שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה עושה ריטלין?
ריטלין (Ritalin) היא תרופה שמיועדת לטיפול בהפרעת שונות, כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ובהפרעת השינה נרקולפסיה. הריטלין מוגדר כסם מסוכן ולכן מותר לצרוך אותו רק במינון המותר ובמרשם בלבד. למי שזקוק לו, הריטלין מסייע מאד בריכוז ויכולת ללמוד. הרופאים ממליצים להתחיל ליטול אותו מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע פגיעה בביטחון העצמי של הילד, שייגרם בשל חוסר הצלחה בלימודים.
בעלי הפרעות קשב וריכוז שמשתמשים בריטלין, מדווחים בדרך כלל על שיפור משמעותי ביכולת להתרכז ובהפחתה בהתפרצויות, היפראקטיביות וביחסים טובים יותר עם חבריהם לכיתה ועם בני המשפחה.
ואכן, הריטלין מסייע להקלה בתופעות הללו. אך מנגד יש רבים הרואים בו גם בעייתיות. יש בו תופעות שקשורות בתיאבון של הנוטלים אותו. בנוסף, הריטלין גם גורם לתלות מצד מי שהתרגל לצרוך אותו.
בזכות המתילפנידייט, חומר מעורר שממנו מורכב ריטלין, יש תלמידים שמשתמשים בריטלין, בלי המלצת הרופא, כדי להגדיל את הריכוז במבחנים. זוהי תופעה בעייתית שאינה מומלצת, בגלל כל תופעות הלוואי של החומרים הללו.
הנה טענה שכל נושא הפרעות הקשב והריכוז הוא המצאה שיווקית (עברית):
https://youtu.be/z5LA74Lk5o0
פרסומת מדומה משנות ה-70 לריטלין (עברית):
https://youtu.be/h7-t5qyltds
והסבר לגבי תרופות והפרעות (עברית):
https://youtu.be/S80lhaZ3k_g?t=1m56s
מהי לקות הלמידה הנקראת דיסגרפיה?
דיסגרפיה היא לקות למידה המתבטאת בהפרעות בכתיבה ואיות של טקסט. יש הרואים בדיסגרפיה ובדיסלקסיה שתי צורות של אותה לקות. קראו עליהן בתגית "דיסלקציה".
מהי דיסלקציה?
דיסלקסיה (dyslexia), המכונה לעיתים גם דיסלקציה, היא לקות למידה מולדת (שנולדים איתה). דיסלקטים סובלים מהפרעה לארגון עיבוד וניתוח המידע. אלה גורמים לבעיות בכישורי שפה שקשורים בקשיי לימוד הקריאה. הדיסלקציה קשורה גם בלקות שנקראת "דיסגרפיה", שמפריעה בכתיבה ואיות.
גברים סובלים מדיסלקציה פי 4 יותר מאשר נשים אם אם פעם חשבו שלדיסלקציה יש סיבות רגשיות, מוחיות או שהיא קשורה באיכות ההוראה, כיום יודעים שמקור הדיסלקסיה הוא נוירולוגי, כלומר הבעיה נובעת ממערכת העצבים.
חשוב לציין שהמודעות לדיסלקציה היא חדשה יחסית. במקומות שונים בעולם אין דבר כזה "דיסלקטי" וממשיכים לדבוק בכינוי "עצלן".
על אף שהיא לא נעלמת בעצמה, רבים מהלוקים בדיסלקסיה לומדים עם הזמן להתמודד איתה ומצליחים ללמוד לימודים גבוהים ולנהל קריירות ללא בעיה. לא פעם הם אף עושים זאת בהצלחה מרובה.
מקור המילה "דיסלקציה" הוא מיוונית ופירושו "מילה קשה". dys משמעותה קשה ו-lexis שפירושו "מילה".
הנה הסבר של תופעת הדיסלקציה (מתורגם):
https://youtu.be/zafiGBrFkRM
דיסלקטים מספרים (עברית):
https://youtu.be/S_JmAtkb5co
יתכן שלאונרדו דה וינצ'י היה אחד הדיסלקטים החשובים בהיסטוריה:
http://youtu.be/xnNk-eX7sSE
וכתבה ארוכה על אנשים שהתגברו על הדיסלקציה ופרצו למעלה (עברית):
http://youtu.be/S2xD-I2kZf0?long=yes
איך לומדים בצורה מוצלחת?
אין דרך אחת ללמידה מוצלחת, אך יש דרכים וטיפים שיכולים לאפשר למידה כזו. למידה טובה היא למידה שבה הלומדים מרוכזים בחומר ומרכזים מאמץ, אך עושים זאת בריווח מסוים.
הנה כמה הצעות שמומחים עולמיים גיבשו ללמידה כזו:
רווחו את הלמידה לימים נפרדים - פצלו את הלימוד. זה עושה טוב להבשלת החומר בין הפעמים, כשאתם ישנים או סתם חיים... נסו ותגלו שזה עובד.
סביבה שקטה וללא הסחות דעת - השתיקו והרחיקו את הטלפון וכל הסחת דעת.
למדו בשיטת פומודורו - לומדים 25 דקות ואז הפוגה של 5 דקות. כך עושים למשך שעתיים וכמה שעוד רוצים וצריכים.
למידה ביחד טובה יותר - אם תלמדו, גם אונליין, עם חברים או לומדים אחרים ותתחייבו יחד ללמידה, תלמדו טוב יותר, תתרכזו יותר ותסיימו את הלימודים.
בדקו ובחנו את עצמכם - בחנו אחד את השני בשאלות או הזינו את החומר הנלמד לצ'טבוט ובקשו שיכין לכם שאלון אמריקאי (multiple-choice test) עם 20, 50 או מיליון שאלות מעורבבות באקראי שעליהן תענו... המאמץ שווה ויעיל הרבה יותר ממירקור. הפעלת המוח כך היא נהדרת!
עטפו את הלמידה בחוויות - שינוי מקום הלמידה מסייע. כנ"ל במקרה של שינון, עשו זאת עם משחקי זיכרון וכדומה ואם יש שינוי של מלל, נסו להצמיד לכל פריט בראש תמונה שמתארת או מזכירה אותו.
כללית, הקיפו את עצמכם באנשים מעניינים - כי מהם תקבלו השראה, תלמדו מהם, תכירו צורות חשיבה אחרות ותיפתחו לדעות ורעיונות בלתי צפויים. עשו זאת כי גם ההנאה מובטחת.
היו סקרנים והמשיכו ללמוד לאורך כל החיים - למדו דברים שמשמעותיים בעיניכם, גם אם אין בהם תגמול מיידי או משהו שנראה כדאי לאחרים ואגב, גם אם הם קצת תובעניים כי דברים קלים הם לא תמיד יישארו מעניינים או דברים שתרצו לעשות.
צאו מאיזור הנוחות - לפעמים כשנצא מהרגיל והנוח לנו, מדברים שאנחנו רגילים לעשות או ללמוד, דווקא אז נגלה תחומי עניין חדשים ונלמד גישות חדשות.
אל תזלזלו בדברים שנלמדים או באנשים שלומדים דברים כאלה - יפתיע אתכם כמה תופתעו לא פעם לגלות דברים מעניינים שלא ציפיתם להתעניין בהם ופתאום הם ממש מרתקים אתכם.
למדו על הלמידה ומה יכול לעזור לייעול שלה (מתורגם):
https://youtu.be/TjPFZaMe2yw
ככה מלמדים ללמוד בצבא - על המרקר אולי תוותרו (עברית):
https://youtu.be/zENzKWm0ViM
למידה מעולה תשיגו כשתוכלו להסביר בפשטות:
https://youtu.be/tkm0TNFzIeg
ארגון המידע ופתיחת הראש חשובים ללמידה:
https://youtu.be/NLEyVf1lfE0
והשגיאות של ננה - בלמידה... (עברית)
https://youtu.be/slj69VfLdgw?long=yes
מהי שיטת פומודורו ללימוד מוצלח?
שיטת פומודורו (Pomodoro Technique) היא טכניקה המאפשרת ללמוד היטב למבחן, להכין שיעורים, עבודות או למידה עצמית. יתרונה המשמעותי הוא בביטול הסחות הדעת בזמן הלימוד וכפתרון מצוין למי שמתקשים בלימוד ממושך.
טכניקת פומודורו מאפשרת להצליח לשבת ולהתרכז בלימודים, ללא הסחות דעת ועם פרסים קטנים בדמות הפסקות קבועות המאפשרות לנו "ממתקים" של כמה דקות לעשות את מה שאנחנו אוהבים.
טכניקת פומודורו פותחה בסוף שנות ה-80 על ידי פרנצ'סקו סירילו. את ההשראה לשם השיטה הוא שאב מהטיימר בצורת עגבנייה שבו סירילו השתמש ללמידה כסטודנט באוניברסיטה.
#יתרונות הפומודורו
פדגוגית השיטה מתבססת על למידה אינטרוולית, במשכי זמן קצרים שנקראים Pomodoro, מהמילה האיטלקית לעגבנייה. זו למידה בספרינטים קצרים וקבועים באורכם שמגדילה את היכולת שלנו ללמוד ולזכור את החומר היטב.
הגאונות בלמידה הזו הוא שבמשכי הזמן הקצרים אנו מתחייבים שלא לעסוק או להתפתות לשום פעילות אחרת - לא טלפון, לא אתרים באינטרנט, לא אפליקציות ואפילו לא פיפי... את כל אלה עושים רק בהפסקות בנות כמה דקות, בין הספרינטים של הלימוד.
היתרון הנוסף של השיטה קשור באופן בו המוח שלנו פועל. מחקרים הראו שבכל לימוד אנו נוטים לזכור טוב את התחלת הלימוד, מה שמכונה "אפקט הראשוניות" ואת סופו ("אפקט האחרונות"). אמצע הלימוד לצערנו הרבה פחות זכיר לנו.
וכאן באה עוד הברקה - הלמידה האינטרוולית של מקבצים בני פחות מחצי שעה מאפשרת לנו יותר התחלות וסופי לימוד ומכאן שהמוח יזכור הרבה יותר מהחומר ובצורה טובה יותר. בינגו!
#השיטה
הלימוד לפי השיטה כולל את השלבים הבאים:
1. בוחרים מטלה לימודית.
2. מכוונים טיימר ל-25 דקות (מה שנקרא פומודורו) ומתחילים בביצוע המטלה.
3. בתום הזמן הטיימר יצלצל ואתם זוכים בממתק סמלי, כלומר 5 דקות הפסקה שתוכלו להקדיש למה שאתם מאוד אוהבים או צריכים.
4. חוזרים ארבע פעמים על תהליך 25 הדקות לימוד ו-5 דקות מנוחה.
אחרי ארבעת הפומודורו וההפסקות שביניהם, לוקחים הפסקה של חצי שעה ואפשר להמשיך שוב מהתחלה.
ואגב, יש המוסיפים גם רישום של רשימת To do list, או "לעשות היום". כך תוכלו להעריך את המאמצים שבפניכם ולסמן V לאחר השלמת כל משימה.
הנה הסבר שיטת פומודורו (עברית):
https://youtu.be/EGTDGh0LRDw
טיימר פומודורו עם הפסקות ומוסיקה ללמידה:
https://youtu.be/PHFMySIU-_w
ולמידה של שעתיים עם הפסקה של 5 אחרי כל 25 דקות:
https://youtu.be/IUXNiDJJ_9s
מיהו אדיסון הממציא הגדול שנזרק מבית ספר?
אדיסון (Edison) היה מגדולי הממציאים בכל הזמנים. הוא היה לא רק ממציא גאון, אלא גם איש עסקים מבריק ואדם שניהל מערכת ענקית של פיתוח עסקי להמצאות שהמציא.
אבל לא כולם יודעים שמי שרבים רואים כגדול הממציאים בכל הזמנים, תומאס אלווה אדיסון, סולק בגיל 7 מבית הספר. זה קרה מכיוון שהמורים סברו שאין סיכוי שיקלוט את החומר הלימודי בכיתה...
היום כנראה שהיו שולחים אותו לאבחון ומאתרים קשיי למידה, אבל אז ההחלטות היו ברורות והממציא הדגול נזרק הביתה. אימו נטלה עליה את מלאכת ההוראה שלו ונראה שהיא די הצליחה. זה היה כנראה ה-"Home schooling" המוצלח בהיסטוריה.
אדיסון, מי שיהפוך לממציא, יזכה בהמשך חייו לכינוי "הקוסם ממנלו פארק" וירשום לא פחות מ-1,093 פטנטים ברחבי העולם, יפתח את הנורה החשמלית השימושית הראשונה בעולם. זו תהיה ההמצאה החשובה ביותר של העת המודרנית והיא תהיה הבסיס לתעשיות שלמות שיבואו בשנים שלאחר מכן.
עוד לפני כן, הוא המציא המצאות בתחום הטלגרף וגם אחרי הנורה הוא ימציא עוד המצאות רבות, כולל הפונוגרף שיהפוך להמצאה החדשנית והחשובה ביותר בתחום המוסיקה והסאונד. ביצועים יפים למי שבית הספר לא מצא כמספיק טוב ללמוד בו...
ואכן, צחוק הגורל הוא שמי שסולק מבית הספר הפך לממציא שיצר המצאות רבות מכל ממציא אחר. כבר בחייו הוא הפך הממציא הגדול והמפורסם בעולם. בין המצאותיו היו נורת החשמל והפונוגרף, מקליט המוסיקה הראשון.
אבל אדיסון לא למד רק מדעים בבית. הוא היה גם בעל חוש עיסקי מפותח, לא פחות מכשרון ההמצאה ופיתוח המוצרים שלו. הוא רשם מעל אלף פטנטים על שמו והאמירה המפורסמת שזוכרים לו היא "אם לא אוכל למכור את זה - איני רוצה להמציא את זה!". ואכן, המצאותיו הפכו למוצרים נמכרים ופופולאריים בכל העולם - עוד הוכחה שפיתוח טכנולוגי וחדשנות הם עניין עסקי, כמעט כמו טכנולוגי.
כך הפך התלמיד המתקשה אדיסון, לממציא המפורסם ביותר בכל הזמנים, איש לומד ומגלה כל העת.
הנה תולדות חייו של הממציא הגדול:
https://youtu.be/FB3dCGSSkQw
סיפורו של המכתב מבית הספר ואיך יצר גאון (מתורגם):
https://youtu.be/qgTGUUB7uys
על חייו של אדיסון:
http://youtu.be/ZlxVDdBtFQQ
אדיסון והמצאתו הגדולה - הנורה החשמלית:
http://youtu.be/9MPCKWREnIo
ותכנית חינוכית על גדול הממציאים, תומאס אלווה אדיסון (עברית):
https://youtu.be/Oi5O3T1h8xc?long=yes

ריטלין (Ritalin) היא תרופה שמיועדת לטיפול בהפרעת שונות, כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ובהפרעת השינה נרקולפסיה. הריטלין מוגדר כסם מסוכן ולכן מותר לצרוך אותו רק במינון המותר ובמרשם בלבד. למי שזקוק לו, הריטלין מסייע מאד בריכוז ויכולת ללמוד. הרופאים ממליצים להתחיל ליטול אותו מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע פגיעה בביטחון העצמי של הילד, שייגרם בשל חוסר הצלחה בלימודים.
בעלי הפרעות קשב וריכוז שמשתמשים בריטלין, מדווחים בדרך כלל על שיפור משמעותי ביכולת להתרכז ובהפחתה בהתפרצויות, היפראקטיביות וביחסים טובים יותר עם חבריהם לכיתה ועם בני המשפחה.
ואכן, הריטלין מסייע להקלה בתופעות הללו. אך מנגד יש רבים הרואים בו גם בעייתיות. יש בו תופעות שקשורות בתיאבון של הנוטלים אותו. בנוסף, הריטלין גם גורם לתלות מצד מי שהתרגל לצרוך אותו.
בזכות המתילפנידייט, חומר מעורר שממנו מורכב ריטלין, יש תלמידים שמשתמשים בריטלין, בלי המלצת הרופא, כדי להגדיל את הריכוז במבחנים. זוהי תופעה בעייתית שאינה מומלצת, בגלל כל תופעות הלוואי של החומרים הללו.
הנה טענה שכל נושא הפרעות הקשב והריכוז הוא המצאה שיווקית (עברית):
https://youtu.be/z5LA74Lk5o0
פרסומת מדומה משנות ה-70 לריטלין (עברית):
https://youtu.be/h7-t5qyltds
והסבר לגבי תרופות והפרעות (עברית):
https://youtu.be/S80lhaZ3k_g?t=1m56s

דיסגרפיה היא לקות למידה המתבטאת בהפרעות בכתיבה ואיות של טקסט. יש הרואים בדיסגרפיה ובדיסלקסיה שתי צורות של אותה לקות. קראו עליהן בתגית "דיסלקציה".

דיסלקסיה (dyslexia), המכונה לעיתים גם דיסלקציה, היא לקות למידה מולדת (שנולדים איתה). דיסלקטים סובלים מהפרעה לארגון עיבוד וניתוח המידע. אלה גורמים לבעיות בכישורי שפה שקשורים בקשיי לימוד הקריאה. הדיסלקציה קשורה גם בלקות שנקראת "דיסגרפיה", שמפריעה בכתיבה ואיות.
גברים סובלים מדיסלקציה פי 4 יותר מאשר נשים אם אם פעם חשבו שלדיסלקציה יש סיבות רגשיות, מוחיות או שהיא קשורה באיכות ההוראה, כיום יודעים שמקור הדיסלקסיה הוא נוירולוגי, כלומר הבעיה נובעת ממערכת העצבים.
חשוב לציין שהמודעות לדיסלקציה היא חדשה יחסית. במקומות שונים בעולם אין דבר כזה "דיסלקטי" וממשיכים לדבוק בכינוי "עצלן".
על אף שהיא לא נעלמת בעצמה, רבים מהלוקים בדיסלקסיה לומדים עם הזמן להתמודד איתה ומצליחים ללמוד לימודים גבוהים ולנהל קריירות ללא בעיה. לא פעם הם אף עושים זאת בהצלחה מרובה.
מקור המילה "דיסלקציה" הוא מיוונית ופירושו "מילה קשה". dys משמעותה קשה ו-lexis שפירושו "מילה".
הנה הסבר של תופעת הדיסלקציה (מתורגם):
https://youtu.be/zafiGBrFkRM
דיסלקטים מספרים (עברית):
https://youtu.be/S_JmAtkb5co
יתכן שלאונרדו דה וינצ'י היה אחד הדיסלקטים החשובים בהיסטוריה:
http://youtu.be/xnNk-eX7sSE
וכתבה ארוכה על אנשים שהתגברו על הדיסלקציה ופרצו למעלה (עברית):
http://youtu.be/S2xD-I2kZf0?long=yes

אין דרך אחת ללמידה מוצלחת, אך יש דרכים וטיפים שיכולים לאפשר למידה כזו. למידה טובה היא למידה שבה הלומדים מרוכזים בחומר ומרכזים מאמץ, אך עושים זאת בריווח מסוים.
הנה כמה הצעות שמומחים עולמיים גיבשו ללמידה כזו:
רווחו את הלמידה לימים נפרדים - פצלו את הלימוד. זה עושה טוב להבשלת החומר בין הפעמים, כשאתם ישנים או סתם חיים... נסו ותגלו שזה עובד.
סביבה שקטה וללא הסחות דעת - השתיקו והרחיקו את הטלפון וכל הסחת דעת.
למדו בשיטת פומודורו - לומדים 25 דקות ואז הפוגה של 5 דקות. כך עושים למשך שעתיים וכמה שעוד רוצים וצריכים.
למידה ביחד טובה יותר - אם תלמדו, גם אונליין, עם חברים או לומדים אחרים ותתחייבו יחד ללמידה, תלמדו טוב יותר, תתרכזו יותר ותסיימו את הלימודים.
בדקו ובחנו את עצמכם - בחנו אחד את השני בשאלות או הזינו את החומר הנלמד לצ'טבוט ובקשו שיכין לכם שאלון אמריקאי (multiple-choice test) עם 20, 50 או מיליון שאלות מעורבבות באקראי שעליהן תענו... המאמץ שווה ויעיל הרבה יותר ממירקור. הפעלת המוח כך היא נהדרת!
עטפו את הלמידה בחוויות - שינוי מקום הלמידה מסייע. כנ"ל במקרה של שינון, עשו זאת עם משחקי זיכרון וכדומה ואם יש שינוי של מלל, נסו להצמיד לכל פריט בראש תמונה שמתארת או מזכירה אותו.
כללית, הקיפו את עצמכם באנשים מעניינים - כי מהם תקבלו השראה, תלמדו מהם, תכירו צורות חשיבה אחרות ותיפתחו לדעות ורעיונות בלתי צפויים. עשו זאת כי גם ההנאה מובטחת.
היו סקרנים והמשיכו ללמוד לאורך כל החיים - למדו דברים שמשמעותיים בעיניכם, גם אם אין בהם תגמול מיידי או משהו שנראה כדאי לאחרים ואגב, גם אם הם קצת תובעניים כי דברים קלים הם לא תמיד יישארו מעניינים או דברים שתרצו לעשות.
צאו מאיזור הנוחות - לפעמים כשנצא מהרגיל והנוח לנו, מדברים שאנחנו רגילים לעשות או ללמוד, דווקא אז נגלה תחומי עניין חדשים ונלמד גישות חדשות.
אל תזלזלו בדברים שנלמדים או באנשים שלומדים דברים כאלה - יפתיע אתכם כמה תופתעו לא פעם לגלות דברים מעניינים שלא ציפיתם להתעניין בהם ופתאום הם ממש מרתקים אתכם.
למדו על הלמידה ומה יכול לעזור לייעול שלה (מתורגם):
https://youtu.be/TjPFZaMe2yw
ככה מלמדים ללמוד בצבא - על המרקר אולי תוותרו (עברית):
https://youtu.be/zENzKWm0ViM
למידה מעולה תשיגו כשתוכלו להסביר בפשטות:
https://youtu.be/tkm0TNFzIeg
ארגון המידע ופתיחת הראש חשובים ללמידה:
https://youtu.be/NLEyVf1lfE0
והשגיאות של ננה - בלמידה... (עברית)
https://youtu.be/slj69VfLdgw?long=yes
הפרעות למידה

שיטת פומודורו (Pomodoro Technique) היא טכניקה המאפשרת ללמוד היטב למבחן, להכין שיעורים, עבודות או למידה עצמית. יתרונה המשמעותי הוא בביטול הסחות הדעת בזמן הלימוד וכפתרון מצוין למי שמתקשים בלימוד ממושך.
טכניקת פומודורו מאפשרת להצליח לשבת ולהתרכז בלימודים, ללא הסחות דעת ועם פרסים קטנים בדמות הפסקות קבועות המאפשרות לנו "ממתקים" של כמה דקות לעשות את מה שאנחנו אוהבים.
טכניקת פומודורו פותחה בסוף שנות ה-80 על ידי פרנצ'סקו סירילו. את ההשראה לשם השיטה הוא שאב מהטיימר בצורת עגבנייה שבו סירילו השתמש ללמידה כסטודנט באוניברסיטה.
#יתרונות הפומודורו
פדגוגית השיטה מתבססת על למידה אינטרוולית, במשכי זמן קצרים שנקראים Pomodoro, מהמילה האיטלקית לעגבנייה. זו למידה בספרינטים קצרים וקבועים באורכם שמגדילה את היכולת שלנו ללמוד ולזכור את החומר היטב.
הגאונות בלמידה הזו הוא שבמשכי הזמן הקצרים אנו מתחייבים שלא לעסוק או להתפתות לשום פעילות אחרת - לא טלפון, לא אתרים באינטרנט, לא אפליקציות ואפילו לא פיפי... את כל אלה עושים רק בהפסקות בנות כמה דקות, בין הספרינטים של הלימוד.
היתרון הנוסף של השיטה קשור באופן בו המוח שלנו פועל. מחקרים הראו שבכל לימוד אנו נוטים לזכור טוב את התחלת הלימוד, מה שמכונה "אפקט הראשוניות" ואת סופו ("אפקט האחרונות"). אמצע הלימוד לצערנו הרבה פחות זכיר לנו.
וכאן באה עוד הברקה - הלמידה האינטרוולית של מקבצים בני פחות מחצי שעה מאפשרת לנו יותר התחלות וסופי לימוד ומכאן שהמוח יזכור הרבה יותר מהחומר ובצורה טובה יותר. בינגו!
#השיטה
הלימוד לפי השיטה כולל את השלבים הבאים:
1. בוחרים מטלה לימודית.
2. מכוונים טיימר ל-25 דקות (מה שנקרא פומודורו) ומתחילים בביצוע המטלה.
3. בתום הזמן הטיימר יצלצל ואתם זוכים בממתק סמלי, כלומר 5 דקות הפסקה שתוכלו להקדיש למה שאתם מאוד אוהבים או צריכים.
4. חוזרים ארבע פעמים על תהליך 25 הדקות לימוד ו-5 דקות מנוחה.
אחרי ארבעת הפומודורו וההפסקות שביניהם, לוקחים הפסקה של חצי שעה ואפשר להמשיך שוב מהתחלה.
ואגב, יש המוסיפים גם רישום של רשימת To do list, או "לעשות היום". כך תוכלו להעריך את המאמצים שבפניכם ולסמן V לאחר השלמת כל משימה.
הנה הסבר שיטת פומודורו (עברית):
https://youtu.be/EGTDGh0LRDw
טיימר פומודורו עם הפסקות ומוסיקה ללמידה:
https://youtu.be/PHFMySIU-_w
ולמידה של שעתיים עם הפסקה של 5 אחרי כל 25 דקות:
https://youtu.be/IUXNiDJJ_9s

אדיסון (Edison) היה מגדולי הממציאים בכל הזמנים. הוא היה לא רק ממציא גאון, אלא גם איש עסקים מבריק ואדם שניהל מערכת ענקית של פיתוח עסקי להמצאות שהמציא.
אבל לא כולם יודעים שמי שרבים רואים כגדול הממציאים בכל הזמנים, תומאס אלווה אדיסון, סולק בגיל 7 מבית הספר. זה קרה מכיוון שהמורים סברו שאין סיכוי שיקלוט את החומר הלימודי בכיתה...
היום כנראה שהיו שולחים אותו לאבחון ומאתרים קשיי למידה, אבל אז ההחלטות היו ברורות והממציא הדגול נזרק הביתה. אימו נטלה עליה את מלאכת ההוראה שלו ונראה שהיא די הצליחה. זה היה כנראה ה-"Home schooling" המוצלח בהיסטוריה.
אדיסון, מי שיהפוך לממציא, יזכה בהמשך חייו לכינוי "הקוסם ממנלו פארק" וירשום לא פחות מ-1,093 פטנטים ברחבי העולם, יפתח את הנורה החשמלית השימושית הראשונה בעולם. זו תהיה ההמצאה החשובה ביותר של העת המודרנית והיא תהיה הבסיס לתעשיות שלמות שיבואו בשנים שלאחר מכן.
עוד לפני כן, הוא המציא המצאות בתחום הטלגרף וגם אחרי הנורה הוא ימציא עוד המצאות רבות, כולל הפונוגרף שיהפוך להמצאה החדשנית והחשובה ביותר בתחום המוסיקה והסאונד. ביצועים יפים למי שבית הספר לא מצא כמספיק טוב ללמוד בו...
ואכן, צחוק הגורל הוא שמי שסולק מבית הספר הפך לממציא שיצר המצאות רבות מכל ממציא אחר. כבר בחייו הוא הפך הממציא הגדול והמפורסם בעולם. בין המצאותיו היו נורת החשמל והפונוגרף, מקליט המוסיקה הראשון.
אבל אדיסון לא למד רק מדעים בבית. הוא היה גם בעל חוש עיסקי מפותח, לא פחות מכשרון ההמצאה ופיתוח המוצרים שלו. הוא רשם מעל אלף פטנטים על שמו והאמירה המפורסמת שזוכרים לו היא "אם לא אוכל למכור את זה - איני רוצה להמציא את זה!". ואכן, המצאותיו הפכו למוצרים נמכרים ופופולאריים בכל העולם - עוד הוכחה שפיתוח טכנולוגי וחדשנות הם עניין עסקי, כמעט כמו טכנולוגי.
כך הפך התלמיד המתקשה אדיסון, לממציא המפורסם ביותר בכל הזמנים, איש לומד ומגלה כל העת.
הנה תולדות חייו של הממציא הגדול:
https://youtu.be/FB3dCGSSkQw
סיפורו של המכתב מבית הספר ואיך יצר גאון (מתורגם):
https://youtu.be/qgTGUUB7uys
על חייו של אדיסון:
http://youtu.be/ZlxVDdBtFQQ
אדיסון והמצאתו הגדולה - הנורה החשמלית:
http://youtu.be/9MPCKWREnIo
ותכנית חינוכית על גדול הממציאים, תומאס אלווה אדיסון (עברית):
https://youtu.be/Oi5O3T1h8xc?long=yes
