מכה באגודל על מיתרי הגיטרה באס ומייצר מהלכי באס בקצב מדויק ומודגש?
להצלפה הזו על המיתרים יש היסטוריה. קוראים לטכניקה הזו "סלאפינג" והמציא אותה לארי גרהם, הבסיסט של להקת סליי ומשפחת סטון. ההמצאה הנפלאה הזו הפכה לנחלת נגני באס בכל העולם, אבל היא נולדה כתוצאה מבעיה.
את הסלאפינג, הקפצות האגודל (Slap bass) גרהם פיתח עוד בילדותו, כשליווה את אימו בגיטרה באס. זה נולד ביום אחד שבו גילה שהיא פיטרה את המתופף. לא היה ברור אם זה בגלל מחסור בכסף או שלא אהבה את הבחור, אבל לארי הרגיש שהקצב של תוף הבאס והסנייר חסרים לו. הוא צריך קצב שיעבוד עם ועל הבאס שלו.
גרהם חשב וחיפש פתרון. די מהר הוא עלה על טריק. כשהקיש באגודל שלו על מיתרי הבאס, הוא שם לב שהוא הצליח להפיק צליל של באס שנשמע כאילו הוא מנוגן בו זמנית עם תוף הבאס. כך מצא עצמו לארי מתחיל להקיש על גיטרת הבאס שלו, במקום לפרוט סתם. כשהוסיף הקפצות עם האצבע על המיתרים הנוספים, הוא שם לב שנוצר גם תחליף מסוים לסאונד של תוף הסנייר.
לארי גרהם הצליח ליצור קצב כמו של תופים - ללא תופים!
הטכניקה הזו שימשה אותו בילדות אבל בבגרותו הוא מיעט לנגן בה. הרי היו בכל ההרכבים מתופפים... אבל כשניגן עם להקת הFאנק האגדית "סליי ומשפחת סטון", הוא החל לשעשע את חברי הלהקה בנגינה כזו. הם התלהבו והחמיאו לו. כך יצא שכשחשף את הנגינה הזו על הבמה, כנגן מקצועי, היא התאימה בול לסגנון הFאנק הקצבי.
די מהר החלו נגני באס בכל העולם לחקות אותו. כולם החלו לנגן בה וההתלהבות הייתה אדירה. גם בלייב וגם בהקלטות, ה"סלאפינג" הפך לאחת השיטות הפופולריות לתת גרוב וסאונד באס גרובי לביצועי פאנקי מיוזיק. סאונד נולד!
הבסיסט לארי גרהם מספר על לידת הסלאפינג:
https://youtu.be/_lIbvj2EBqM
סלאפינג מטורף:
https://youtu.be/eteFo483GUs
להקת סליי ומשפחת סטון:
https://youtu.be/yH1FHrwLYZw
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים הרבו להקפיץ בטכניקת Slap:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
יוסי פיין בתזמורת הג'אז הישראלית:
https://youtu.be/xCG5bPF7EGs
אושיית הטיק טוק באס בלו דטייגר:
https://youtu.be/waQbA2hB67w
ושיעור ראשון בסלאפינג:
https://youtu.be/En1U1P9di64

מיתרים גדולים, צליל שיותר מרגישים מאשר שומעים ונגנים שתמיד נמצאים ברקע ואף פעם לא בפרונט - מה הסיפור של גיטרת הבאס (Bass Guitar)?
הרי סגנונות כמו ג'אז, בלוז, פופ ורוק עושים בה שימוש רב, ממש כמו בגיטרה החשמלית ובגיטרה האקוסטית בעלת מיתרי המתכת.
גיטרה באס היא כלי נגינה מוגבר שלא כולם מבינים. מה בדיוק הצליל של הגיטרה הענקית הזו, בדרך כלל עם 4 המיתרים השמנמנים שלה?
גיטרות באס, כדאי לדעת, יהיו תמיד מעט יותר ארוכות מגיטרות חשמליות. הסנטימטרים הנוספים הללו יהפכו את צליליהם לנמוכים יותר, כי מיתר ארוך יותר משמעותו צליל נמוך יותר.
כמו בגיטרה החשמלית, גם בבאס החשמלית נקלט צליל כל מיתר על ידי מיקרופונים זעירים שנקראים "פיקאפים" (Pickups). הצליל מומר לזרם חשמלי שעובר בכבל חשמלי אל המגבר, בו הוא יוגבר ויתורגם בחזרה לצליל שמושמע מהרמקולים.
מיתריו של הכלי, שנולד במטרה להחליף את הקונטרבס במוסיקה קלה, מכוונים מהנמוך ביותר על מי-לה-רה וסול, בדיוק אוקטבה נמוך מ-4 המיתרים הנמוכים של הגיטרה.
מי שייצר את גיטרת הבאס הראשונה בשנת 1951, באופן תעשייתי הוא ליאו פנדר, מייסד חברת פנדר (Fender) והאיש שפיתח וייצר גם את הגיטרה החשמלית הראשונה.
גיטרת הבאס נועדה לענות על הצורך בעוצמת השמע הגבוהה שנדרשה לסגנונות הרוק המתפתחים מסגנון הרוק'נ'רול, עוצמה שהקונטרבס לא מסוגל לספק.
עם זאת, בגיטרות באס מיוצרות ונמכרות גיטרות בעלות צוואר חלק וללא סריגים, כמו בקונטרבס, גיטרות המכונות "פרטלס באס" (Fretless Bass, באנגלית "ללא סריגים").
בהמשך נכנסו יצרני גיטרות באס נוספים, כמו גיבסון, הופנר, איבנז, ריקנ'בקר, מיוזיקמן וגם וורוויק, הפחות מוכרת מביניהן.
באסיסטים יודעים שאת הבאס מרבית המאזינים הפחות מיומנים כמעט ולא שומעים. זאת אומרת, הם כן שומעים אבל איכשהו הצליל שלה לא ממש בולט לאוזניהם. למעשה ניתן לומר בביטחון שהמאזינים ישמעו הרבה יותר טוב דווקא כשהבאס לא ינגן.
נתחיל בהבנת הבאס עצמו (עברית):
https://youtu.be/v601Zue3Ub4
גיטרה באס:
https://youtu.be/sgzocBF7iuQ
להחזיק קצב:
https://youtu.be/WdEwvdlDcBI
מרקוס מילר, באסיסט מדהים, מלווה שיר בטכניקה ויצירתיות אופייניים:
https://youtu.be/KVMuparhtks
סולו באס נהדר של ג'קו פסטוריאוס - גדול נגני הבאס עליו השלום:
https://youtu.be/lEKwLwbrYnM
משורר הבאס מרקוס מילר, בלייב:
https://youtu.be/aSKS7nN8o8E
נגן באס מיומן מנגן בטכניקת ה"טאפינג" בה מפיקים את הצלילים בהקשה על המיתרים הנכונים באצבעות היד הפורטת:
https://youtu.be/nnq3ZW6OyTI
בשנות ה-70 וה-80 הבאסיסטים החלו להקפיץ בטכניקה שנקראת "סלאפינג" (Slap bass) ו"פופינג" - משיכת המיתרים הגבוהים, עם האצבע או הזרת:
http://youtu.be/wVtRDxm0txw
סלאפינג מרתק של יוסי פיין הישראלי:
https://youtu.be/XR-ruXHfyLk
הבאסיסטים הגדולים בתולדות מוסיקת הרוק:
http://youtu.be/UpjQmgNxtYw
אברהם לבוריאל - נגן ההקלטות הכי עסוק בעולם:
https://youtu.be/8KU5keZlQ6k
גיטרה באס עם 6 מיתרים מאפשרת ממש לככב, במיוחד כשנוספים לה אוברטונים והקפצות סלאפינג:
https://youtu.be/nFZ92XikftU
ונגנית הבאס המדהימה מוהיני דיי היא סולנית בס הודית ומוסיקאית-על צעירה:
https://youtu.be/DFpouPPR19E?long=yes
